Foutmelding Sparta ion E0011

Weet jij hoe die stroom weerstanden er uit zien op deze print?
Zijn dat de omcirkelde componenten misschien?
Deze komen mij niet bekend voor namelijk :)

Ja je hoort het relais klikken maar die hoor je naar 1 minuut weer afvallen dus hij laad niet constant door.
Lijkt dus dat de aansturing wel werkt maar wordt weer afgebroken door...?

Laad stroom kan je nu ff niet zeggen gezien hij bijna vol is en zodra ik de zekering er uit haal valt hij weer in de E0001 storing.

Testen met 2 lampen in serie heb ik bij deze nog niet getest en zal ik doen als ik de test met de accu's heb gedaan.

Als ik de spanning meet bij de cel zelf komt die op 1.50 volt of lager ipv de 1.73 volt die je op de lader ziet.

Ik heb hier alle 3 de types liggen.

Type 1 losse print en daar kun je duidelijk zien dat hij waarschijnlijk door vocht wit uit is geslagen.
Zat ook een foutmelding in maar weet zo niet meer welke.

Type 2 dat is de print waar ik nu mee bezig ben.
Die ziet er nog als nieuw uit maar met storing storing dus.

Type 3 met blauwe siliconen lijkt wel.
Deze had slechte cellen maar werd door mijn collega te hardhandig los gehaald wat resulteerde in afgetrokken en gebroken componenten 8)7

Precies Dat zijn de de stroommeetweerstanden.

Als je een wattmeter hebt mag je die ook gebruiken om de laadstroom te meten.
Dus aan de 230volt kant van de lader.
Het gaat er om of er rond de 60 tot 90 watt ingaat ipv 5 of iets dergelijks.

Heb je al eens sparta laders uitgewisselt?
Mogelijk is de lader defect. (Ik heb niet alles gelezen ;) )

Er vind geen communicatie plaats tussen de lader en de banaanprint je zou er ook een hobbylader op aan kunnen sluiten.
Of een labvoeding mits deze geschikt zijn voor 30 volt of hoger en een stroomregeling hebben.

Ahhh toch wel.
Hier zie je ze wat beter in beeld. ;)

Ja ook al eens een andere lader geprobeerd maar hetzelfde.
Een andere losse voeding op de laadpoort van het accupakket heb ik nog niet gedaan.
Wellicht de 3e kabel van de lader loskoppelen??

Heb het accupakket al eens volledig opgeladen met mijn rc lader die geschikt is voor meerdere type accu's maar dat haalt niks uit.
Als ik de zekering er weer in stopt geef hij weer de E0001 melding weer en begint het trage laden circus weer opnieuw.
Kan zelf zijn gezien ik dat deze week al heb gehad dat als ik de lader er af haal en ik zet hem er even later weer aan dat hij weer 0 procent aan geeft met de E0001 melding dat het pakket leeg is terwijl hij bv voor het er af halen van de lader aan gaf dat hij 50 procent vol zit.
Hij ziet/onthoud niet hoe vol de accu is lijkt het.
Ook al laad ik het pakket vol met een externe lader

Hoe oud is de pcb waar je nu mee bezig bent en hoe vaak en/of hoe lang is die pcb in de praktijk gebruikt (hoe lang en hoe vaak is er met de pcb gefietst en hoe vaak is de pcb aan de lader geweest toen de pcb en de accu's nog correct werkten)?

Als de pcb lang en/of intensief in gebruik is geweest dan kan het zijn dat de EEPROM in de ATMega32L defect is geraakt door de vele write/erase cycles waardoor de pcb nu niets meer kan onthouden en telkens in storing valt.

Oke je hebt een andere lader geprobeert dus dat is uitgesloten.

De 0001 is een melding dat de controller spanningsloos is geweest en de capaciteit niet meer weet.
De controller wil dan graag een egalisatie lading uitvoeren waarbij hij eigenlijk iets te ver doorlaad zodat alle cellen vol zijn.
Hij doet hierna de aanname dat de cellen weer hun volledige capaciteit hebben, dus de eerste keren kan je hebben dat hij nog op 50 procent staat en dat je accu al leeg is. (Leren van capaciteit zal steeds beter gaan)

Dus als jij de zekering eruit trekt bij een vol pack zal de controller toch weer een egalisatie lading willen uitvoeren en volgas laden ongeacht de status van de cellen.
Dat volgas is wat er ond erop de lader staat iets van 30-36 volt 3/3,4 amp, ik weet het niet precies meer.
Het regent en hij ligt in de schuur 8)7

Langzaam laden kan hij niet. Het is alles of niks.

