Tesla coil en dergelijke Deel 4

Dit topic is gesloten

wow zaq.
je tesla ziet er wel vet uit met die nieuwe toroid.
:) behoorlijke streamers je haalt mijn tesla nog bijna in.
maarjah morgen ff nieuwe cap bouwen dan gaan we verder met testen.
wat heb je nu eigenlijk als toroid ?

edit:
killerB jij hebt er dus gewoon 7 zakjes tussen ?
dan doe ik dat ook wel vandaag.
ook mijn bestelling binnen. begin vandaag dan ook maar is aan mijn sstc

[Bericht gewijzigd door Jorrit op zaterdag 11 december 2004 15:45:42

@Jorrit, topload zijn vier aan elkaar gelaste lasbochten.
Daarna oppervlak zo glad mogelijk afgewerkt.
Afmetingen (ongeveer) buiten dia 110mm, binnen dia 40mm
dus hoogte 35mm
Je ziet de streamers als het ware over het oppervlak lopen/schuiven, heel mooi.

@zaq
heb je op die manier niet een heel kleine capiciteit en dus een hogere frequentie ?
zou je trouwens er nog is een foto van laten kunnen zien want de streamers zijn dan wel een stuk groter als wat je eerst had.

edit:
filmpje van mijn tesla coil laatst voordat de condensator het opgaf.
http://www.ditbestand.nl/jorrit/PIC_0128.AVI
ben de condensator nu opnieuw aan hetopbouwen zit op de 5.5 nf nu dus nog wat lagen erbij maar mijn zakjes zijn weer op maandag ermee verder dus.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op zaterdag 11 december 2004 18:45:50

ik heb vandaag mijn sstc afgemaakt maar hij doet nog niet.
maar zou het kunnen om er een kleine toroid op te zetten zodat de frequentie wat omlaag gaat ?
ik was namelijk het verhaal over sstc's aan het lezen op zijn site maar zie nergens dat het niet mogelijk is om er een toroid op te zetten.
ik heb wel eens tesla's gezien wie geen sgtc waren met een toroid. maar ik weet niet of dat dan drsstc's waren of nog weer wat anders.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op zondag 12 december 2004 21:32:39

Op een of andere manier houden sstc's niet van grote toroids.
Uit mijne krijg ik ook echt geen vonk met een redelijke donut. Met antenne feedback springt het systeem steeds in hogere resonantie modi. Heel raar. Met basecurrent feedback(stroomtransformatortje in aardedraad van secondaire) gebeurt dat niet maar het voltage in de secondaire blijft bijzonder laag.
Best vreemd dat sgtc's bij grote donuts veel beter werken en sstc's niet.
Drsstc's hebben wel weer graag een grote toroid. Een goede verklaring heb ik nog nooit ergens gelezen.
Voor lage frequenties worden bij alle typen solidstates veel secondaire windingen gebruikt en een relatief grote diameter met andere woorden een grote L.

Ik ga deze week nog een kleine toroid maken voor mijn sstc, eigenlijk alleen om de topwindingen van de secondaire afteschermen. De mosfets hebben geen probleem met 580kHz...
Ik heb vandaag via marktplaats 50 10A 400V Rds(on)0,5 ohm fastswitching mosfets gekocht voor weining. Ik denk dat ik daar wel een mooie H brug mee kan bouwen. Er zijn er nog meer als iemand geinterresseerd is.
Het lastigste gaat het aansturen van de "bovenste" mosfets worden. Ik ben nog opzoek naar fatsoenlijke ferrietkernen om een gatedrive transformater temaken.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@fry jah helaas zit de spoel wie ik gewikkeld heb rond de 1 mhz dus. en ik denk niet dat ik genoeg koperdraad heb voor een nog grotere spoel. maarjah ik dacht al dat het om een of andere manier niet goed kon omdat ik ze verder nog nooit gezien had.
wat zijn trouwens de prijzen van die mosfets ?
en voor die feriet kern kun je dan niet een oude uit een at voeding halen of zijn die totaal niet geschikt ?

edit:
ff de scoop aan mijn sstc gehangen ben erachter dat de transistor niet schakelt. de feedback werking werkt niet. is zien wat er aan te doen valt.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op maandag 13 december 2004 20:47:26

Op 13 december 2004 00:11:38 schreef fry:
Ik heb vandaag via marktplaats 50 10A 400V Rds(on)0,5 ohm fastswitching mosfets gekocht voor weining. Ik denk dat ik daar wel een mooie H brug mee kan bouwen. Er zijn er nog meer als iemand geinterresseerd is.

