Blu Ray speler Harman Kardon BDS 277 : SMPS IC opgeblazen

Hallo,

via een repair café kreeg ik een BDS277 aangeboden. Symptoom: de speler is helemaal 'dood', zelfs de stand-by verlichting deed het niet. Het voedingsbord gaf 0V aan de secundaire zijde voor allerhande uitgangen. Ik bouwde het board uit, het typenummer van het board is 40-K250HG-PWD1G.

Na demonteren van een plaatje bleek een SMPS IC te zijn opgeblazen (zie rood circeltje):

Het probleem is dat ik het type van het IC niet ken, omdat de scherf die eruit is geblazen met het opschrift zoek is. Ik heb geen Harman Kardon service manual voor de BDS277 kunnen bemachtigen, enkel voor belendende types, die iets verschillen qua power supply schematic. Via-via kwam ik aan het juiste schema, maar daar is het type SMPS IC vanwege beroerde .jpg compressie slecht te lezen:

(bron: https://electronicshelponline.blogspot.com/2015/04/harman-kardon-bds-5…)

Het lijkt in ieder geval een 'Topswitch' te zijn, maar goed, dat is een brede familie:

https://www.power.com/search?query=topswitch

Mijn hoop is dat een van jullie mij kan vertellen welk type IC het betreft.

Groetjes, Roland.

Als ik even Google en de servicemanual download voor de BDS 277 EU, staat er in de parts list:

Dank naamgenoot. Excuus, ik had beter moeten zoeken.

... maar dat is wel een ander type dan wat in jouw schema-printje staat.

Vind inderdaad ook op internet:

Replace IC U501 (TOP257EN) and diode ZD509 (P6KE200A)

Terwijl in jouw schema staat TOP260EN of de TOP261EN
deze komen overeen met de foto.

Post is een foto van jouw voeding met de locatie van IC501

[Bericht gewijzigd door BC547A op 7 mei 2023 20:37:27 (46%)

Top ICs zijn prima vervangers.. Zenerdiode niet vaak stuk gehad..

Dank jullie wel.

> Terwijl in jouw schema staat TOP260EN of de TOP261EN deze komen overeen met de foto.
> Post is een foto van jouw voeding met de locatie van IC501

Heb je een linkje naar die post voor me ?

Er zit nogal een verschil tussen een TOP257EN en een TOP261EN qua maximale output power (157W tov 333W). Merkwaardig genoeg alletwee hetzelfde type behuizing (eSIP-7C).

Ik ben geneigd om dan een type met de hoogste max output power te gebruiken (dat zou dan de TOP261EN zijn). De datasheets vergelijkend zie ik zo 1-2-3 niet dat ik op een ander terrein dan wat inlever, maar ergens vind ik dat dan ook wel weer vreemd...

Arco

Special Member

Er zit nogal een verschil tussen een TOP257EN en een TOP261EN qua maximale output power (157W tov 333W). Merkwaardig genoeg alletwee hetzelfde type behuizing (eSIP-7C).

Da's niet vreemd. Rdson van de 257 is 3.1 Ohm, en van de 261 is dat 1.55 Ohm.
Dus de 261 kan het dubbele vermogen aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 mei 2023 12:54:03 schreef Arco:
[...]
Da's niet vreemd. Rdson van de 257 is 3.1 Ohm, en van de 261 is dat 1.55 Ohm.
Dus de 261 kan het dubbele vermogen aan...

Ah.. Ik had al opgemerkt dat die 260 en 261 duurder zijn dan de 257. Dus misschien is de 'die' wel groter vanwege een groter MOSFET oppervlak, om die lagere Rdson te bewerkstelligen. Dan is de prijs het terrein waarop je wat inlevert.

Zenerdiode ZD509 (P6KE200A) blijkt nog in orde te zijn overigens. Ik heb een TOP260EN besteld bij de sinuss, zal laten weten of de reparatie geslaagd is (of niet).

[Bericht gewijzigd door DeRokendeBout op 8 mei 2023 18:39:41 (78%)

De TOP260EN is nu op de print gesoldeerd en de voeding lijkt gefixed... Er komt netjes o.a. +5V en +12V uit (voor het laatste moest ik de voeding uit STDBY halen door signaal PCON met een externe voeding aan +3V te knopen).

Over een paar weken komt de eigenaar naar het Repair Cafe toe met de speler, zodat die weer herenigd kan worden met de gerepareerde voeding. Hopen dat die het dan weer doet.

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de reacties.

Groetjes, Roland.

Hmm, ik bedacht mij later dat ik was vergeten om de +32Vdc uitgang van deze voeding te testen. Wat blijkt: die is niet OK, geeft +23V.

De +32V / 3A uitgang wordt gegenereerd d.m.v. een eigen trafo en een eigen SMPS IC. Het schema hieronder laat de primaire kant zien van dit circuit.

Ik heb met de scope o.a. de spanning over de primaire wikkeling van trafo T502 gemeten, en zie daarbij een onregelmatig patroon (een korte 'burst' gevolgd door een langere periode van inactiviteit):

Het SMPS IC is een Sanken SSC9512S, waar ik online enkel een Japans datasheet van vond, maar van een Sanken IC dat er sterk op lijkt vond ik een Engelstalige (de SSC9522S). "The SSC9510 series products are controller ICs, incorporating a floating drive circuit for
half-bridge type resonance."

Ik heb met de scope wat pinnetjes van dat IC gemeten om te zien of ik iets vreemds kon ontdekken, wat me opviel was dat het 'soft start' pinnetje (CSS, pin 5) een continue zaagtand-gevolgd-door-inactiviteit patroon laat zien, alsof het IC herhaaldelijk opnieuw opstart.

De Vcc pin van het IC laat nogal wat gras zien:

Nu vermeldt de SSC9512S datasheet het volgende over Vcc:

Wat ik daarbij raar vind is dat de MIN Vcc(ON) lager ligt dan de MAX Vcc(OFF).

Ik vraag me nu af of het 'gras' op Vcc ervoor zorgt dat het IC zichzelf opnieuw opstart. Hoe zou ik dat het beste kunnen uitsluiten ?

Groetjes, Roland.

Ter volledigheid hierbij het hele schema van de voedingsprint:

Heb je de 32V ook al eens belast getest?

Op 19 mei 2023 14:32:53 schreef BC547A:
Heb je de 32V ook al eens belast getest?

Ik had al een 390 Ohm weerstand tijdelijk als 'load' op de +32V uitgang gezet. Echter. Je opmerking deed me beseffen dat ik geen load op de +5V noch +12V uitgang had. Wat blijkt: als ik een load van 100 Ohm aan de +5V uitgang soldeer, dan is het probleem verdwenen: er komt netjes +32V ipv +23V uit de daartoe bestemde uitgang.

Dank!

Ik zie nu ook dat de Vcc van het IC van het 'gras' verlost is. Het lijkt er dus op dat als je geen load op de +5V aansluit, de +5V 'gras' vertoont, en het +32V SMPS IC daarop instabiel wordt. Hieronder de nu schone(re) Vcc die aan de SSC9512S wordt aangeboden:

En de spanning over de primaire wikkeling, die nu geen 'bursts' meer vertoont, maar lekker staat te oscilleren:

Arco

Special Member

Dan is de 5v de spanning waarop de regeling zit om de spanning constant te houden. (er wordt maar 1 spanning geregeld, de rest ' loopt mee')
Zonder belasting kan de regeling zijn werk niet goed doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt, zelfde voedingen als Grundig DVD spelers destijds, en ja dat onregelmatig bursten is normaal onbelast