Siemens EQ6 - continu ontkalken + knallen + stoom

Hallo allemaal,

Het is een tijdje geleden sinds mijn laatste post hier, en sindsdien heb ik ook de nodige levenswijsheid opgedaan ;) Onderstaand bericht had ik ook al gepost op Tweakers (excuses voor de luiheid), maar daar kreeg ik de tip om het hier te proberen. Dus, bij dezen!

Mijn schoonouders hebben een Siemens EQ6 volautomaat koffiemachine, onderhand net buiten de garantie. Hij wordt altijd netjes ontkalkt met het aangeraden middel wanneer het apparaat dat aangeeft. Ze wonen in een gebied met redelijk zacht water.
Een paar maanden geleden begon de machine ineens na elke dag of twee dagen om ontkalken te vragen. De eerste keren hebben ze dit braaf gedaan, maar de melding bleef verschijnen. Nadat ik het ding op fabrieksinstellingen had gezet ging het een week goed, totdat... Toen heb ik in de machine de waterhardheid gezet op 'separate waterontharder', en weer ging het even goed.

Twee weken geleden vroegen ze mij opnieuw te hulp, ze durfden het apparaat niet meer te gebruiken. Bij het aanzetten gaf hij een plof en er kwam stoom uit de zetgroep (en uit de koffieloop of melkloop, ik weet niet welke welke is 8)7 ). Het een-na-laatste kopje dat ik maakte op de werkbank was wat slap.

Dat ik het apparaat open maakte, zag ik dat een silicone koudwaterslang (naar het keramische ventiel) geknakt was. Die heb ik vervangen, maar dat loste het euvel niet op (koffie bleef slap, stoom etc.). De zetgroep was schoon en liep goed door.
Op dit moment zag ik dat er een druppeltje kwam uit het keramische ventiel, er zat ook een klein beetje kalkafzetting op, dus dit was al lange tijd aan de gang. Omdat deze problemen veroorzaakt zouden kunnen worden door een defect ventiel, heb ik deze gepoogd los te maken. Helaas brak 1/3 heetwater-connectors af :( Aan de binnenkant zag ik geen sporen van kalk, alles zag er brandschoon uit...

Van iemand kreeg ik de tip dat misschien de pomp of het thermokoppel van de boiler kapot is. Ik heb deze doorgemeten met een multimeter. Van de pomp is de weerstand oneindig, maar de spanningsval 900mV op de diode stand (voelt niet goed). Het thermokoppel op de boiler heeft geen weerstand (volgens mij is dit een solidstate thermische schakelaar, die oneindige weerstand geeft bij de juiste temperatuur).

Wat denken jullie dat het probleem is, de pomp? Voor ik over ga tot het kopen van een nieuw keramisch ventiel, en dat het probleem niet oplost...

Bedankt allemaal alvast voor jullie hulp!

Andreas

Meestal zit er iets van een Ulka pomp in, die zijn prima te demonteren en na te kijken...

https://down-my.img.susercontent.com/file/4547d360b0d681cf78fb6888d51c55b1

Je NTC op de boiler moet wel een weerstandswaarde hebben ,warm of koud . En de klachten met Ontkalken , ploffen etc komt dus uit dit onderdeel. NTC dus vervangen!!

Pompweerstand is ondeindig daar er een diode inzit, meet eens met de Diode stand van je multimeter..

Op 14 april 2023 18:28:16 schreef smd:
Je NTC op de boiler moet wel een weerstandswaarde hebben ,warm of koud.

Er zitten twee NTC's in bij de EQ.6, moeten ca. 50 kOhm meten bij kamertemperatuur en ca. 4 kOhm bij 95 gr.C.

Pompweerstand is ondeindig daar er een diode inzit

Helemaal juist, dat staat zelfs op de pomp: in het rode plastic staat een icoontje van een diode gedrukt.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (29%)]

Goedemorgen allemaal,
Dank voor de reacties! Ik heb mijn hoofd nog eens in de koffiemachine gestoken om jullie vragen te beantwoorden.

Ik zie daarin nu ook een 'tweede' ntc zitten (vinger), die geeft 65kOhm bij kamertemperatuur. De ander, die aan dezelfde stekker zit, geeft nog steeds 1 Ohm weerstand.
Op de diodestand krijg ik een verval van 900mV over de pomp.

Dit lijkt dus allemaal OK. Of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt weer voor de hulp!!

1 Ohm weerstand is voor de clixons die je bedoelt , die witte blokjes met fastons... dat is normaal.Als Ronald zegt dat het 50 K Ohm ongeveer moet wezen( wat ik ook wel geloof, is 65 K een behoorlijke afwijking. Meet NTC eens los in kokend water, dan rond de opgegeven 4K, is het hoger, dan is NTC 100% defect..

[Bericht gewijzigd door smd op (77%)]

Op 15 april 2023 10:21:10 schreef Andreazzz:
Ik zie daarin nu ook een 'tweede' ntc zitten (vinger), die geeft 65kOhm bij kamertemperatuur. De ander, die aan dezelfde stekker zit, geeft nog steeds 1 Ohm weerstand.

De ene NTC heeft 2 witte, de andere 2 zwarte draden. Komen inderdaad op hetzelfde stekkertje uit. De ene van 1 Ohm is dan zeker kapot... Natuurlijk wel meten met de stekker losgetrokken van de voedingsprint (!)
(en daarnaast heb je nog twee thermische zekeringen/clixons zitten, die allebei wel ca. 0 Ohm moeten meten)

Aha, die heten clixons, dat zat heel erg diep in mijn geheugen weggestopt...

