Houd er rekening dat ik je meetopstelling niet ken, ik wil deze dingen weten omdat ze afhankelijk van de details uitmaken of niet. Daarom had ik de 'worst case' al eens voorgerekend:
Op 10 februari 2023 13:16:54 schreef Kruimel:
'Worst case' dissipatie is 62W op 0V/3A, 91W op 13V/3A (<- een handige laadspanning) en 97W op 26V/3A, uitgaande van geen spanningsval van de trafo en brugcel en 10V rimpel op de elco.
Dit was gebaseerd op aannames, maar eigenlijk zou je nu een 'dummy load' moeten hebben en eens moeten meten met een multimeter over de C-E van de transistor op welk punt de spanning het hoogst is. Misschien is dat wel bij een veel grotere uitgangsspanning (maar dan moet je een potente 80W 'dummy load' hebben).
Ook is 86°C voor het koellichaam nog acceptabel, dus op zich vind ik het geen drama als de thermische beveiliging pas op 80°C zou hebben ingegrepen. Dat hij het niet doet vind ik wel zorgelijk. Als hij toch niet werkt op 80°C zou je eens kunnen kijken of hij onder een open vlam wel schakelt of dat hij zijn functionaliteit volledig kwijt is.
@Sine,
Gewoon een reparatielichtsetje van de Action.
Halogeenlamp 12 v 65 w gloeit NIET met 1
A CC, wel met 3 A CC en 2 A CC.
Testopstelling is slechts een kortsluiting tussen + en - met een kort Hirschman snoer.
De Indiase thermoswitch wordt in een Canon Laserjet printer gebruikt ; voor de rest geen specs te vinden.
De nieuwe Conrad thermoswitch schakelt betrouwbaar op 60,6 resp. 61,6 graden ( zonnebloemolie dat wordt opgestookt in een glazen glas op een kookplaatje) op een gaspit.
De temperatuur meter is een Ali thermokoppel instrument met K 55 theokoppel.
Deze is +/- 0.2 graad bij O graden en 100 graden,:zelf getest.
De tip is zo klein dat hij in een axiale holte van de koelplaat past.
Ik heb de meting van 1 ampere herhaald en volledig reproduceerbaar.
Dus geen twijfel aan de temperatuur metingen, wel aan de thermoschakelaar RL 3 die gebuikt wordt.
Ik bouw de Conrad schakelaar in en laat de resultaten volgende week nog weten.
Maar voor mij is duidelijk wat er gebeurd is.
Mart
Hierbij FYI nog een link naar het Ali Thermokoppel instrument, wat ik gebruikt heb:
https://nl.aliexpress.com/item/32817388957.html?spm=a2g0o.order_list.o…
Vroeger had je hier een grote Honeywell kast (strip chart recorder) met 6 buizen voor nodig (en zat je continu te kliederen met de pennen).
PS2
@ Kruimel
Ik had de spanning op 12.0V afgesteld CV (groene lED);
Dit is net voordat hij ópschakelt naar de volgende aftakking.
Daarna door kortsluiting + en - met meetsnoer met CC (Rode LED) op resp. 1 Ampere, 2 Ampere en 3 Ampere (volledig stroombereik) .
(De panel meters (Volt en Ampere) kloppen prima met een Dynatek RS670 DMM).
Ik heb nooit de thermische beveiliging (gele LED) in werking gezien.
Als je het mij vraagt, heeft men in de produktie een andere thermoschakelaar toegepast als in het prototype design.
En vervolgens geen Lange Duur test meer gedaan met een apparaat van de produktielijn.
Dus al die apparaten hebben IMHO dezelde Achilleshiel.
Als het apparaat vanzelf afslaat bij zeg 65 graden in 3 Ampere operatie, is het in mijn optiek "Idiot proof" , maar , zoals eerder gezegd ga ik niet met die Indase Thermoswitch RL3 proberen of hij al dan niet afslaat en bij welke hogere temperatuur.
