DC meten oscilloscoop

Ik heb ooit een studie elektronica gedaan, maar helaas niet afgemaakt.
Ik volg soms wat YouTube filmpjes om dingen uit te zoeken.
Ik dacht toch echt dat ik verstand van elektronica had. Maar blijkbaar niet genoeg.
Ik weet hoe een oscilloscoop werkt en ken het verschil tussen AC En DC coupling. Tenminste dat dacht ik.
Bij AC start de meting als het ware als de spanning omhoog gaat (risng slope)
of als hij naar beneden gaat (falling slope) .
En dan heb je nog een andere.
Je stelt de rising slope in met de trigger en als de spanning over een bepaald punt komt begint de meting en schrijft hij weg naar het beeldscherm waar dan een sinus of zoiets dergelijks is te zien.

Nu een probleem:
Als ik de scoop op DC coupling staan heb staan en er is geen input dan geef hij 0V aan.
Nu wil ik gelijkspanning meten bijvoorbeeld 5V:
Er verschijnt niets!

Ik heb dit op verschillende oscilloscopen geprobeerd maar allemaal geven ze niet thuis.

Ik snap wel, op DC kun je niet triggeren. Maar doe ik iets fout?
Of kun je gewoon niet triggeren op een DC signaal ofzo?

Groetjes Markkyboy.

De meeste scopes voorzien in een "auto" trigger mode voor als er geen triggers komen.
Een handige functie als je nog niet weet waar je precies op wilt triggeren. Zelf ben ik voor trage signalen ook fan van de roll mode op digitale scopes.

Voor een pure DC meting lijkt een scope niet het handigste instrument.

Arco

Special Member

Bij een statische spanning (er verandert nooit wat) moet je auto trigger gebruiken of uitzetten. (er valt immers niks te triggeren)
Rising of falling slope heeft niets met AC of DC te maken, geldt voor beiden.

Op stand AC is het signaal gecentreerd rond de nul (x-as)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 19 april 2023 18:37:46 schreef Markkyboy:
Nu een probleem:
Als ik de scoop op DC coupling staan heb staan en er is geen input dan geef hij 0V aan.
Nu wil ik gelijkspanning meten bijvoorbeeld 5V:
Er verschijnt niets!
Ik heb dit op verschillende oscilloscopen geprobeerd maar allemaal geven ze niet thuis.

Dan doe je iets fout want je kan prima DC meten met een scope.
Als de scope DC gekoppeld is wordt in ingangscondensator overbrugd en gaat er DC signaal rechtstreeks naar het display. Dat werkt ook als de scope op X/Y mode in ingesteld. Misschien moet je aan de verzwakker draaien als de spanning te laag is.

De auto trigger is handig, omdat je dan altijd kunt zien wat het "actuele" signaal is, en dus de trigger kunt instellen. Als er dan triggers binnenkomen, werkt die trigger dan alsnog zoals je verwacht; als er geen triggers meer komen, start de scope na een bepaalde tijd, zodat je kunt zien wat er binnenkomt.

DC meten met een scope is niet perse heel handig; meestal is de resolutie maar 8 bits, en daarmee kunt je dus geen nauwkeurige meting doen, daarvoor is een multimeter veel beter geschikt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Mogen we het merk en model van de scoop weten?

Ha Markkyboy,

Even je vraag gelezen maar nu eerst mijn vraag.... welke scope gebruik je ?
Dat even afwachten maar, je kunt ook op DC triggering gebruiken !
Het is duidelijk en diverse inbreng heeft dit aangegeven je kunt niet in,
de tijd triggeren maar wel in amplitude.
Dit is dan ook de reden dat je met het knopje trigger level het niveau kunt instellen....
Op het level wat je instelt is een hysterese aanwezig maar te ver er buiten,
en de trigger actie is over.

Is dit op elke scope aanwezig ? nee jammer genoeg niet ik heb een hele mooie,
maar triggeren op DC is een ramp |:(
Dus heb ik een trigger box gemaakt hiermee kan ik een venster maken dus de,
bovengrens en de ondergrens.
Elke spanning in het venster levert een pulsje die het trigger kanaal wakkerschut.

