Op 19 maart 2023 20:42:16 schreef Bobosje:
[...]Als een NiMH cel wordt belast en de spanning van de cel al binnen enkele seconden zakt naar 0,9V dan is of de cel niet volledig geladen geweest of de cel is defect.
Een volle NiMH cel kan makkelijk een flinke belasting aan voor een redelijk lange tijd.
Hij laad hem eerst vol en dan ontlaad hij de cel weer dus hij was wel vol.
Bij ontladen met 5A zakt hij snel naar de 0,9 volt.
Nu op 2,5A staan en stond net op 3000 mAh
Straks ff kijken waar die op staat als hij klaar is met ontladen.
5A laden was geen probleem trouwens.
Op 19 maart 2023 20:47:32 schreef jerome:
Als je bij een belasting van 5A al direct instuikt naar 0,9V per cel is de accu rijp voor reciclage. Die dingen moeten vlotjes 10A doen. 36V met een 300W motor veronderstel ik.
Nope
24 volt met een 250 watt motor.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 19 maart 2023 21:44:22 schreef lanting73:
Hij laad hem eerst vol en dan ontlaad hij de cel weer dus hij was wel vol.
Dan vraag ik me serieus af of je de lader goed ingesteld hebt. 1,7 Volt is echt veel te hoog. Als dat de opgeladen spanning nog was van opladen als pack is het niet zo raar (maar geeft aan dat er 1 of meer cellen hartstikke gaar zijn) maar als de lader dit doet, is 'ie echt aan het overladen.
Op 19 maart 2023 21:57:44 schreef weardguy:
[...]
Dan vraag ik me serieus af of je de lader goed ingesteld hebt. 1,7 Volt is echt veel te hoog. Als dat de opgeladen spanning nog was van opladen als pack is het niet zo raar (maar geeft aan dat er 1 of meer cellen hartstikke gaar zijn) maar als de lader dit doet, is 'ie echt aan het overladen.
Dit was normaal laden.
Je hebt nog re-plex laden dacht ik en lineair laden.
Dacht ook nog automatisch maar dat weet ik niet cker.
Wat het precieze verschil in laden is onderling weet ik niet.
Zoals je aan de lijn ziet laad hij ook niet constant en dan zakt de spanning weer onder de 1,7 volt
Op 19 maart 2023 21:44:22 schreef lanting73:
[...]Hij laad hem eerst vol en dan ontlaad hij de cel weer dus hij was wel vol.
Bij ontladen met 5A zakt hij snel naar de 0,9 volt.
Nu op 2,5A staan en stond net op 3000 mAh
Straks ff kijken waar die op staat als hij klaar is met ontladen.
5A laden was geen probleem trouwens.
Een NiMH cel van het D-type (10000 mAh) kan, na volledig te zijn opgeladen en binnen een uur nadat het laden is gestopt, een stroom van 5A leveren voor gedurende ongeveer 100 minuten of een stroom van 10A voor gedurende ongeveer 50 minuten voordat het cel voltage van 0,9V is bereikt.
Elke sterke afwijking hiervan wijst op een zwakke of defecte cel.
5A ontladen redt hij dus niet.
Heb nu 2 stuks geladen en ontladen met 3,5A en die zitten allebei rond de 3800 mAh per stuk.
Een stuk minder dus als nieuwe.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zijn gewoon cellen in dat pak rot. Een verse nimh AA kan al meer dan 5A. Gezien de leeftijd is het al een wonder dat ze nog iets doen. 
Ah gemeten met een goedkope Chinese lader, die blijkbaar ook met te veel spanning laadt, heeft niet zo veel zin.
Ah is leuk maar je hebt er niks aan als de cel de benodigde stroom niet meer kan leveren. Ik sorteer mijn nimh AA aan de hand van de Ri. Ik heb daarvoor op een hele berg van die dingen een (heel korte) kortsluitmeting gedaan. Daarna de Ri gemeten en alles onder 2A zit in het ene vak, tweede vak 2 tot 5A en een vak met meer dan 5A. Nu meet ik alleen nog de Ri om ze na laden in het goede vakje te leggen ipv de cell (heel kort) te mishandelen.
Als de Ri goed is kan er genoeg stroom lopen en zover mijn ervaring reikt is de capaciteit dan nog goed.
Heb ze al wel ouder gehad die nog wel deden dus het kan ?
Je kon er alleen niet meer zo lang op fietsen met ondersteuning.
Heb deze lader nu eenmaal dus moet ik het er mee doen.
Staat op normaal maar als ik hem op auto zet dan komt de spanning niet zo hoog.
Hoe hoog mag de spanning max zijn bij het laden?
Dan moet ik de instelling gaan veranderen.
Tis ook meer een indicatie voor mij.
Maar als de cellen nog de helft aan vermogen geven dan moet hij toch gewoon laden en niet 4 dagen bezig zijn lijkt mij.
Of zie ik dat verkeerd?
Of ligt het gewoon wel aan de print zoals al werd gezegd.
Kan er wel voor veel geld nieuwe cellen in stoppen maar als de print het probleem is dan schiet ik der nog niks meer mee op.
