benleentje
Golden Member
Mooi dat het weer gevonden is. ZO een hex file is leuk maar als je nog iets wil aanpassen kan dat niet.
Als je met meerdere PC's werk is een NAS dan een goed idee?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Is github of gitlab iets voor je? (Private repositories kunnen ook, maar alsnog zou ik daar niet mijn wifi-password in zetten).
Of gewoon lokaal git, of een ander versiebeheersysteem. Dan hoef je niet meer 'met de hand' te versienummerren. Voordeel van gitlab (Alphabet/google) of github (microsoft) is dat je er vanaf het hele interweb bij kunt. (Of een git repository op je NAS, dat kan ook)
Op maandag 27 oktober 2025 19:47:22 schreef benleentje:
Mooi dat het weer gevonden is. ZO een hex file is leuk maar als je nog iets wil aanpassen kan dat niet.Als je met meerdere PC's werk is een NAS dan een goed idee?
ik heb een NAS van 12TB maar daar staan kritische backups up en die wordt afgekoppelt van electriciteit en netwerk.
mijn pc thuis is de hoofdpc, die heeft 5TB aan data en beheert alles. daar staat ook alles van arduino, OTA en ESP op.
de hardware dat ik nu kwijt was is mijn ebike accu test software. aangezien ik ebike accu's oplaad en ontlaad in die test, staat dit NIET in het huis.
er hangt daar in het bureautje een andere pc aan, waarmee ik in remote desktop programmeer. en normaal kopieer ik regelmatig nieuwe versies naar mijn hoofdpc. heb ik gedaan tot versie 4C, daarna precies vergeten.
op het werk heb ik ook nog een vrije desktop, daarmee connecteer ik via VPN naar huis op mijn hoofdpc.
voor extern werk heb ik nog een programmeer laptop, nog een andere test desktop.....
docher heeft desktop en laptop, 2de dochter heeft laptop, vrouw heeft laptop. heb nog laptop van werk, een oude laptop in de loods om workshop manuals te bekijken van de oldtimers....
en dan spreek ik nog niet over de 5 rpi's die nog draaien in backup
. kortweg een groot uitgebreid netwerk. zo groot zelf dat één van mijn wifi access points crashed telkens een nieuw device zich aanmeld.
die HEX was een backup zodat mijn huidige tester kan blijven werken.
nu ik de originele files heb, wil ik die versie aanpassen naar OTA zodat ik updates zonder usb kan uitvoeren. en ik merkte daar dat ik de originele source niet meer had.
daarmee heb ik ook die externe PC niet meer nodig. kan met OTA gewoon van mijn hoofdpc de nieuwe code uploaden
Op maandag 27 oktober 2025 20:09:46 schreef Lucky Luke:
Is github of gitlab iets voor je? (Private repositories kunnen ook, maar alsnog zou ik daar niet mijn wifi-password in zetten).Of gewoon lokaal git, of een ander versiebeheersysteem. Dan hoef je niet meer 'met de hand' te versienummerren. Voordeel van gitlab (Alphabet/google) of github (microsoft) is dat je er vanaf het hele interweb bij kunt. (Of een git repository op je NAS, dat kan ook)
zou ook altijd de code vergeten uploaden. ik heb iets tegen cloud services. zo erg zelf dat ik mijn eigen cloudsoftware draai zodat mijn android gsm ook zijn backups naar mijn pc en raspberry thuis stuurt
[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ik zet de code regelmatig op een NAS (4x 4TB in RAID 5). Daar draait ook een database op, MQTT en webserver. Voor backup gebruik ik een 4TB externe HDD. Laptop heeft een 1TB SSD voor OS en programma's en 2x 4TB HDD in mirror voor bestanden. De NAS wil ik wijzigen naar 6x 4TB SSD in RAID 10. Maar met SSD is dat nog steeds een kostelijke zaak. De andere NAS zou ik dan gaan gebruiken als backup.
SSD's zou ik niet gebruiken in een nas, op werk al veel data corrupte gehad met SSD's in raid.
in die raid config kan de SSD zijn wear leveling niet goed doen.
mijn pc is 1TB SSD voor OS en 4TB Western digital gold (jaar of 6 oud nu) voor data.
wil mijn pc eens upgraden naar een 16TB, probleem is dan dat mijn 12TB NAS (4x 3TB) geen full backup meer kan doen van mijn desktop.
dus mijn nas moet dan minstens 24TB krijgen (4x8TB in raid 5).
mijn RPI moet ook een upgrade krijgen naar 2TB SSD. mijn smartphone van 256MB zit quasi vol en mijn volgende zal 512MB zijn. als ik dus 2-3 telefoons in cloudsoftware will backuppen, heb ik dus minstens 2TB nodig in de rpi server.