(Ik ben niet van plan een goedwerkend apparaat bewust op te blazen).
In mijn optiek is dit een duidelijk geval van "Over Speccing" door het Sales Department), wat ook al een eerdere lezer opmerkte.
Met een temperatuur gestuurde Fan (zoals bij een Tektronix 465 bv), is hij waarschijnlijk helemaal betrouwbaar te krijgen bij 3 Ampere, maar niet met natuurlijke convectie.
En ik had dit apparaat nu net gekozen omdat ik niet van die lawaai Fans houd.
Maar al met al, zijn mijn vragen allemaal beantwoord door jullie bijdragen en wil ik allen danken voor mijn leerproces!
PS Kruimel,
Ik heb de Indiase RL3 thermoswitch maar tot 80 graden C getest in hete zonnebloemolie op het keukenfornuis..
(voor hogere temperaturen zou ik anders synthetische motorolie of thermische olie gebruikt hebben, maar dat krijgt een veto van mijn vrouw. 
Als het weer mooier weer is, kan ik het schakelpunt van die RL3 schakelaar wel eens buiten op een Butagaz camping brandertje en met synthetische ENI motorolie (10W60 API-SN ; vlampunt 200 graden C) testen.
Ik heb een K55 probe die gemakkelijk 400 graden C aankan, dus de temperatuurmeting is geen probleem.
Maar alleen uit nieuwsgierigheid! Ben ook benieuwd of de Power Supply ook volledig op 3 Ampere continu had kunnen werken en/of de thermische beveiliging dan (net op tijd) in zou grijpen.
Haha, mot met het vrouwtje is natuurlijk ook niet de bedoeling. 
Op dit punt ben ik eigenlijk helemaal niet zo nieuwsgierig meer op welke temperatuur het ding uit zou schakelen (ik vind meer dan 80°C ook niet acceptabel) maar of hij überhaupt schakelt. Als hij gewoon niet schakelt mist gewoon een kritisch onderdeel van de voeding, want zo ver ik kan zien is deze functionaliteit wel nodig voor dit ontwerp.
Hoi Kruimel,
Nogmaals hartelijk dank voor al je hulp en je uitgebreide uitleg mbt warmteafvoer dmv een koelplaat.
Het was meer interessant/leuk om dit apparaat beter te begrijpen, dan het simpelweg als een "black Box" te gebruiken.
1)
Ik zal het uitschakelpunt van de Indian Thermoswitch IR/3300/2200/2800 testen met verhitte Olie en een K55 thermokoppel Digitale Meter (en een DMM).
(Deze switch zit blijkbaar in Canon Laser Printer ('Fasers") revisiekits).
Zal het resultaat van de meting nog terugmailen.
2)
Ik zal ook nog de 3A performance van de Power Supply PS 2403D met de nieuwe Thermorex switch: K24-T02-MG08-Ö60-S45 ( 60.6 graden C). terug melden.
(Zoals je stelde zou koeling met (temperatuur geregelde) fans een betere reële oplossing zijn, maar de gaten in de achterwand zijn te klein (dus dat wordt veel hak/zaagwerk; Ik laat het dus maar zo).
2)
Nog een laatste vraag:
Als een hoge Ft output transistor (ter vervanging van de 2N3773) toch zou gaan oscilleren, is het dan mogelijk om eenvoudig die Ft omlaag te brengen (bv. condensator over de transistor ?) om de oscillaties te onderdrukken?
Nog evt. een fijne Carnaval!
benleentje
Golden Member
Ik heb de Indiase RL3 thermoswitch maar tot 80 graden C getest in hete zonnebloemolie op het keukenfornuis..
Waar jij eerder niet hoger durfde te gaan dan ca 67 graden op de koelplaat zou ik nog wel tot 80 graden durven gaan. Maar als die al niet bij 80 graden schakelt dan vind zelfs ik dat al te hoog worden. Dan is die temperatuur schakelaar er niet meer om de elektronica te beschermen maar eerder voor het voorkomen van brand.
