Op 5 mei 2023 14:35:20 schreef Lambiek:
[...]
Nou dat is wel een beetje overdreven.Ik reken altijd (voor in Nederland) met 0.85 en dat klopt voor 99% met wat een installatie opbrengt per jaar. En wat de panelen installateurs beloven moet je sowieso niet geloven.
Een 400Wp paneel ruim boven de 25 graden in de zomer doet zo'n 400 X 0.85 = 340Wp. Er gaat dus heel wat vanaf, een paneel kan in de zomer in de volle zon zo'n +/- 85 graden worden of warmer.
Vergelijk STC en NOCT.
Daarbij is ook de locatie van belang. In Zeeland (en aan de kust) heb je meer zonuren dan in het oosten.
De afgelopen twee -drie jaar waren ook uitzonderlijk zonnig, meer dan het gemiddelde. 
Op 5 mei 2023 17:42:39 schreef keebrev:
Daarbij is ook de locatie van belang. In Zeeland (en aan de kust) heb je meer zonuren dan in het oosten.
De afgelopen twee -drie jaar waren ook uitzonderlijk zonnig, meer dan het gemiddelde.
Het maakt zeker uit waar je zit kwa opbrengst, maar ik vind dit wel erg veel.
Over welk merk paneel gaat het dan?
Dit gaat over een Jinko Tiger Neo N-type 54HL4-B 400-420Wp paneel.
Hieronder zie je er nog een paar panelen.
NOTC is de meer praktische meetmethode dan de STC. Maar het komt er op neer dat van de geadventeerde zonnepanelen Wp je er ongeveer een kwart kan afhalen.
Het is een meetmethode, het zegt niets over de opbrengst op een bepaalde locatie.
Het belangrijkste getal van een zonnepaneel qua opbrengst is het rendement. Oftewel hoeveel Wp per m2 produceert een paneel. En dat afgezet tegen €€€€.
Zoekt en gij zult vinden!
...en om het puntje op de i te zetten qua terugverdientijd: Het is ook afhankelijk van de hoeveelheid ingestraald licht: Een slechte zomer kan de terugverdientijd doen oplopen....
[Bericht gewijzigd door keebrev op (14%)]
Op 6 mei 2023 08:27:31 schreef keebrev:
Het belangrijkste getal van een zonnepaneel qua opbrengst is het rendement. Oftewel hoeveel Wp per m2 produceert een paneel. En dat afgezet tegen €€€€.
![]()
![]()
Zoekt en gij zult vinden!
vooral dit. iedereen zit maar bezig dat je beter 500Wp panelen koop ipv 400Wp, maar ze vergeten er wel bij te zeggen die die 500Wp een stuk groter zijn.
ik had keuze uit 18x 400Wp of 20x 360Wp. qua dakoppervlakte was het identiek. ik koop voor de 20panelen omdat die op een hogere spanning draaien.
Op 6 mei 2023 09:15:45 schreef fcapri:
ik koop voor de 20panelen omdat die op een hogere spanning draaien.
Moet je maar net een omvormer hebben die dat aankan.......
Wel, het plan heeft mij nog niet losgelaten. Daarnaast heb ik een nieuwe toekomstplanning om te gaan verhuizen en besloten om alvast in het klein te gaan beginnen met panelen (Ik ga volgend jaar in een stacaravan wonen op een eigen stukje grond).
Ik heb bij Ali een micro-omvormer aangeschaft voor een schattig bedrag van 195 euro. 4x500wp. WVC-2000W Solar Micro Grid Op Omvormer DC22V-60V Om AC80-260V 50Hz/60Hz Remote Monitoring van Smart Cloud Mobiele App. DC22 in is een nadeel, maar dat neem ik nu voor lief en komt in de toekomst wel anders.