Het is dus belangrijk of hij überhaupt volgas kan laden.
Zoniet dan verlies je ergers spanning.
En moet je het "lek" gaan zoeken tussen lader en cellen.

[Bericht gewijzigd door tuxie op zaterdag 25 maart 2023 13:52:50 (12%)

Op 25 maart 2023 13:12:37 schreef Bobosje:
Hoe oud is de pcb waar je nu mee bezig bent en hoe vaak en/of hoe lang is die pcb in de praktijk gebruikt (hoe lang en hoe vaak is er met de pcb gefietst en hoe vaak is de pcb aan de lader geweest toen de pcb en de accu's nog correct werkten)?

Als de pcb lang en/of intensief in gebruik is geweest dan kan het zijn dat de EEPROM in de ATMega32L defect is geraakt door de vele write/erase cycles waardoor de pcb nu niets meer kan onthouden en telkens in storing valt.

Hoe oud de pcb is geen idee.
Het is de Sparta ion met niet de ronde maar vierkante display.
De banaan accu, en dus ook de pcb, had dik 2200 km gereden dus niet zo veel.
Niet dat dat wat zegt.
Volgens de toenmalige eigenaar in de schuur gestaan en toen het weer mooi weer was kreeg hij de melding E0011 melding nadat hij hem had opgeladen.

Op 25 maart 2023 13:27:56 schreef tuxie:
Oke je hebt een andere lader geprobeert dus dat is uitgesloten.

De 0001 is een melding dat de controller spanningsloos is geweest en de capaciteit niet meer weet.
De controller wil dan graag een egalisatie lading uitvoeren waarbij hij eigenlijk iets te ver doorlaad zodat alle cellen vol zijn.
Hij doet hierna de aanname dat de cellen weer hun volledige capaciteit hebben, dus de eerste keren kan je hebben dat hij nog op 50 procent staat en dat je accu al leeg is. (Leren van capaciteit zal steeds beter gaan)

Dus als jij de zekering eruit trekt bij een vol pack zal de controller toch weer een egalisatie lading willen uitvoeren en volgas laden ongeacht de status van de cellen.
Dat volgas is wat er ond erop de lader staat iets van 30-36 volt 3/3,4 amp, ik weet het niet precies meer.
Het regent en hij ligt in de schuur 8)7

Langzaam laden kan hij niet. Het is alles of niks.

Het is dus belangrijk of hij überhaupt volgas kan laden.
Zoniet dan verlies je ergers spanning.
En moet je het "lek" gaan zoeken tussen lader en cellen.

Het probleem was gisteren dus dat ik hem alleen van de lader haalde toen hij 50 procent vol aan gaf.
Deed het display aan en ja hij gaf ook gewoon 50 procent aan.
Zo opeens gaf hij weer E0001 aan en toen ik de lader er weer op zetten begon hij weer opnieuw met de egalisatie.
Maar ik wacht ff deze lading af met de 2x12 volt accu's.

Denk ook dat door het egaliserend laden dat het laden zo lang duurt door het continu onderbreken van de lading.
Hij blijft dus niet constant door laden wat hij normaal zou moeten doen bij een goede accu.

Houd je er wel rekening mee dat je loodaccu`s op een stroombron aansluit en niet op een constante spanning, als je niet oppast kunnen er rare dingen gebeuren |:( knalgas, droogkoken, en andere ellende!!

De lader van de fiets heeft temperatuur sensoren en een circuit die oplet of er een drempel voorbij komt. D/v D/t aangezien jij een hele andere chemie eraan hangt is het misschien maar goed dat de lader niet werkt.

loodaccu`s hebben een hele andere manier van laden!!!

Daarbij komt waarschijnlijk ook nog dat de temperatuur sensoren zich nog op de ni-mh cellen bevinden en dus de temperatuur beveiliging werkt ook niet.

dingen om te controleren

- 1kohm weerstand in middenaftakking nog oke?
- Met vergrootglas pcb controleren op groene of grijze aangetaste printbanen en/of solderingen
- Is de temperatuurzekering nog juist intact of half gaar.
kan je het pack nog belasten met de autolampen.
- Zitten de stroommeet weerstanden nog vast op de print.
- Start en stopt het accupack met laden en hoor je dan een relais klikken.
- Worden alle cellen even warm of is 1 cel die heel warm word en waar toevallig een temperatuur sensor in de buurt zit.

EDIT: de laatste vraag is bij nader inzien niet heel logish, als het de temperatuur van de cellen betrof stond hij nu die looadaccu`s droog te koken.

