Hoi,

Nieuwe foto's en filmpje van verbeterde TC.
Nou nog een goede topload.
http://home.tiscali.nl/mikegerrits/

ziet er wel goed uit zaq :)
hoe ver komt hij nu ?

bedankt voor de tips fry.
ik ben me nu wat meer aan het verdiepen in de theorie achter een sstc en wou binnenkort die van de site van rayer maar eens namaken eens zien hoe dat lukt

en binnenkort mijn tesla maar is testen met stofzuiger
:)

Continu op 15 cm naar een geaard object, moet veel verder kunnen.
Ga eerst een fatsoenlijke topload maken.

nou dat vind ik nog wel aardig voor een trafo van 5 kv 20 mA
dat is maar 100 watt zoveel is dat niet voor een tesla coil
of heb je nu al een andere trafo?

nee hoor, ik denk dat wanneer ik de topload goed krijg (mooi rond en glad afgewerkt) toch nog wel iets verder moet komen.
Volgens een formule van het internet zou 100va 17 inches op moeten leveren!!!
Ik weet niet of dat klopt maar we gaan er voor!!

okee
stofzuiger werkt perfect
sparks naar de strike rail enzv
heel vet
tesla word alleen beperkt door de strike ring nu zijn namlijk continu ontladingen heen.
heb al zitten kloten met een naald om streamers te krijgen maar toen begaf de condensator het weer eens
is snap er niks van zitten 12 lagen tussen en ik laad niet resonant tenminste niet boven de 50 % en mijn sparkgap staat ook niet ver open. maarjah daar ga ik nog wel een keer wat aan doen eerst maar is zien waar hij doorsloeg.
hier nog wat fotos
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=teslagoei1.JPG
met licht
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=teslagoei.JPG
zonder licht

hier de grote versies.
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=teslagoe…
komt zo
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=teslagoe…

er zitten geen streamers bij want die kreeg ik niet door mijn strike rail :)

ps.
@fry zou je je startpost nog weer kunnen updaten ? :)

Jorrit wat is de afstand tussen de toroid en de strike rail? dan kan ik de max vonklengte ook aanpassen.
Mijn kleine tesla kan vonken tot 2 keer de afstand van toroid tot strikering maken, meer niet.
Je kan nog proberen de toroid iets hoger op de secondaire tezetten, zodat de secondaire net niet uitbreekt. Je kan de secondaire in zijn geheel hoger zetten. koppeling wordt dan minder maar bij mijn kleine spoel leverde het alleen maar langere vonken op. Ik had de onderste secondaire winding tot 7 cm boven de 1 primaire winding staan op een gegeven moment.

Bij mijn langste vonken had ik een naald van 5 cm in de toroid geprikt in precies dezefde stand en plaats als dat kleine streamerje in de foto bij licht. Schuin naar boven gericht. En vervolgens in die lijn, een geaarde draad/pijp/iets met de punt in de richting van de naald zetten. Als je die draad iets tever zet krijg je ws streamers die kant op en iets dichter bij de langst mogelijke vonk. Je dwingt zo het sterkste e-veld weg van de strikering.

Zaq, zal ik je ook in die post op pagina 1 zetten ? geef dan effe 1 foto met licht en 1 met vonken die je op je server wil laten staan.
1,7 wortel P is lastig tehalen met kleine tesla's. Het langste wat ik gezien heb was iets van 25 cm met 4kv 30 ma. 15 cm is al erg netjes :)
Je NST is trouwens niet 100 VA maar ongeveer 66 VA. Hij heeft een onbelaste spanning van 5 kV en een kortsluit stroom van 20 mA. Uit tests die ik gezien heb kom je uit op 2/3*Vmax*Imax. Dit heeft niks temaken met cos phi, maar met het feit dat het een met magnetische shunts gelimiteerde trafo is.

Als het okay is post ik die telsa's van CO post in iedere nieuwe tesla en dergelijke thread.

