jerome
Golden Member
Nog niet zo lang geleden een heater onder handen gekregen die alle dienst weigerde. Type met AB die programmeerbaar is. Geen fout te vinden, 3,3 en 12V aanwezig. Mijn ogen vallen op een hall sensor zijdelings. Het geheel voorlopig in elkaar gezet om te zien wat die senor moet weten. Bleek dus dat het kleine magneetje dat in een uitsparing van de filter moest zitten spoorloos was. Filter iets te stevig uitgeklopt waarschijnlijk. Het kan dus ergens zitten waar men het niet verwacht.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik vermoed dat gezien de afstand tss de print en de filter het om een externe (bekabelde) sensor ging? Op het schema staat van zulks in ieder geval niets.
Je heb alles al haast vervangen maar niet gemeten aan alle sensoren?? Dat gaat niet goed. Komen zo.. Misschien kan iemand ik je kennis familie of vrienden kring hiermee assisteren??
Maar als ik alle sensoren en bekabeling van die sensoren en de printplaat heb vervangen dan kan het probleem lijkt mij niet in de sensoren zitten toch?
Ik heb precies hetzelfde met dezelfde machine, het begon met storing F32.
Ik heb er een nieuw verwarmingselement in gezet. Storing F32 is opgelost maar nu gaat hij ook na twee minuten in storing met het lampje pluizenfilter vol. Hoe is het met voorgaande machine afgelopen? Is het alsnog opgelost en hoe?
OK dan is pomp en vlotter OK, nu kijken of er op de condensor een magneet schakelaar zit, en in de condensor een magneetje. Wil wel eens wezen dat dat niet goed schakelt
EricN
Het schema is maar saaie boel. Niks van schakelaartjes op de condensor.
Ik kan er nog steeds niet van over dat het "waterledigings" symbool volgens de handleiding de filter betreft en dat het "filter vol" symbool de waterbak ledigen zou betreffen. Of wel is de handleiding mis, ofwel zijn het zeer vreemde symbolen.
SW is de vlotterschakelaar: ik dacht dat TS deze los had gelegd ter test. Zonder resultaat. Nog eens testen?
D: deur schakelaar. Als deze niet goed is start het toestel niet. Dead end dus.
NTC's: dan verwacht ik errors en TS heeft ze beide vervangen
H: vochtvoeler. Er moet bij de test wel volle lading natte was in zitten!!
HT: verwarming. Heeft een overtemp SOD. Deze toch eens nameten. (Overtemperatuur veiligheid op weerstand)
De print had TS ook vervangen. Daar er 2 inzitten is het de vraag of hij de juiste vervangen heeft.
Heeft Haier een technische hulplijn?
EricN
Op 31 oktober 2023 09:47:01 schreef AMO:
Ik heb precies hetzelfde met dezelfde machine, het begon met storing F32.
Ik heb er een nieuw verwarmingselement in gezet. Storing F32 is opgelost maar nu gaat hij ook na twee minuten in storing met het lampje pluizenfilter vol. Hoe is het met voorgaande machine afgelopen? Is het alsnog opgelost en hoe?
Zijn de pluizenfilters en condensor echt schoon? De definitie van schoon is nog weleens anders bij sommigen.
Doet hij het wel zonder de filters erin (en geen was, uiteraard).
Op 1 november 2023 18:27:47 schreef smd:
ik hou het dan op de NTC aan voorzijde, die meet de temperatuur van cyclus..
Bedoel je die sensor onder het pluizenfilter? Die heb ik ook in huis en geprobeerd maar dat gaf geen oplossing. Als ik die loskoppel krijg ik F31 op het display.
Op 1 november 2023 19:59:17 schreef maus0611:
[...]Zijn de pluizenfilters en condensor echt schoon? De definitie van schoon is nog weleens anders bij sommigen.
Doet hij het wel zonder de filters erin (en geen was, uiteraard).
Zijn absoluut schoon. Dezelfde storing komt ook zonder filters en ook op de stand luchten, dus dan is er geen temperatuur.
EricN
Met volle lading natte was?
SOD nagemeten?
Heb je de gegevens vh nieuwe verwarmingselement? Waar gekocht? Welk nr? Mss dezelfde probleem als TS. Op een site met verkeerde vervang gegevens?
[Bericht gewijzigd door EricN op (63%)]
Op 1 november 2023 20:33:22 schreef EricN:
Met volle lading natte was?
