Zonnepanelen (samenstellen van het pakket).

ik ben 2jaar geleden begonnen met zonnepanelen.
ik kocht 4 panelen aan 30€/stuk (occasie panelen van 245Wp) en kocht online oude enphase IQ7 aan 55€/stuk.
na wat geknoei met een chinese omvormer eerst en wat kabels, was de totale investering 427,83€. (zou de fout met die chinese meuk niet meer maken nu ;-). 100€ minder investering, had nu uit de kosten geweest)

nu, die liggen er sinds dec 2021 en hebben tot nu 782kwh opgebracht.
vroeger aan 25ct/kwh zou dat 195€ opbrengst zijn geweest (2jaar terug verdien tijd),
maar vorig jaar ging dat in belgie richting 80-90ct/kwh.
gemiddeld was dat vorig jaar 43ct/kWh. dan hebben die panelen vlotjes 336€ opgebracht. deze zomer ben ik zowieso al uit de kosten

als je de ruimte hebt, leg er dan gewoon 2-3 extra als je okkasie panelen koopt, desnoods gewoon tegen de muur (doen het ook goed bij mij zo). dan haal je meer opbrengst dan je met 5 nieuwe panelen zou hebben.

ik heb 20 nieuwe panelen op het huis liggen, en die panelen doen het op zonnige dagen 8,5keer beter dan die oude.
rekening houdend dat die nieuwe panelen 7,5x meer vermogen hebben dan die 4 oudjes, is er dus amper verlies.

als je standalone micro omvormers hebt, kan je dan ook paneel per paneel langzaam upgraden naar beter, naarmate je financien hebt. en die dat je over hebt, zet je desnoods in de tuin of verkoop je weer 2dehands.
ik ben van plan een carport bij te zetten en ga panelen als dakbedekking gebruiken (aan 30€ voor 1.7m² is dat het goedkoopste dak dat ik ken :-) )

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 15 februari 2023 20:42:52 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 februari 2023 07:46:08 schreef keebrev:
[...]

Een Solar Edge optimizer werkt alleen met een SolarEdge omvormer. Die sprken dezelfde "taal".

Als de woningvereniging 6 panelen met Solar Edge gaat leggen, kunnen dat alleen hoog voltage optimizers zijn (S500B of oude types). Daar moet je er minimaal 6 van plaatsen. Zelf ga ik er 8 plaatsen omdat je dan wat meer speelruimte hebt (heeft met de werking te maken, ik ga ook 'gewone' optimizers gebruiken in andere strings en daar ga ik ook ruim over de minimale stringlengte heen om dezelfde reden).
Deze hoog voltage optimizers zijn aardig aan de prijs (>>50€/st).

Voor Overlander misschien nog een optie is een SE2000 + M2640(hier link naar tweedehands versie voor 450€)

Maar dan kom ik toch weer terug bij de eerste link van dekees. Die APS dingen zijn heel mooi geprijsd. Wordt nog best lastig om dat met een tweedehandsje te verbeteren. (Voorbeeld: Soladin 600 staat voor 150€ op MP, dan is die APS flexibeler, meer MPPT's, krachtiger en 15 jaar nieuwer...

Panelen zijn zo goedkoop dat tweedehandsjes nauwelijks interessant zijn.

Volgens mij heb ik iets totaal verkeerd begrepen bij de optie van @deKees (ben ik nog een losse omvormer nodig bij deze combinaties?

De basis kaal.

Ik kan 5 kwijt (en eventueel 1 extra met de omvormer) en dan is het:

Stel ik kan nog 3 panelen vinden die in lengte bij elkaar niet langer zijn dan de 5.40 dan heb ik in totaal 8 panelen en krijg ik:

Kan deze laatste combinatie? En zo ja, wat ben ik nog aan speciale stekkers nodig die er nu niet bij zitten? Mijn situatie is namelijk ook zo dat ik nog naast mijn "spaargeld" losse potjes heb voor leuke projecten die best wel een aantal maanden mogen wachten. Ik was in de veronderstelling dat er nog een omvormer bij kwam van een dikke duizend euro.

Edit: Stekkers, bevestiging, kabels en meterkast grof doorgenomen. Ik zou bij de laatste optie dan ongeveer 2400 tot 2500 euro kwijt zijn. Dat is zo geheel anders dan alle eerdere bedragen die ik berekende en kon vinden. Ik dacht dat ik voor 8 panelen en alles bij elkaar al wel een dikke 4000 euro kwijt zou zijn. Als ik daadwerkelijk 8 panelen zo kan combineren voor een 2500 euro is het verhaal totaal anders aan het worden. Ik zou dan ongeveer 2300 kW hebben in de juiste opstelling wat voor mij perfect is.