Als ik vragen mag waarom wil je met de scope DC meten ? het is onnauwkeurig ook digitaal.
De stand DC is niet echt bedoeld om DC in de zuivere zin van het woord te meten maar,
om heel laag in frequentie te kunnen meten.

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 19 april 2023 19:33:09 schreef SparkyGSX:
De auto trigger is handig, omdat je dan altijd kunt zien wat het "actuele" signaal is, en dus de trigger kunt instellen. Als er dan triggers binnenkomen, werkt die trigger dan alsnog zoals je verwacht; als er geen triggers meer komen, start de scope na een bepaalde tijd, zodat je kunt zien wat er binnenkomt.

DC meten met een scope is niet perse heel handig; meestal is de resolutie maar 8 bits, en daarmee kunt je dus geen nauwkeurige meting doen, daarvoor is een multimeter veel beter geschikt.

Hier geldt:
Ken uw meetapparatuur. Meten met een universeelmeter met 10K Ohm/V kan ook een aanzienlijke meetfout geven.
Overigens hebben analoge oscilloscopen en die zijn er nog zat, een oneindig hoge resolutie. DC meten met eenscope is meestal voor een inschatting en vaak komt het niet aan op een paar (m)Volt

Op 19 april 2023 18:37:46 schreef Markkyboy:

Nu een probleem:
Als ik de scoop op DC coupling staan heb staan en er is geen input dan geef hij 0V aan.
Nu wil ik gelijkspanning meten bijvoorbeeld 5V:
Er verschijnt niets!

Ik heb dit op verschillende oscilloscopen geprobeerd maar allemaal geven ze niet thuis.

Ik snap wel, op DC kun je niet triggeren. Maar doe ik iets fout?
Of kun je gewoon niet triggeren op een DC signaal ofzo?

Groetjes Markkyboy.

Je verteld niet met wat voor scoop je werkt. Een conventionele analoge scoop of een digitale scoop maakt nogal verschil op juist het triggeren.

Als je geen signaal toevoerd aan een conventionele scoop en de tijd oscillator staat uit dan zie je alleen maar een stip, in het centrum van het beeld. Schakel je dan de tijdbasis (zaagtand oscillator) in de vrijloop mode en snel genoeg, aan dan krijg je een horizontale lijn in het midden van het beeld.

Zet je nu op de de y of vertikaal ingang een gelijkspanning van bijvoorbeeld batterijtje dan zal afhankelijk van de polariteit van de spanning de lijn van het midden van het scherm naar onder of naar boven schuiven. De scoop moet hiervoor nog stteds in auto(triggermode) of running(mode) staan. Anders loopt de zaagtand niet.

Bij wisselspanning gaat het trigger systeem meespelen. In principe start de trigger de zaagtand oscillator. Met de tijdbasis stel je de snelheid in. Om één hele sinus van 50Hz weer te geven moet je de tijdbasis 2mS zetten. Je scherm is dan (10 hokjes) 20mS breed. Daar past precies 1 hele sinus in. Immers F=1/T. Dan is het wel ze leuk als het begin van de sinus mooi samenvalt met de linkerkant van het scherm. Dat doe je door de het trigger level zo in te stellen dat de zaagtand gestart wordt op een opgaande nuldoorgang van de sinus.

Je krijgt dan een mooie positief beginnende sinus in beeld.

Dit is het systeem gebruikelijk in analoge scoops. Digitale scoops werken heel anders. Daar zit ook een triggerachtig systeem in dat een beetje lijkt op dat van een analoge scoop. Maar het werkt heel anders. In een digitale scoop zit immers geen zaagtand oscillator meer. In een digitale scoop is het afgebeelde signaal eerder een soort van film. Een aaneenschakeling van heel veel plaatjes dus. Daar hebben ze met software dan iets ingemaakt dat bepaalde repeterende gebeurtenissen kan herkennen en die herhaaldelijk blijven afbeelden. Dat is overigens niet slechter ofzo. Het heeft nadelen en voordelen. Bij digitale scoops is een belangrijk voordeel dat er makkelijker ingezoomd kan worden en dat je tijd kunt nemen om de gebeurtenis te bestuderen. Het is niet in een flits weg zoals bij een gewonde scoop.

