Beste mensen,
Ik wil een centerspeaker aansluiten op een tv omdat we een soundbar geen verbetering vinden. ( vooral voor spraak )
De tv heeft alleen een hoofdtelefoon aansluiting. ( uitgang )
Kan dit wellicht met 5.1 versterker?
Wie kan mij adviseren?
Max23
Op 28 april 2023 10:28:01 schreef max23:
Beste mensen,Ik wil een centerspeaker aansluiten op een tv omdat we een soundbar geen verbetering vinden. ( vooral voor spraak )
De tv heeft alleen een hoofdtelefoon aansluiting. ( uitgang )
Kan dit wellicht met 5.1 versterker?Wie kan mij adviseren?
Max23
Daar moet dan dacht ik ook een dolby decoder bij. Electuur had (heel) vroeger een ontwerp dat de verschillen tussen het linker en rechte kanaal onderdrukte en het resultaat via een versterker naar een center speaker stuurde. Dat werkte heel aardig. Die center speaker moest dan wel achter de luisteraar/kijker staan.
Je zou dat misschien heel simpel kunnen nadoen door een extra linker en rechter speaker heel dicht tegen elkaar aan te plaatsen en het mengen van de twee geluidsbronnen in de lucht laten gebeuren.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Zo iets?
https://aliexpress.com/item/1005002333373156.html
[Bericht gewijzigd door Sine op (72%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 28 april 2023 17:15:28 schreef Ex-fietser:
[...]Daar moet dan dacht ik ook een dolby decoder bij. Electuur had (heel) vroeger een ontwerp dat de verschillen tussen het linker en rechte kanaal onderdrukte en het resultaat via een versterker naar een center speaker stuurde. Dat werkte heel aardig. Die center speaker moest dan wel achter de luisteraar/kijker staan.
Je zou dat misschien heel simpel kunnen nadoen door een extra linker en rechter speaker heel dicht tegen elkaar aan te plaatsen en het mengen van de twee geluidsbronnen in de lucht laten gebeuren.
Zit in de 5.1 versterker/receiver al aan boord.
Ik denk dat in dit geval een gewone stereo versterker aansluiten, op mono zetten en maar één speaker aansluiten of een actieve speaker het mono audiosignaal voeren ook al afdoende is.
Een 5.1 versterker wil eigenlijk een digitale ingang hebben (bijvoorbeeld HDMI (HDMI ARC van de TV), optisch TOSlink of digitale tulp S/PDIF). Via het digitale signaal (bijvoorbeeld Dolby Digital) kan er dan echt een perfect signaal voor de centerspeaker gemaakt worden (tenminste zo goed als de zender en regie dat voor elkaar krijgen).
Als je alleen analoog signaal hebt, kan je zelf mixen. (Het oude Dolby Prologic zal je niet meer tegenkomen tenzij je nog een Playstation 2 of VHS recorder hebt). Een goede 5.1 versterker kan daar soms wel een heel mooi centerspeaker signaal uit halen, dat ligt een beetje aan het model. Een actieve speaker op alleen links of rechts zetten kan ook 99% voldoende zijn, het laatste beetje van een zeldzame spreker die alleen op het andere kanaal zit hoor je dan nog wel via de normale L/R speakers. Het analoge signaal mixen met een paar weerstandjes kan ook nog.
Iets betere speakers zoeken of ze dichter bij de TV zetten kan ook helpen. 1 speaker achter de bank en de andere tussen de boeken die het geluid alle kanten op laten kaatsen is geen goede aanpak. Ongeveer 1 meter van de tv aan beide zijden en niet teveel naar je toe gedraaid is al veel beter.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik neem toch aan dat de TS wel een TV heeft met digitale output. Dat is zo standaard tegenwoordig. Met een surround receiver kun je een center speaker aansluiten. Doe je er gelijk een paar achter speakers bij, nog mooier 
Den gewone stereo versterker op standje mono zou ik zeker niet doen. Een receiver hoeft niet veel te kosten en dan hoef je niet te klooien.
Ik snap nog niet zo erg waarom die soundbar niet goed is. Die doet eigenlijk hetzelfde dan die receiver. Hoewel, de luidsprekers zijn altijd een compromis natuurlijk.