Mobiele airco TriStar Model PD-8779 slaat uit na een piep.

Op 2 april 2023 18:51:31 schreef testman:
lijkt erop dat ic2 de voeding maakt, die zakt in bij belasting van de relaisspoel lijkt het. check de elco's, als er 1 alleen nog een belasting is ipv elco dan is de last van het relais te veel en zakt de boel in..

naast ic1 zit een 3 pins halfgeleider als een bc547. dat lijkt een stabilisator, is dat een 78l05 oid? kan ook dat die afhaakt onder last..

Omdat ik het zelfde een beetje dacht met de relais spoel en dat dat de trigger was heb ik de relais gedesoldeerd.
Helaas viel de unit alsnog uit.
De spoel van de relais opzich lijkt mij niet het probleem.
Ik meet ook het en der wel de 12 volt en de 5 volt en die vallen niet weg als de unit zichzelf uit schakeld.

Ik zal die 3 pins halfgeleider een nader onderzoeken nog.
Neem aan die omcirkeld is?
Of begrijp ik je verkeerd

Op 2 april 2023 19:25:09 schreef Gadget_inc:
Afgaande op de foto? 2 verschillende printen ?
of lijkt dat maar zo ??

Nee hoor is nog steeds dezelfde print.
Zit ook maar 1 print in de unit.

1: Heb je met de megger rond geweest? Ntc ('s) los leggen van het chassis is ook een mogelijkheid als je geen megger hebt.

Ik lees dat je vanalles los gelegd hebt. Uiteindelijk is 230v netspanning, ntc's en display het enige wat verbonden mag zijn.

2: Wat gebeurt er bij uitval? Hoor je het gebeuren in de relais? Dan zou je het toestel kunnen volledig aansluiten. Starten (met display verbonden) en op dat moment de display uittrekken. Valt hij zonder display ook uit?

3: gebeurt er ook wat qua uitval als je de ntc los legt? Lang genoeg wachten. Ik bedoel niet de foutcode maar het uitvallen.

Dit alles om 100% zeker te zijn dat de oorzaak bij de vermogenmodule ligt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

1 nee heb geen Megger.
Wel eens van gehoord maar meer ook niet ?
Ntc los koppelen had ook geen effect zo ver ik nog weet. Zal het nog eens proberen.
Alleen print, display en ntc zijn aangesloten.
Compressor, fan en zelfs de relais van de aansturing compressor gedesoldeerd.

2 Als je de airco aan doet zonder dat hij moet koelen dan hoor je alleen een piep na 1 minuut en schakelt de airco geheel uit.
Zet je de airco aan en zet je de temperatuur naar beneden zodat hij gaat koelen dan hoor je het relais opkomen maar wordt direct de airco uit geschakeld.
Ook zonder relais schakelt hij direct uit.
Met alleen de fan aangesloten werkt hij wat langer dacht ik mij te herinneren.

Als je hem aan doet en je haalt het display er af dan blijft hij gewoon aan maar na 1 minuut hoor je ook weer een piep en gaat hij uit.
Een andere display maakt ook geen verschil.
Ook al staat de airco uit dan hoor je elke minuut een piep.

Ntc los halen haalt dacht ik niks uit.
Had ik ook al eens geprobeerd maar zal dat nog eens uit testen voor de zekerheid.

Op 2 april 2023 23:41:40 schreef lanting73:
[...]

Ik zal die 3 pins halfgeleider een nader onderzoeken nog.
Neem aan die omcirkeld is?
Of begrijp ik je verkeerd

Denk dat testman de 3 poter op de componenten zijde bedoelt, staat in en out bij, lijkt idd een spanningsregelaar.
Maar je hebt e.e.a. doorgebakken denk ik zo (opnieuw vertint,aldus zo lijkt het en dacht ik dat je 2 verschillende foto? liet zien)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 3 april 2023 12:02:28 schreef Gadget_inc:
[...]