Bij een analoge scoop zit de beperking in belangrijke mate in de bandbreedte. Bij een digitale scoop in de sampelsnelheid. Beide bepalen in belangrijke mate de resolutie van het toestel. Met een te lage sampel snelheid kun je bij een digitale scoop net dat hobbeltje in je signaal missen. Bij een analoge scoop met een te lage bandbreedte wordt datzelfde hobbeltje niet gemist maar gladgestreken door de filters in de ingangsverzwakkers en versterkers.

Overigens is een scoop niet echt gemaakt om spanning te kunnen meten maar om de signaalvorm zichtbaar te maken. Zeker de oude analoge scoops waar je de spanning kunt meten door het tellen van hokje waren alles behalve nauwkeurig. De ouderwetse beeldbuis was gewoon een heel lastig ding om spanningsmetingen mee te doen. En in moderne digitale scoops wordt op een betere manier gemeten, maar meestal ook niet heel erg goed. Bij hele dure (boven de 6K euro) wordt dat pas wat.

Hier staat ook nog wat info over scoops: https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/39/print

fred101

Golden Member

Op 19 april 2023 18:43:06 schreef Aart:

Voor een pure DC meting lijkt een scope niet het handigste instrument.

Ligt er aan. Ik gebruik een scoop bij fout zoeken zonder schemas. Het is heel handig om snel even de voeding rails te vinden en grofweg hoe schoon ze zijn. Waar digitale signalen staan etc. Bij een DMM is het de vraag of die 2,5V nu DC of bv een blokgolf is. Met een scoop kun je elk signaal meten. Als het daarna preciezer moet ga ik over op de multimeter. Mijn scoop heeft zelfs een ingebouwde multimeter functie, die kan ik in een aparte popup aanzetten. Is maar 3,5 digit maar best handig.

TS, je doet wat fout. AC heeft niks met edge trigger te maken. Een goede moderne DSO heeft vreselijk veel trigger methoden. Bij AC wordt er een condensator in het signaalpad gezet om AC gekoppeld te meten. Ik heb bijna altijd gewoon autotrigger aan, alleen bij bepaalde metingen waar heel selectief triggeren belangrijk is gebruik ik manual trigger, vaak met single shot triggering. En ook heel handig om bv de opstart van iets traags te bekijken mbv roll mode vooral met flink wat memory

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 april 2023 18:37:46 schreef Markkyboy:
Nu een probleem:
Als ik de scoop op DC coupling staan heb staan en er is geen input dan geef hij 0V aan.
Nu wil ik gelijkspanning meten bijvoorbeeld 5V: Er verschijnt niets!
Ik heb dit op verschillende oscilloscopen geprobeerd maar allemaal geven ze niet thuis.

Wat bedoel je precies met 'dan geeft hij 0 V aan'? heb je dan wél een lijn op het scherm dan?

--
Bij elke normaal werkende scope heb je beeld als de trigger op AUTO staat.
Als je wél een lijn ziet met 0 V, maar niét met 5 V..., is de lijn dan niet gewoon van het scherm gevlogen door een verkeerd ingestelde Y-gevoeligheid ('V/DIV')?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

Wat de metingen zelf betreft is er voor de scope geen verschil tussen ac of DC hij dof steeds precies hetzelfde. Het enige verschil is de ingangscondensstor die rt bij ac is voorgeschoteld. In de stand ac komt er dus enkel ac hef meetsysteem in, op stand DC komt er ac + DC naar binnen.

In principe doet 99% van de metingen op stand DC want dan zie je het digitaal zoals die is dus ac + DC. Heel zelden als je een rimpel op een voedingsspanning precies wilt zien gebruik je ac.