Ohw dat is zeker interessant. Wat is de prijs? En hoeveel zijn er nog? Welke advertentie is het? (heb ze niet kunnen vinden)

Op 13 december 2004 00:11:38 schreef fry:
Het lastigste gaat het aansturen van de "bovenste" mosfets worden. Ik ben nog opzoek naar fatsoenlijke ferrietkernen om een gatedrive transformater temaken.

Je vind die gate drive trafo's in allerlei dingen met een schakelende voeding (ook de flyback transistor van een tv wordt meestal zo aangestuurd). Heb er zelf een paar uit TV's en ATX voedingen gehaald.
Wil zelf ook namelijk een solid state tesla coil bouwen.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Vraagje, ik heb het nog niet bestudeerd maar is het zinvol om voor mijn (kleine) TC een roterende spark gap te maken of is het voordeel hievoor te gering?

Ps max continu spark zit nu op 20 centimeter met de nieuwe topload

Vraagje, ik heb het nog niet bestudeerd maar is het zinvol om voor mijn (kleine) TC een roterende spark gap te maken of is het voordeel hievoor te gering?

Ps max continu spark zit nu op 20 centimeter met de nieuwe topload

Op 27 november 2004 13:33:03 schreef fry:
Een overzichtje van waar al dat geouwehoer toe heeft geleid.

Jorrit's tesla.
8kv nst, 8,5nF tank, Fres 500 kHz ,15 cm streamers, langste vonk 25 cm
[afbeelding]
streamers
Sparks

Killerbee's tesla.
8kV 50 mA nst, 10 nF tank, Fres 725kHz, langste vonk 16 cm.
[afbeelding]
sparks !

Sine's vttc.
Tesla met een hele dikke GU 81 M zend buis. 5 cm streamers.
[afbeelding]
Streamers

Mijn kleine tes.
Twee keer 6 kV max 100mA trafo's in serie, 12,5 nF tank, Fres 350 kHz, 30 cm streamers, langste vonk 48 cm.
[afbeelding]
Sparks

Mijn grote tes.
Twee 4,5 kVA 6 kV trafo's in serie, 43 nF tank, Fres 98 kHz, 150 cm streamers, langste vonk 185 cm.
[afbeelding]
sparks !

Zaq's tesla
5 kv 20mA nst, 12nF tankcap, Fres 500kHz.
langste vonk cont. 20 cm.
[afbeelding]
sparks !

Edit: killerbee's & jorrit's spec's aangepast. Zag toegevoegd.

@zaq.
ik had met mijn rsg op mijn coil juist slechtere prestaties.

heb mijn cap af. hij werkt nu goed kwartier lang getest niet doorgeslagen.
met de variac op zon 50 % heb ik echt overal streamers tot zon 15 cm. zet ik hem nog hoger dan continu arcs naar de strike rail. draai ik de variac vol dan heb ik een extreem hoge bps (sparkgap maar wat wijder zetten denk ik) en zeer velle harde witte vonken naar strike rail en ook naar mijn primaire. de vonken zijn zo warm dat de toroid een beetje gloeit waar de vonk overspringt.
maar ik vraag mij nu af of het geen kwaad kan dat de vonk naar mijn primaire springt. lijkt mij niet echt goed of wel ?

edit:
coil was trouwens nog niet eens goed gestemd had namelijk eerst een bierblik erop zitten. wie ik als toroid gebruikte maar die had een te lage frequentie voor mijn primaire spoel.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op dinsdag 14 december 2004 21:33:03

Zie "film na test1.avi"
Cont. vonk 20 cm
http://home.tiscali.nl/mikegerrits/

[Bericht gewijzigd door ZAQ op woensdag 15 december 2004 04:56:40

Je link werkt niet:

Ik heb ook al geprobeerd alleen je link te kopieren (dus zonder dat {/url} en dat dan te plakken in de adres balk, maar dan krijg ik: not found)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@zaq ziet er goed uit :) zeker netjes voor een trafo met zo weinig vermogen.
heb je later je secondaire nog meer windingen gegeven tenminste dat lijkt zo op het filmpje.

Bij mij doet de link het prima als ik er {/url] afhaal.

Die advertentie is na een halve dag alweer van marktplaats verdwenen, ik denk dat ze in die tijd allemaal verkocht zijn. Was een advertenite van ene Dick, die heeft vaker leuke dingen tekoop in elektronica onderdelen.

