Om een pcb te maken ben ik begonnen in Flatcam.
Het is mij gelukt om een geometrie G-code te genereren met dit programma.
Dit heb ik gemaakt voor de RIAA versterker door de gerberfile die pe op 10 april 2023 in het draadje "pcb laten maken" heeft gepost te laden in Flatcam.
Maar nu wil ik ook een boorfile maken.
Hoe kom ik aan een Excellon file hiervoor?

De betreffende gerber file bevat geen Drill data.

Tja, daar was ik ook achter gekomen, en nu…

Zonder drill data in de Gerberfile zul je die opnieuw moeten aanmaken...

En hoe kan ik een boorfile aanmaken???

Geen idee, nooit van Flatcad gehoord, weet niet wat daar mee kan...

Waarom niet dat ding even (na)tekenen in een "echt" PCB programma ?.

Waar moeten gaten worden geboord en met welke diameter moeten de gaten worden geboord?

Als ik snel kijk kan FlatCAM dat niet; de getoonde workflow is als volgt:

Er is dus geen manier om een Excellon file te maken (anders dan met de hand, wat mij een gruwel lijkt).
Het is dan ook een CAM, een Manufacturing programma, geen CAD, een Design programma. Voor het maken van een ontwerp heeft u een CAD nodig: Diptrace, Kicad, etc.

De handleiding over Excellon:

[edit]
Als ik u was zou ik PE even vragen, het is een beetje flauw om maar 1 laag uit een ontwerp te posten maar hij dacht allicht dat u zelf wilde etsen.

[Bericht gewijzigd door Aart op (16%)]

Eenmaal andermaal, als TS nu aangeeft waar gaten geboord moeten worden en waar met welke diameter...

Dit topic is naar mijn inschatting gerelateerd aan dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/161543

[offtopic]
Het is in dat geval onhandig dat TS een nieuw topic aanmaakt, maar zo gaat dat, ik zou daar als het doorzichtige onhandigheid is niet te veel energie in steken.

Een drillfile aanmaken vanuit een Gerberfile is nooit simpel:
Je moet de diameter en x/y positie van alle gaten opgeven...

Moet ik me anders even kwaad maken en m in Kicad gooien?

De diameter van de gaten van de pads (naar boven afgerond op 0,1mm) zijn gebruikt voor het maken van de Drill data.

Report
======
Units: MM

Tool Size Type Usage Legend Uses
==== ==== ==== ====== ====== ====
T1 0.800 Both Both A 19
T2 0.600 Both Both B 54
====
TOTAL: 73

Zelf controleren of alles klopt en of het bruikbaar is.
Ik neem en draag verder geen verantwoording... :)

Zie attachment...

Op 23 april 2023 12:50:31 schreef Bobosje:
De diameter van de gaten van de pads (naar boven afgerond op 0,1mm) zijn gebruikt voor het maken van de Drill data.

Report
======
Units: MM

Tool Size Type Usage Legend Uses
==== ==== ==== ====== ====== ====
T1 0.800 Both Both A 19
T2 0.600 Both Both B 54
====
TOTAL: 73

Zelf controleren of alles klopt en of het bruikbaar is.
Ik neem en draag verder geen verantwoording... :)

Zie attachment...

0.8 voor de aansluitpennen lijkt me krap. Maar goed, op een enkelzijdige print kan het altijd opgeboord worden
Hij lijkt verder wel te kloppen.

Op 23 april 2023 13:14:05 schreef bprosman:
[...]
0.8 voor de aansluitpennen lijkt me krap. Maar goed, op een enkelzijdige print kan het altijd opgeboord worden
Hij lijkt verder wel te kloppen.
[bijlage]

Dank voor het nakijken.

Aanpassingen kunnen nog gedaan worden indien nodig.

Allen hartelijk dank voor de reply’s en vooral voor het posten van de drillfile!
Deze oude man is een beetje onhandig met posten, sorry voor het aanmaken van een nieuw draadje.
Kom hier niet zo vaak, maar nu wil ik dus een RIAA voorversterker voor mijn zoon maken. Heb hem een platenspeler kado gedaan die ik helemaal hen gerenoveerd. Kwam in mijn zoektocht Flatcam tegen en heb een zelfgemaakte cnc portaalfrees machine, vandaar.
Ga nu aan de slag met de boorfile, nogmaals bedankt!

Allen hartelijk dank voor de reply’s en vooral voor het posten van de drillfile!
Deze oude man is een beetje onhandig met posten, sorry voor het aanmaken van een nieuw draadje.
Kom hier niet zo vaak, maar nu wil ik dus een RIAA voorversterker voor mijn zoon maken. Heb hem een platenspeler kado gedaan die ik helemaal hen gerenoveerd. Kwam in mijn zoektocht Flatcam tegen en heb een zelfgemaakte cnc portaalfrees machine, vandaar.
Ga nu aan de slag met de boorfile, nogmaals bedankt![attachment=0]