Dus ook metingen aan audio signalen doe je op stand DC.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Er zou bij DC een lijn zichtbaar moeten zijn als de te meten spanning niet buiten het ingestelde bereik valt. Ook moet de scoop niet staan ingesteld op het wachten van een trigger, Single moet dus uit staan als dat er op zit, evenals dat run/stop op run moet staan.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
fred101

Golden Member

Nadeel van die condensator is dat het een wisselende impedantie is. Een nettere manier om met een DC offset af te rekenen zonder AC koppeling is het gebruik van een offset spanning. Sommige oude Tek plugins hadden die mogelijkheid. Maar er zijn ook DSOs die dat kunnen. Vooral met een 10x probe kun je zo aardige grote offsets weg werken.

Dit is niet het zelfde als het verplaatsen van een trace, dat is een compleet ander ding.

Voor DC meten kun je een 1x probe gebruiken zolang de spanning niet te hoog is. Veel DSO's kunnen maar iets van 50VDC aan. En sommige toy-scopes waarschijnlijk nog minder. Tegenwoordig is 50V voldoende voor het meeste maar als je aan buizen-spul meet iets om op te letten(gebruik dan een 100x probe. Kijk ook wat de probe max mag hebben.

Als het lijkt of je nul volt meet kijk dan naar de probe settings. Als je 3V3 meet met 1V/div en met de probe settings op 1x maar meet met een 10x probe dan ziet de scope 330mV ipv 3V3, dus een derde divisie en dan lijkt het of de scoop niets meet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

m.i. is ts niet gebaat bij geneuzel over verschillende probes en hoe je super nauwkeurig DC kan meten een "offset".

TS is beginner in de bediening van zijn scope. Hij heeft het signaal buiten beeld gedraaid of de boel op "single" of "normal" triggering staan.

Aan TS: Zet de triggering op "auto" dat bestaat al minstens 40 jaar: Het zat op mijn eerste scope die ik 40 jaar geleden kocht, dus jou scope heeft dat vast ook. (en waarschijnlijk is het veel ouder).

Meet dan "niets" (probe los, bij de scope of aan het andere eind). Er moet nu een horizontale streep op de scoop verschijnen. Draai aan de positie knop totdat in midden in beeld is (zonodig eerst uberhaupt "in beeld").

De meeste scopes hebben 4 streepjes boven de middenstreep. Als je dan "ongeveer 5V" gaat meten, en de schaalverdeling op 1V/div staat dan krijg je vijf divs, dus buiten beeld als je signaal 5V is, dan meot je dus een stappie hoger instellen. Meestal 2V/div.

Als je nu je 5V voeding aansluit, zul je zien dat de streep naar ongeveer 2.5 hokjes boven de middenstreep gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Is een beginner met fase metingen en fase diagrammen bezig ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat mij betreft zeker een beginner wat betreft begrip en bediening van de scope. Bron: hier en dan vooral het stuk over triggering.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 april 2023 14:27:19 schreef rew:
Wat mij betreft zeker een beginner wat betreft begrip en bediening van de scope. Bron: hier en dan vooral het stuk over triggering.

Als ik op "hier" klik komt de link van jouw shop.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is mal... bij mij verwijst de link gewoon naar de startpost van ditzelfde topic, wat ook de bedoeling is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Hier ook even de link aanpassen (refreshen van de webpage) https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2423561#2423561

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 21 juni 2023 12:59:46 (36%)

RAAF12

Golden Member

Op 21 april 2023 12:18:24 schreef fred101:
Is een beginner met fase metingen en fase diagrammen bezig ?

60 jaar geleden gedaan. Daarna was de lol eraf (been there, done that)
Tegenkoppeling onderbreken zodat je een lineair vervormd systeem hebt.
R in de TK leiding en dan lekker stoeien met Nyquist diagrammen. Voor de minder bedeelden werkt een projectie tekenen op ruitjespapier ook prima. En leer je ook goed wat je doen bent. Zal het eens opzoeken, er staat meen ik een procedure in het boek 'Het ontwerpen van versterkers, van Ir. S.J. Hellings, een oud CO lid heeft, meen dat het Ed van der Wheele(?) R.I.P was, die het boek heeft ingescanned. Maar er zijn ook andere (betrouwbare?) bronnen, that will do the trick too.

https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Het%20ontwerpen%20van%20versterkers.…

RAAF12

Golden Member

Op 21 april 2023 12:18:24 schreef fred101:
Is een beginner met fase metingen en fase diagrammen bezig ?