Op maandag 27 oktober 2025 20:21:31 schreef fcapri:
[...]ik heb een NAS van 12TB maar daar staan kritische backups up en die wordt afgekoppelt van electriciteit en netwerk.
Dat is handig, een NAS die er niet is als je hem nodig hebt 
Prima dat je een nas gebruikt als backup (wellicht niet prima dat je hem uit zet ... zo kan het ding de disks niet scrubben, bitrot blijft een ding)
Maar dan had ik minimaal een 2e bakje gehad wat je, nou .. werkelijk als NAS gebruikt.
Hier mag iedere pc en laptop afstorten, data staat centraal.
zo groot zelf dat één van mijn wifi access points crashed telkens een nieuw device zich aanmeld.
Dat klinkt meer als een brak accesspoint, tot een 50 clients moet een huis tuin en keuken ding makkelijk kunnen doen, een 'prosumer' variant meer.
ik heb iets tegen cloud services. zo erg zelf dat ik mijn eigen cloudsoftware draai zodat mijn android gsm ook zijn backups naar mijn pc en raspberry thuis stuurt
Dan heb je al permanente opslag, dan moet centraliseren niet zo heel moeilijk zijn.
SSD's zou ik niet gebruiken in een nas, op werk al veel data corrupte gehad met SSD's in raid.
in die raid config kan de SSD zijn wear leveling niet goed doen.
Met ZFS in raid 1 gaat het in ieder geval prima. Spannedere arrays heb ik nog niet gebouwd met SSD's
Stunten met pi's is leuk, maar moderne cpu's (intel N100/N150) verbruiken net zoveel als een pi, en daar kun je bordjes van vinden met 6 SATA aansluitingen. M2 naar 5/6x SATA controllers zijn ook een ding.
De Pi is helaas een beetje voorbijgestreefd, ik heb er nog eentje draaien die backups trekt naar een usb HDD, en eentje met een DAC die dienst doet als audio streamer (volumio) De rest is ondertussen werkloos.
Dingen die interfacen met ander spul zijn vervangen door veel zuinigere ESP of Pi pico's, dingen die serieuzer werk moeten doen zijn vervangen door 2ehands intel NUC's. Verbruikt hetzelfde (of zelfs minder) en alles zit ook daadwerkelijk IN het doosje. En zelfs de oude NUC's draaien rondjes rond een pi5.
dat accesspoint is de 2de al. de vorige crashte ook regelmatig. nu zelfde, dit weekend mijn nieuw gebouwde thuis batterij online gezet, wil verbinden met wifi, geen reactie meer.
gsm probeer ik ook, telkens opnieuw krijg ik 'denied'.
stekker eruit, stekker erin, alles werkt weer.
ik wou een smartplug tussen de batterij hebben zodat ik ze in nood ook kan uitschakelen, voeg die toe op netwerk... weer offline.
ik zie de wifi, niemand kan nog connecteren.
is nu een Dlink dat er hangt, vorige was .... weet het niet meer, een witte.
vandaag wordt normaal mijn ubiquiti aircube geleverd, hopelijk is die beter. dit is de 4de AP in mijn netwerk en eigenlijk moet er nog eentje naar het tuinhuis.
zitten vooral veel smartplugs op, denk toch dat die garage AP een 10-15 devices heeft staan. veel ESP's oa.
ik ben ook alles waar RPI stond dat met ESP kan aan het vervangen.
mijn P1 meter uitlezen was Rpi vroeger, nu ESP.
op mijn nas zit vooral backups van alle pc's. wij hebben ook 2 bedrijven, dus de hele boekhouding staat op pc EN op nas.
de reden dat die offline is, is voor veiligheid. zou een virus op mijn pc raken en zo mijn nas besmetten, riskeer ik alles kwijt te raken.
een 2de nas draait op mijn raspberry webserver (webserver van beide bedrijven en hobbywebsite). daar draait cloud software op, VPN en shadowsocks servers, en een deeltje nas. daar wil ik GEEN boekhoudingdata op hebben staan.
hard disk is een probleem daar. wil ik volwaardige nas, moet daar 10x meer opslagcapaciteit in, maar een rpi trekt dat niet. een NUC waarschijnlijk ook niet.
eigenlijk zou ik zoals de oude tijd moeten hebben,
mijn nas permanent aan (waar dan ook de websites op draaien die de rpi online houd), en backup naar tapes. maarja, investeren in tapes is ook te gek nu.
backup en nas is leuk, heb genoeg hardware, maar als het ventje in de stoel niet de data naar backup kopieert...