Mijn inschatting is dat voor het loshalen/vervangen van de onderste ntc de boiler los moet (vanwege die beugel). Ik heb daarom met mijn Weller soldeerstation (met fijne punt) gepoogd de kop van de NTC op te warmen. Eerst tot een ingestelde 100C (28kOhm na twee minuten), en daarna op 150C (15kOhm).
Na het verwijderen van de soldeerpunt viel het mij op dat de weerstand erg langzaam terug liep (zeker gezien de thermische massa), terwijl ik geen warmte voelde. Op 120 seconden 58kOhm en op 200s was de weerstand 60kOhm. Ongeveer 10 minuten daarna kwam de weerstand weer op 65k.

Kan ik concluderen dat ze allebei kapot zijn?

En ja, ik had de stekker losgekoppeld van de printplaat ;)

NTCs moeten direct reageren, niet 10 min later.. Dat duid op vocht in de NTC. Beide defect dus...

Kan je ze niet met een externe voeding droog koken?? Of denk ik te simpel....

Dan denk ik dat het probleem gevonden is! :)
De tweede zal wel kapot gegaan zijn door alle stoom die de laatste tijd door het ventiel werd geloosd?

Zou dit alles zijn dat kapot is? Of zouden andere componenten hier ook onder te lijden hebben gehad?
En: weet je misschien waar je dit koppeltje thermokoppels ook los zou kunnen krijgen? Of moet ik ze er zelf op solderen? In dat geval: zou je de typenummers weten? _/-\o_

Hehe, dat duurde even. Kastje-muur en zo, met elke keer vier dagen tussen opeenvolgende antwoorden.

Officieel zijn er dus geen losse thermokoppel-sets verkrijgbaar, alleen hele doorstroom-elementen. Maar dat vind ik een beetje zonde van het geld/materiaal.

Welke ntc's zou ik los moeten lopen? En is dat een goed idee (plan: los knippen, nieuwe erop solderen, krimpkous)?

Je zou deze sensoren kunnen bestellen?? Van -50 tot +180 Graden dekt de lading wel.. Is een 50K NTC en voor die prijs prima te proberen?? De sensoren zijn IDD niet los leverbaar!

https://aliexpress.com/item/1005003247519491.html

[Bericht gewijzigd door Sine op (40%)]

Bedankt voor de tips!
@smd: ik heb de boiler nog niet los, maar als ik van buiten kijk lijkt de onderste /achterste ntc een flenskop of een T-vorm te hebben. Klopt dat? Want dan zou die NTC van Ali niet passen :/

Was toch het doorstroom element?? Dan kan je NTC wel oner een klem er op vastzetten et wat heatsink pasta er tussen.. Wellicht kan je de T NTCs van Delonghi gebruiken?? Schiet me net te binnen..

Inderdaad, het doorstroomelement. Ik ga binnen een week ook op vakantie, dus voor die tijd lukt het waarschijnlijk toch niet.

Heb je misschien tips over hoe ik het element los moet maken? Het lijkt alsof ik daarvoor alles eruit moet halen...
En hoe kan je die hogedruk-lijnen loshalen zonder de slangkoppeligen te slopen? :+

Alle drie de zijkanten eraf halen. Eerst de kant bij het waterreservoir, dan de achterkant, dan de kant waar de zetrgroep zit. Tenslotte de bovenkant eraf.
Geillustreerde handleidingen/filmpjes hiervan zijn op diverse Duitse sites te vinden.
Nu kun je bij het verwarmingselement komen.

Hoge druk slangen verwijder je door kraagje om slangetje richting koppeling te drukken en trek je zo het slangetje er uit

Bedankt weer! De onderdelen zijn inmiddels binnen. Ik ga morgen eens worstelen met de machine :)

Met dank aan jullie tips en wat filmpjes ben ik nu een heel eind op weg! Helaas kreeg ik van Siemens geen nieuwe pen voor de ntc in de vloeistof. Kan ik daar gewoon een stuk paperclip voor gebruiken? O-) (Ik heb de oude helaas ergens in de machine laten vallen)

Even voor de goede orde:

Een NTC is een weerstand met negatieve temperatuur coëfficiënt. De weerstand gaat omlaag als de temperatuur stijgt. Met een multimeter moet je hier een weerstandswaarde meten.

Een PTC is een weerstand met positieve temperatuur coëfficiënt. De weerstand gaat omhoog als de temperatuur stijgt. Met een multimeter moet je hier een weerstandswaarde meten.

Een klixon is een schakel contact dat met een z.g. bimetaal gemaakt of verbroken wordt. Met een multimeter meet je hier nul ohm of oneindig ohm. Dit afhankelijk van stand van het contact.

Een thermokoppel bestaat uit twee verschillende metalen draden (verschillende metaal soorten dus) die aan elkaar gelast zijn. Met een multimeter meet je hier altijd nul ohm. Het is ook de bedoeling dat een thermo koppel een van de temperatuur afhankelijke spanning afgeeft. Doorgaans zijn dit enkele tot tientallen milivolts. Deze spanningen zijn alleen te meten met een voor thermokoppels geschikt gemaakt meetinstrument.

Klixons worden in koffie automaten vaak als over temperatuur beveiliging ingezet. En NTC's worden worden in koffie automaten vaak als regel element ingezet. Maar dit is dus altijd per see zo.