Op 25 maart 2023 15:09:00 schreef tuxie:
Houd je er wel rekening mee dat je loodaccu`s op een stroombron aansluit en niet op een constante spanning, als je niet oppast kunnen er rare dingen gebeuren |:( knalgas, droogkoken, en andere ellende!!

De lader van de fiets heeft temperatuur sensoren en een circuit die oplet of er een drempel voorbij komt. D/v D/t aangezien jij een hele andere chemie eraan hangt is het misschien maar goed dat de lader niet werkt.

loodaccu`s hebben een hele andere manier van laden!!!

Daarbij komt waarschijnlijk ook nog dat de temperatuur sensoren zich nog op de ni-mh cellen bevinden en dus de temperatuur beveiliging werkt ook niet.

dingen om te controleren

- 1kohm weerstand in middenaftakking nog oke?
- Met vergrootglas pcb controleren op groene of grijze aangetaste printbanen en/of solderingen
- Is de temperatuurzekering nog juist intact of half gaar.
kan je het pack nog belasten met de autolampen.
- Zitten de stroommeet weerstanden nog vast op de print.
- Start en stopt het accupack met laden en hoor je dan een relais klikken.
- Worden alle cellen even warm of is 1 cel die heel warm word en waar toevallig een temperatuur sensor in de buurt zit.

EDIT: de laatste vraag is bij nader inzien niet heel logish, als het de temperatuur van de cellen betrof stond hij nu die looadaccu`s droog te koken.

Hele pakket is uit de behuizing dus de temp. sensoren zitten daar niet meer op maar hangen los op dit moment bij de hele setup.

Midden aftak weerstand ga ik na meten nadat het laden gebeurt is.
Ik ga de pcb nog eens nader onderzoeken naar sporen van.

Waar zit die temperatuur zekering op de pcb?

Pakket ga ik later eens belasten als ik 2 goede auto lampen heb
Heb ze al wel ontlaad met een lader.
Zat nog dik 6000mah in het totale pakket.

Het relais hoor je op en af gaan.

Gezien het laden al stopt naar 1 minuut (je hoort de ventilator dan niet meer in de lader en je hoort de relais) worden de cellen niet warm.
Hij zal wel af en toe weer laden maar gezien de setup op zolder staat ben ik niet altijd in de buurt.

Stroommeet weerstanden zal later ook ff na kijken.

De temperatuur zekering zit in de draad die vanaf de print naar de oplaadconnector loopt. Rood grijs zwart. 3aderige kabel

Deze schakelt bij oververhitting de lader definitief af.

Tijdens het normaal laden. Dus als je de ventilator hoort spanningen en stromen meten. Als de ventilator niet draait is het zinloos.

Succes,

Ahh ok thx.
Maar hij laad wel dus die zekering is nog goed.

Daarom heeft meten nu weinig zin met deze setup.
Heb nog een ander banaan accu die wel laad maar waar het display geen weergave geeft.
Daar kan ik de spanning en stroom wel bij gaan meten.
Daar wordt het pakket wel warm bij het laden.

Dan heb je daar een goede print te pakken.

Dan is het al een stukje gemakkelijker.

Kijk en vergelijk,

Helaas ook weinig aan want het display werkt niet 8)7

Accu's eindelijk vol.
Bleef nu op 100 procent staan ondanks dat de lader er af is.
Ga een ander pakket er aanhangen en opnieuw de procedure volgen.
Daarna vervolgens aan de fiets hangen en dan kijken als de ondersteuning bij dit accu pakket langer doet.

Ik kwam toevallig dit verhaal tegen van een E001 melding : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1238175#1238175

Wat ik al eerder aandroeg, ga eens fietsen met een nagenoeg volle accu.

Op 26 maart 2023 16:48:56 schreef Bobosje:
Ik kwam toevallig dit verhaal tegen van een E001 melding : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1238175#1238175

Wat ik al eerder aandroeg, ga eens fietsen met een nagenoeg volle accu.

Kon moeilijk met 2 accu's en de rest naar beneden lopen vanaf zolder hahaha.
Andere set D cellen aangesloten en als die redelijk vol zijn ga ik het pakket aansluiten op de fiets en eens kijken wat hij nu doet.
Zal anders eens de accu's naar beneden halen en op de bagagedrager monteren en aansluiten.

Ik zal de link eens bekijken ;)

Accu was eergisteren vol dus ff aangesloten op de fiets.
Nu een E0018 melding.
Spanningsverschil cellen hahaha pfff
Maar weer aan de lader gezet aan de fiets.

