Welke MPLABS-X-IDE heb nodig om High Sierra 10.13.x met Pickit3 te verbinden?

hallo allen ...

ik ben al geruime tijd bezig om mijn Picket-3 programmer werkend te krijgen via USB met mijn Macbook en ehb inmiddels diverse MPLABS-X-IDE versies uitgeprobeerd om een verbinding tot stand te brengen zodat ik ka beginnen met het programeren van mijn microcontrollers

Met een Windows machine is het geen probleem en gebruik daar PICKET-3 Programmer v.3.10 voor en dat werkt . maar met ee Macbook blijkt dit toch anders te liggen ...

heeft iemand hier ervaring mee hoe dit moet en welke MPlabs versie ik moet gebruiken om verbinding te maken .

groet

Mike

Met vriendelijke groet Mike
Arco

Special Member

Tja,

Aangevreten fruit is niet echt de aangewezen omgeving voor compileren en programmeren, da's vragen om problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

kan je niet helemaal volgen , sorry .

Arco

Special Member

Apple/mac is vooral geliefd in de grafische industrie. In de electronicawereld is men een stuk minder enthousiast...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het kan altijd zijn dat hier ook mensen zijn die ook hier ervaring mee hebben op dit Forum namelijk

[Bericht gewijzigd door mmols4088 op woensdag 22 maart 2023 13:03:39 (68%)

Op 22 maart 2023 13:01:05 schreef mmols4088:
Daar zijn de meningen over verdeeld ook dit moet mogelijk zijn
Heb verder geen problemen met andere electronica experimenteer boards en divides ,
Als je zelf geen oplossing kan bieden , kijk dan even verder zou ik aanraden .

Heb verder geen problemen met andere electronica experimenteer boards en divices ,
Als je zelf geen oplossing kan bieden , kijk dan even verder zou ik aanraden .

[Bericht gewijzigd door mmols4088 op woensdag 22 maart 2023 14:38:15 (42%)

Arco

Special Member

Op 22 maart 2023 13:01:05 schreef mmols4088:
.

Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is, je maakt het jezelf alleen onnodig moeilijk...
Electronica software ondersteuning voor Mac komt meestal op de laatste plaats bij aanbieders, omdat de markt erg klein is...

MPLab X IDE is er gewoon voor Windows/Mac/Linux, dus dat is alvast het probleem niet.
Ikzelf gebruik al meer dan 12 jaar mac voor "mijn" electronica toestanden, nog niks gehad dat niet werkte op Mac.
- Arduino / MPLab IDE en MPLab X IDE (PicKit3 en ICD2), STM32, zelfs Xilinx FPGA's enzo, mijn 3D printers (Zowel mijn photon resin printers als mijn Cura meuk !), mijn digilent scope, mijn digitale voedingen, mijn TinySA Ultra, mijn RTL-SDR spul, Eagle, Fusion 360, mijn CNC machientjes, gewoonweg alles werkt onder mac (en linux) zonder hocus pocus te moeten toepassen.

Het enige waar ik tot voor kort nog een windows machine (nu ja, parallels, dan kan ik die windows zooi binnen macOS draaien) voor nodig had, was Solidworks. Ik zeg wel "had", want sinds kort gebruikt in Onshape, doet hetzelfde als solidworks, en draait gewoon in een browser.

Vertel eens wat meer, wat wil er niet lukken met je PicKit3 ?
Misschien kan ik wel helpen. (MPLab X IDE versie maakt niet zoveel uit, zelfs onder de oude MPLab IDE werkt het nog)
- Zie je je PicKit als je 'lsusb' uitvoert onder een terminal ?
- Zie je onder /dev/ een apparaat bijkomen/verdwijnen als je je pickit3 aansluit/loskoppelt ?
- heb je in MPLab de juiste poort geselecteerd ? (deze kan nogal eens wisselen)
- is het een originele pickit3 of een clone ?
- welke IC probeer je ermee te flashen ?

