Ik heb een E&H RIO250 digitaal display.Die is geconfigureerd voor thermokoppel k.
Mijn bedoeling is om de binnen-en buitentemperatuur te meten, afwisselend.
Dat ding heeft maar 1 ingang, dus zal ik iets
moeten maken dat omschakelt.Maar ik zit met de koudelascompensatie, alsmede de overgangen van koppels naar schakeling. Heeft iemand een slim idee?
Als je de omschakeling kort bij de ingang van de meter hebt/maakt zodat die de zelfde temp heeft als de meter kan het zelfs met een (klein) relais. Van het thermokoppel naar het relais met compensatie kabel, laatste stukje kan gewoon , zorgen dat je maar 1 koude las hebt.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Houd in het geval je een relais gaat gebruiken wel rekening met de mechaniche levensduur ervan: zelfs een kwaliteitsrelais van een gerenommeerd merk zal, als het tweemaal per minuut schakelt, het na een paar jaar af laten weten...
Is het niet makkelijker 2x een MAX6675 of MAX3156 te nemen en ze via de SPI bus om en om uit te lezen ? (Met een Arduino oid ?).
rbeckers
Overleden
Gebruik bijvoorbeeld een Reed relais.
Die zijn klein, gebruiken weinig stroom, hebben een erg lange levensduur, en een galvanische scheiding tussen voeding en schakelcontacten.
Afhankelijk van model halen die meestal beter dan 108 schakelen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 13 februari 2023 13:44:08 schreef fatbeard:
Houd in het geval je een relais gaat gebruiken wel rekening met de mechaniche levensduur ervan: zelfs een kwaliteitsrelais van een gerenommeerd merk zal, als het tweemaal per minuut schakelt, het na een paar jaar af laten weten...
Mechanische levensduur wordt meestal opgegeven als 10^7 o.i.d. Dat is 20 jaar bij 1x aan en 1x uit iedere minuut.
(Elektrisch, dat is een ander verhaal. Meestal 10^5, dat is bij "max belasting", aangezien je waarschijnlijk minder dan 1% van de max stroom gaat schakelen, is dus de mechansiche levensduur van belang).
[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]
benleentje
Golden Member
aangezien je waarschijnlijk minder dan 1% van de max stroom gaat schakelen,
Bij een thermokoppel is de stroom zo klein dat dat problemen geeft voor normale relais, voor zulke kleine stomen zou ik een relais met wetted contacten aanbevelen.
Een reedrelais zou ook kunnen omdat die niet corroderen omdat ze in een afgesloten behuizing zitten.
Dat de stroom zo klein is is niet altijd waar bij b.v. een geiser kan
dat zomaar 300 tot 400 mA bedragen.
Gr.F_S
Op 13 februari 2023 16:43:46 schreef F_S:
Dat de stroom zo klein is is niet altijd waar bij b.v. een geiser kan
dat zomaar 300 tot 400 mA bedragen.Gr.F_S
Als je nauwkeurig wil meten mag je het thermokoppel zo weinig mogelijk belasten. Een max6675 heeft een ri van 60kohm.
Reedcontacten of relais met goudcontacten met een contact weerstand in de mohms komen in aanmerking.
Op 13 februari 2023 17:20:43 schreef Peter112:
[...]Als je nauwkeurig wil meten mag je het thermokoppel zo weinig mogelijk belasten. Een max6675 heeft een ri van 60kohm.
Reedcontacten of relais met goudcontacten met een contact weerstand in de mohms komen in aanmerking.
Maar een MAX6675 is speciaal gemaakt on een thermokoppel te interfacen.
Ben bang dat een simpele 4051 een te hoge inwendige weerstand heeft :
https://e2e.ti.com/support/switches-multiplexers-group/switches-multip…
Op 14 februari 2023 06:35:07 schreef mel:
Ik zat eigenlijk te denken aan een 4051 oid. elektronisch schakelen.
Dat gaat niet werken vrees ik, Ri en offset zijn veel te hoog.
Zoals mijn voorgangers al opmerkte is een reed relais, en dan nog het liefst eentje met vergulde contacten zo ongeveer de enige optie als je echt wilt schakelen.
Van waar de keuze voor die indicator en thermokoppel overigens? Thermokoppel is nou niet echt handig, zeker niet als je lengtes moet overbruggen (compensatie leiding en dat soort ellende.)
@bprosman
Een MAX6675 is een optie. Maar waarom dan niet meteen een compleet digitale sensor gebruiken?
@sine:Heel simpel , ik heb die dingen gewoon liggen, en ik wil dat gaan gebruiken.
Maar ik ga gewoon verder prutsen.
Het is de bedoeling om het tegen de buitenmuur, wel binnen, te monteren, en dan hoef ik maar een gat door de gevel te boren en steek dat koppel erdoor, De andere blijft gewoon binnen.
[Bericht gewijzigd door mel op (44%)]
Op 14 februari 2023 08:16:27 schreef Sine:
[...]Van waar de keuze voor die indicator en thermokoppel overigens? Thermokoppel is nou niet echt handig, zeker niet als je lengtes moet overbruggen (compensatie leiding en dat soort ellende.)
@bprosman
Een MAX6675 is een optie. Maar waarom dan niet meteen een compleet digitale sensor gebruiken?
Nu ik lees dat TS het alleen voor binnen en buiten temperatuur wil gebruiken zou ik ook de "ellende" van Thermokoppels niet meer aan gaan, (vanwege ook de door jou genoemde nadelen). Bij een oven of andere hoge(re) temperaturen zou dat nog anders liggen.
Ik zou dan ook gaan voor een DS18nogwat , of een DHT11 (heb je meteen luchtvochtigheid er bij) , of nog beter een AM2301, BME280 op een ESP, is het meteen draadloos.
Het is de bedoeling om het tegen de buitenmuur, wel binnen, te monteren, en dan hoef ik maar een gat door de gevel te boren en steek dat koppel erdoor, De andere blijft gewoon binnen.
Kan met een DS18Bnogwat ook.
//Offtopic, hier in een naastgelegen wijk zit Pieter Knuvers (bwired.nl)met een vrij duur weerstation aangezien het aan de overkant van de weg is "steel" ik zijn waarden.