Fry, ik weet niet precies wat je bedoelt met die foto's, maar ik heb er twee op mijn home page gezet en het is dan de bedoeling dat ze daar blijven??
En over die magnetische shunts in mijn trafo moeten we het nog een keer hebben. Die zouden (voor de helft) eruit kunnen, maar waar zitten die dingen en is dit een beetje te doen om ze eruit te halen.

Jorrit, indrukwekkend, is dat een foto met korte sluitertijd?

@zaq jup de sluitertijd is zeer kort zelfs met flits komt de vonk er nog op

@fry bedankt voor de tips dan ga ik daar nog wel is wat mee proberen.
heb jij trouwens nog enig idee hoe het kan dat de condensator nog weer doorsloeg ik heb er nu al 12 lagen tussen terwijl killerB er maar 8 heeft. maarjah anders sluit ik binnenkort wel weer mijn bottle cap aan. die kan het tenminste wel aan alleen hopen dat mijn nst er dan niet weer aangaat.

@Jorrit:
Weet je precies waar de doorslag was dan? Misschien moet je eens kijken naar de speling aan de zijkanten. Hier krijg ik namelijk nog wel eens een kleine doorslag, zonder destructieve gevolgen gelukkig. Hoeveel speling heb je nu rondom?
Je TC gaat steeds beter presteren zie ik. Je hebt mij iig al lang ingehaald ;) Jammer dat ie inderdaad direct inslaat op de strike ring. Anders kun je zeker nog wel veel langere streamers krijgen?

@Zaq:
Je haalt nu al ongeveer de prestaties van mijn coil, maar met een kleinere trafo. Dat is zeker goed te noemen! :) OK, mijn coil is nog steeds niet gestemd, dus ik hoop er binnenkort ook wat langere vonken uit te halen. Ik ben al druk op zoek naar een scoop, maar ik heb nog geen goed dealtje kunnen vinden.

@KillerB ik heb misschien nog wel een scoop voor je ik ga morgen een nieuwe erbij halen voor 9 euro :)

ah ik vind trouwens net het probleem er zat 1 laag dubbel en daar had ik dus maar 6 lagen isolatie met als gevolg doorslag.
dit is gelukkig beperkt gebleven tot 3 lagen dus dat word ff weer nieuwe bouwen. en dan weer flink coilen.

Zaq onderaan deze pagina en nog wat op de volgende hebben we het over de shunts:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/14874/3

En dit bedoel ik met die foto's, halverwege :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/16168/1

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

Ah jorrit, wat voor scoop heb je in de aanbieding dan? Ik ben op zoek naar een 2 kanaals scoopje, 10-20MHz, voor rond de 50 euro. Negen euro voor een scoop is wel heel goedkoop he ;)

hehe ik heb hier nog een 10 mhz 1 kanaals en die wie ik morgen ga halen weet ik de specs nog niet helemaal van maarjah. anders moeten we dat maar ff op msn afhandelen om forum ruimte te sparen. mijn adres staat wel in mijn profiel.

Succesje behaalt vandaag :)
Ik heb een solidstatedrivertje gemaakt. Wordt gestuurd door een ferriettransformatortje tussen de secondairespoel en aarde. De secondaire kant van het trafotje naar een inverterende smithtrigger en door naar een inverterend mosfetdriver chippie die een nette 20V blokgolf op de gate zet in de juiste fase.
Er zijn nog wat meer componenten nodig maar dat wordt een lang verhaal. Ik teken nog wel een keer een schema.
Vandaag even getest met een enkele mosfet. +lijn > primairespoel > drain > source > 0 lijn.
De fet kan maar 50 V hebben en krijgt op deze manier vette emk pieken te verduren. Ik kan tot 7 volt gaan op de drain. Ik heb dan toch een 2 cm streamertje :) Dat bij 7 volt 0,6 A * 50 %= 2,1 watt :)
Volgende stap is een halve H brug. Dan zou ik als ik het goed voorelkaar krijg 25 V over de primaire moeten kunnen zetten.
Grappige is dat het streamertje volledig geruisloos is. Heel wat anders als wat ik gewend ben :P

he fry netjes gedaan.
ik ben zeker wel benieuw naar het schematje.
ik krijg binnenkort een ibgt binnen wie tot 1200 volt aan zou moeten kunnen en wie volgens de datasheet ook nog wel hoger als 1Mhz kan schakelen. dus ik denk dat ik wou proberen mijn nieuwe tesla daar mee aan te sturen.