Denk dat testman de 3 poter op de componenten zijde bedoelt, staat in en out bij, lijkt idd een spanningsregelaar.
Maar je hebt e.e.a. doorgebakken denk ik zo (opnieuw vertint,aldus zo lijkt het en dacht ik dat je 2 verschillende foto? liet zien)

Ok de andere kant van de print dus hahaha
Ja alles opnieuw vertint.
Nee voor en achterkant print.
Zit ook maar 1 hoofdprint in.

Op 2 april 2023 18:51:31 schreef testman:
lijkt erop dat ic2 de voeding maakt, die zakt in bij belasting van de relaisspoel lijkt het. check de elco's, als er 1 alleen nog een belasting is ipv elco dan is de last van het relais te veel en zakt de boel in..

naast ic1 zit een 3 pins halfgeleider als een bc547. dat lijkt een stabilisator, is dat een 78l05 oid? kan ook dat die afhaakt onder last..

Deze bedoel je?
Klopt is 5 volt voor de ic maar daar blijft gewoon 5 volt op staan ook al is de airco uit.
Die valt dus niet weg

Dat hoeft maar een zeer korte puls te zijn en dan reset de uC.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie geen spanningsval voordat de airco uitvalt.
Maar zal eens kijken als ik nog een andere heb.

Kijk eens wat voor type IC het is, vaak een PIC, een programmeerbare processor, dan kan je een standaard schema gebruiken als referentie.. Het kan ook wezen dat de PIC intern defect is gezien dat je al best veel heb gemeten/ uitgesloten

Op 3 april 2023 19:02:34 schreef smd:
Kijk eens wat voor type IC het is, vaak een PIC, een programmeerbare processor, dan kan je een standaard schema gebruiken als referentie.. Het kan ook wezen dat de PIC intern defect is gezien dat je al best veel heb gemeten/ uitgesloten

Zoals ik kan zien is dit het type nummer.
sc91f722d.
Kom er nog niet achter wat voor soort ic het is.

Op 3 april 2023 08:40:35 schreef EricN:
3: gebeurt er ook wat qua uitval als je de ntc los legt? Lang genoeg wachten. Ik bedoel niet de foutcode maar het uitvallen.

Gaat dan ook naar 1 minuut uit
Foutmelding E0 blijft in beeld staan.

Wat mij nu een paar keer op valt is dat als ik de stekker weer in het stopcontact doe dat hij soms niet aan wil.
Hij doet dan dus helemaal niks.
Na een paar keer er uit en er weer in doet de airco weer.

Zit er ok ergens een extern Reset IC of watchdog controller?? kan ook oorzaak wezen...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 30 maart 2023 21:57:09 schreef lanting73:
Kan hem eens uitwisselen maar alles werkt wel behalve de aansturing.
Kan eens kijken als ik verschil kan vinden in de waardes onderling.

Toch maar eens uitwisselen dan :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Mn cjinees is niet zo best EricN, maar het is dus wel een PIC.. vermoed defect/corrupt

Op 5 april 2023 13:03:42 schreef Gadget_inc:
[...]

Toch maar eens uitwisselen dan :P

Kan ik wel doen maar dan doet die ander airco het niet meer hahaha

Maar weet je wel zeker of het aan de print ligt...

Op 6 april 2023 19:36:47 schreef smd:
Maar weet je wel zeker of het aan de print ligt...

Als je een ander idee hebt hoor ik het graag.
Alle onderdelen buiten de print om werken gewoon.
Alles afgekoppeld blijft het probleem.

Wat zou je nog meer willen weten dan?
Ik sta open voor suggesties

wij weten het niet meer dan er tot nu toe vermeld is, ik hou het op een defecte PIC

Ik vermoed dat ik het daar ook zoeken moet.
Neem aan dat een nwe ic er in zetten niet de oplossing is.
Had nog een andere print van een gesloopte maar dat is een totaal andere print.