Kent iemand deze recorder van zeer dichtbij? Dus van er aan knutselen?
Ik heb een vraag over de aandrijfsnaren van deze machine, er zijn er in totaal 4.
Sommige verkopers bieden voor dit model vierkante snaren aan (vierkant in doorsnede dus), andere verkopen ronde snaren.
Nu zag ik in de machine dat de aandrijfpoelies op de spoelen-motoren een v-vormig profiel hebben (dus eerder geschikt voor een ronde snaar), maar de grote draaiplateaus direct onder de spoelen een breed profiel hebben (dus meer iets voor een platte snaar of een vierkante snaar).
Mijn idee is dat bij gebruik van een vierkante snaar deze een kwartslag moet kantelen om in de v-vormige groef van de motorpoelie te passen.
Zeg niet; "kijk naar de aanwezige snaren", want die worden beschreven als tot snot te desintegreren... (en zijn er dus niet meer).
Kan iemand hier licht op laten schijnen?
Dank
hobby luke
Honourable Member
Ik heb de service manual van dit toestel.
Bij de part nummers van de riemen staat telkens "aandrijfsnaar", met een Philips nummer, maar zonder verdere info.
Mocht je andere info uit de manual nodig hebben, laat maar weten.
MVG,
Luc.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Mfbfreaks heeft ze ook: https://shop.mfbfreaks.com/product/snarenset-n4510-bandrecorder/
Mijn vraag richt zich op de kwestie 'plat/vierkant of rond'.
De frieks zeggen niet rond of anderszins.
Ik neem waar dat er riemen voor deze recorder worden aangeboden, zowel ronde als platte/vierkante.
Zien jullie geen probleem voor een vierkante riem op een v-vormige poelie??
(IK denk dat die maar moeilijk bij elkaar passen).
rob040
Golden Member
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt het zien aan de vorm van de inkeping van de loopwielen of die rond of vierkant is.
(werken zal het allebei wel, een beetje slip op de teller/spoelschotelsnaren zal weinig uitmaken)
De capstan as snaar is alleen kritisch, en die is zo te zien plat.
Mfbfreaks heeft meestal wel de juiste sets snaren, in al die tijd dat ik daar bestel maar 1x een verkeerde snaar gehad.
Twee fotos van e.e.a.:
de wittige poelie is de motorpoelie, ik denk aan de 2 concentrische sporen te kunnen aflezen dat dat lijnen/groeven zijn van de 'hoek' van een vierkante snaar -die dan dus niet mooi 'in' de poelie ligt-;
de donkere schijf is de schijf waar een spoel op ligt, daar zie ik een platte loopbaan en een gematteerd spoor, wat ook op een vierkante snaar duidt (mijn opinie).
ik kan e.e.a. helaas niet beter in beeld krijgen, voor demontage ontbreekt nog een superklein inbussleuteltje...
ik heb er in het verleden heel wat philips recorders gerepareerd , in deze horen vierkante snaren . ben in philips geen ronde snaren gezien voor zo ver ik mij kan herinneren . is wel heel lang geleden , jaren 80 o.i.d.
Op 23 februari 2023 22:30:21 schreef maus0611:
Maakt geen drol uit welke je kiest.
Zal allebei werken.
De info van jan hoeve is naar mijn mening heel duidelijk: flips gebruikte platte riemen, en ik denk dat de ingenieurs daar niet voor niets op uit gekomen zijn.
Ik kan me zo voorstellen dat platte riemen veel minder snel doorslippen dan ronde riemen, alleen al door het grotere contactvlak met de poelies/schijven.
Het klopt dat Philips weinig ronde snaren heeft gebruikt, maar wat Maus zegt klopt zeer waarschijnlijk ook.
Doorslippen is zelden een probleem (tenzij je snaren >25 jaar oud zijn), te zwaar lopen en te strak zitten wel.
Arco
Special Member
Hier staan flink wat close-up foto's: https://makarateyp.tonbandforum.de/MG/N4510/n4510-2b.htm
@Arco,
superveel dank
voor je link van die duitse website die niet opkwam toen ik naar n4510 zocht!
In de paragraaf 'Wickelmotoren' toont de eerste foto mooi wat ik veronderstelde: een vierkante riem, die met een platte kant op de spoelenschijf ligt, maar in de v-poelie op de motor een kwartslag verdraaid zit...
Arco
Special Member
Verdraaien zal wel per ongeluk zijn. Let men niet altijd op en voor de werking maakt 't weinig uit...
Behoudens 4 vierkante snaren zul je ook de AC128 transistoren van de twee FlipFlop pcb's moeten vervangen. Deze germanium transistoren gaan in Hfe naar 0 en dan werkt de betreffende functie van de magno control besturing niet meer. Je kunt daarvoor de BC327-40 voor gebruiken, pin compatibel. Ook de netschakelaar is vaak aan vervanging toe. Ook hiervoor bestaat een vervangende netschakelaar. Voor de kapotte 19V-50mA draad lampjes kun je 5mm warm-witte LED gebruiken met een 2k2 voorschakel weerstand. 2 stuks achter de VU meters en 5 op de lichtgeleiders.