Op dinsdag 28 oktober 2025 07:56:01 schreef fcapri:
zou een virus op mijn pc raken en zo mijn nas besmetten, riskeer ik alles kwijt te raken.
Daar zijn incremental backups voor: Kun je terug naar het moment voor de virusbesmetting.
Als je die dan encrypted in een off-site cloud stopt.. Ik weet niet welke bezwaren jij tegen de cloud hebt, maar encrypted op een EU-owned cloud... Dat heeft in ieder geval een paar van mijn problemen met wolkjes opgelost.
maar als het ventje in de stoel niet de data naar backup kopieert...
Maak de commit (naar git, svn of van mijn part rcs) onderdeel van je build/upload script.
Dan bewaar je 10x meer versies dan zinnig is (iedere vergeten puntkomma!), maar disk is cheap
[Bericht gewijzigd door blurp op (21%)]
niet als de virus ook uw nas besmet.
tegenwoordig is er zo al veel rommel die uw harddisk begint te encrypteren. 1x al tegengekomen op een werk pc.
elk file dat je opent is vervangen door een tekst bestand dat je crypto moet betalen voor de key te krijgen.
pc was niet kritisch, dus schijf leeg geveegd en herinstalleerd.
als dat thuis zou gebeuren, is dat wel kritisch
Op dinsdag 28 oktober 2025 08:22:04 schreef blurp:
[...]Daar zijn incremental backups voor.
Correct, al kost je dat wel een flink stuk opslag, al kost draaiend roest tegenwoordig steeds minder.
Op dinsdag 28 oktober 2025 07:56:01 schreef fcapri:
dat accesspoint is de 2de al. de vorige crashte ook regelmatig. nu zelfde, dit weekend mijn nieuw gebouwde thuis batterij online gezet, wil verbinden met wifi, geen reactie meer.
Zeer vreemd, ik heb een paar AP's van het 'U'-merk, daar heb ik zeker ooit meer dan 50 nodes aan gehad hangen.
op mijn nas zit vooral backups van alle pc's. wij hebben ook 2 bedrijven, dus de hele boekhouding staat op pc EN op nas.
Backups doe je ook 3-2-1, al is die '2' regel tegenwoordig wat moeilijker. Maar minimaal eentje offline is nooit een slecht plan. Het enige wat ik moet doen is af en toe een externe hdd wisselen waar een pi braaf iedere dag een incremental backup op dumpt.
Mocht die online versie vernaggelt worden dan heb ik de offline versies nog.
hard disk is een probleem daar. wil ik volwaardige nas, moet daar 10x meer opslagcapaciteit in, maar een rpi trekt dat niet. een NUC waarschijnlijk ook niet.
Geen probleem, ik ben wat aan het stoeien met een NUC11 met een M2 naar 6x sata adapter. Dat werkt als een zonnetje. Voor enkel opslag is dat ding meer dan snel genoeg.
Het hele gebeuren onder truenas overigens. Die kan meteen de backups voor je regelen als je dat zou willen.
backup en nas is leuk, heb genoeg hardware, maar als het ventje in de stoel niet de data naar backup kopieert...
Net zoals de rest moet je dat dan ook automatiseren, het enige waar ik aan moet denken is af en toe de HDD te wisselen.
Mijn nas heeft enkele tientallen TB's aan ruimte, maar de backup (lees: de belangrijke data) past ruim binnen 2TB
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 28 oktober 2025 13:49:01 schreef Sine:
een M2 naar 6x sata adapter.
Wat is de pitch tussen de SATA connectors? Kan je daar gewoon direct een stapeltje laptopdisks op prikken? 
(Zo op het oog schat ik 9.5 a 10mm. Past net! ).
edit: iets wetenschappelijkere schatting komt op 8.91mm... Same ballpark!, maar zou net niet passen.
laptop disks hebben ook nog voeding nodig, moet je ook nog 6 kabels voeding hebben. en de zijkant van de print zit in de weg.

