Samsung UE43NU7090 - backlight brandt maar verder *dood*

pa3fun

Golden Member

Beste forumleden.
In het kader van "dagbesteding vanuit een ideologische insteek" doe ik mijn best een zo-goed-als-nieuw-uitziende-maar-niet-werkende" Samsung TV voor een enkele reis kliko te behoeden.
Symptomen: bij opschakelen netspanning gaat de backlight aan. Verder gebeurt er niets. Geen LED die brandt of knippert. Geen geluid. Geen 5V voedingsspanning op de enig aanwezige USB-connector. Oók geen enkele meetbare spanning op de connectoren van de WiFi-module of de LED/keypad-module.
Op het grote internet vind ik geen enkele technische documentatie over dit model TV. Dit toestel heeft slechts één PCB met daarop PSU, SSB én T-CON, en een vervangende print lijkt niet eenvoudig verkrijgbaar.
Wie helpt mij op weg? Alvast dank voor jullie feedback!
Christiaan

"Vraag niet hoe het kan ..."
daandc

Golden Member

Mijn eerste gedachte na jouw verhaal te hebben gelezen moet je het zoeken in het secundaire.

Want je backlight wordt ook gevoed vanuit smps en die start gedeeltelijk op.

Controleer de diode's weerstanden in dit gebied eens.

Maak het vaker mee dat er een smd weerstandje oneindig is.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Er zou in ieder geval een stand-by spanning ergens moeten wezen, en idd ik kan me ook iets herinneren dat er een smd weerstand in terugkoppeling defect is..

pa3fun

Golden Member

Is er wellicht iemand die technische docs en liefst een schema heeft (en met mij wil/kan delen) van deze TV? Zonder schema is het mij een brug te ver.

daandc

Golden Member

Ik weet niet of er een schema van deze tv is.

Elektro tanya al geprobeerd?

https://elektrotanya.com/keres

Heb je de weerstandjes en en dioden gecontroleerd dit kun je zonder schema al doen?

[Bericht gewijzigd door daandc op maandag 13 maart 2023 21:32:32 (10%)

Technische docs zijn er beperkt en als ze er zijn laten ze het binnenwerk zien met welke printen en kabel dressing ( schema's haast niet meer).. Dat zie ik ook als de TV open is..

daandc

Golden Member

Ja klopt @smd maar gelukkig kun je veel componentjes nog controleren met een simpele multimeter weerstand diode transistoren etc.

En wat ik vaak doe is als ik info wil omtrent halfgeleiders IC's controllers dan zoek ik hier de datasheet van op.

En veelvuldig staan hier gedeeltijke schema's bij die door de fabriekkant van het apparaat gekopieerd/overgenomen wordt.

Het komt ook een beetje op zelfredzaamheid neer.

Eeproms met foutieve / corrupte data komen ook voor bij dit type mainboard.

pa3fun

Golden Member

Gentlemen.
Vandaag maar weer eens verder gegaan met de 43NU7090. Zonder schema een beetje pragmatisch rondgeprikt met een multimeter.
Alle (vermogens)diodes op de PCB blijken okay. Helaas.
Aan de secundaire zijde van de trafo van de SMP hoort na gelijkrichting getuige de opdruk van de PCB zo'n 12V DC te staan over twee parallel geschakelde elco's. Dit blijkt inderdaad het geval. Één smd-fuse daarvandaan is het "dood" en de betreffende fuse blijkt inderdaad open te zijn. Achter die fuse zitten in cascade (?) de andere laagspanningsvoedingen w.o. die van de BGA.
Omdat een fuse nooit zomaar stuk gaat (...) mijn instelbare PSU maar eens van stal gehaald. Ingesteld op 12V, Imax 1 ampere. Aangesloten achter die fuse en jawel, er lijkt iets te gebeuren. De stroom settelt na ongeveer 1 seconde op 0.8 Amp. Wat wel opvalt is dat die stroom niet constant is; met een periodiciteit van zo'n 2sec valt de stroom zo'n 200mA terug waarna hij weer opbouwt tot 0.8 Amp. Ik hoor (als het om mij heen stil is...) de schakelende voeding ook van frequentie veranderen tijdens die loop.
Wie-oh-wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn? Het valt mij op dat ik ook nu nog géén 5V DC op de USB-connector heb staan, m.a.w. een deel van het PSU op de PCB werkt nog niet. De (koelplaat bij de) BGA wordt tijdens deze exercitie handwarm, ik schat z'on 30 - 35 graden

Help...

pa3fun

Golden Member

De draad van dit reparatie-project maar weer opgepakt. Voortschrijdende inzichten.
Mainboard teruggeplaatst in het toestel, beide LVDS-flatcabels los dus lcd-paneel ontkoppeld. Nu boot de TV normaal; ik hoor de welbekende Samsung opstart-tune uit de speakers komen. Blijkbaar wordt er bij het aansluiten van het paneel aan het mainboard iets kortgesloten, waardoor de TV (met aangesloten paneel) niet boot.
De kortsluiting/storing blijkt, na beurtelings aansluiten van de twee LVDS-flatcables, in de rechterzijde van het paneel te zitten. Hopelijk een defect C-tje. Wordt vervolgd.

pa3fun

Golden Member

Terugmelding
Bij controle van de rechterhelft van het lcd-paneel blijken alle (ontkoppel?)C-tjes op de lijnen gemerkt CH1 t/m CH9 een kortsluiting te geven. Het leek mij zeer onwaarschijnlijk leek dat er negen C-tjes tegelijk stuk zouden zijn gegaan. Daarom maar een tweede identiek toestel met werkend paneel opengemaakt. In dat toestel meten al die C-tjes evenwel gewoon "oneindig". Blijkbaar een slechte batch geweest in het toestel met het defecte paneel? Voorlopig heb ik uit de twee defecte UE43NU7090's die ik heb liggen nu één werkend toestel gemaakt door het werkende mainboard te plaatsen in de kast met het goed functionerende paneel.
Kan iemand mij zeggen of je die C-tjes op de lijnen "CH*" lijnen straffeloos kunt verwijderen? Mijn gevoel zegt dat ze er niet voor niets zitten...

P.S. als test één van de betreffende Ctjes verwijderd (CH6). Deze geeft idd een kortsluiting.

[Bericht gewijzigd door pa3fun op woensdag 14 juni 2023 15:15:33 (23%)

Nee, de condensatortjes hebben een functie, onstoring van voedingslijnen etc. Als ze niet nodig waren, had de fabrikant ze ook niet geplaatst...

pa3fun

Golden Member

Dag smd. Mijn gevoel zei al dat ze er vast niet voor niets zouden zitten. Vandaar mijn vraag of je ze straffeloos kunt verwijderen, m.a.w. wat merk je ervan als je ze verwijdert? Werkt er dan iets niet meer, of werkt er iets nog wel, maar minder goed?
Anyhow - ik probeer het gewoon. Overigens bleek er bij nader onderzoek toch slechts één Ctje defect, namelijk het Ctje over CH6.
Voor ik hiermee verder kan gaan dien ik evenwel eerst het mainboard op gang te krijgen. Dus druk in de weer met de datasheets van de FA1A60N en de FA6B20N om de werking van het voedingsdeel van dit toestel te doorgronden.

FA1A60N:
https://felib.fujielectric.co.jp/download/details.htm?dataid=21318704&…

FA6B20N:
https://felib.fujielectric.co.jp/download/details.htm?dataid=23097038&…

SMPS design example:
https://www.fujielectric.com/products/semiconductor/model/power_supply…

Je gaat een rimpel in IC drukken en ja dat kan beeld effecten geven of zelfs een defecte COF..