SOD nagemeten?
Heb je de gegevens vh nieuwe verwarmingselement? Waar gekocht? Welk nr? Mss dezelfde probleem als TS. Op een site met verkeerde vervang gegevens?
Ja met volle lading, werd eerst ook wel warm maar kwam daarna met het lampje pluizenfilter.
Gekocht bij PartsNL: Haier 0024000291 Verwarmingselement 1800W/700W 49053388
24000291 staat ook op het originele element.
EricN
Op 1 november 2023 21:09:25 schreef EricN:
Wat bedoel je met "werd warm"? Nu doet hij niets v warmte? Veiligheid nagemeten?
Hij word gewoon warm maar valt na enkele minuten uit en dan brand het lampje pluizen filter. Dit doet hij ook op stand luchten, dus dan hoeft hij niet warm te worden. Lijkt me niet met de temperatuur te maken maar waar komt dat signaal van het pluizen filter dan vandaan? Printplaat defect?
EricN
Kun je via het schema de motor uitmeten aan de print? Mss draait hij 2 min links. Stopt dan en bij het willen rechts draaien (wat niet lukt) gaat het mis. TS had de print vervangen maar ik weet niet welke vd 2.
EricN
Soms komen defecten van een onderdeel hetwelke bv een verliesstroom geeft. Dat brengt bepaalde metingen in de war. Gezien TS zowat alles vervangen heeft is het wel een bijzonder probleem. Uitgebreidt meten is de enige mogelijkheid. Vervangen op de gok wordt kostelijk.
Probleem is opgelost!
Wat begon met storing F32 bleek een defect verwarmingselement te zijn.
In mijn zoektocht is het vlotter element bij het pompje losgeraakt en heb ik die er waarschijnlijk verkeerd om weer opgezet.
Vanochtend alles weer langsgelopen en nadat ik dit pompgedeelte eruit had gehaald liep de droger wel door. Vervolgens heb ik het vlotter element omgedraaid en teruggeplaatst en toen liep de droger ook door. Als extra check het vlotter element weer omgedraaid en toen stopte de droger met lampje pluizenfilter. Uiteindelijk weer op de juiste wijze teruggeplaatst en proefgedraaid. Geen storing pluizenfilter meer gehad. Het kan dus zoiets stoms zijn wat een storing geeft in een heel andere richting. Allemaal bedankt voor het meedenken en een fijn weekend!
EricN
Vlotter...kan ik dan besluiten dat het symbool staat voor de "waterbak vol" signalisatie? En niet voor filter vol zoals in de handleiding staat.
Bij Haier waren ze niet echt wakker.. Vreemde misleiding! Maar verwarmings element is fysiek kapot of een van de sensoren er op??
Op vrijdag 3 november 2023 14:00:13 schreef AMO:
Probleem is opgelost!
Wat begon met storing F32 bleek een defect verwarmingselement te zijn.
In mijn zoektocht is het vlotter element bij het pompje losgeraakt en heb ik die er waarschijnlijk verkeerd om weer opgezet.
Vanochtend alles weer langsgelopen en nadat ik dit pompgedeelte eruit had gehaald liep de droger wel door. Vervolgens heb ik het vlotter element omgedraaid en teruggeplaatst en toen liep de droger ook door. Als extra check het vlotter element weer omgedraaid en toen stopte de droger met lampje pluizenfilter. Uiteindelijk weer op de juiste wijze teruggeplaatst en proefgedraaid. Geen storing pluizenfilter meer gehad. Het kan dus zoiets stoms zijn wat een storing geeft in een heel andere richting. Allemaal bedankt voor het meedenken en een fijn weekend!
Bedankt! Bij mij werden de programmas steeds korter tot hij foutcodes begon te spuwen tot zelfs een seconde na het aanzetten. Ik had ook een F32 foutcode, na de handleiding uitgeplozen te hebben kwam ik er achter dat dat de foutcode is voor de temperatuursonde in het verwarmingselement. Deze gaf inderdaad een waarde van 19 Ohm. Een nieuw warmte-element uit China geïnstalleerd en we zijn weer in Business! De waarde van de nieuwe sensor ligt rond de 50k Ohm 25 deg C.
Bedankt voor de hulp!
19 Ohm, te veel vocht ingetrokken en maakt intern sluiting. Mooi dat het opgelost is! PS temperatuur sonde zijn wel los verkrijgbaar..