Voor nu gaat het zoeken worden naar een goede deal voor goede panelen van kwaliteit die rond de 550wp zitten. Ik plaats de panelen op mijn aanhangertje zodat ik deze gunstig kan plaatsen, draaien en het frame kan stellen in graden over de periode heen voor maximale opbrengst.
Jaarverbruik van 18-10-21 tot 18-10-22:
1.032 kWh en 948 m3
Verbruik tot nu toe vanaf 18-10-22
660 kWh en 537 m3
500Wp panelen zijn absurd groot en zeldzaam. ook gaan die geen 500W output leveren. heb je al gekeken of die panelen wel op je aanhangwagen gaan passen?
waarom is "DC22 in" een nadeel?
een zonnepaneel doet ergens 30V MPPT spanning en 42V max.
op een bewolkte dag begint een zonnepaneel ongeveer op 25-28V te leveren, dus dan moet je inverter al starter. de uwe start al op 22V, is toch prima
@KoningDuurzaam12
Terugverdientijd kun je niet berekenen.
Bij mijn berekening (2019) was de stroomprijs al jaren stabiel op 22 ct/kWh. Vorig jaar was die ineens gestegen naar 80ct/kWh, en nu 40. Wie weet wat de prijs volgend jaar is?
En de verandering in de salderings-regeling wordt voor het gemak maar niet meeberekend. Want die kan ook elk moment veranderen. En die heeft toch een stevig effect op de terugverdientijd.
Maar voor mij is dat geen belemmering om toch panelen te installeren.
Op 27 juli 2023 07:25:55 schreef fcapri:
500Wp panelen zijn absurd groot en zeldzaam. ook gaan die geen 500W output leveren. heb je al gekeken of die panelen wel op je aanhangwagen gaan passen?waarom is "DC22 in" een nadeel?
een zonnepaneel doet ergens 30V MPPT spanning en 42V max.
op een bewolkte dag begint een zonnepaneel ongeveer op 25-28V te leveren, dus dan moet je inverter al starter. de uwe start al op 22V, is toch prima
Ik heb al wel panelen gevonden van 500 en meer, maar ze zijn i.d.d. groot. Dat ze onhandig groot zijn is voor tijdelijk nadelig, maar als ik begin volgend jaar een stacaravan heb doet het niets meer. Verder heb ik mij niet verdiept in kwaliteit en dergelijke, dus daar moet ik even mee bezig.
De keuze voor de aanhanger is het feit dat ik het niet aan het huis vast wil hebben en de achterruimte niet meer ga gebruiken om iets op te bouwen. De aanhanger doe ik niets mee en heb nog heel veel balken liggen om een frame van te maken. Als ik het hier op monteer dan ik het volgend jaar ook weer snel afbreken. Verder leek het mij gewoon leuk dat je het een beetje kunt draaien, maar af dat echt winst oplevert... ik denk gewoon in het maximale eruit halen.
Betreft de 22V had ik begrepen dat lager beter was, maar dat heb ik dus niet uitgezocht in combinatie met de panelen.
Geschat eindverbruik voor dit jaar gaat ongeveer worden:
800 kWh en 600 m3.
Kosten vorig jaar:
Stroom - 102,00 op 1032 kWh
Gas + 1223,00 op 948 m3
Voor warm water zou ik ongeveer 200m3 hebben gebruikt en moet dat dus opvangen met een boiler later. Kijk ik nu naar een boiler van 50 liter wat niet heel ruim is, maar voor mij wel voldoende, dan verbruikt deze per jaar al gouw een 800 kWh indien deze op een timer staat. Met 4 degelijke panelen zou ik dit wel kunnen opvangen zonder problemen, mijn verbruik zou dan rond 0 blijven.
