Hallo,
Ik heb bovenstaande lader op 2 parallel geschakelde gel-akku's staan. Heeft het altijd prima gedaan.
Echter, in dit voorjaar was ik aan het bijladen, en nadat de akkus denk ik vol waren, schakelde hij niet af, maar ging doorladen met 20A en steeg de spanning naar 16Volt.
Vandaag nogmaals geprobeerd, maar hetzelfde.
Daarna de akku's 1 voor 1 aangeschakeld: hetzelfde. Beide akku's geven keurig 13 Volt aan, ook onder (lichte) belasting van een lampje.
De akku's zijn 3 jaar oud, merk Exide, dus zou nog prima moeten zijn.
Ik vermoed dat de lader kapot is. Ik heb hem er vandaag uitgehaald, en zag wel dat er een weerstand? was uitgebrand bij de voeding (de zwarte op de foto). Dus dat is sowieso een punt. Maar dat lijkt me niets te maken te hebben met de hoge doorlaadspanning, toch?
Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
En heeft er iemand een schema van zo'n lader? Ik ben benieuwd naar de waarde van R2 (die is helemaal afgefikt). De 'weerstand' was trouwens heel bijzonder, zag er meer uit als een platte condensator, dan een weerstand (zie zwarte op de foto).
Ben benieuwd!!
mvg, Lambert
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
lijkt een overspanning beveiliging, dan zou deze tussen fase en nul staan. als het een NTC is, welke de inschakelstroom beperkt dan staat deze in serie met de voeding. als het ding verder nog werkt, is er meer aan de hand als alleen deze R2..
Ja, hij werkt dus nog wel, maar schakelt niet af. Hij heeft 3 uitgangen: 2 grote en 1 kleine voor bv een startakku. Zou het uitmaken als ik de andere uitgang gebruik? Oftewel, zit de 'laadfase'-detectie per poort?