Is bij mij al enige tijd geleden, maar ik sluit vanavond even mijn pickit terug aan op mijn mac :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Lucky Luke

Golden Member

Ik heb Mplab X v6.05 op een mac met Catalina (10.15.7), en dat werkt met een MPLAB Snap debugger. Wel met wat rare bugs…

(ik heb een atmega328p, maar om die te kunnen debuggen en/of programmeren krijg ik een ‘device signature mismatch’ tenzij ik in mplab voor de atmeg328 kies, zonder P. Ik weet niet meer of dat voor programmeren of voor debuggen was. Voor 1 van die 2 moet het de ‘328’ zijn, voor de ander de 328P)

Pickit 3 zou ook moeten werken. Pickit2 wordt niet ondersteund in MPLab X 6.05.

(En ja, ik loop er constant tegenaan dat allerlei dingen niet, of slechts gedeeltelijk, ondersteund worden. Heb je eens ‘iets gangbaars commercieels’ gekocht, ipv Linux, is het weer niet commercieel genoeg, of gangbaar genoeg. Maar je doet het nooit goed. Als je Windows draait wordt Rew boos, als je macOS gebruikt wordt Arco boos teleurgesteld iets, en als je Linux gebruikt, eh, eigenlijk niemand maar er zal toch wel weer wat mis mee zijn. En alle 3 op al dan niet virtuele machines is natuurlijk weer ‘elitair’. Of er moet nog ergens BSD bij, of QNX. En voor je het weet heb je een Atari én een Commodore en loopt het helemaal uit de hand.)

Edit: @Arco ‘boos’ of ‘teleurgesteld’ zijn het vast allebei niet, maar hoe zet ik het anders in een kort zinnetje?
Het is ook een beetje ‘windows wordt beter ondersteund omdat iedereen windows gebruikt omdat windows beter wordt ondersteund’. Dat houd zichzelf in stand.
Ik heb wel (n=1)het idee dat bij sommige randapparatuur die mac beter ondersteund wordt dan Linux, maargoed, windows zal nog steeds wel de prioriteit hebben. Ergens jammer, vanuit een diversiteitsoogpunt (biodiversiteit in software-ecosystemen, zegmaar).

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

als je macOS gebruikt wordt Arco boos

Ik word niet boos, hoor... :)

't Is al sinds de jaren '90 zo: eerst is er support voor Windows, dan voor Linux/Unix, en dan pas voor MacOS...
Windows was dus een bewuste keuze, omdat kans op succes het grootst is.

Zeker in de jaren '90 duurde het nog jaren na het uitkomen van een Windows versie voor er een Linux/Unix/Mac versie uitkwam. Support idem.
(ik ben een realist, geen masochist... :) )

Verschil is wel kleiner geworden, maar met Windows heb je nog steeds de meeste kans dat het (snel en goed) werkt.
Veel software komt niet eens uit in Linux/MacOS versie...

Zoals gezegd, in de grafische industrie (architecten, DTP,...) is de volgorde precies andersom...

Ik heb ook geleerd (wat niet te doen) van mijn werkgever destijds. Die moest altijd de meest moderne hard en software hebben voor producten.
Hij koos als processor voor de DEC/alpha (geen gelukkige keuze), en daarna voor OS/2 als operating system (ook geen gelukkige keuze...)
Na het overlijden van die beiden zijn we Windows gaan gebruiken op 'normale' PC/processor...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 22 maart 2023 15:09:15 (20%)

Op 22 maart 2023 14:00:12 schreef Arco:
[...]
Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is, je maakt het jezelf alleen onnodig moeilijk...
Electronica software ondersteuning voor Mac komt meestal op de laatste plaats bij aanbieders, omdat de markt erg klein is...

Dat is ook zeker zo , maar ik heb op dit moment met dit issue te maken en probeer het op ge lossen , los van feit dat het overgrote deel van de hobbyisten en professionals dit met Windows opgelossen of ander platform .
Want windows heeft hierin het grootste aandeel en MacOS en andere platforms komen hierna

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 6 april 2023 18:40:27 (0%)

Op 22 maart 2023 14:52:47 schreef Arco:
[...]

't Is al sinds de jaren '90 zo: eerst is er support voor Windows, dan voor Linux/Unix, en dan pas voor MacOS...
Windows was dus een bewuste keuze, omdat kans op succes het grootst is.