Een NiMH cel wordt doorgaans opgeladen met een constante stroombron gedurende het hele laadproces. Het laadproces stopt wanneer de spanning gemeten over de cel ongeveer 1,45V is. De meeste laders detecteren een spannings terugval van de cel van 5 tot 10mV wanneer de cel helemaal vol is en stoppen dan met laden.
Een NiMh cel heeft nooit meer dan 1,45V aan spanning (direct gemeten over de cel) tijdens laden of ontladen.
Ok
Dus cc als ik je goed begrijp?
Dacht dat de spanning bij automatisch ook rond die 1,45 volt lag.
Kan ook nog re-plex laden dacht ik en lineair.
Zal een kijken hoe die dan laad.
Zal eens een meter direct aan de cel hangen met laden en kijken wat die aangeeft.
Ja, cc-mode.
Controleer of de lader een continu constante laad of ontlaad stroom heeft (geen pulserende stroom) wanneer je de spanning over de cel tijdens laden / ontladen met een voltmeter meet. Een pulserende stroom kan een grote meetfout veroorzaken.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 20 maart 2023 12:39:54 schreef lanting73:
Staat op normaal maar als ik hem op auto zet dan komt de spanning niet zo hoog.
Hoe hoog mag de spanning max zijn bij het laden?
Dan moet ik de instelling gaan veranderen.
Tis ook meer een indicatie voor mij.
Bij 'normaal' lijkt het er dus op dat die lader denkt een ander accu-type voor zich te hebben óf probeert de stroom op peil te houden en daarbij te gaan overladen.
Een indicatie is helemaal niet erg: als ik een voeding heb die 1,4 Volt aangeeft maar in werkelijkheid 1,45 of 1,5 Volt levert, is dat vaak niet erg. Maar als een indicatie er zo ver naast zit, wordt het wel gevaarlijk, zeker bij accu's.
Op 20 maart 2023 12:39:54 schreef lanting73:
Maar als de cellen nog de helft aan vermogen geven dan moet hij toch gewoon laden en niet 4 dagen bezig zijn lijkt mij.
Of zie ik dat verkeerd?
Let op, cellen zijn geen spannings- of stroombron! Het zou best kunnen dat die cellen nog ruim de helft van hun opgegeven capaciteit halen. Maar dan moet je ze wel met hooguit 1/10 van hun capaciteit ontladen, zodat de inmiddels ver opgelopen interne weerstand niet teveel roet in het eten gooit. En juist daarom gaat dat op de fiets mis: bij aanzetten wordt kortstondig veel stroom getrokken en de klemspanning van het pakket zakt totaal in elkaar en de fiets schakelt terecht uit.
Dat 'ie 4 dagen bezig is met laden geeft al aan dat er iets mis is: blijkbaar probeert die lader uit alle macht een bepaalde klemspanning te bereiken, wat door de rotte cellen (waarvan sommige zelfs omgepoold kunnen zijn, de reden dat je 1,7 Volt meet op een van de cellen) gewoon niet meer lukt.
Intelligente laders kunnen dan de stroom verlagen om te kijken of dat beter werkt, of pulsvormig gaan laden. Als dat allebei een stijgende klemspanning tot gevolg heeft, kan het best zijn dat die lader aan die methode vasthoud. Als de lader niet weet hoe groot de accu is, wordt er gewoon geladen tot er criteria optreden waarop de lader uit hoort te schakelen. Als dat 4 dagen duurt omdat de lader niet beter weet, of dat dat komt omdat er geen betere intelligentie aan boord is die tijd x energie-de-accu-in meet, gaat die lader onverstoorbaar verder.
Ter illustratie: ik heb ooit een defecte NiCd-cel uit een schroefmachine-accu voor de grap in m'n BT-C3100 lader gestopt. Binnen 8 minuten was 'ie vol volgens de lader. De capaciteits-test heeft maar liefst 7 dagen geduurd. Natuurlijk wist ik na een paar uur al dat dat niet klopte, maar voor de gein ben ik door gegaan.
Aan het einde was er volgens de lader maar liefst 8500 mAh uitgekomen. Das knap voor een cel van net 1,2 of 1,5 Ah...
Ergens binnenin gebeurde gewoon iets raars met die cel en de intelligentie in de lader had dat overduidelijk niet in de gaten.
Op 20 maart 2023 14:42:20 schreef weardguy:
[...]
Bij 'normaal' lijkt het er dus op dat die lader denkt een ander accu-type voor zich te hebben óf probeert de stroom op peil te houden en daarbij te gaan overladen.Een indicatie is helemaal niet erg: als ik een voeding heb die 1,4 Volt aangeeft maar in werkelijkheid 1,45 of 1,5 Volt levert, is dat vaak niet erg. Maar als een indicatie er zo ver naast zit, wordt het wel gevaarlijk, zeker bij accu's.
[...]