Voor nu moet ik eens bedenken hoe ik 400 kuub gas omreken naar stroom verbruik wat een beetje overeenstemt. Ik reken even om met 220 stook dagen. Ik verwarmde de woning gemiddeld 5 uur per dag en de elektrische kachel van 1000W stond ongeveer 20 minuten per uur aan. 5 x 20 minuten, maal 220 dagen is 308 uur wat dan 308 kWh is... Ik denk dat ik hier een rekenfoutje maak. Laat ik de gang en keuken ook verwarmen in die periode met een 500W kachel. Maak ik er voor gemak 500 kWh van en zit dan nog laag... Dit waren test dagen met vorst en etc.De kamer was dan 14 graden en warmde deze op naar 19 graden voor het testen om extra comfort te hebben. Met de cv verwarmde ik naar 17 graden gemiddeld en soms iets warmer. Wel moet ik hierbij zeggen dat ik er achter ben gekomen dat de muur koud is waar de thermostaat op zit en dit dus een scheef beeld heeft gegeven op de temperatuur. Op de losse meters stond gemiddeld 19 graden.
Kan iemand mij een beetje helpen, want volgens mij maak ik ergens een mega fout. Mijn energie rekening was negatief, en met de panelen als ik het goed doe kan ik mijn verbruik van stroom met een boiler gelijk spelen. Ik zou dan alleen geen verbruik hebben en ook niets terug krijgen. Nu moet ik zo rekenen dat ik elektrisch ga verwarmen en daar de kosten van berekenen. Want stel ik zou die 1000 kWh weer gaan verbruiken van de laatste afrekening, dan betaal ik dus nog steeds niet voor stroom op dat moment... Ik ben nu het spoor even bijster.
1 m3 gas levert ongeveer 10kWh aan energie. (Officieel 9,769 kWh wettelijk vastgelegd. De energiemaatschappij moet compenseren als daarvan wordt afgeweken).
Een elektrische kachel heeft een rendement van 100%.
Dus een 1kW kachel draait 10 uur op 1 m3 gas bij wijze van spreken.
Met een airco (= warmtepomp) kun je veel hogere rendementen halen. Een airco levert bij verwarmen snel 3 tot 5 kWh warmte voor elke 1 kWh aan stroom.
Warmtepomp kan hier niet omdat het een huurwoning is en ik ben al aan het kijken naar grond, voor in een stacaravan is een warmtepomp direct het eerste wat ik zou doen om te verwarmen. Maar dan spreek ik nog niet over alle extra isolatie wat nodig is, omdat een stacaravan slecht geïsoleerd is.
Mijn berekening van de energie waarde kwam uit op 3860 kWh ongeveer als ik de 400 kuub omrekende. Maar met jouw waarde komt het iets hoger uit. Toch snap ik dan niet waarom de elektrische kachels het warm konden maken op deze manier, want dit komt totaal niet overeen met het gas verbruik.
Ik ga wel gewoon voor de boiler en de gasaansluiting blijft toch zitten en kan dan gaan testen voor zolang het nog kan (hoewel het weinig nut heeft).
Als basis paneel neem ik https://www.toolmania.nl/nl/mono-half-cut-high-power-zonnepaneel-560-w…, dit is niet wat ik ga kopen, dit gaat mijn referentie worden om te leren wat ik het beste kan aanschaffen.
Voor wat ik nu even kan begrijpen is dat ik wil kijken naar NMOT en bij dit type is het 416 Pmax/W. Hoe hoger hoe beter is nu de gedachte en ga kijken wat binnen bereik ligt in een budget van 800 euro. Levensduur reken ik niet mee omdat binnen hetgeen wat ik uitgeef dit niet superinteressant is. Hoelang het duurt om terug te verdienen kijk ik ook niet naar omdat de regering toch alle kanten op kan gaan en de regels telkens veranderen. Daarnaast denk ik aan een dynamisch contract voor de toekomst en accu pakket.