Zeker in de jaren '90 duurde het nog jaren na het uitkomen van een Windows versie voor er een Linux/Unix/Mac versie uitkwam. Support idem.
(ik ben een realist, geen masochist... :) )

Verschil is wel kleiner geworden, maar met Windows heb je nog steeds de meeste kans dat het (snel en goed) werkt.

Zoals gezegd, in de grafische industrie (architecten, DTP,...) is de volgorde precies andersom...

Ik heb ook geleerd (wat niet te doen) van mijn werkgever destijds. Die moest altijd de meest moderne hard en software hebben voor producten.
Hij koos als processor voor de DEC/alpha (geen gelukkige keuze), en daarna voor OS/2 als operating system (ook geen gelukkige keuze...)
Na het overlijden van die beiden zijn we Windows gaan gebruiken op 'normale' PC/processor...

dat is ook zo , want op men Windows Pc werkt het wel , maar gebruik daar Picket-3 debugger/ programmeur v3.10 software en ook MPLABS-IDE en werkt prima ,

helaas is deze v 3.10 niet voor MacOS uitgekomen , alleen voor windows XP en nieuwere versies van Windows , dus heb geen andere keus om MPLAB-X-IDE te gebruiken voor mijn MacOs macbook :-(

Lucky Luke

Golden Member

Oh, zoek je de MPLAB IPE? (De losstaande ‘hexcode in een chip duw applicatie’)? Die wordt vziw inderdaad alleen met de IDE mee-geïnstalleerd.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 22 maart 2023 14:41:52 schreef Lucky Luke:
Ik heb Mplab X v6.05 op een mac met Catalina (10.15.7), en dat werkt met een MPLAB Snap debugger. Wel met wat rare bugs…

(ik heb een atmega328p, maar om die te kunnen debuggen en/of programmeren krijg ik een ‘device signature mismatch’ tenzij ik in mplab voor de atmeg328 kies, zonder P. Ik weet niet meer of dat voor programmeren of voor debuggen was. Voor 1 van die 2 moet het de ‘328’ zijn, voor de ander de 328P)

(En ja, ik loop er constant tegenaan dat allerlei dingen niet, of slechts gedeeltelijk, ondersteund worden. Heb je eens ‘iets gangbaars commercieels’ gekocht, ipv Linux, is het weer niet commercieel genoeg, of gangbaar genoeg. Maar je doet het nooit goed. Als je Windows draait wordt Rew boos, als je macOS gebruikt wordt Arco boos teleurgesteld iets, en als je Linux gebruikt, eh, eigenlijk niemand maar er zal toch wel weer wat mis mee zijn. En alle 3 op al dan niet virtuele machines is natuurlijk weer ‘elitair’. Of er moet nog ergens BSD bij, of QNX. En voor je het weet heb je een Atari én een Commodore en loopt het helemaal uit de hand.)

Edit: @Arco ‘boos’ of ‘teleurgesteld’ zijn het vast allebei niet, maar hoe zet ik het anders in een kort zinnetje?
Het is ook een beetje ‘windows wordt beter ondersteund omdat iedereen windows gebruikt omdat windows beter wordt ondersteund’. Dat houd zichzelf in stand.
Ik heb wel (n=1)het idee dat bij sommige randapparatuur die mac beter ondersteund wordt dan Linux, maargoed, windows zal nog steeds wel de prioriteit hebben. Ergens jammer, vanuit een diversiteitsoogpunt (biodiversiteit in software-ecosystemen, zegmaar).

dank je wel , voor deze info ik ga deze versie eens proberen , wie weet lukt hier wel mee .. al zou het volgens ActiveHouse niet mogen uitmaken welke versie je gebruikt .. mijn dank alvast ..

benleentje

Golden Member

Andersom ook hoor. ;) Ik heb wel eens gehoord als het gaat om programmeer software in zijn algemeen er dan in een linux omgeving veel meer keus is. Maar dan denk ik ook wel eens bij mijn eigen hoeveel keus heb je nu echt nodig.
En er zal ook echt wel MacOs software zijn wat niet op een PC bestaat.

Maar het is gewoon op dit moment zo dat Windows gebruikers de grootste groep is en dan is het ook logisch dat er daar meer voor ontwikkeld word.

dank je wel , voor deze info ik ga deze versie eens proberen , wie weet lukt hier wel mee ..

