Ik heb wel eens een dure DAC naar de hemel geholpen doordat ik met een geaarde scope aan een zwevende uitgang ging meten.
In sommige electronica-labs zie ik wel eens dat de aardedraad van een scope weggeknipt wordt.

Ik zit wel eens te twijfelen om dat ook maar te gaan doen.

Wat is nu wijsheid?

groet, Theo

ha ik tikte hier constand de ALS eruit met mŽn scoopm omdat dat ding aan aarde hangt.
heb er nu een spanningsslof zonder RA tussen hangen prob
solved
knippen aan het snoer doe ik liever niet

De veiligheidsaarde zit er voor je persoonlijke veiligheid. Ik zou hem daarom laten zitten.

Voor het doen van zwevende metingen zijn er volgens mij speciale probes in de handel.

Het is bij meten idd soms even opletten wat je doet, vaak kun je aardingsproblemen voorkomen door een labvoeding met zwevende uitgang of een scheidingstrafo te gebruiken.

ja differentiaal probes 300 euro
scheidings trafo is idd een goed alternatief.
trouwens had zelf okk eens zoŽn vraag
http://www.circuitsonline.nl/forum/view/8336/

[Bericht gewijzigd door k.p.meinesz op ]

Bij mij hang alles van meetapparatuur en voedingen ongeaard. Exact om deze reden. Voor het meten aan 230V apparatuur heb ik een scheidingstrafootje.

Heb al te vaak wat gemold door ergens een aardlus die ik niet voorzien had, en nog nooit een klap gehad van de scoop.

Ik weet het, het is niet volgens 'het boekje', het is ook vast niet veilig. Maar ja, soms moet je wat...

heb je je meet app. ook achter scheiding trafo of alleen het object onderhanden?

Je wilt nu natuurlijk horen dat ook de meetapparatuur achter een schedingstrafo hangt :-)
Nee, helaas niet. Dat trekt het trafootje niet. Doet maar 300VA.

Ooit, ooit, als ik rijk ben (of tegen wat leuks aan loop...) komt de hele electronica tafel achter een scheidingstrafo.

Meetspul hangt overigens wel achter een separate aardlek. Voorkom ik in elk geval mee dat ik als aardleider ga functioneren :)

maybe heb ik iets voor je
scheidingstrafotje 3600va denk je dat die je tafeltje houd
moet overigens wel 20A g-karacteristiek aagesloten worden

Ik heb het al gezien. Er schijnen er meerdere met hetzelfde probleem te kampen.

Hier wordt de kniptang tevoorschijn gehaald...

groet, Theo

je aarde losleggen is soms héél handig, vooral wanneer je een differentie meet tussen 2 kanalen. Vroeger op school es een digitale scoop om zeep geholpen doordat de aarde was aangesloten (meting op thyristors). Goed mee opletten. Scheidingstransfo kan je dan wel eventueel gebruiken. Het heeft gewoon alles te maken met je massa van je scoop die aan te aarding ligt waardoor je als je op transfo's meet een aardkortsluiting (of hoe je het ook noemt) krijgt. Het fijne heb ik ooit nog es moeten leren maar het zit al te ver :).

Als je gaat meten aan een apparaat waarvan de referentie potentiaal niet gelijk is aan de aarding van je scoop zou je de aarde los kunnen leggen.
Echter daardoor kunnen wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Beter is inderdaad het gebruik van een scheidingstransformator.
Even over differentiaal probes, deze hebben over het algemeen een heel veel betere common-mode onderdrukking dan de ingang van je oscilloscope (meestal zeker 30 db beter).

scheidingstrafotje 3600va denk je dat die je tafeltje houd
moet overigens wel 20A g-karacteristiek aagesloten worden

Geinig trafootje. Maar ik denk wat grof voor mijn tafeltje :)
Overigens... Relais en een 150W gloeilamp doen het prima als softstart voor die dingen (werkte tenminste prima met 3kVA die ik aan boord eens heb ingebouwd). Doet-ie het ook op een 10A B-karakterestiek (mits je secundair je niet te erg uitleeft natuurlijk...).

zoŽn softstart met gloeilamp is een zeer bruikbare tip.
zoŽn trafo is toch altijd te klein?in het geval van scheidings trafos je kan nooit teveel vermogen hebben

Nou... Die 3kVA stookt onbelast al 75VA weg. Cos phi is beroerd, maar wordt wel lekker warm. Sterker nog... Het ding werd met een belasting van een wasmachine (2.8kW) niet merkbaar warmer...

Hoe zat dat ook alweer met die cos phi? Meet de meter ook niets bij een cos phi van 0?

Overigens... Die truc met de gloeilamp werkt als volgt: je zet inserie met de primaire wikkeling een dikke gloeilamp (weerstand zal het waarschijnlijk ook wel doen). Op de secundaire set je de spoel van een relais. Zodra secundair spanning begint te leveren (het veld is min of meer opgebouwd), komt het relais op en sluit de weerstand kort. Een hulpcontact schakelt een 2de relais dat de 'load' eraan hangt.