Vrijwel gelijk https://www.budget-solar.nl/canadian-solar-hiku-550wp-perc-silver-fram… Data: https://cdn.webshopapp.com/shops/282124/files/424160624/budget-solar-5…
Als extra eis moet het een mono kristallijn worden (werkt beter bij het meedraaien). Ook moet het glas glas worden. Verder wil ik nadenken over dikte en temperatuur, dit vanwege waterslangen. Al mijn eisen kunnen nooit ingewilligd worden, maar ik heb wat tijd over en mag best wel moeite nemen voor wat ik koop en waar ik mee bezig ben voor de toekomst.
Hoe warmer het paneel, hoe slechter, maar die warmte kan ik gebruiken voor water opwarmen en het paneel koelen. Dat is een win-winsituatie voor mij. Dit kan betekenen dat ik rekening kan gaan houden met blauw en zwart. Nu zijn dit maar 4 panelen dus is het gewoon zwart. Wel is het dus zo dat hoe zwarter het paneel is, des te beter.
https://www.thuisopwekken.nl/products/zonnepaneel-black-frame-wit-zilv… Gunstige prijs, 416 max, relatief zwart. Verzenden 74 euro. 774 euro.
Ik meld mij niet aan omdat ik nu nog wil blijven afnemen. Mijn meter draait achteruit. Ik denk dat dit het gaat worden. Nu een weekje over nadenken en rustig even verder vergelijken. Besteld, geen zin om moeilijk te doen voor deze kosten.
Basis frame bedenken die ik kan kantelen op aantal graden en gebruik daarvoor een hydraulische motorbrug als basis om het gewicht te kunnen heffen (uiteraard met borgpen).
Omvormer 195
Panelen 775
Hefbrug 50
Aanhanger 150
Hout en etc. 75
Totaal: 1245
Gehoopte opbrengst: 1400 kW op jaarbasis. Internet zou zeggen dat het 1870 kan zijn, maar daar geloof ik niet in.
Uitzoeken: Richt systeem (motor op de band die de aanhanger doet draaien). Dit mag wat slordig voor nu als het in de basis maar voor 75% werkt. Ik zal het af en toe wel weer eens opnieuw moeten richten.
hoogte regeling moet je maar een paar keer per jaar doen. wat vlakker in de zomer, wat rechterop in de winter. ik zou geen constante regeling in steken. gaat meer verbruiken dan je winst gaat hebben. gewoon met de hand elke 2maand ofzo wat bijregelen.
het roteren met de zon mee, zou enorm veel kunnen schelen. dan heb je de hele dag door de zon recht erop.
ik blijf erbij dat grote panelen volgens mij nadeliger zijn.
die 4 panelen van 550Wp is toch enorm groot? dat krijg je niet op een aanhangwagen.
die zijn 2,28meter lang en 1,15meter breed. of 2.6m² per paneel. zo snel gekeken kost dat 190€ voor een paneel
4 van die grote van 550Wp doen 2200Wp en zijn 10.4m² en kost dan 760€
voor 118€ heb je een 430Wp paneel. die zijn 1.76m lang en 1.15meter breed = 2m². 5 zulke panelen is 10m² en leveren dan 2150Wp op en kosten 560€. dat is 200€ goedkoper, daarvan kan je een losse omvormer bijkopen.
ikzelf koos er zelf voor om 20x 360Wp te leggen ipv 18x400wp omdat ik van mening ben dat die in de winter sneller starten (mijn omvormer heeft min 188V nodig om te starten. met 10panelen moet elk paneel 18.8V doen, met 9panelen moet elk paneel 20.8V doen. volgens mij een klein verschil in de winter, maar ELKE dag dat klein verschil.....)
mijn geschatte opbrengst van mijn 7200wp panelen was volgens verkoper 6000-6500kWh.
die hebben laatste jaar (27maart 2022 tot 26maart 2023) 7390,92kwh opgewekt
Grote panelen vangen veel wind. Dus als het een keer stormt moet je wel zorgen dat de panelen goed verankerd zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 27 juli 2023 20:19:12 schreef Overlander:
Verder leek het mij gewoon leuk dat je het een beetje kunt draaien, maar af dat echt winst oplevert...