En anders gewoon aangeven wat er nu precies niet werkt en het dan ook bv even een keer met een andere type microcontroller proberen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 22 maart 2023 19:38:11 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 22 maart 2023 14:25:18 schreef ActiveHouse:
MPLab X IDE is er gewoon voor Windows/Mac/Linux, dus dat is alvast het probleem niet.
Ikzelf gebruik al meer dan 12 jaar mac voor "mijn" electronica toestanden, nog niks gehad dat niet werkte op Mac.
- Arduino / MPLab IDE en MPLab X IDE (PicKit3 en ICD2), STM32, zelfs Xilinx FPGA's enzo, mijn 3D printers (Zowel mijn photon resin printers als mijn Cura meuk !), mijn digilent scope, mijn digitale voedingen, mijn TinySA Ultra, mijn RTL-SDR spul, Eagle, Fusion 360, mijn CNC machientjes, gewoonweg alles werkt onder mac (en linux) zonder hocus pocus te moeten toepassen.

Het enige waar ik tot voor kort nog een windows machine (nu ja, parallels, dan kan ik die windows zooi binnen macOS draaien) voor nodig had, was Solidworks. Ik zeg wel "had", want sinds kort gebruikt in Onshape, doet hetzelfde als solidworks, en draait gewoon in een browser.

Vertel eens wat meer, wat wil er niet lukken met je PicKit3 ?
Misschien kan ik wel helpen. (MPLab X IDE versie maakt niet zoveel uit, zelfs onder de oude MPLab IDE werkt het nog)
- Zie je je PicKit als je 'lsusb' uitvoert onder een terminal ?
- Zie je onder /dev/ een apparaat bijkomen/verdwijnen als je je pickit3 aansluit/loskoppelt ?
- heb je in MPLab de juiste poort geselecteerd ? (deze kan nogal eens wisselen)
- is het een originele pickit3 of een clone ?
- welke IC probeer je ermee te flashen ?

Is bij mij al enige tijd geleden, maar ik sluit vanavond even mijn pickit terug aan op mijn mac :-)

hoi Kris ,, dank je wel dat je mij hiermee op weg wilt helpen , en sorry voor mijn wat latere reactie want ik was vandaag ook aan het werk dus kon niet gelijk reageren en ook iedereen te wordt staan dus ook jouw nstuurlijk :-), inmiddels heb mijn Picket-3 aangesloten en heb MPLABS gestart .

ik krijg bij het verbinding maken met MPLabs-X-IDE v.3.35 met de PICF628a de melding dat hij niet wil communiceren en dus krijg ik een Connection Failed melding ,,
ik zie wel da als met terminal het commando : lsusb
in geef niks gebeuren ook inv de folder /DEV gebeurd er niks .
ik zou zosls lucky luke voorstelt eens versie 6.05 kunnen proberen , of zou dit niet mogen uitmaken ??

ter aanvulling kris ,,
de Picket-3 heb op Ebay ooit gekocht en is dus een clone , maar werkt voor de rest wel goed en ook op Windows 11 pro , het instellen van de juiste poort zou misschien een probleem kunnen zijn , ik ben nog aan het zoeken op dit moment .

inmiddels zie ik nu wel gelukkig als ik mijn picket-3 ut de USB poort trek en terug steek dat TTYS000 erbij komt in de Devices liist en ook ook weer verdwijnt ..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 6 april 2023 18:41:45 (9%)

Op 22 maart 2023 19:33:56 schreef benleentje:
[...]
Andersom ook hoor. ;) Ik heb wel eens gehoord als het gaat om programmeer software in zijn algemeen er dan in een linux omgeving veel meer keus is. Maar dan denk ik ook wel eens bij mijn eigen hoeveel keus heb je nu echt nodig.
En er zal ook echt wel MacOs software zijn wat niet op een PC bestaat.

Maar het is gewoon op dit moment zo dat Windows gebruikers de grootste groep is en dan is het ook logisch dat er daar meer voor ontwikkeld word.

