HarmP
Golden Member
Ik heb mezelf een setje Proxxon spullen kado gedaan (via Reichelt)
- micromot 60/E (met spantangen, voor gereedschappen met een standaard as)
- micromot 60/EF (met snelspankop voor boortjes en zo)
- de ‘grote’ voeding NG5/E
Zowel de voeding als de micromots hebben een snelheidsregeling. De handleiding van de voeding geeft aan dat de snelheidsregeling niet gebruikt moet worden (‘zet op max’) als er een regelbare tool gebruikt wordt.
De 60/E werkt prima.
De 60/EF loopt onregelmating, en haalt zijn maximale snelheid niet. Ik heb deze onder garantie omgeruild (prima service)…. Nummer 2 doet het zelfde.
De 60/E en 60/EF zijn op de kop na identiek. Ik heb een tachometertje gebouwd, de 60/E haalt precies zijn spec, de andere blijft daar duidelijk onder.
Opvallend is dat de 60/EF sneller gaat lopen als ik de 60/E parallel op vol vermogen aanzet.
De Micromot serie gebruikt een hele simpele thyristor snelheidsregeling op een gelijkgerichte trafo.
Heb ik gewoon twee keer pech met de 60/EF, of is er wellicht toch een probleem met de voeding? (Of is de dubbele regeling niet zo’n goed idee?) Hoe zou ik dat kunnen testen?
Edit: in de gelinkte post staat het schema van de thyristor regeling
Op 7 maart 2017 20:53:11 schreef flash2b:
De FSB240/E ziet er van binnen niet indrukwekkend uit:
http://semiengineering.weebly.com/blog/destroyed-proxxon-spindleMaar dat is voor de Micromot 50 ook zo:
[afbeelding]De FSB240/E is meer zoals mijn Dremel 3000, maar dan traploos regelbaar. Hij is 450g en niet handzaam voor mijn toepassing, de Micromot 50 weegt de helft.
Vergelijk FSB240/E en de Micromot 50
[afbeelding]Ook nog gevonden, het schema van de motor regeling van een Micromot 50/E(F)
http://i80.photobucket.com/albums/j177/right13/83_1269271705_zpsee66b3…Kennelijk was de kwaliteit vroeger beter, als nu.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zo te horen had je beter de 230/E micromot kunnen nemen. de soort belasting op de voeding is er zo te horen oorzaak aan. ding werkt op 12-18V heb je geen andere voeding om te proberen?
HarmP
Golden Member
Het testen doe ik onbelast, en ik heb dus twee tools met de zelfde motor en regeling, waarvan 1 goed werkt en de andere niet.
Ik kan er wel een echte gelijkspanning op zetten, maar dan werkt de ingebouwde snelheidsregeling niet (en kan ik die dus niet testen).
testman
Op 8 april 2023 22:35:12 schreef HarmP:
Het testen doe ik onbelast, en ik heb dus twee tools met de zelfde motor en regeling, waarvan 1 goed werkt en de andere niet.Ik kan er wel een echte gelijkspanning op zetten, maar dan werkt de ingebouwde snelheidsregeling niet (en kan ik die dus niet testen).
en belast? kan ook zijn dat de borstels nog gewoon in moeten lopen..
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
De snelheidsregeling werkt met fase aansnijding van de dubbel gelijkrichte ongestabiliseerde spanning m.b.v. een thyristor schakeling.
Met een gelijkspanning is er geen fase aansnijding meer en de thyristor is constant in geleding.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
HarmP
Golden Member
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik heb nog twee aanvullende tests gedaan:
- draaien op echte DC spanning van een labvoeding: Dat lukt bij beide apparaten niet. Dat verbaast me, omdat de websize van Proxxon nadrukkelijk zegt dat dan de snelheidsregeling niet werkt, maar de apparaten op maximale snelheid gaan draaien (https://www.proxxon.com/de/micromot/28500.php). Zelfs batterijgebruik zou mogelijk moeten zijn.
- met een trafo van een modelspoortrein (ook ‘simpel’ gelijkgericht) blijft het snelheidsverschil. Daarmee lijkt de 12V voeding minder verdacht.
Ik heb inmiddels een mailtje naar Proxxon gestuurd, wacht het antwoord af.
Heb je geprobeerd om de snelheidsregeling knop geheel naar links of rechts te draaien bij gebruik van een DC spanning uit een labvoeding?
HarmP
Golden Member
Ja, allebei de kanten op. De draaischakelaar is een aan/uit klik + toerentalregeling. De hoogste stand lijkt gewoon de uiterste stand van de potmeter. Bij het netdeel zou ik daar eigenlijk een ‘directe verbinding’ (zonder regeling) verwachten, maar dat is dus niet zo.
HarmP
Golden Member
dat heb ik gecontoroleerd, al zit een vergissing na de het tweede-paasdiner in een klein hoekje
. Zal ik morgen nog eens controleren.
Edit: meten na het paasdiner was inderdaad geen goed idee: Ik had de stroombegrenzing veel te laag ingesteld.
Beide apparaten doen bij 12V ongeveer 12500 toeren. De 'goede' kan ik (kort) tot 18V opdraaien, die loopt dan in toeren op tot een goede 20000. De 'slechte' begint vanaf ongeveer 13V zichzelf af- en aan te zetten. Niet goed.
Ik heb inmiddels Proxxon zelf een mailtje gestuurd, afwachten.