Van die GDT's in voedingen weet ik niet of die wel goed genoeg zijn. Die werken ergens tussen de 20 en 40 kHz ofzo, toch iets anders als 560 kHz.
Ik heb er zelf een gewonden vandaag, om een kern van baco, geen iedee wat het kernmateriaal is. Hij geeft in iedergeval een strakke blokgolf door tot 1 Mhz zonder nare oscillaties, dus dat ziet er hoopvol uit. De manier van winden maakt veel uit ! Bij mijn eerste poging werd het al bijna een sinus bij 500 kHz.

Gaat lekker met die tesla's van jullie !
Zaq, uit mijn ervaring werkt een gewone vonkbrug beter. Alleen als je echt hoge bps nodig hebt om het vermogen kwijt tekunnen lijkt een rsg beter.

Jorrit, mijn grote tesla leek geen last te hebben van inslagen in de primaire. De energie in een ontlading is altijd lager dan wat origineel in de condensator zat. En die laad je dus een beetje op bij inslag.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 14 december 2004 23:27:31 schreef fry:
Bij mij doet de link het prima als ik er {/url] afhaal.

Ik heb er zelf een gewonden vandaag, om een kern van baco, geen iedee wat het kernmateriaal is. Hij geeft in iedergeval een strakke blokgolf door tot 1 Mhz zonder nare oscillaties, dus dat ziet er hoopvol uit. De manier van winden maakt veel uit ! Bij mijn eerste poging werd het al bijna een sinus bij 500 kHz.

Hoe heb je die gewonden? ik heb er zelf een gemaakt, maar daar kwam alleen maar wazige pulsen uit niet zoals ik ze op de websites van andere zie. Ik heb wel een toroide uit een schakelende voeding. Ga denk ik een van de GDT's in een kopje kokend water gooien en kijken of ik er een nieuwe van kan winden die beter werkt.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Op 14 december 2004 21:37:13 schreef ZAQ:
Zie "film na test1.avi"
Cont. vonk 20 cm
http://home.tiscali.nl/mikegerrits/

Nou moet het goed zijn.
En ja, ik moet EERST de preview knop gebruiken!

Hee Zaq, dat ziet er echt goed uit man! 20cm, dan ben je mij al voorbij gestreefd.

Maar binnenkort is er ook weer wat nieuws te verwachten van mijn coil, want ik heb zojuist een scoop gekocht. Een mooie Metrix OX-722, 2x20MHz :)
Nu kan ik eindelijk mn coil gaan stemmen. Ik ben benieuwd wat het gaat opleveren :)

@killerB oke dan ik ben benieuwd hoever jij dan zult komen.

@fry
ik heb het hier zonet even met een kern uit een at voeding geprobeerd en ik kreeg er perfect een blokgolf door op 700 Khz hoger dan wil de xr 2206 waar ik mijn functie generator mee heb gemaakt geen mooie blokgolf meer geven.

http://www.power-labs.com/forum/viewtopic.php?t=5&postdays=0&postorder…

@fry wat vind je hier van een ultra simpele aansturing voor een sstc wie 20 inch sparks haalt.
ik weet niet of het echt klopt maar het klinkt veelbelovend
http://www.hot-streamer.com/electrontube/temp/06141.jpg
de pcb of schema heb ik nog niet gevonden.

http://www.hot-streamer.com/electrontube/sstcruler.jpg
dit zou de vonk moeten zijn wie hij er mee had.

Ik heb mijn tesla nu beter gestemd morgen nog even kijken naar een nieuwe toroid. alleen mijn condensator is er weer aan. misschien door een ontlading naar de primaire of wat anders ik weet het niet. maar hij ging dwars door 8 zakjes heen.
de tesla werkte verder wel goed.
op 50% (lager vonkt de sparkgap niet) heb ik al ontladingen naar de strike rail. als hij eenmaal vonkt kan ik hem wel terug draaien naar 40 % dan heb ik overal streamers. dit komt denk ik doordat mijn toroids heel erg oneven zijn.

maar heeft iemand nog een idee voor mijn condensator of gewoon nog meer zakjes er tussen doen 10 of 12 ofzo. ?

Wij hebben eindelijk onze Tesla Coil af en getest, in het begin ging er erg veel fout, maar later hadden we zo'n beetje alles opgelost. Alleen kregen we maar een vonk van 1 cm :P. Toen hebben we de resonantie frequentie van het secundaire circuit bepaalt, die was 240, terwijl JAVA zei dat het 480 moet zijn. We hadden geen tijd meer om de primaire bij te stellen, want we werden de school uitgesmeten ;(. Maar zijn er nog oplossingen, suggesties of wat dan ook, dan wil ik die graag horen!!