heb mijn condensator trouwens gerepareerd en mijn primaire zon 5 cm hoger staan.
ga nu vannavond testen wat von vonken ik nu kan halen :)

en daar ging hij weer dwars door 12 lagen isolatie heen deze keer geen dubbel gevouwen zakje ofzo niks.
ik snap er niks van hij zou dan tot toch minimaal zon 20 kv moeten kunnen. en met 8.5 nf laadt ik nou ook weer niet zo resonant.

maarjah ik geef het op met dit soort condensator
om nou 4 zakjes ertussen te doen word me toch echt iets teveel. ga wel weer terug naar de bottle cap die slaat tenminste pas door bij 80 kv ofzo

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

4 zakjes??? Wat bedoel je eigenlijk als je zegt 12 lagen? De 7 lagen die ik nu heb worden gemaakt door 4 diepvrieszakje doormidden te snijden. Je hebt dan eigenlijk 8 lagen, maar daar gebruik ik er dus maar 7 van. Ik krijg de indruk dat jij nu maar 3 diepvrieszakjes per isolatielaag gebruikt, dus een totaal van 6 halve zakjes. Kan dat kloppen?

gebruik er dan meer, 20 ofzow. zoveel kost dat spul nou ook weer niet, en als je een grotere capaciteit nodig hebt een aantal gewichten erop leggen of gewoon vergroten!

@KillerB eehm jah het zijn 12 losse lagen dus eigenlijk 6 zakjes op elkaar. ik heb drie zakjes wie ik doormidden doe. maar dat was dus een misverstand tussen ons. hehe :) daar zou het dan dus wel aan liggen. maarjah dan moet ik nog maar weer nieuwe zakjes halen (zitten nu al 2 rollen in). (toch wel knap van mijn filter condensator dan dat hij het overleeft. (zitten maar 2 zakjes tussen)

@ledlover. ik bouw deze condensator juist omdat hij niet zo groot is :) anders had ik mijn bottlecap wel gehouden.
en ik heb hem al ingeklemd met 18 mm mdf :) dus straker kan hij niet echt.

hmm maar dat word dus morgen weer knippen en plakken
het resultaat wat ik trouwens had was wel mooi. streamers gingen al bijna richting de 20 cm toen mijn cap het begaf.

iemand trouwens nog interessen over een documantaire over tesla ;-) heb hem net gedownload en hij is erg stoer

Nieuw filmpje van mijn TC met andere topload.
"TC met andere topload.wmv"
Zijn dit nu streamers?
Wat is dit verslavend zeg, wou alleen maar een TCtje bouwen en ff wat vonken trekken, nou ga ik waarschijnlijk (zeker) mijn trafo open maken en kijken of ik wat shunts kan verwijderen. I need more POWER.

Op 10 december 2004 19:58:31 schreef ZAQ:
Nieuw filmpje van mijn TC met andere topload.
"TC met andere topload.wmv"
Zijn dit nu streamers?
Wat is dit verslavend zeg, wou alleen maar een TCtje bouwen en ff wat vonken trekken, nou ga ik waarschijnlijk (zeker) mijn trafo open maken en kijken of ik wat shunts kan verwijderen. I need more POWER.

nice very nice
pak je toch gewoon de travo can een magnatron 2 in serie is 4 kv met een half ampere lijkt me ruim genoeg

hehe mooie filmpjes... duurde even voordat ik ze kon openen maar het is mooi!

Op 10 december 2004 19:54:37 schreef ledfreak:
iemand trouwens nog interessen over een documantaire over tesla ;-) heb hem net gedownload en hij is erg stoer

Altijd :)