[Bericht gewijzigd door HarmP op (60%)]
Benieuwd of er nog ontwikkelingen zijn. Ik heb een trafo NG 5 /E. Was voornemens de micromot 60/EF aan te schaffen tot ik dit artikel zag.
HarmP
Golden Member
Dit probleem is bij mij uiteindelijk niet opgelost, het wordt een winter-hobby-project:
Het (enige) goede nieuws is dat ik van Reichelt prima service heb gekregen zonder transportkosten te hoeven betalen:
- 1x omgeruild voor een nieuw exemplaar —> zelfde probleem.
- per email overleg gehad met Proxxon, waarbij ik meetresultaten via hun voeding en met een labvoeding (zuiver DC) had bijgesloten. Hun conclusie: om laten ruilen. Ze hebben overigens bevestigd dat de 60/E (die bij mij prima werkt) en de 60/EF intern identiek zijn.
- toen naar Reichelt teruggestuurd. Die hebben hem volgens zeggen bij Proxxon laten repareren —> uiteindelijk teruggekregen met de mededeling dat er een nieuwe motor ingezet is —> nog steeds het zelfde probleem.
Toen heb ik de moed opgegeven om nog een goede te krijgen, en beschouw dit exemplaar als een hobbyproject.
Ik verdenk de thyristor-regeling, maar heb nog geen tijd/zin gehad om daar diep in te duiken: Openmaken en rechtstreeks op de motor aansluiten.
Het probleem doet zich dus ook bij zuivere DC- voeding voor. Ik zal vanavond nog eens naar het schema kijken of het logisch is dat deze stuk is (meedenken wordt op prijs gesteld).
De
Ik ben dan toch wel benieuwd naar de interne verschillen van de 60/E en 60/EF die er volgens Reichelt en Proxxon niet zijn.
HarmP
Golden Member
Er zitten nu twee (identieke?) thyristor regelingen achter elkaar, in de voedingseenheid en in het handstuk zelf. Ik vermoed/hoop dat daar het probleem zit. De ‘goede’ haalt precies zijn specs. (In de startpost heb ik een link ge-quote naar wat mogelijk het schema is).
Beide handstukken beinvloeden elkaar, de ‘goede’ laat de ‘slechte’ sneller draaien, ook andersom is er ook enig effect.
Iemand die mee wil denken wat ik moet meten om achter de oorzaak te komen? Scoopbeelden van de spanningen, regeling ‘slechte’ exemplaar overbruggen, nog iets?
Vanavond is mijn echtgenote op stap en ben ik dus een deel van de avond ‘designated parent’. Morgen verder.
benleentje
Golden Member
OF het de motor of regeling is zou ik zelf dan testen door bij beide mots de motor direct op DC zonder de regeling aan te sturen. Als het identieke motoren zijn dan zouden ze even snel moeten lopen.
Ik zou ook evewn kijken of de weerstanden en condensatoren wel dezelfde waarde hebben, maar als die tot 13V redelijk hetzelfde doen zal het wel iets anders zijn.
Als je bereidt bent om van de 60/E en de 60/EF een of meerdere foto's van het interne te posten dan kunnen we meehelpen zoeken naar de verschillen.
Ook eventueel het optekenen en posten van het schema van de motorregeling van de 60/E en de 60/EF kan meehelpen.
Ik probeer mee te denken.
Met de twee thyristor regelingen achter elkaar, in de voedingseenheid en in het handstuk zelf doet met de 60/E het probleem zich niet voor. De snelheidsregeling op trafo 5/E op maximaal.
Er is een nieuwe motor er ingezet en toch dezelfde problemen. De “nieuwe” motor zou dezelfde resultaten moeten geven in de test van benleentje in vergelijking met de motor van de E. Zijn die resultaten hetzelfde, dan moet de motor van de 60/EF goed werken met de thyristormodule van de 60/E, Is dat zo dan moet de thyristormodule van de 60/EF niet goed functioneren. Later bezien of beide apparaten gelijktijdig gebruikt kunnen worden, zou moeten kunnen (NG 5/E 4,5A)
benleentje
Golden Member
Als de motor uit de test hetzelfde blijken te zijn zou je daarna ook gewoon de regelingen kunnen omwisselen, of de motor omwisselen net wat makkelijker is om uit te voeren. En dan kijken of het probleem ook omwisselt naar de andere motor.
HarmP
Golden Member
Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik heb de /ef opengemaakt, alvast een paar foto’s. Het type van de thyristor kan ik zo snel niet vinden. (Excuses voor de kwaliteit van de foto’s, die waren eerst te groot maar na bijsnijden op de telefoon een beetje te klein).
Het valt me op dat de kwaliteit van de print erg matig is: de sporen lopen niet parrallel aan de print zelf, die is niet eens haaks…
Type van de kleine transistor is ST2SC.
Binnenkort verder.
testman
waarom zou het een thyristor zijn als de voeding DC is met een seriemotor.. zou eerder een fet verwachten. print een keer doorsolderen zou al genoeg kunnen zijn..
[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]
HarmP
Golden Member
Het schema wat ik in de startpost linkte heeft een thyristor:
http://i80.photobucket.com/albums/j177/right13/83_1269271705_zpsee66b…
Er zijn meer discussies te vinde over de sturing, die werkt alleen met gelijkgerichte AC (niet met echte DC).
Het is een thyristor: http://www.hwdz.com.cn/upload/ED0757%203CT12A%20DATA%20SHEET-%E5%BE%B7…