Hallo
Ik heb een Oscilloscoop Philips PM 3226 en een generator Philips PM 5132.
Zijn dat goede toestellen en wat is de verkoopswaarde ongeveer?
mvg
Geert

Opzich goed spul, al zal de koper de rookbommen (netfilters, RIFA condensatoren) wel even moeten vervangen. 2MHz voor een functiegenerator en 15MHz voor een scope is goed voor audioschakelingen, maar vooral voor de scope wat aan de krappe kant voor metingen aan moderner spul. Paar tientjes per apparaat denk ik.

Als je van plan bent het spul te verkopen zorg dan dat het er netjes uit ziet.
Zoals het er nu bij staat geeft niemand er wat voor.
Schoonmaken stickers eraf en de foto 90 graden draaien. ;-)

netfilter is nog t minste, de vuile knoppen heb je veel meer last van bij dit spul. evengoed wel onderhoud nodig, dit haalt een 45-50 jaar wel..

Oude Philips apparatuur = alle schakelaars uitgebreid reinigen.

Waarde in deze toestand zonder probes. Een 20 euro per apparaat hooguit. Als je hem al verkocht krijgt. De koper moet nog 20,= extra uitgeven aan twee ultra-goedkope probes (of 50 tot 150 voor 1 redelijke tot goede probe) En dan nog de eerder genoemde zaken preventief aanpakken.

Hallo

Bedankt iedereen voor deze info , ik zou die gebruiken voor lampenversterkers , is die daar ok voor ?
Komt van een technische school en nagezien bij aankoop ( hoop ik )
Probes heb ik of die goed zijn is iets anders........
mvg
Geert

[Bericht gewijzigd door Ilmung op (13%)]

Dat zijn zo te zien prima probes. Zeker voor buizenversterkers is het wel handig als je ook een 1:10 of omschakelbare probe hebt, dat zie ik zo snel even niet maar kan dat dat al het geval is.

Op 22 februari 2023 18:35:32 schreef pa3gws:
Als je van plan bent het spul te verkopen zorg dan dat het er netjes uit ziet.
Zoals het er nu bij staat geeft niemand er wat voor.
Schoonmaken stickers eraf en de foto 90 graden draaien. ;-)

De stickers zijn juist een stukje geschiedenis. Die kan de koper er ook zelf nog afhalen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Probes zijn prima, ze zijn meer waard dan de scoop :-)

Nogmaals dank aan iedereeen voor deze info !!!

Ik geef 30 Euro voor beide apparaten.

Op 22 februari 2023 20:07:34 schreef Ilmung:
Hallo

Bedankt iedereen voor deze info , ik zou die gebruiken voor lampenversterkers , is die daar ok voor ?

Ja daar is hij prima voor te gebruiken maar ga er geen netspanning mee meten. Dat kan alleen met een HV diff probe. Kijk ook goed hoeveel spanning je probe mag hebben. Dat staat er meestal op.

Gebruik de probe altijd in de 10x stand (Als hij omschakelbaar is, de meeste goede probes zijn niet omschakelbaar maar vast 10x (of 100x of 1000x). Koop voor buizen apparatuur een 100x probe, dat is veiliger als je een paar honderd volt gaat meten. Zelf gebruik ik voor alles wat meer dan iets van 50V is een HV diff probe die een 20x en 200x stand heeft.

Komt van een technische school en nagezien bij aankoop ( hoop ik )
Probes heb ik of die goed zijn is iets anders........
mvg
Geert

Als ze dat verteld hebben zal dat best zo zijn, maar als ze dat niet verteld hebben kun je er beter van uitgaan dat dat niet het geval is en dan is de kans ook groot dat hij al jaren ergens in een kast heeft gestaan. Ga er dan maar van uit dat alle schakelaars problemen zullen geven en dat je gelijk of binnenkort de nodige elcos moet vervangen, of ze eerst moet formeren.

Nazien kan inderdaad veel betekenen. Van kijken of er een piepje uitkomt ene en golfje in beeld komt, tot alle functieknoppen één voor één testen, tot 'm openmaken en alle 'riskante' onderdelen er uit te halen.

Verder prima meetapparaatjes. Ik vind zelf ook het uiterlijk van deze serie Philipsen erg leuk.

De waarde? Tsja. Wat de gek er voor geeft. 50 euro voor de twee samen vind ik niet vreemd, maar het zou me ook niet verbazen dat je ze voor 50 euro per stuk kwijt kan met een mooie flitsende advertentie en studiokwaliteit foto's, en bereid bent naar het buitenland te versturen.

Jongens, hij wil ze volgens mij niet verkopen, hij wil ze kopen van een technische school.

Dag Fred 101,

Verkopen doe ik wel...misschien niet duidelijk geformuleerd , maar ik ben een gitarist en ik wilde zelf mijn versterkers onderhouden , maar daar heb ik helaas de tijd/kennis niet voor en zodoende staan die een 2-3 tal jaren in men bergplaats.
De toestellen komen van een technische school , ik heb die zelf daar afgehaald.
De reden van men vraag op dit forum is omdat ik die toestellen te koop had gesteld,maar de biedingen zaten in de orde van 35€ voor de 2 toestellen ,wat ik persoonlijk te weinig vond.....

Veel hangt van de staat af. Als ze goed getest, met manuals en onmiddelijk bruikbaar zijn zal vooral de functiegenerator mogelijk wat meer waard zijn. Maar het blijft -zonder onbeleefd te willen zijn- wat de gek er voor geeft, en met de vergrijzing wordt de markt voor antieke meetapparatuur in mijn perceptie steeds meer een kopersmarkt.
Ongetest of niet werkend is het weinig waard. Het oogt niet zo lentefris.

Voor functionele tests en reparatie van audio is het bruikbaar, hoewel audio gerichte apparatuur (met log schalen, vervorming, meeluisterversterker e.d.) in mijn beleving fijner werkt. Voor kwalitatieve metingen aan Hifi is het ongeschikt. Het is meer algemene lab apparatuur dan audio specifiek.

Een sterk soortgelijk 15 MHz Philips scoopje heb ik wel eens weggegeven met krakende schakelaars. Repareren en verkopen gaat ook niet vanzelf en er zijn nogal veel oude scoopjes.

De probes zijn veel moderner en niet slecht, ik kocht er in de jaren 0 één bij Kok in Leiden die ik nog wel gebruik.
Ter indicatie, een simpele omschakelbare probe kost als ik nu bij Eleshop kijk E 8,-

Dus ongetest en lang niet gebruikt, die 35,= zou ik gelijk geaccepteerd hebben.

De analoge scoops die nog wat waard zijn, zijn de laatste versies met cursors en read out, scoops voor hoge frequenties (500 MHz of hoger) Sommige scoops met plugins of heel speciale scoops. Moderne digitale scoops zijn zo goedkoop en volwassen geworden dat de markt voor analoog antiek als dit heel klein is geworden. Wat beginners die "er in trappen" en wat mensen op vrij gevorderde leeftijd die nog een beetje in het verleden zijn blijven hangen :+ en met analoge scoops kunnen lezen en schrijven.

Heb wel interresse in de pm5132 functie generator.
Geert je kan mij een mail sturen.
Laat dan maar weten wat je er voor wilt hebben.
Rekening houdend dat hij opgestuurd moet worden ten zij je in zuid Limburg woont.
Ophalen is dan geen probleem.
gr. Winand