Goedemorgen,
Ik ben bezig met het bouwen van een buscamper.
Nu heeft de bus zelf geen airco.
Nu wil ik er graag een dakairco op bouwen. Ik heb een dakairco van 24v gevonden 500w.
Nu was mijn idee om hier een omvormer van 24 naar 12 tussen te zetten, een extra accu naast de al extra accu en dan een zwaardere alternator.
Mijn idee was dan om nieuwe dikkere kabels van de alternator naar de accu's te trekken. Dit is even kortgezegd het plan.
Zou dit uitvoerbaar zijn of is het zonde van mijn tijd en kan ik beter naar een alternatief kijken?
Mvg
Chris
Vergeet het.
500W is te weinig koelvermogen om zo'n ruimte in de zon te koelen. Afhankelijk van het type haal je daar misschien 1000-1500W koelvermogen uit.
En een 12 -> 24V converter die voldoende vermogen kan leveren is ook een prijzig iets. 500W is 21A continue. Een gemiddelde stepup is kwa koeling matig gedimensioneerd, dus wil je niet continue op max draaien.
Grotere uitdaging is de aanloopstroom. Die zal een klap hoger zijn.
Als je het al zou willen doen kun je beter een normale 230V dakairco nemen icm een dikke omvormer. Die kun je op de plek van bestemming ook nog eens via de paal gebruiken.
Maar verwacht tijdens het rijden en in de volle zon er geen wonderen van.
Bij aankoop van een bus bepaal je of er wel of niet een airco aanwezig is. Koop je een bus zonder airco, dan is dat een bewuste keuze die niet echt achteraf aan te passen is (itt tot bv cruisecontrol)
Als je handig genoeg bent kun je een motorairco achteraf plaatsen, maar dat is maar voor een beperkte groep een haalbare optie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
van t werk uit eens een ruimte gebouwd waar stadsbussen in getest worden met een airco. dat systeem kan de hele ruimte van -30 naar 50 graden stoken in korte tijd, om te zien hoe goed de koeling/verwarming in een bus dat aankan. vallen er wel wat door de mand..
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
*/ laat u niet gek maken. "500W is te weinig koelvermogen om zo'n ruimte in de zon te koelen" is VEEL te kort door de bocht. Over hoeveel kuub lucht gaat het? Hoeveel vensteroppervlak? Hoeveel thermische isolatie? Glanzend wit geschilderd, of mat zwart, of iets daartussen? Als men dat allemaal weet dan kan er een zinnige inschatting gemaakt worden.
*/ vraag u eens twee keer af of airco echt wel nodig is. Het is tenslotte een energievreter van de bovenste plank. Reis in de zomer naar Scandinavie of het Balticum, en in de winter naar het zuiden, en airco wordt totaal overbodig. Minder investering, minder onderhoud, minder energieverbruik.
*/ wat valt er te doen met een omvormer van 24V= naar 12V=? Wordt er niet eerder het omgekeerde bedoeld?
*/ een tweede batterij, vaak genoemd "woonbatterij" is eigenlijk een absoluut vereiste in ieder kampeervoertuig, zelfs in de simpelste kampeerbus of de bescheidenste caravan. Mijn eigen Ducato-bus is het summum van bescheidenheid, maar heeft wel een 80Ah semi-tractie als woonbatterij, voor het voeden van wat lichtjes en wat stopcontactjes en de compressorkoelkast. Airco heb ik niet en wil ik niet hebben.
*/ het plaatsen van een zwaardere alternator is haalbaar op voertuigen tot aan +/- Euro 3, daarna wordt het allemaal veel te ingewikkeld, alles hangt af van alles. Als de gekozen bus recenter is, overweeg dan eerder een bijkomende alternator, dat was ooit een courante optie voor disco-boenke-boenke-autootjes met 1000 watt (zogezegd) audio. Misschien nog interessanter om een setje PV-panelen op het dak te leggen, airco wil men tenslotte vooral gebruiken als er veel zon is.
* "aan de paal" staan is goed en wel, althans waar er een paal is, ttz. op campings. Of het de bedoeling is van de topicstarter om op campings te staan heb ik echter niet gezien; zelf overnacht ik graag temidden de vrachtwagens, wel oplettend dat ik niet naast een koeler parkeer.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een airco draai je niet op de accu. dat is netstroom of op de 12V tijdens het rijden. anders accu zo plat..
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op 13 maart 2023 20:30:49 schreef testman:
een airco draai je niet op de accu. dat is netstroom of op de 12V tijdens het rijden. anders accu zo plat..
Grosso mode akkoord, maar met een fors pak PV-panelen is het niet helemaal ondenkbaar.
Op 13 maart 2023 20:37:02 schreef Paulinha_B:
[...]Grosso mode akkoord, maar met een fors pak PV-panelen is het niet helemaal ondenkbaar.
Leuke camper formaat stadsbus gezien in Australië, eigenaar had hem zelf laten bouwen/inrichten en een enkele alternator met 12 en 24V uitgang met (weet ik niet meer precies) iets van 6000W totaal vermogen. En >3000W aan zonnepanelenpanelen. Stond nooit aan een paal maar fungeerde voor anderen wel vaak als energievoorziening aldus de eigenaar 
Interessant gesprek tot hij erg zweverig werd en in de hoek van het 'met positief denken kun je je ongeneeslijke ziekte de baas worden' terecht kwam. Toen gesprek snel afgekapt.