2300 kW is wel erg veel, mocht je willen :)

Maar inderdaad, die combinatie kan zo. Die DS3 geeft 230VAC en kan direct naar de meterkast, en je kunt er zoveel parallel zetten als je wilt.

Daar zitten wel speciale stekkers aan voor de 230V, en daarvoor kun je speciale kabels kopen die je kunt door lussen. Die kabels zijn tamelijk kostbaar. Bij mijn laatste DS3 heb ik de 230 stekker afgeknipt, en zo gekoppeld via een lasdoosje. Alsje meerdere DS3's wilt doorlussen dan zijn die kabels misschien toch wel beter.

Om het mooi te maken kun je nog extra een monitor doosje bijbestellen. Dat levert geen extra vermogen maar dan kun je wel per paneel zien wat de opbrengst is. Ik heb zo een doosje niet maar gebruik een losse kWh teller in de meterkast.

Ik ben geen fan van zelf doorlussen, dus zoek nu de kabel die hiervoor bedoelt is en kan het nog niet vinden.

Alles van DMEGC voelt beter aan en is ook nog goedkoper.

763 4x APS DS3
1292 DMEGC 5x455 & 3x410
Totaal 2060 (inclusief verzending)

===

810 4x APS DS3
1283 DMEGC 5x455 & Jinko 3x420
Totaal 2248 (inclusief verzending)

Uitlezen per paneel is niet nodig, wie weet voor later een keer leuk, voor nu maakt het even niet uit. Ik moet nu de doorlus kabel zien te vinden voor de 4 modules naar elkaar toe (eindkap en naar AC wel gevonden). Verder ben ik een aardlek nodig en een automaat, dit is ook weer even uitzoeken waar ik het beste af ben.

PS: Voor 2000 kW teken ik ook.

Die kabel had ik dus ook gevonden, maar kwam onduidelijk over bij mij, en weet nu dat ik er 4 moet hebben en deze kan dan op het lijstje. De rest gaat mij wel lukken om te weten wat ik nodig ben.

Dikke + deKees, had het zelf niet kunnen uitzoeken allemaal.

763 4x APS DS3
1292 DMEGC 5x455 & 3x410
Totaal 2060 (inclusief verzending)

===

12 APS Afsluitdop
16 APS AC kabel
58 4x APS Y-KABEL T.B.V. DE DS3 EN DS3-L
78 Grondkabel 25 meter.
100 Alamat 25A + instalatie.
Totaal 264 (Inclusief verzending)

===
50 Klemmen
10 Kit
25 Diverse
Totaal 85

===
Sub Totaal = 2409

De meterkast laat ik nu doen, want wil niet zelf prutsen zoals vroeger met kweekkassen voor 200+ tomatenplanten. Zegels verbreken en mannetje betalen voor een nieuwe zegel is nu wel voorbij. De hoofdschakelaar is niet verplicht omdat het geen ingrijpende verandering is, als een installateur dat wil doen zonder problemen dan is mij dat best, immers zat er "altijd" al een Alamat. Wellicht dat ik een verlengstekkertje nodig ben, maar laat het dan oplopen tot 2500 max.

Situatie van bestaande schuur en de ruimte van de aanbouw van het houten schuurtje. De rommel ben ik vandaag mee bezig geweest en de Quad die op de aanhanger stond zojuist verkocht.

Heb nog even te gaan dus, enorme hoeveelheden planken en palen wat weg moet en heb alles al nieuw liggen voor het schuurtje zelf.

[Bericht gewijzigd door Overlander op donderdag 16 februari 2023 19:23:00 (18%)

Je zou nog kunnen kijken naar Deye micro's.
Leveren net zoveel als APS en zijn zelfs nog goedkoper.
Zijn er in diverse types.Met 2 en met 4 MPPT.
Hebben geen duur kastje nodig voor monitoring, doen ze gewoon met eigen wifi.
Kijk op de site van Mosa aggregaten te Oud Gastel.
Importeur voor NL waar iedereen mag kopen, met kennis van de producten en service.

Mijn verhuurder (Acantus) werkt sterk tegen en hebben telkens een ander nieuw verhaal waarom het niet zou mogen/kunnen. De organisatie die zou adviseren weigert mee te helpen vanwege belangenverstrengeling.

Een schuurtje aanbouwen op het bestaande schuurtje zou nu ineens niet meer kunnen omdat de constructie niet goed is en deze "verbouwt" zou moeten worden. Dat zou betekenen dat ik mijn aanbouw dan weer moet afbreken volgens hun. Nergens in de verbouwingsplannen is deze verbetering of renovatie meegenomen en nu ineens wel bij mij.