Zoiets op pag 38 van de onderstaande pdf

dat is het begin en de rest heb je op de plank staan :-)

Geachte forum leden,

Bedankt voor jullie inspanning.
Ik heb mijn Rigol oscilloscoop verkocht en een Siglent gekocht.
Met de Rigol viel naar mijn mening niet te werken.
Ik ben nu heel tevreden met mijn Siglent.
Ik heb vandaag gewoon mijn voeding op 3 Volt gezet, en mijn scoop op 1V/div DC coupling.
De scoop geeft doodleuk een lijn op de 3de lijn van het midden.
Ik ben blij dat ik van de Rigol af ben. Ik kon er niet mee werken.
Ik ben dus nu blij dat het probleem niet zo ingewikkeld is.
Ben tevreden met mijn Siglent.

Ruilen?

Wat een gedoe zeg om met die siglent te werken!

(Ik moet dus nog wat wennen aan de siglent. Hij heeft veel betere specs, dus ik doe hem niet weg. Ik heb jaren met een rigol gewerkt en in het begin is het dan "effe wennen". Ik kan me voorstellen dat het ook andersom kan zijn, zelfs als je niet of nauwelijks eerder met een scoop hebt gewerkt).

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 8 juli 2023 10:49:48 (72%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Reken maar. En je went ook aan de plaats van knoppen. Thuis heb ik een Agilent die zich kwa specificaties kan meten met de (vast) veel betere Tektronix' die we op m'n werk vrijwel als enige hebben (ik gok dat er ook nog wel wat Siglent of zo rondzwerft).

Maar ik vind de Tektronix' zonder uitzondering rot-dingen: ik heb nog geen scope gehad die klikjes op de encoderknopjes heeft zitten, bij kiezen van een langere tijdbasis op een single-shot beeld heb je alleen dat wat je in het scherm hebt staan ten tijde van de eerste acquisitie.

Een langere tijdbasis kiezen geeft dus geen info aan beide kanten van het scherm, daarvoor moet je een nieuwe acquisitie starten. Ik dacht natuurlijk eerst dat ik gek was, maar nee, mijn eigen scoop slaat, buiten de zichtbare grenzen van het scherm bij (bijvoorbeeld) een 1 ms tijdbasis ook heel veel extra op dat (op dat moment) buiten het zichtbare bereik valt.

En wat ik nog meeste mis is de indrukbare volt/div knop voor wisselen tussen fijnafstelling en grof-afstelling, indrukbare trace channel x up/down knop om een naar boven of onderen verschoven trace direct op 0 te zetten. En o ja ;) snelle reactie van de channel knoppen (dat gaat net even te langzaam waardoor je er nogmaals opdrukt en je kanaal net verschijnt en dus weer weg is) en... het opstarten... wat duurt dat lang!

Het is de Tektronix TBS1072B en natuurlijk zal er vast veel veranderd zijn in de tussentijd (maar hé, dat geld ook voor mijn scoopje dat inmiddels 10 jaar oud is) maar het opstarter duurt echt irritant lang. Zo lang dat ik het ding vrijwel standaard in de ochtend bij het bereiken van m'n werkplek inschakel zodat 'ie de minuut of zo die nodig is om op te starten doorlopen heeft tegen de tijd dat ik 'm echt nodig heb.

En dan de knoppen die allemaal op een andere plek zitten ;) Ik zit geregeld aan de verkeerde knoppen te draaien omdat ik precies weet waar op de mijne de tijdbasis en triggering zit. Op m'n werk is dat dus wat anders...

Dus, topicstarter en rew: schaam je niet ;) scopes zijn nogal persoonlijke dingen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.