Jorrit: ik heb nog steeds geen problemen met die condensator ;), 7 lagen gebruikt. En spark gab maakt wel een leuk geluidje :).

Edit:
Kun je voor een toroid ook een cilinder, bol of disc gebruiken bij een kleine tesla coil? Want onze toroid is niet echt mooi rond (konden geen goede buis vinden), hebben jullie hier nog ideeën over?

Edit 2:
We willen dan waarschijnlijk kiezen voor een disc.

[Bericht gewijzigd door DC Tesla Coil op vrijdag 17 december 2004 18:18:02

Op 17 december 2004 17:28:39 schreef Jorrit:
maar heeft iemand nog een idee voor mijn condensator of gewoon nog meer zakjes er tussen doen 10 of 12 ofzo. ?

Nog meer zakjes ;)
Misschien moet je de secundaire veel hoger zetten, zodat de kans op inslag op de primaire kleiner wordt.

Ik heb zojuist het een en ander getest met mijn nieuwe scoop, en ik kom op de volgende waarden uit:
Primaire spoel:
fres = 642,8kHz (Bij maximaal aantal windingen)
Qfactor = 85,7 (erg scherp, misschien nadelig bij veranderende secundaire fres)

Secundaire spoel:
fres: ~525kHz

De secundaire was lastig te bepalen, omdat deze sterk afhankelijk is van bewegende dingen in de omgeving.
Maar goed, een duidelijke mismatch dus. Ik ga nog wat windingen aan de primaire toevoegen, zodat deze resonantie wat lager komt te liggen.

- Editje -

Het ziet er naar uit dat de vorige metingen niet echt betrouwbaar zijn. Bij het meten van het secundaire circuit kom ik nu op hele andere waarden uit. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de site die Jorrit een tijdje geleden gegeven heeft (zoeken naar inzakken van voltage op de scoop). Daarbij vind ik waarden in de buurt van de 710kHz. Dat lijkt overigens al veel meer op de vooraf berekende waarde.

Bij de primaire ben ik er achter gekomen dat het verleggen van een kabeltje al grote verschillen tot gevolg kan hebben. Zo zit ik nu op 667kHz bij maximum aantal windingen . Ik meet op dit moment de onderdelen allemaal los door, gewoon op mn bureautje. Maar op deze manier heeft dus niet heel veel zin. Ik zal de boel weer eens gaan opbouwen in de garage en daar nogmaals gaan meten.

[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op vrijdag 17 december 2004 21:26:06

Op die site (die ik ook van Jorrit heb) staat dit plaatje:
http://www.charles.a.hobson.btinternet.co.uk/images/self_r.gif
Moet je bij het bepalen van de resonantie frequentie van het secundaire circuit nou met of zonder toroid doen??
Mij lijkt met toroid het, dat hebben we dus ook in eerste instantie gedaan (240 kHz). Kan iemand hier even antwoord op geven!

Okay dan, weer een tesla erbij :)
Dc tesla. Op die site staan drie manieren om aan je secondaire te meten. 1 zonder toroid, 1 met een hele grote C , 1 met toroid. Op die manier kan je de zelfinductie, zelfcapaciteit en toroid capaciteit bepalen. Eigenlijk heb je genoeg aan het meten met toroid want dan weet je de resonantie frequentie.
Het verschil tussen javatc en je meting is wel erg groot. Ergens is er iets fout gegaan denk ik. Verschillen van 10-20% kan ik me wel voor stellen maar de helft is vreemd hoor.
In principe kun je allerlij ronde voorwerpen als topload gebruiken. De toroid is wel ideaal omdat het de secondaire spoel zo goed afschermt. Een bol doet dat nauwelijks. Een cilinder heeft scherpe kanten dus daar zullen de vonken uitslaan. De kleinste diameter bepaald het maximale voltage waarbij de topload zal gaan ontladen. Een disc heft een scherpe rand die bij een heel laag voltage zal ontladen. Dat gaat dus tenkoste van je vonklengte.

Ik heb mijn gdt ook alleen nog maar getest met funcgen en scoop. Ik heb nog geen tijd gehad om hem in de driver te testen.
Hier interressant leesvoer over gdt's

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Dit topic is gesloten