Toch wel nieuwsgierig welk punt hij wel zou schakelen
Ja ik ook eigenlijk, ik vind meer dan 80°C wel pittig in deze context.
Op 19 februari 2023 12:33:05 schreef redguuz:
1)
Ik zal het uitschakelpunt van de Indian Thermoswitch IR/3300/2200/2800 testen met verhitte Olie en een K55 thermokoppel Digitale Meter (en een DMM).
(Deze switch zit blijkbaar in Canon Laser Printer ('Fasers") revisiekits).
Zal het resultaat van de meting nog terugmailen.
Publiceer het hier! Als iemand dan in de toekomst eens zoekt naar informatie over deze voeding dat hij een volledig verhaal vindt. Wat mij betreft is CO hier een uitstekend platform voor met een grote mate van continuïteit. Dat mis ik steeds vaker als ik zoek naar informatie. Vaak stopt de discussie voortijdig of zijn de links dood.
2)
Ik zal ook nog de 3A performance van de Power Supply PS 2403D met de nieuwe Thermorex switch: K24-T02-MG08-Ö60-S45 ( 60.6 graden C). terug melden.
(Zoals je stelde zou koeling met (temperatuur geregelde) fans een betere reële oplossing zijn, maar de gaten in de achterwand zijn te klein (dus dat wordt veel hak/zaagwerk; Ik laat het dus maar zo).
Die fans kwamen gewoon bij me op toen ik de gaten zag, met een thermische beveiliging loop je het risico dat je voeding soms kan uitvallen, wat bij het experimenteren irritant kan zijn. Ik weet niet hoe groot de gaten in werkelijkheid zijn, maar er zijn wel 40 en 60mm fans te koop en de eerste paar m3/h luchtstroom maken het meeste verschil.
2)
Nog een laatste vraag:Als een hoge Ft output transistor (ter vervanging van de 2N3773) toch zou gaan oscilleren, is het dan mogelijk om eenvoudig die Ft omlaag te brengen (bv. condensator over de transistor ?) om de oscillaties te onderdrukken?
Dat is een lastig exact te beantwoorden vraag, maar als hij al oscilleert blaast hij zichzelf meestal vrij snel op. Je zult moeten testen of hij daar vatbaar voor is als je de schakeling hebt aangepast, daar heb je op zijn minst een oscilloscoop voor nodig.
Als een transistor traag is heeft dat te maken met de structuur van de halfgeleider en externe componenten kunnen dat niet veranderen. Het risico op oscilleren is dan inherent kleiner. Een transistor die snel is kan je trager maken door (typisch) een condensator tussen collector en basis te plaatsen, maar het is nog steeds mogelijk de transistor snel te laten schakelen met een laagimpendante driver of hem te laten oscilleren door de condensator aan het verkeerde eind van de bedrading te hebben zitten. Op het moment dat je de middelen niet hebt om te berekenen of testen of je nieuwe opstelling zal voldoen raad ik daarom af om snellere transistoren te plaatsen.
In dit specifieke geval weten we dat de schakeling af zal schakelen bij ≈60°C. Dat wil dus zeggen dat er 140°C is om mee te spelen en je transistor dus 140/(1,17+0,5)≈84W hebt om mee te spelen. Het zou nog steeds kunnen dat er dan iets mis gaat, maar als je de ambitie niet hebt om twee transistoren te plaatsen zou ik er niet aan beginnen en gewoon de 2N3773 (die gewoon nog te krijgen is) te vervangen als hij eens stuk gaat.
De voeding is inmiddels voorzien van nieuwe 60 graden thermoswitches.
De performance (nu van het rechter kanaal) en
de Conclusies van deze thread
kun je verder vinden op:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/161081
Er kan hier een slotje op dit topic!