Hallo,

Ik heb hier een fietsaccu die van de een op andere dag niks meer doet.
De ledjes, die de batterijstatus aangeven, lichten niet meer op nadat het knopje wordt ingedrukt, het display van de fiets geeft geen beeld en de accu laad ook niet op indien deze aan de lader wordt aangesloten.

Getest met een tweede batterij en de functioneert zowel op de fiets als aan de lader, het probleem zit hem dus in de accu.

Gegevens van de fiets/ accu:
Merk Fiets: Gazelle Impuls bouwjaar 2015
Batterij BMZ GEB15-W45 (Li-Ion) 36.5V 416Wh (Gazelle Gold)

Ik heb accu even los gehaald en gemeten op de accu cellen:
Totaal 40 cellen, deze staan per 4 parallel (en dan 10 van deze in serie)
Per 4 parallel meet ik 4.1V en over het geheel 41V.

Dit lijkt mij correct. (batterij is dus blijkbaar vol).

Op de aansluitingen die naar buiten worden gevoerd staat geen spanning.
(De BMS schakelt de cellen dus af).

Ik heb de accu polen al even losgehaald en na enige tijd weer verbonden, maar dit had geen resultaat. (idee was om een reset uit te voeren van het protectiecircuit die mogelijk in actie was gekomen).

Heeft iemand een idee?

geen zekering op de bms ergens stuk? is dat een accu dat je moet starten door het knopje in te drukken, of werkt die gewoon altijd in de fiets.
mijn gazelle moet je starten op het knopje (van achterlicht) en het knopje was kapot. dan doet ze ook niks

Op 23 maart 2023 21:29:46 schreef Printje:
Ik heb de accu polen al even losgehaald en na enige tijd weer verbonden, maar dit had geen resultaat. (idee was om een reset uit te voeren van het protectiecircuit die mogelijk in actie was gekomen).

Niet alle BMS'en vinden dat even leuk en kunnen daardoor mogelijk op slot gaan.

Ik heb hier een fietsaccu die van de een op andere dag niks meer doet.
De ledjes, die de batterijstatus aangeven, lichten niet meer op nadat het knopje wordt ingedrukt, het display van de fiets geeft geen beeld en de accu laad ook niet op indien deze aan de lader wordt aangesloten.

Dit lijkt mij correct. (batterij is dus blijkbaar vol).

Ja en nee. Het zou kunnen dat er 1 cel (daarbij beschouw ik de parallelschakeling als 1 cel) rot is en in spanning gedaald is, terwijl een andere cel juist wat compenseert voor de lage spanning van de ander en je in totaal een goede spanning meet. Zeldzaam, maar het zou kunnen.

Hoewel het vaker wel dan niet voor komt dat een fiets-accu op z'n minst 1 groep gare cellen bevat (die dan duidelijk afwijken in spanning ten opzichte van de rest), is een spanningsmeting helaas geen goede indicatie van de staat van de cellen. Die moeten eigenlijk (flink) belast worden gemeten, in dit geval is een Ampère of 5 een goed begin. Daarbij mag de spanning best iets inzakken (50-100 mV, misschien iets meer) maar als de spanning snel keldert, is de cel gewoon rot.

Beste tip is om dat niet meer te doen ;) Je loopt kans daar daadwerkelijk iets mee stuk te maken. Hoewel ik vermoed dat de beveiligings-IC's die in dergelijke accu's zitten er wel enige beveiliging tegen hebben, denk ik dat de fabrikant niet voor niets waarschuwt dat bepaalde spanningsgrenzen op de sense/balanceer-ingangen niet overschreden moeten worden. Daarbij gaat vaak op dat dit ook opgaat voor het spanningsverschil tussen pack-plus en de rest van de elektronica. Het ontbreken van een massa is ook niet zo best én het belangrijkste: het beveiligings-IC krijgt daar z'n spanning van, dus als je die spanning weghaalt, weet het IC niet beter dan dat er iets grondig misgegaan is, en grijpt in.

Nog te proberen:
Hou de statusknop op de accu eens 5 tot 15 seconden ingedrukt: als er dan een knipperpatroon volgt, is er een foutsituatie opgetreden.
Wat die foutsituatie is, is alleen te achterhalen door te weten welk IC die LEDs aanstuurt.

Daarbij is dan te hopen dat er niet een dubieuze microcontroller met (uiteraard) onbekende software voor de aansturing daarvan zorgt, op communicatie met een gas gauge of AFE (Analog Front End) IC, de chip die - bij een gas gauge - alles beveiligt, of - bij een AFE - slechts wat belangrijke zaken beveiligt en verder handelt op instructies van de host (de lader/apparaat waar de accu in gaat).

In het geval van 'slechts' een AFE of gas gauge is er misschien iets mogelijk (geheel afhankelijk van het type), maar als er een controller tussen zit kan het een stuk moeilijker tot onmogelijk worden.

Hou er daarnaast rekening mee dat er een logische zekering opgeblazen is. Zoek op de print eens naar een soort donkergrijs blokje met een wit vlak eronder, vlak bij de pluspool van het pack.
Je ziet hieronder een foto.

Dat is een logische zekering die op commando van een beveiligings-IC doorgeblazen wordt.

Van boven naar beneden loopt de hoofdstroom, van links naar rechts (en soms van links of rechts naar beneden) de stuurstroom: stuurstroom uit het IC blaast beide stroomkringen op.

Als je van boven naar beneden meet, zou je praktisch geen spanning moeten meten. Meet je een paar Volt of de volle pack-spanning, is de boel opgeblazen.

Vervangen van die zekering is om twee redenen moeilijk: 1 is de verkrijgbaarheid ervan (ik vertrouwde de aanbieders op Amazon en dergelijke niet) en 2 is de print waar ze op zitten. Alle stroom loopt door dit onderdeel, dus op dit gedeelte van de print zitten enorme kopervlakken en veel via's, waardoor je echt een beste soldeer-inrichting nodig hebt om de boel te vervangen.

Niet alle BMS'en hanteren het blow-fuse principe en schakelen alleen een power-MOSFET uit (in de min-leiding van het accu-pack) om het accu-pack in geval van een storing te beveiligen.

kan ook een gewone fysieke zekering zijn hoor, ineens gaan die door, al paar keer meegemaakt met ebikes.
andere erin en weer werken.

vermoedelijk dat de fabrikant iets zegt dat je de lader moet aansluiten en dan in stopcontact.
doe je dat verkeerd, heb je een lader met uitgangscondensatoren op de volle 42V die ineens op een 30V accu komen en de zekering sneuvelt.

heb het zelf nooit kunnen simuleren om de nieuwe zekering te laten springen, dus weet niet hoe het voorvalt

meest waarschijnlijke is ergens een kapotte zekering, of draad/printspoor breuk (als die vallen, komen zulke accus ook hard neer)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

Als een Li-ion accu hard gevallen is dan is het uit eigen veiligheid beter deze in te leveren bij het mileupark.
Li-ion cellen kunnen zeer brandgevaarlijk worden door zelf ontbranding bij mechanische beschadiging.
De zelf ontbranding is niet te stoppen en nauwelijks te blussen.