ik heb zo een mini pc in de cinema kamer op mijn projector hangen, en daar was het probleem
1) fysieke ruimte voor de 2 hard disks erin te steken (1 zit boven de cpu als ik me goed herinner
2) voedingskabels: er zat maar 1 sata kabel op de voeding. heb ik die moeten splitsen, en dan wordt het spannend om ook die kabel er nog in te proppen
vandaag de nieuwe wifi aangekomen.
ubiquiti aircube.... wat een ROMMEL.
constant een popup dat er een nieuwe firmware is. en dan zegt die upgrade failed.
heb ik 4 versies manueel moeten downloaden en upgraden (2.62-2.70-2.80 en 2.88).
en dan hopen ellende met mijn ESP's die uitvallen op het netwerk.
ubiquiti
en dan mijn oude linksys terug gezet
hopeloos dus, zelf een nieuwe wifi AP werkt gewoon niet stabiel. dit was nr 3 dus.
firmware updates gaan niet, constant https foutmeldingen en mijn devices zijn gewoon niet deftig bereikbaar en kan geen OTA opdates meer doen.
dacht eerst dat het aan mijn ESP lag, maar die ubiquiti is gewoon rommel
iemand tips voor GOEIE access points van tegenwoordig. want mijn 20jaar oud linksys loopt regelmatig vast als er nieuwe devices aanmelden (firmware 1.00.7 uit 2005)
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op dinsdag 28 oktober 2025 19:47:23 schreef fcapri:
vandaag de nieuwe wifi aangekomen.
ubiquiti aircube.... wat een ROMMEL.
Als je al weet dat je eisen gaat stellen aan je AP ... dan moet je niet zo'n speelgoed ding aanschaffen.
Geen MiMo, geen wifi6, geen vlans, geen Gigabit ... Als je Ubi doet dan zou ik niets nemen wat niet in de UniFi lijn zit.
Een UniFi U6+ bijvoorbeeld. Dat is een ander kaliber, ook wat prijs betreft helaas.
het is gewoon een AP voor in de loods. ik hoef geen zware eisen, gewoon een bridge van ethernet naar wifi.
vlans zitten er trouwens ook al in, maar gebruik ik daar niet.
gewoon een basic ding dat in een loods van 15x10meter wifi kan verzorgen. veel traffic zit er ook niet op, maar als een simpele ping al niet lukt, dan houd het ook snel op.
die linksys van 20jaar oud doet het prima, tot je een nieuw device (eps, smartplug) aanmeld, dan moet de stekker er eens uit.
smartplug voor de wifi aan en uit te zetten kan ik niet gebruiken, want die hebben ook wifi nodig 
upgrade naar openwrt lukt ook niet aangezien die maar 2MB flash heeft.
mijn tussenrouter is wel een Dlink met openwrt erop en doet het prima (die is ook tegen de 20jaar denk ik).
ik heb al jongere wifi's gehad die gewoon onbereikbaar worden, of wifis die gewoon geen signaal geven 5meter verder.
deze ubiquiti geeft prima signaal, ik zie goeie dBm, maar de pings vallen gewoon weg, en dat is bij ALLE devices in de loods.
zet ik de oude linksys terug, heb ik geenenkele missing ping.
ik begin al te overwegen om gewoon een oude rpi4 daar te zetten als wifi bridge
Heb je misschien op de Linksys een DHCP server aan staan? Die botst dan wellicht met je "hoofd" DHCP server?
update van het wifi probleem met ubiquiti.
ik heb die ubiquiti uit de loods genomen en gewisseld met mijn TPlink AP die binnen stond (aan massagesalon).
als ik in het huis bovenaan of in de keuken loop gebruik ik de wifi op kanaal 6 bovenaan de foto (BBOX3 modem proximus).
in de badkamer wordt het moeilijk, radio streaming begint te stotteren en dan schakelt de GSM over op de AP van beneden de foto op kanaal 1 (TL-WR941N/ND) ontvangt is ongeveer 2 van de 4 streepjes op de gsm. stabiel maar niet super.
nu is die TPlink dus weg en staat die ubiquiti in de plaats. in de badkamer ontvang ik helemaal NIKS van kanaal 1. maar dan echt niks. dit is de AP van mijn vrouw haar massagesalon en vind ik dus minder erg.