Let op, cellen zijn geen spannings- of stroombron! Het zou best kunnen dat die cellen nog ruim de helft van hun opgegeven capaciteit halen. Maar dan moet je ze wel met hooguit 1/10 van hun capaciteit ontladen, zodat de inmiddels ver opgelopen interne weerstand niet teveel roet in het eten gooit. En juist daarom gaat dat op de fiets mis: bij aanzetten wordt kortstondig veel stroom getrokken en de klemspanning van het pakket zakt totaal in elkaar en de fiets schakelt terecht uit.Dat 'ie 4 dagen bezig is met laden geeft al aan dat er iets mis is: blijkbaar probeert die lader uit alle macht een bepaalde klemspanning te bereiken, wat door de rotte cellen (waarvan sommige zelfs omgepoold kunnen zijn, de reden dat je 1,7 Volt meet op een van de cellen) gewoon niet meer lukt.
Intelligente laders kunnen dan de stroom verlagen om te kijken of dat beter werkt, of pulsvormig gaan laden. Als dat allebei een stijgende klemspanning tot gevolg heeft, kan het best zijn dat die lader aan die methode vasthoud. Als de lader niet weet hoe groot de accu is, wordt er gewoon geladen tot er criteria optreden waarop de lader uit hoort te schakelen. Als dat 4 dagen duurt omdat de lader niet beter weet, of dat dat komt omdat er geen betere intelligentie aan boord is die tijd x energie-de-accu-in meet, gaat die lader onverstoorbaar verder.
Ter illustratie: ik heb ooit een defecte NiCd-cel uit een schroefmachine-accu voor de grap in m'n BT-C3100 lader gestopt. Binnen 8 minuten was 'ie vol volgens de lader. De capaciteits-test heeft maar liefst 7 dagen geduurd. Natuurlijk wist ik na een paar uur al dat dat niet klopte, maar voor de gein ben ik door gegaan.
Aan het einde was er volgens de lader maar liefst 8500 mAh uitgekomen. Das knap voor een cel van net 1,2 of 1,5 Ah...
Ergens binnenin gebeurde gewoon iets raars met die cel en de intelligentie in de lader had dat overduidelijk niet in de gaten.
Als ik de cel laad laden met 2,5A dan blijft hij 2,5A laden tot de juiste spanning behaald is.
Kan mij nog wel herinneren dat de aangegeven spanning op de lader niet geheel overeen kwam met de spanning op bv een li-on cel maar dan zal ik nog eens moeten meten.
De orginele lader laad maar even als ik de fiets aan de lader had en ging dan op standby zeg maar en deed dus een hele tijd niks.
Daarom duurde het ook wel 4 dagen.
De grote vraag voor mij is dus ligt het nu echt aan slechte cellen of aan de print.
De print in deze accu's staan ook niet echt bekend om hun kwaliteit en willen nog wel eens rare storingen en problemen geven.
De E0003 melding is de bekendste ?
Maak 24V door 2 kleine opgeladen onderhoudsvrije gesealde lood accu's in serie te schakelen en verbindt de 24V met de print (de oude cellen loskoppelen) en controleer of de foutmelding verdwijnt tijdens het fietsen.
Zo kun je bepalen of het aan de print of aan de cellen ligt.
Ook al aan zitten te denken idd.
Er zit halverwege het pakket ook nog een kabeltje naar de print.
Is volgens mij ook om het pakket te controleren.
Op 20 maart 2023 18:49:54 schreef Bobosje:
Is dat een een-aderige kabel voor 24V/2 = 12V sense of een twee-aderige kabel voor temp. sense?
Dit is een enkele
Kabel met een weerstand die verbonden is op de helft van het pakket dus 12 volt.
Ik denk dat hij daarmee het pakket kan monitoren zo wel de ene als de andere helft maar dat weet ik niet cker.
Er zitten idd nog 2 temperatuur sensoren op het pakket
accu's zijn gewoon gaar. met 2,5A op 24V kan je niet fietsen, dat is maar 60W
je zou zonder BMS de fiets eens op 24V kunnen zetten, als die daar op werkt, kan je ook een 24 (28V) li-ion bouwen met eigen BMS en lader.
ik ben een 24V vouwfiets zo aan het ombouwen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (55%)]
Zonder bms gaat moeilijk aangezien die ook in de print zit van de besturing.
Zo maar een lion accu gaat niet lukken ben ik bang.
Wordt dan totaal ombouwen met regelaar, bms, Display, lion pack ed.
Even 2 accu's in serie geprobeerd maar ondanks dat ze vol zijn geeft hij E0001 aan.
naar ongeveer 1 minuut laden slaat hij weer op standby en stopt dus met laden.
Het zelfde dus als met de orginele cellen.
Begin toch echt te denken dat het in de print zelf zit en niet in de accu's
Nee
De foutmelding is E0011 nadat het pakket vol was en je de ondersteuning aan doet en weg wil fietsen.
E0001 geeft hij altijd al aan als je de zekering er weer in doet.
Accu pakket leeg moet aan de lader.
Alleen dat laden doet hij met grote tussen posses.
Schiet dus niet op.
Heb je geprobeerd te fietsen met de 2 accu's en had je toen ondersteuning?
Welke foutmelding stond er tijdens het fietsen op het display?