Behoudens dingen als "bomen die zorgen dat je 's avonds geen zon hebt", is mikken op het zuiden altijd het beste. (scheelt een paar graden, dus een paar tiende procent) over het hele jaar. ) Dit natuurlijk als je geen zin hebt om ieder uur iets er aan te draaien.
Wat wel iets uitmaakt is als je hem verticaal wat kan richten. maart en september 52graden uit de horizon, jan 23 graden lager, jul 23 graden hoger.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 28 juli 2023 13:48:41 schreef rew:
[...]mikken op het zuiden altijd het beste
Maar overdag schakelen veel installaties uit als er teveel geleverd wordt. Oosten en westen kan best wel eens gunstiger zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Waar komt die statistiek "veel" vandaan? Heb je daar een bron voor?
Er wordt zoveel "poeha" over gemaakt dat dit "wel eens" zou kunnen gebeuren, dat mensen gaan denken dat het een groot probleem is. Voor zover ik weet is het locaal her en der wel een probleem, maar niet "in heel Nederland" Bij mij in ieder geval niet. Ik kan twee anderen hier in Delft vragen, maar ik denk dat ik ze er wel over gehoord had als het zo zou zijn. Nu kan het zijn dat wij hier in Delft een HEEL tof netwerk hebben vergeleken met de rest van Nederland. Zou kunnen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
De eigenaar van de hal die ik huur heeft daar last van. En zijn buren ook. Veel zon en dan kunnen ze niet leveren. Wel in de ochtend en avond.
Hier bij mij (Breda, Hoge Vught) ook geen probleem. De netspanning zit meestal rond 230VAC, met soms een piek naar 240VAC.
Op 28 juli 2023 08:20:23 schreef fcapri:
hoogte regeling moet je maar een paar keer per jaar doen. wat vlakker in de zomer, wat rechterop in de winter. ik zou geen constante regeling in steken. gaat meer verbruiken dan je winst gaat hebben. gewoon met de hand elke 2maand ofzo wat bijregelen.
het roteren met de zon mee, zou enorm veel kunnen schelen. dan heb je de hele dag door de zon recht erop.ik blijf erbij dat grote panelen volgens mij nadeliger zijn.
die 4 panelen van 550Wp is toch enorm groot? dat krijg je niet op een aanhangwagen.
die zijn 2,28meter lang en 1,15meter breed. of 2.6m² per paneel. zo snel gekeken kost dat 190€ voor een paneel
4 van die grote van 550Wp doen 2200Wp en zijn 10.4m² en kost dan 760€voor 118€ heb je een 430Wp paneel. die zijn 1.76m lang en 1.15meter breed = 2m². 5 zulke panelen is 10m² en leveren dan 2150Wp op en kosten 560€. dat is 200€ goedkoper, daarvan kan je een losse omvormer bijkopen.
ikzelf koos er zelf voor om 20x 360Wp te leggen ipv 18x400wp omdat ik van mening ben dat die in de winter sneller starten (mijn omvormer heeft min 188V nodig om te starten. met 10panelen moet elk paneel 18.8V doen, met 9panelen moet elk paneel 20.8V doen. volgens mij een klein verschil in de winter, maar ELKE dag dat klein verschil.....)
mijn geschatte opbrengst van mijn 7200wp panelen was volgens verkoper 6000-6500kWh.
die hebben laatste jaar (27maart 2022 tot 26maart 2023) 7390,92kwh opgewekt
Ik heb diverse snelle berekeningen gemaakt over kosten en opbrengst, daarbij viel mij op dat het allemaal erg dicht bij elkaar in de buurt komt. Soms goedkopere panelen, maar weer leverkosten en meer panelen is weer een omvormer extra en etc. Als je dan alles meerekent, doet het elkaar weinig bij het aantal wat ik heb aangeschaft. Zou ik 10 panelen willen afnemen dan gaat het wel een heel ander verhaal worden en loopt het prijsverschil sterk op.