Ik raak een beetje geïrriteerd omdat ze gewoon domweg hun panelen willen opdwingen en hun uiterste datum om akkoord te gaan met het slechte plan ineens verlengt is. Gelukkig willen geen van de buren rondom meer meegaan in het project en daar zijn ze niet blij mee.

Ze zijn dus bewust aan het tegenwerken nu, en de constructie van mijn schuurtje is gewoon goed.

zet 6 palen, 2 voor het schuurtje, 2 erachter, 2 op het einde.
leg daar de liggers op, eventueel met een frame. en daar je panelen op. beetje een carpoort bovenop het tuinhuis. dan is het complete eigen constructie.
wat ze ook een beetje doen met tuin constructies
https://evo-energie.nl/wp-content/uploads/2017/08/zonnepanelen-in-de-tuin.jpg

dit is met alu buizen gemaakt, zoals een stelling dus

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat ziet er netjes uit Fcapri _/-\o_ . Goed idee.

Vorige week definitief duidelijkheid gekregen. Ze gaan de schuur en schuttingen afbreken en alle aanbouwen moeten aan het einde van het jaar afgebroken worden en alles in de tuin moet aan de achterzijde leeg.

Ze gaan de wijk duurzaam vergroenen met nieuwe schuren en groene daken. Verder plaatsen ze bij elke woning nieuwe schuttingen zodat de buurt mooi is en er geen problemen meer zijn als huurders verhuizen en de schuttingen afbreken of niet meer herplaatsen en etc.

Mijn plan gaat dus definitief niet door, maar mag wel alvast de kabels en etc. aanleggen i.v.m. de meterkast. Dit is dan ook het enige wat ik ga doen en zie volgend zomer dan wel weer.

kan je met iets mobiel daar geraken? zoja, neem een oude aanhangwagen, hang die panelen daar op en zet die in de tuin.
je zou ook gewoon zonnepanelen op de grond kunnen zetten, op losse stenen.
https://www.groene-stroom.net/wp-content/uploads/2017/10/zonnepanelen-tuin.jpeg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ruimte is niet goed genoeg daarvoor. Mijn auto gaat naar achteren voor de ombouw (elektro knutselproject) en waar deze nu staat is veel te veel schaduw. Oorspronkelijk zou er ook een garage komen, maar daar wad al het probleem op weerstand en nu blijkt dus waarom. Anders was het gewoon allemaal zonder problemen geweest en zouden de panelen op de garage komen.

Men mocht officieel niets zeggen omdat het hele project nog niet uitgewerkt was van de woningbouw en bepaalde dingen nog op losse schroeven stond. Veel van wat zou gebeuren hebben ze nu ook al geschrapt vanwege financiële tegenvallers.

Überhaupt is het allemaal een dikke tegenvaller omdat ik met een kas project bezig was die bij de buurman op zijn grond zou komen te staan. Ook dat kan dus niet meer doorgaan voorlopig. Had al redelijk veel spullen in huis en uitgezocht, paste perfect bij mijn interesse in climate controle. Had nu 4 lampen en x aantal kleine pompen en etc. Moet nog even een motor voor het raampje hebben en dan was alles al wel compleet.

Niet super interessant omdat het allemaal via een RPi gaat, maar was een mooi project om door te zetten naar de auto en weer ervaring opdoen voor gebruik in het groot in mijn woning. De auto kan geen RPi gebruiken en veel modules, dus dat is wat ingewikkelder.

[Bericht gewijzigd door Overlander op donderdag 27 april 2023 19:24:56 (38%)

Hallo! Als iemand die veel weet over zonnepanelen kan ik zeker meepraten over dit onderwerp. Ik zie dat er in de discussie voornamelijk wordt gesproken over het type omvormer en de aansluitingen tussen de panelen. Als het gaat om de keuze van de panelen zelf, is het belangrijk om te letten op de kwaliteit, het vermogen en het rendement van de panelen. Het is goed om te horen dat de persoon die het bericht heeft geplaatst positieve resultaten heeft behaald met zijn gebruikte zonnepanelen.

Wel wil ik benadrukken dat het belangrijk is om te kijken naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van de panelen. Gebruikte zonnepanelen kunnen een goede optie zijn, maar het is belangrijk om te weten waar je op moet letten en om ervoor te zorgen dat de panelen nog een redelijk lange levensduur hebben. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar het vermogen van de panelen en het rendement. Panelen met een hoger vermogen en rendement leveren immers meer op en kunnen op de lange termijn een betere investering zijn.