[...]En anders gewoon aangeven wat er nu precies niet werkt en het dan ook bv even een keer met een andere type microcontroller proberen.

zal ik doen , bedankt alvast

benleentje

Golden Member

Zou je aub wat minder willen quoten. De post 3de hierboven is 1 grote quote geen idee wat jij daarin heb gezegd of waar je op antwoord.
2de post boven antwoord je eigenlijk alleen op de laatste zin en kan alles daarvoor gewoon weg. Want daar gaat je antwoord ook niet over.
Je laatste post is een dubbel quote en wat je daaronder zegt kan geheel zelf s zonder quote. Je antwoord daar nergens op maar voegt enkel informatie toe.

Het is gebruikelijk om enkel waar je een antwoord op wilt geven te qouten, maar als dat op een post direct erboven is hoeft dat niet eens omdat het dan wel duidelijk als je daarop antwoord.

Ik zeg dit om het topic beter leesbaar te houden en hele grote stukken tekst die zinloos ;) herhaalt worden zit niemand op te wachten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 22 maart 2023 23:20:26 (18%)

Hensz

Golden Member

Op 22 maart 2023 14:52:47 schreef Arco:
[...]

...

Zeker in de jaren '90 duurde het nog jaren na het uitkomen van een Windows versie voor er een Linux/Unix/Mac versie uitkwam. Support idem
....

Wel een plaat die blijft hangen. De jaren 90 liggen al heel lang achter ons en Macs worden al heel lang voor veel meer gebruikt dan voor DTP alleen.
Ik dacht dat Lucky Luke het dat toch ook bewezen heeft!

Don't Panic!
benleentje

Golden Member

De jaren 90 liggen al heel lang achter ons

Dat is toch iets uit de vorige eeuw toen USB nog niet eens bestond en een harddisk nog per kilo per MB verkocht werden ;).

Op 22 maart 2023 14:41:52 schreef Lucky Luke:

heb inmddels ook de versie 6.05 geinstalleerd maar deze wil niet draaien omdat het mijn High sierra niet odnersteund . dus deze versie werkt niet op mijn H.sierra 10.16 helass .. ga dus weer verder zoeken, of zet men 3.35 v weer terug die wel opstart zonder problemen .

Arco

Special Member

De jaren 90 liggen al heel lang achter ons en Macs worden al heel lang voor veel meer gebruikt dan voor DTP alleen.

Dat mag zijn, maar zoveel is er echt niet veranderd. Van een onderzoek 2 jaar terug:

"Mac OS is basically non-existent in the EE industry..."

PE9SMS

Special Member

In de (professionele) elektronica ontwikkeling ben ik nog nooit Macs (MacOS, iOS) tegen gekomen. Wel vele andere smaken (Windows/Solaris/Linux/VaxVMS). Wat niet wegneemt dat als je Mac liefhebber bent en de tools beschikbaar zijn er verder natuurlijk niets mis mee is. :)

This signature is intentionally left blank.

Op 24 maart 2023 08:32:32 schreef PE9SMS:
In de (professionele) elektronica ontwikkeling ben ik nog nooit Macs (MacOS, iOS) tegen gekomen. Wel vele andere smaken (Windows/Solaris/Linux/VaxVMS). Wat niet wegneemt dat als je Mac liefhebber bent en de tools beschikbaar zijn er verder natuurlijk niets mis mee is. :)

Dat is zeker zo. , maar het moet wel werken ,,anders kan de. Software nog zo mooi eruit zien maar als het niet doet waar het voor dient dan heb je er niks aan .
Als jij een oplossing weet . Dan verneem ik het graag .

Want tot nu toe wil mijn picket-3 niet communiceren met met mijn MacBook ? met MPLABS X IDE , maar wel met Windows versie

Heb ook manuals van MPLABS X IDE geraadpleegd maar hierin staan geen oplossingen ..
en het problem op het Forum can MICROCHIP gepost maar ook daar krijg ik geen reactie , ?

PE9SMS

Special Member

Nee, ik heb er geen ervaring mee en kan je verder niet helpen.

Link naar MPLAB X IDE manual. Met zoeken op "MacOS" kom ik in deze pdf allerlei Mac specifieke zaken tegen, loop daar eens doorheen, misschien kom je dan verder?

This signature is intentionally left blank.