Wat betreft kleine panelen met meer opbrengst in de winter kan ik wel volgen, maar dan moet de omvormer ook weer werken vanaf een laag voltage toch? Deze omvormer werkt pas bij 22V, en als ik kijk naar de duurdere merken dan doen ze het soms pas vanaf 24 of 25V.
Wat betreft plaatsing en draaiing moet ik nog even alles overdenken, ik heb meerdere mogelijkheden. Zelf dacht ik aan 1 x per 2 weken het aantal graden aan te passen (kleine moeite), maar het draaien is een lastig verhaal gezien het formaat.
@Iedereen: Het moge duidelijk zijn dat de panelen goed vast moeten zitten.
Aansluit opties (let er op dat de woning verbouwt gaat worden met nieuwe energie meter in de nabije toekomst als men de meterkast aanpast):
1. (50 euro) Grondkabel die nu nog nutteloos in de grond ligt gaan gebruiken naar een stopcontact. Dan komt het op een groep waar alleen wat lampen en een koelkast op aangesloten zit. Er moet dan alleen een B aardlekbeveiliging in de kast worden geplaatst die gekoppeld achter een A hangt van 40A (ik heb geen hoofdschakelaar). Dit is erg slordig en niet mijn voorkeur, maar gezien de boel verbouwt gaat worden en ik hier weg wil...
2. (100 euro) Nieuwe grondkabel onder de vloer naar B. Moet dan de grondkabel ingraven en onder de vloer waar ik amper bij kan komen. Als ik dat doe dan komt er een losse B, maar heb dan wel spanning tijdens werkzaamheden. Het nadeel is ook dat het laminaat er uit moet wat nooit meer past, en vervolgens over een dik half jaar of iets langer moet weer alles er uit (krijg dan een vergoeding voor nieuwe vloeren, maar hou dat geld voor verhuizen).
3. (350 euro) Aanmelden en de meterkast laten vervangen door een "slim" systeem zodat er direct een hoofdschakelaar is en losse B automaat. Direct goed als ik nog iets langer woon en ook geen gezeur. Nadeel is het moeten laten aanleggen van de hoofdschakelaar en hoge kosten die daar bij komen die ik dan zelf moet betalen. Verder heb ik dan alsnog een kapotte laminaatvloer in de keuken voor een x periode.
Mijn vraag: Wat vinden jullie, wat kan ik het beste doen? De verbouwing wat er komt, is verschrikkelijk onduidelijk en weet niet eens wanneer exact omdat er nu al vertraging is (en ze zijn nog maar net begonnen een straat verderop). Ik weet niet of er zonnepanelen van hun komen, omdat de bewoners massaal weigeren en wie weet doen ze dan eerst niets met de meterkast. Een helder antwoord ga ik niet krijgen en heb ik al meermaals geprobeerd.
4 mooie grote panelen staan sinds een paar uur in woonkamer te wachten op plaatsing. Omvormer duurt nog twee weken.
Aanmelden omvormer is een probleem i.v.m. certificering, maar zoek een gelijkwaardig model op die ik kan opgeven. Als ik mij aanmeld, krijg ik gratis een nieuwe meter met hoofdschakelaar. Het enige wat ik dan zelf moet doen is de kabel leggen en de voorbereiding van de nieuwe groep voor de panelen.
Als ik de boel heb voorbereid hoeft alleen een monteur de laatste paar kabeltjes aan te sluiten en werk ik 100% veilig zonder risico en ook volgens de wet. De kosten vallen dan wel mee en wil ook geen onnodig risico lopen. Het is dom om voor 1 uur arbeidsloon niet even de boel aan te laten sluiten als de spanning er af is en dan gebeurt het ook goed.
Slimme meter of niet, voor de periode dat ik hier nog woon, maakt het mij niet uit.