2 auto accu's aangesloten en weer de cyclus afgewacht van 4 dagen laden maar helaas na 2 keer laden komt elke keer de melding E0018.
Spanningsverschil.
Ik ben door mijn opties heen.
Iemand nog een idee??

hij bepaalt doormiddel van de middenaftakking of er een verschil zit tussen
1-10 en 11-20 als dat meer is als ? (geen idee) dan krijg je de foutmelding.

dingen om te proberen/meten

1. wat is het verschil tussen accu 1 en 2 belast en onbelast.

2. is er waterschade te zien op de print, groene aanslag of aangetaste solderingen, componenten.

3. Ik verwacht dat je printje niet goed is, het laden gaat supertraag, en je hebt een verschil tussen de compartimenten. plaats anders is goede foto`s van de print.

4. als dat chinese crocodillenbekjes en kabel zij dan heb je ook nog kans dat je daar veel verlies over hebt omdat het hatsibatsi is.
kabel slecht aangeknepen en niet gesoldeerd. meet in bedrijf is wat je daar over verliest.

[Bericht gewijzigd door tuxie op zaterdag 22 april 2023 22:37:44 (18%)

Het verschil is 0,22 volt tussen beide accu's onbelast.
Weet ook niet wat het maximale verschil mag zijn maar dit lijkt mij er weinig.

Belast kan ik niet meten gezien hij in de storing valt en geen ondersteuning bied dan.

Print ziet er als nieuw uit zonder waterschade of groene aanslag.
Ook geen gekke dingen te zien zo.

Ja laden gaat traag maar naar de eerste lading in deze setup lijkt het sneller te gaan.
Zal zo eens weer proberen om de ondersteuning aan te zetten.

Heb de accu's nu op de fiets dus een hele andere setup als eerder gepost en ook zonder krokodillen klemmen hahaha.

Heb net de verlichting voor aangezet en dat geeft al direct de meling E0018 aan.
Geeft nu ook weer E0001 aan dus volgens de print de accu leeg.
Accu spanning van beide accu's bleef nagenoeg gelijk.

[Bericht gewijzigd door lanting73 op zondag 23 april 2023 12:30:44 (14%)

Aha! Het zijn twee verschillende accu's. Grote kans dat die zich belast totaal anders gedragen en daarom een foutmelding opleveren.

Een test is om ze met 1 of 2 autolampen te belasten en te kijken wat de spanning doet. Grote kans dat van een van de twee de spanning verder inzakt dan van de ander.

Daarnaast zou ook de bedrading roet in het eten kunnen gooien. Ik zie nogal wat lange, dunne draadjes lopen. Ook dat kan spanningsval veroorzaken onder belasting.

Ik snap dat het moeilijk is om dit goed aan elkaar te knopen gezien het gewicht en formaat, maar ik denk dat daar zeker een deel van het probleem zit.

Of 0,22 Volt veel of weinig is durf ik niet te zeggen, maar omdat de cellen in de fabriek over het algemeen keurig uitgezocht worden op capaciteit, verwacht ik dat 0,22 Volt ruim veel te veel is en er normaliter hooguit 50 mV verschil tussen mag zitten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Nogmaals, ook al zet ik de fiets alleen al op ondersteuning en doe dan verder niks dan valt hij al in storing.
Of doe ik de koplamp aan dan valt hij ook al in storing.
Zon lampje trekt ook maar weinig.

De Spanning veranderd niet van de accu's omdat er niks tot vrijwel niks belast wordt namelijk.

De lange dunne bedrading is van het accupakket zelf dus dat zal geen roet in het eten kunnen gooien.
Alleen de witte kabel (tweelingsnoer) en de verbinding tussen plus en min van de 2 accu's is anders dan normaal.

1 accu was na het volledig laden 12,77 de andere was 12,55 volt.

Ik hou dit onderwerp even bij.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Het tweelingsnoer van 0,75mm^2 van de accu's naar de motor / controller is te lang en te dun voor de hoge (piek) stromen die de motor / controller kan vragen van de accu's. Je verhoogt met het lange en te dunne tweelingsnoer de inwendige weerstand van de accu's voor de motor / controller waar deze mogelijk een storing door geeft.
Gebruik 2,5mm^2 (flexibele) koperkabels (liefst nog dikker of meerdere parallel) en een zo kort mogelijke bekabeling tussen de accu's en de motor / controller om de inwendige weerstand van de accu's voor de motor / controller zo laag mogelijk te houden.

Ik begrijp je eenigzins wat de tweeling snoer betreft als je de ondersteuning aanspreekt, dus gaan fietsen met de ondersteuning aan.
Helaas komt het niet zo ver en schakelt hij direct op storing.

Denk meer dat er iets met de print niet goed is.
Wellicht is het ombouwen naar een standaard regelaar met display de kortste klap.