Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Deze set heeft ook 1mm hex/inbus/Allen key: https://nl.aliexpress.com/item/1005004791707501.html
Veertjes heb ik genoeg, maar dan moet ik wel precies weten hoe ze eruit zien...
Op 1 maart 2023 11:51:58 schreef Arco:
maar dan moet ik wel precies weten hoe ze eruit zien...
Misschien dom, maar een veertje dat er hetzelfde uitziet hoeft toch niet dezelfde 'veereigenschappen' te hebben, kan b.v. te stug of te slap zijn...??
Ik heb hier ook el een -nietspecifieke- assortimentsdoos met veertjes, maar zie vooralsnog geen overeenkomende.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meestal kun je dat aan het draad wel zien.
Hoe meer windingen en hoe dunner, des te zwakker de veer is...
De veertjes zijn vrij specifiek want daarmee wordt oa. de tape tension mee geregeld. Eea. staat ook in de SM.
Ik heb denk ik een andere SM -service manual- van de N4510, want bij mij staat over die betreffende veertjes (no. 55 in de explosietekening) enkel een partnummer, waarmee ik bij Flipse wel heeeeel hard uitgelachen zal worden.
Verder niks over veertjes en andere mechanica, wel e.e.a. over electronische/electrische componenten.
Voor het vinden van een passend veertje zie ik de positieve bijdrage van de SM dus even niet.. 
Peace!
Op 1 maart 2023 10:36:01 schreef electronono:
Ik ben ook nog op zoek naar 2 minuscule trekveertjes: een voor het remschoenarmpje bij een spoeldrager en een voor een bandenspannings/-geleider armpje...
Ook niet iets wat de electronicaboer in de lade heeft liggen....
Maar misschien wel via een CO member te verkrijgen. Even per mail een lijntje uitgooien?
Op 2 maart 2023 18:26:24 schreef Fotohuis:
https://sterremuur.nl/manuals/Tapedecks/Philips/N4510/philips_N4510SM.…
Weer heel veel dank; deze is duidelijk anders dan wat ik vond bij elektrotanya!!
Arco
Special Member
Ik moet nog ergens een verenweger hebben liggen (overgehouden aan PTI), maar ik kan 'm niet meer vinden... 
Arco
Special Member
Op 3 maart 2023 08:40:38 schreef electronono:
Het tooltje rechtsboven is een verenweger denk ik??
[bijlage]
Klopt...
Op 3 maart 2023 18:54:16 schreef Fotohuis:
Die van mij is inmiddels praktisch klaar. Alleen nog wat electronische afregelingen en frequentie karakteristiek controleren.[bijlage]
Jij beschikt natuurlijk over deskundigheid en gereedschapjes.
Zitten er lampjes achter de schuifregelaars (onderin beeld) of zijn het de reflecties van een (flits)lamp?
In de N4510 zitten 2 19V-50mA lampjes achter de VU-meters, 5 op de lichtgeleiders van de schakelaars en 5 onder de magno control toetsen. Aangezien dat ze momenteel €4/stuk kosten gebruik ik 5mm warm witte leds, 20.000mcd, 30’ straling hoek en max. 20mA met een voorschakel weerstand van 2k2. Zo’n 8mA-10mA is meer dan voldoende. De rubberen ringen zet ik over op de leds en dan schuif je ze zo onder in de licht geleider. Wel even opletten met + en - want die zijn op de aansluiting telkens anders.
Analoge weeger, set voeler maatjes voor het mechanische gedeelte. Electronisch veel meer nodig en voor een optimale afstelling heb ik een kalibratie tape.
Als je de laatste niet hebt in ieder geval nooit aan de kop instellingen gaan draaien. De betreffende schroeven zijn afgelakt.
Voor een R2R deck vrij gemakkelijk in service. Bovendien is deze N4510 1 van de beste Philips 18cm consumer apparaten die ze gemaakt hebben. Inmiddels wel 50 jaar oud. Dus voor 1973 40Hz-15kHz bij 9,5cm/s en 40Hz-20kHz bij 19cm/s zijn dan best redelijke specs. De N4511 die daarna kwam en de iets betere Philips long life koppen had kwam dan bij 19cm/s 40Hz-23kHz en bij 9,5cm/s fractioneel beter. Maar deze mist de lichtgeleiders en de schuif voor de microfoon- hoofd telefoon aansluiting. Verder vrijwel identiek en dus ook een aanrader. Wat daarna kwam was geen echte Philips kwaliteit meer: Plastic Fantastic met nu afbrekende deck schakelaars en krakende volledig plastic kasten. In prijs was het opvolgende model N4504 ook meteen ruim Nlg. 500 goedkoper dan de N4511. En ja dat heeft natuurlijk consequenties in uitvoering en kwaliteit. Het enige goede in R2R wat Philips nog heeft geproduceerd was de N4520 en N4522 (2-spoor) maar die waren ook eigenlijk bedoeld bij de Philips-Magnavox lab-series uit 1979.
Hoewel die veerweger me een knap duur tooltje lijkt: als ik op het net zoek krijg ik niks terug wat er ook maar in de verte op lijkt.
Het ligt mogelijk aan mijn zoekwoord.
Als het met die weger niks wordt, kent iemand een 'redneck' methode om de veerkracht te meten?
Een gewichtje van 15-20 gram aan een touwtje en kijken wanneer de twee krachten in balans zijn.
Veerunsters met een bereik van 50 gram bestaan ook
Maar waaruit maak je op dat de veerkracht veranderd is? Heb je wel gekeken of de boel niet prima loopt?
If it ain't broken, don't fix it. Ik heb 't zelf nooit gebruikt voor bandrecorders, en heb het ook andere ervaren reparateurs eigenlijk nooit zien gebruiken. Ik weet dat het wordt genoemd in de service handleiding, maar je moet echt heel erg pech hebben om zo'n ding nodig te hebben.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (30%)]
Arco
Special Member
Maar waaruit maak je op dat de veerkracht veranderd is
In de startpost staat dat er nieuwe veertjes in moeten... 
Zoals Arco zegt: een vorige, maar onbekende knutselneef heeft de betreffende veertjes uitgenomen en niet teruggeplaatst.
Er moeten dus vervangers in, en Flipse lacht nog steeds...