Het R2R deck heeft een service stand mbv. de metalen uitzet arm. Het hele loopwerk zit met 5 schroeven vast en electrisch met 2 connectoren. Kun je er zo uithalen. Voor de tellersnaar moet je even de snaarpoeli losmaken met een 1mm inbus sleutel. Bij het terug monteren de tellersnaar even om de eerste bandgeleider leggen. Met het inklappen van de electronica kun je deze dan gemakkelijk op de poeli leggen.
Op 25 februari 2023 08:22:11 schreef electronono:
[...]De info van jan hoeve is naar mijn mening heel duidelijk: flips gebruikte platte riemen, en ik denk dat de ingenieurs daar niet voor niets op uit gekomen zijn.
Ik kan me zo voorstellen dat platte riemen veel minder snel doorslippen dan ronde riemen, alleen al door het grotere contactvlak met de poelies/schijven.
Ik heb er maar 50-75 stuks van die dingen gehad en nog een 30 tal staan.. Je drijft zo'n ding niet tot het uiterste.
Vierkante riemen passen perfect in een haaks wiel. Ronde riemen hebben dan minder contactoppervlak maar trekken zich strak in de gleuf. Beide goed contact..
Op 27 februari 2023 18:00:17 schreef Fotohuis:
Deze germanium transistoren gaan in Hfe naar 0 en dan werkt de betreffende functie van de magno control besturing niet meer..........................
..........................................................................
Voor de tellersnaar moet je even de snaarpoeli losmaken met een 1mm inbus sleutel.
Zeer veel dank voor je nuttige input!
Ik heb nog twee vragen:
-wat is 'Hfe'?
En als alle tiptoetsen naar behoren werken/de functies bedienen waarvoor ze zijn, zijn die transistors dan in orde?
-ik zocht me rot naar inbus 6-kant van 1,0 mm.: alle setjes beginnen bij 1,5 mm., en 1,0 vind ik noch in gereedschapswinkels noch op het net.
Ik merkte trouwens wel dat de spoelmotorenschijven met een inbus 1,5 te lossen zijn...
Op 27 februari 2023 18:48:45 schreef maus0611:
[...]Ik heb er maar 50-75 stuks van die dingen gehad en nog een 30 tal staan..
Dat klinkt naar 'ervaringsdeskundige' 
Ik ben ook nog op zoek naar 2 minuscule trekveertjes: een voor het remschoenarmpje bij een spoeldrager en een voor een bandenspannings/-geleider armpje...
Ook niet iets wat de electronicaboer in de lade heeft liggen....
Hfe is de versterkings factor van een transistor. Deze Germanium transistoren gaan langzaam in sluiting op het interne substraat, dus vervangen voor dezelfde type AC128 heeft geen zin want ook NOS hebben dit probleem. Het zijn zgn. tiktorren, als je er een ferme tik op geeft werkt het weer een tijdje.
Geen fijne oplossing en het is een kwestie van tijd voor dat ze allemaal dit probleem krijgen, gewoon vervangen dus. Het zijn de twee insteek printen waar FlipFlop op staat.
Inbus: Ik heb deze even nagemeten: Inderdaad 1,5mm. Na het opzetten van de snaar dient de speling op het lager 0,2mm te zijn, in te stellen met een voelermaatje.
Ik heb eventueel nog een compleet loopwerk ter beschikking.
Arco
Special Member
Deze set heeft ook 1mm hex/inbus/Allen key: https://nl.aliexpress.com/item/1005004791707501.html
Veertjes heb ik genoeg, maar dan moet ik wel precies weten hoe ze eruit zien...
Op 1 maart 2023 11:51:58 schreef Arco:
maar dan moet ik wel precies weten hoe ze eruit zien...
Misschien dom, maar een veertje dat er hetzelfde uitziet hoeft toch niet dezelfde 'veereigenschappen' te hebben, kan b.v. te stug of te slap zijn...??
Ik heb hier ook el een -nietspecifieke- assortimentsdoos met veertjes, maar zie vooralsnog geen overeenkomende.
Arco
Special Member
Meestal kun je dat aan het draad wel zien.
Hoe meer windingen en hoe dunner, des te zwakker de veer is...
De veertjes zijn vrij specifiek want daarmee wordt oa. de tape tension mee geregeld. Eea. staat ook in de SM.
Ik heb denk ik een andere SM -service manual- van de N4510, want bij mij staat over die betreffende veertjes (no. 55 in de explosietekening) enkel een partnummer, waarmee ik bij Flipse wel heeeeel hard uitgelachen zal worden.
Verder niks over veertjes en andere mechanica, wel e.e.a. over electronische/electrische componenten.
Voor het vinden van een passend veertje zie ik de positieve bijdrage van de SM dus even niet.. 
Peace!