Ook is het belangrijk om de zonnepanelen op de juiste manier te installeren en aan te sluiten op de omvormer. Hierbij is het van belang om te letten op de juiste aansluitingen en om te zorgen voor een goede kabelverbinding tussen de panelen en de omvormer. Een goede omvormer is van belang om het maximale rendement uit de zonnepanelen te halen.

Tot slot wil ik benadrukken dat het belangrijk is om te kijken naar de terugverdientijd van de investering en om te berekenen of de investering in zonnepanelen op de lange termijn rendabel is. Hierbij spelen factoren zoals de prijs van elektriciteit, de locatie en oriëntatie van de panelen, en eventuele subsidies een rol. Laten we samen werken aan een duurzamere toekomst!

[Bericht gewijzigd door KoningDuurzaam123 op vrijdag 5 mei 2023 13:08:14 (70%)

Laat de zon voor uw schijnen - https://zonnepanelenregio.nl
mvdk

Golden Member

Rendament op zonnepanalen. Jaja...

Lambiek

Special Member

Op 15 februari 2023 07:46:08 schreef keebrev:
Van een zonnepaneel van 400Wp hou je zo'n 300Wp over.

Nou dat is wel een beetje overdreven.

Ik reken altijd (voor in Nederland) met 0.85 en dat klopt voor 99% met wat een installatie opbrengt per jaar. En wat de panelen installateurs beloven moet je sowieso niet geloven. :)

Een 400Wp paneel ruim boven de 25 graden in de zomer doet zo'n 400 X 0.85 = 340Wp. Er gaat dus heel wat vanaf, een paneel kan in de zomer in de volle zon zo'n +/- 85 graden worden of warmer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 mei 2023 14:35:20 schreef Lambiek:
[...]
Nou dat is wel een beetje overdreven.

Ik reken altijd (voor in Nederland) met 0.85 en dat klopt voor 99% met wat een installatie opbrengt per jaar. En wat de panelen installateurs beloven moet je sowieso niet geloven. :)

Een 400Wp paneel ruim boven de 25 graden in de zomer doet zo'n 400 X 0.85 = 340Wp. Er gaat dus heel wat vanaf, een paneel kan in de zomer in de volle zon zo'n +/- 85 graden worden of warmer.

Vergelijk STC en NOCT.

Daarbij is ook de locatie van belang. In Zeeland (en aan de kust) heb je meer zonuren dan in het oosten.
De afgelopen twee -drie jaar waren ook uitzonderlijk zonnig, meer dan het gemiddelde. :)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Lambiek

Special Member

Op 5 mei 2023 17:42:39 schreef keebrev:
Daarbij is ook de locatie van belang. In Zeeland (en aan de kust) heb je meer zonuren dan in het oosten.
De afgelopen twee -drie jaar waren ook uitzonderlijk zonnig, meer dan het gemiddelde. :)

Het maakt zeker uit waar je zit kwa opbrengst, maar ik vind dit wel erg veel.

Over welk merk paneel gaat het dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit gaat over een Jinko Tiger Neo N-type 54HL4-B 400-420Wp paneel.
Hieronder zie je er nog een paar panelen.
NOTC is de meer praktische meetmethode dan de STC. Maar het komt er op neer dat van de geadventeerde zonnepanelen Wp je er ongeveer een kwart kan afhalen.

Het is een meetmethode, het zegt niets over de opbrengst op een bepaalde locatie.

Het belangrijkste getal van een zonnepaneel qua opbrengst is het rendement. Oftewel hoeveel Wp per m2 produceert een paneel. En dat afgezet tegen €€€€. :) :) :) Zoekt en gij zult vinden!

...en om het puntje op de i te zetten qua terugverdientijd: Het is ook afhankelijk van de hoeveelheid ingestraald licht: Een slechte zomer kan de terugverdientijd doen oplopen....

[Bericht gewijzigd door keebrev op zaterdag 6 mei 2023 09:16:49 (14%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 6 mei 2023 08:27:31 schreef keebrev:

Het belangrijkste getal van een zonnepaneel qua opbrengst is het rendement. Oftewel hoeveel Wp per m2 produceert een paneel. En dat afgezet tegen €€€€. :) :) :) Zoekt en gij zult vinden!

vooral dit. iedereen zit maar bezig dat je beter 500Wp panelen koop ipv 400Wp, maar ze vergeten er wel bij te zeggen die die 500Wp een stuk groter zijn.
ik had keuze uit 18x 400Wp of 20x 360Wp. qua dakoppervlakte was het identiek. ik koop voor de 20panelen omdat die op een hogere spanning draaien.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 mei 2023 09:15:45 schreef fcapri:
ik koop voor de 20panelen omdat die op een hogere spanning draaien.

Moet je maar net een omvormer hebben die dat aankan.......