Philips 46PFL9706H/12 gaat niet aan

Even een vraagje over een philips tv type 46PFL9706H/12.
Deze tv herstart continu en het scherm gaat niet aan maar wel de ambilight gaat branden.
Het stand-by lampje knippert 9x.
Nu heb ik gelezen dat een soort gelijke philips tv de T-con defect zou zijn.
Het zou gaan over een Sharp screen met T-con.
Nu klopt het dat hier ook een Sharp T-con inzit maar deze krijgt geen spanning dus lijkt mij dat deze niet defect is.
Maar er zit nog een print tussen het mainboard en de T-con print.
Geen idee wat deze doet maar ik vermoed dat daar het probleem zit.
Op die print meet ik maar op twee plekken spanning.
Dit is direct op de connector die van het voedingsprint komt en op een transistor waarvan er twee in 1 behuizing zitten. (Zie foto).
Ook op het ic wat ernaast zit staat op 1 pen 12volt.

Heeft er iemand ervaring met deze tv?

pa3fun

Golden Member

Dag Jama.

Ken je deze post? Misschien heb je er wat aan.

https://alpengeist-tvrepair.blogspot.com/2015/06/philips-40pfl9715k-9-…

Mijn best guess is een fout op het TCON-board. En wellicht ook bij deze TCON gerelateerd aan het voedingsspanning circuit van de BGA.
Ik zou de voedingsspanning van de BGA checken (al kan ik je zo 1-2-3- niet zeggen waar je die op de BGA-pinning terugvindt).

Succes, Christiaan PA3FUN

"Vraag niet hoe het kan ..."

Hallo Christiaan,

Ik heb inderdaad ook gelezen dat bij dit soort typen vaak de T-con defect zou zijn.
Maar heb ook gelezen dat dit specifieke type je op een dwaalspoor kunnen brengen.
Ik heb zo goed als ik kan in de tussentijd wat gemeten en ik kom tot de conclusie dat ik wel 12 volt op de print krijg die voor de T-con print zit (gemerkt als SSB).
Maar ik meet nergens een spanning van 3.3 volt en van 1.5volt deze zouden wel aanwezig moeten zijn.
Ik heb al wel de schema's gevonden maar zonder uitleg is dit een beetje te moeilijk voor mij.
Ik heb namelijk geen idee of er bijvoorbeeld eerst een signaal van een andere print moet komen voordat ik die 3.3 en de 1.5 volt kan meten.
Misschien is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen.
Of dat er iemand is die dit probleem bij dit type eerder heeft meegemaakt.
Overigens knippert de stand-by led nu 1 keer en dan pauze en vervolgens 2x.
Daarvoor was het 9x.

Arco

Special Member

9x knipperen was FPGA/TCON error, error 12 staat er niet bij...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo jama,

Mijn excuses dat ik via dit topic een vraag aan je wil stellen gerelateerd aan een van je oudere topics.
Het gaat om deze vraag : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2413759#2413759

Het is een oud topic maar ik hoop dat je tijd hebt om op mijn vraag te reageren en dat je mij verder kan helpen.

Dank je.

pa3fun

Golden Member

Mogguh Jama.
Ik heb eens gezocht naar een foto van hoe de binnenzijde van het genoemde toestel eruit ziet en zie nu inderdaad wat er een "extra" print tussen SSB en TCon is. Zelf nog niet bij de hand gehad.
Het heet een "framerate-converter" weet ik inmiddels.
Begrijp ik je goed dat de TCon geen voedingsspanning aangeleverd krijgt, maar dat er wel voedingsspanning binnenkomt op die tussenliggende print? En heb je gecheckt of die tussenliggende print alle benodigde spanningen correct krijgt aangeboden vanaf de PSU? Op de PSU staan doorgaans alle uit- en ingaande signalen in tekst vermeld bij de betreffende connector. Met een multimeter is vrij eenvoudig na te gaan of de PSU op dat punt in orde is en de achterliggende electronica de juiste spanningen krijgt aangeboden.

N.B.#1: Op die tussenliggende print staat inderdaad "SSB" bij één van de flatcable-connectors. Dat staat daar omdat je via die connector de SSB-print aankoppelt, niet omdat die tussenliggende print de SSB (Small Signal Board) zou zijn. De grote print aan de rechterzijde op bijgevoegde foto, dát is de SSB.

N.B. #2: Heb je deze posting al gezien?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147976

"Vraag niet hoe het kan ..."

Hallo pa3fun,

Dank je voor de reactie.
Op de T-con print meet ik nergens een spanning dus ik denk daarom dat het niet de resonator is.
Op de framerate-convertor print heb ik wel de juiste ingangsspanning, dit is 3x 12volt.
Maar ik moet op deze print ook een spanning van 3.3volt en van 1.5volt hebben.
Deze twee spanningen kan ik nergens terugvinden.
Alleen mijn kennis in de Electronica gaan niet zover dat ik de schema's juist geïmplementeerd krijg om zo tot de juiste conclusie te komen.
In de bijlage een paar schema's waar opstaat welke spanning er is en welke niet.

Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht.
Ik vermoed dat component 7T06 defect is maar heb niet voldoende kennis om het zeker te weten.
Ik meet namelijk op punt it11 12 volt maar op punt it10 meet ik niets.
Ik heb de condensator al doorgemeten en deze is goed.
Kan iemand mij bevestigen dat mijn conclusie goed is.
En is deze fet eventueel door te meten zodat ik het zeker weet.

Ik hoor graag jullie bevindingen.

Zitten er DC DC converters op de Frame converter?? Ik vermoed ook wel dat de Tcon eerst spanning moet hebben om wat te doen...

SMD,
Ja die zitten erop maar daar krijg ik dus geen ingangsspanning op. Zie bijlage.
Vandaar dat ik uitkom op het eerdere schema.
Maar mijn kennis gaat niet ver genoeg om te beoordelen of deze defect is als ik spanning heb staan op de gate en de sourse ingang maar op de drain staat niets.
Ik weet ook niet of deze fet ook door te meten is met de diode stand op je universeelmeter.