MAAR, in de berging onderaan staan mijn smartplugs van de boiler, ESP van mijn P1 meter... en ook die beginnen netwerkproblemen te krijgen.
kon de ESP van de boiler ook niet meer updaten via OTA. dit is minder dan 3meter zonder enige deur ertussen. mijn boiler is vannacht uitgevallen omdat die de P1 pakketjes miste.
ik heb vanmorgen een rpi 3 genomen, openwrt erop geinstalleerd en die ingeplugt op de ubiquiti. ALLES werkt weer, updates van OTA lukken, goeie connectie, Wifi in de badkamer is 3 van de 4 streepjes, boiler weer operationeel.
dus de ubiquiti gaat retour verkoper. ofwel scheelt er iets aan dat ding, ofwel is het geowon rommel. maar zelf met super signaal dropt dat ding packetjes at random. zowat 30% van de pings komen niet door
als ik google op aircube drops packages vind ik veel problemen met die ubiquiti
https://community.ui.com/questions/Is-there-an-issue-with-Aircubes-ran…
https://community.ui.com/questions/outages-with-airCube/27153dc5-b96e-…
zijn webserver hangt ook heel snel vast, of logt uit
Ik weet dat het hier voor velen een vies woord is maar ik gebruik inmiddels al een paar jaar Microsoft Onedrive. Draait op iedere PC/laptop, en als ik van laptop wissel, of van PC heb ik gewoon de laatst bijgewerkte bestanden.
Op mijn werk ooit eens een disk crash gehad, nieuw standaard image er op, Onedrive terugzetten (ik neem ook de documents-download etc directories mee) en binnen een uurtje was ik weer terug. Onedrive heeft ook een recycle bin waar je gewiste bestanden ook nog 30 dagen terug kunt halen alsmede ransomware beveiliging.
Een NAS is leuk, gebruik ik zelf ook, totdat je huis afbrand of bij een inbraak meegenomen word.
Op vrijdag 31 oktober 2025 13:08:43 schreef bprosman:
Ik weet dat het hier voor velen een vies woord is maar ik gebruik inmiddels al een paar jaar Microsoft Onedrive. Draait op iedere PC/laptop, en als ik van laptop wissel, of van PC heb ik gewoon de laatst bijgewerkte bestanden.
[...]
Een NAS is leuk, gebruik ik zelf ook, totdat je huis afbrand of bij een inbraak meegenomen word.
NAS is geen backup, RAID ook niet overigens.
Je zult altijd een backup buiten de deur moeten hebben wil je het echt goed doen.
De 321 regel is daar een goede houvast voor.
The 3-2-1 backup rule is a data protection strategy that requires three copies of your data, stored on two different types of media, with one copy kept off-site.
En denk ook vooral niet dat clouddiensten de oplossing voor al je problemen zijn. Zowel MS en Google hebben al verschillende accounts gesloten (MS 50.000 in 2020) omdat er niet aan hun "terms of service" zou worden voldaan.
Wat dat wilt zeggen mag je zelf verzinnen, beide partijen geven geen verdere uitleg en je data is onherroepelijk niet meer bereikbaar.
Even zoeken en je komt meerdere gevallen tegen:
https://tweakers.net/reviews/9094/account-geblokkeerd-wat-nu.html
https://www.reddit.com/r/microsoft/comments/15bkzik/unfortunetely_i_lo…
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/14my819/google_just_term…
Dus vertrouw ook vooral niet 100% op de cloud als je data je lief is. Het is hooguit een mooie optie om aan de '1' van 321 te voldoen "with one copy kept off-site"
Voordeel is dat je het vanuit je NAS geautomatiseerd (en versleuteld!!) naar zo'n service kunt schrijven.
Of andersom natuurlijk als je dan toch met alle geweld onedrive moet gebruiken, (laat een NAS) periodiek snapshots maken van die opslag.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 3 november 2025 13:04:51 schreef maartenbakker:
Ik zou het anders formuleren: Een NAS, RAID of clouddienst zijn geen backups.
Nou ja, ik zou zeggen dat hangt af van hoe je het inricht. Zo is RAID bedoelt om uptime/beschikbaarheid te vergroten, dat is dan de bedrijfsmatige benadering. In de privé situatie is het maar wat makkelijk als er van de gespiegelde hdd's er ééntje uitstapt je er een nieuwe indrukt en de zaak is geregeld. Maar wat heb je geregeld voor als beide hdd's einde oefening zijn is dan de vraag...
Of je nas ontploft, of iets gebeurt waardoor data verminkt / verwijderd wordt. Je hangt zelf bijvoorbeeld de lompe Harry uit en drukt *del* bij bestanden die je toch echt nog nodig had.
@Maarten,
NAS of Cloud is geen garantie voor databehoud, daar hoort in beide gevallen een stuk backup bij.
[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]
Dit topic is nu ineens naar de koffie corner verplaatst.
Echter TS Fcapri heeft geen membership, dus ziet zijne igen topic niet meer.
Ik weet neit wat de aanleiding was van de verplaatseing (misschien omdat eht nu over netwerken en NAS drives gaat, maar heb niet alles gelezen) echter best wel interessant om TS hier even in te lichten.