Bij het laatste topic werden 8 maatregelen (o.a. dikke elco op voedingslijnen, blusdiode over relaisspoel, snubber over alle relaiscontacten, RC-netwerkjes op alle ingangen) opgesomd die je moest treffen om alles goed te laten verlopen.
Je zegt dat je zelf niet echt "wil knutselen" , waarom dan geen "intelligent relais" als een Siemens Logo! gebruiken ?
Daar kun je ineens een AC3 magneetschakelaar/relais voor je motor aan hangen. Paar "knoppekes" aan de ingang, en klaar.
Moeten er ook nog eindschakelaars op ?
[Bericht gewijzigd door bprosman op (18%)]
Op 7 mei 2023 09:47:26 schreef bprosman:
Je zegt dat je zelf niet echt "wil knutselen" , waarom dan geen "intelligent relais" als een Siemens Logo! gebruiken ?
Zoiets ja, maar dan moet je wel zo'n logo kunnen programmeren. Voor ons geen probleem, maar ik weet niet hoe de TS daar in staat.
Zelf zou ik misschien nog een controller overwegen, maar dan met een Sharp solidstate uitgang waarmee je een paar AC3 relais van 230VAC aanstuurt voor de motor.
Siemens Logo : daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel prijzig overigens.
Jammer dat er voor 230 AC motoren geen equivalent bestaat voor de L298N motorcontroller voor DC motoren. Daar zou ik wel wat voor over hebben gehad.
Ik ga verder met twee DPDT relais van Finder en ik mag hopen dat die dingen bestand zijn tegen inductieve piekbelastingen.
benleentje
Golden Member
Jammer dat er voor 230 AC motoren geen equivalent bestaat voor de L298N
Die bestaan zeker wel dat noemen we dan een frequentieregelaar of frequentie omvormer = fo. Echter zijn verreweg de meeste fo,s er enkel voor 3 fase motoren maar er bestaan ook wel fo's voor een enkelfase motor.
Voor elk type motor bestaat er wel een motorregelaar. De L298 isfeitelijk enkel een h-brug waarmee je een motor kan regelen maar nog niet een echte motor regelaar. Daar zitten meestal ook gelijk allerlei beveiligingen in die zowel de motorregelaars als de motor beschermen. Maar ook waar alles in zit om de inductiepieken van de motor te absorberen.
Een motorcontroller voor richting ene kant en andere kant en stop is voor mij voldoende. De snelheid regelen heb ik niet nodig.
Ik ga eens kijken bij frequentieregelaar /-omvormers. Ben benieuwd.
Op 7 mei 2023 20:02:14 schreef AntonD:
Ik ga eens kijken bij frequentieregelaar /-omvormers. Ben benieuwd.
Niet aan beginnen, daar is jou motor niet echt geschikt voor.
benleentje
Golden Member
Ik snap nu ook even niet meer welk probleem je probeert op te lossen?
Als je zoiets neemt als een ruggedduino dan ben je al goed beschermd tegen allerlei spanningspieken en stoorsignalen en dan kan je dus gewoon met relais werken die de motoren aansturen.
Je zei dat je een mega wilt gaan gebruiken die is er ook in een rugged versie.
https://www.rugged-circuits.com/microcontroller-boards/rugged-mega
En als je gewone relais niet aandurft dan is er ook een rugged shield met relais
https://www.rugged-circuits.com/24v-industrial/mrb-modular-relay-board…
[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]
Op 8 mei 2023 21:42:18 schreef benleentje:
Ik snap nu ook even niet meer welk probleem je probeert op te lossen?Als je zoiets neemt als een ruggedduino dan ben je al goed beschermd tegen allerlei spanningspieken en stoorsignalen en dan kan je dus gewoon met relais werken die de motoren aansturen.
Je zei dat je een mega wilt gaan gebruiken die is er ook in een rugged versie.
https://www.rugged-circuits.com/microcontroller-boards/rugged-mega
En als je gewone relais niet aandurft dan is er ook een rugged shield met relais
https://www.rugged-circuits.com/24v-industrial/mrb-modular-relay-board…
Dat is duurder dan een Siemens Logo die TS al "Prijzig" vond.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Soms moet je je er gewoon bij neerleggen dat iets zonder kennis (en apparatuur om het te bouwen/testen/afregelen) of ruim budget (kant en klaar) niet haalbaar is.
benleentje
Golden Member
Dat is duurder dan een Siemens Logo die TS al "Prijzig" vond.
Als je prijs per io pin gaat vergelijken is de logo weer duurder.
.
Maar zo een logo is iets goedkoper dan ik dacht.
Op 10 mei 2023 23:03:08 schreef benleentje:
[...]Als je prijs per io pin gaat vergelijken is de logo weer duurder..
Maar zo een logo is iets goedkoper dan ik dacht.
Rond de 120,- Euro incl. BTW, op Marktplaats zijn ze ook nog wel eens te vinden , alleen uitkijken daar dat je niet een hele oude treft.
Een nieuwe kun je ook via Ethernet programmeren.
Software zit er bij.
Waarde forumleden
Met twee Finder 38.52.7.024.0050 Koppelrelais 24 V/DC 8 A 2x wisselcontact van Conrad en twee kant en klare snubber-componenten RC Snubber Circuit Schakeling (OT2402-E31)van Otronics.nl kan ik de lier laten bewegen door een van de twee relais met 24 v te laten schakelen.
Om onderdelen met elkaar te verbinden heb ik WAGO-connectors gebruikt; dwz solderen was niet nodig !
Het in een testsituatie, en die verliep zonder problemen.
Tussen de 24V dc Finder relais en de Arduino zet ik nog twee 5V dc Phoenix relais. En dan heb ik wat ik wilde bereiken.
Nogmaals mijn dank voor alle reacties.
Vergeet geen diodes over je 5v relais te plaatsen. Anders krijgt je arduino wel wat te verduren.
Heb je dan een pin van je arduino direct aan de relais?
Op 15 juni 2023 16:35:29 schreef bordje:
Heb je dan een pin van je arduino direct aan de relais?
Ik had hem deze link al een keer gestuurd.
https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-tc-9072472-relaismodule-rela…
Maar of de TS er iets mee gedaan heeft...
In mijn project sluit ik alle relais op een eigen voeding aan en geef vanuit de Arduino alleen het schakel-signaal aan de relais. Zo voorzie ik geen problemen met piek-spanningen uit de relais. Maar dat kan ik als leek natuurlijk verkeerd zien.
Op 16 juni 2023 14:13:51 schreef AntonD:
In mijn project sluit ik alle relais op een eigen voeding aan en geef vanuit de Arduino alleen het schakel-signaal aan de relais. Zo voorzie ik geen problemen met piek-spanningen uit de relais. Maar dat kan ik als leek natuurlijk verkeerd zien.
Maar sluit de de spoel van het relais nu direct op een pin van je Arduino aan of niet?
ALLERLAATSTE BERICHT
De aansturing van de 230 V takel/lier door de arduino werkt prima !!
De constructie is volgt :
Arduino stuurt de 5V Velleman relais aan, die op hun beurt de 24V Finder relais 'aanstuurt', welk relais tenslotte de takel/liermotor aanstuurt.
Voor de volledigheid : twee paren Velleman-Finder-relais, een paar voor omhoog en een paar voor omlaag.
en natuurlijk met twee (kant en klare) snubber-componententen om ongewenste inductie-piekspanningen onschadelijk te maken.
Allen : bedankt !