OPTOdesign
R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED
Beste mensen,
Ik loop tegen het probleem van hoge kosten voor het laten maken van een eenvoudige PCB als prototype. Enkele jaren geleden kon je voor proto-kwaliteit bij mijnprintplaat.nl terecht, maar die zijn daar mee gestopt. VDR rekent nu minimaal € 67,70 voor 2 printjes en ik mis transparantie over waar het precies geproduceerd wordt.
Natuurlijk heb ik het overzicht geraadpleegd en alles aangeklikt. Veel werkt niet meer en er blijft daarvan weinig over als je het in Nederland wil laten produceren en voor een schappelijke prijs.
Wie kan mij helpen aan een adres waar ik 1 prototype voor een prototypeprijs kan laten maken, liefst binnen de EU? Gefreesd, geëtst, met/zonder soldermask, maakt nu even niet uit.
Mocht hier niks uit voort komen, dan kan ik het nog bij vraag en aanbod proberen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Moet het perse in Nederland? Ik zou het bij Eurocircuits doen, als het met lage technologieklasse in de proto pool past, is dat best goedkoop, en je hebt het 4 dagen later.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Waarom in de EU? (JLCPCB is vele malen goedkoper, ook als Eurocircuit).
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
En er zijn hier mensen die de goedkoopste verzendoptie gebruiken (ik tot nu toe niet) en dat komt dan best snel binnen: veel sneller dan de belofte op de site.
Je krijgt dan perfecte printjes, met solder mask, pth etc. minimum bestelhoeveelheid: 5. (heb je een reserve voor als er iets mis gaat).
Ik kan niet meer zonder.
Ik heb Aisler een keer geprobeerd. Uiteindelijk niet of nauwelijks sneller dan JLCPBC. En minder mooie printjes. (en de proef-printjes te snel ingestuurd: Zat nog een fout in waar ik achterkwam voordat ze hier waren).
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
@OPTOdesign Bedoel je nu alleen de PCB of een complete bestukte print? (Ik krijg die indruk) Want ook PCBAs kun je compleet bestellen.
OPTOdesign
Dank voor de reacties!
@rob040
Goede tip. Die hadden we ook nog idd. Die rekenen €38 voor 3 PCB's incl €17,85 verzendkosten. €41 voor 6. Dat is al een betere prijs! Waar ze produceren ben ik nog niet achter. Edit: "Gefabriceerd en geleverd vanuit Duitsland". Tot nu toe dus favoriet.
@SparkyGSX
Ik kan het tot nu toe niet vinden. Vandaar dat ik dit topic heb geopend - wellicht komen er mooie tips en ervaringen. Ik wil een liefst zo groen mogelijke print, en dan heb ik het niet alleen over de kleur Maar gek genoeg lijkt dat nog een uitdaging. Bij Eurocircuits rekenen ze €42 voor 1st in de protopool (~50x40mm). Een aangepaste technologieklasse 3A maakt geen verschil in prijs met de standaard 6C. Zie ook niet direct het productieland. Iemand bekend mee?
@Arco
Ik ben duurzaam ingesteld en zoek het liefst eerst in de buurt. Dat scheelt minimaal een transport beweging. Ook sta ik niet achter de (vaak) slechte arbeidsomstandigheden in landen buiten de EU. Ik zie de projectjes rondom JLCPCB op dit forum met enige regelmaat langskomen. Ik ben op de hoogte. Bedankt.
@rew
Ook dank voor je schrijven. Ik wil eerst weten of het niet anders kan.
@henri62
Goeie vraag. De PCB is het prototype. Dus ik snap je verwarring (waar die dan ook is ontstaan). Het betreft een PCB om snel prototypes (in componentenvorm) op te bouwen. Een nieuw type experimenteerprint.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Duurzaam ingesteld is mooi. Er zal echter geen cargo minder of meer vliegen omdat jij of ik al dan niet bij JLCPCB bestel.
Eurocircuits heeft een plant in Mechelen. Ik heb er ooit printjes afgehaald. Ze worden er niet geproduceerd. Hongarije of Duitsland zijn de productie plants.
JLCPCB (en ook andere chinezen) leveren mooie pcb's met vele mogelijkheden. Als ik me niet vergis is EC in pool alleen groen. Maar dat is blijkbaar voor jou geen probleem.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
transport, transport... of jij dat printje in NL laat maken, of in china, dat vliegtuig komt toch van china naar europa, met uw 5 pcb erin of niet.
een fabrikant in BE NL die 1 000 000 printjes besteld en dat daarvoor een apart transport wordt ingezet, dan zou je nog kunnen denken, maar voor een stel protoprintjes...
kan je evengoed een EU firma vinden die het voor 20€ doet, dat is dan 10€ naar JLCPCB, 6€ van die EU firma verzending naar U en 4€ dat die EU firma in hun zakken steekt.
dan is er 2x transport aan gekomen en jij denkt dat je groen bezig bent.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 9 mei 2023 22:04:05 schreef OPTOdesign:
Het betreft een PCB om snel prototypes (in componentenvorm) op te bouwen. Een nieuw type experimenteerprint.
Heb je een plaatje, klinkt interessant.
Ik bouw het meeste deadbug omdat ik de meeste gaatjes printplaatjes ondingen vind. Maar er zijn andere, ik heb van, ik dacht Mouser, experimenteer print voor SMD. Ik zou wel een PCB willen waar wat smd IC footprints op zitten. Ik heb ze ooit zelf geëtst, een klein PCBtje met 1 footprint en een aantal grote vlakken met een trace naar de pootjes. Die plakte ik dan op een deadbug PCB. Maar ik ets niet meer (veel te veel werk)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Niet bestellen in China is niet alleen een 'milieu probleem', maar de laatste tijd ook een geopolitiek probleem.
Goed ik wet dat veel troep die je hier koopt vaak ook uit de PRC komt, maar daar hoef je, als het niet strikt noodzakelijk is, niet extra aan mee te werken.... We zijn al teveel afhankelijk van bedenklijke regimes
@Fred
Ik heb hier mooie kant en klare 'deadbug' printjes liggen. Heb je intersse?
Dan neem ik ze mee naar de vergadering.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 10 mei 2023 09:07:46 (16%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dan valt Eurocircuits eigenlijk ook af, met hun plant in Hongarije, al is dat regime nog wel "iets" minder bedenkelijk dan dat van de PRC.
Eigenlijk moet je dan ook niet uit Nederland bestellen, ik vind ons regime bij tijd en wijlen ook wel bedenkelijk
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
In Hongarije pikken ze je ondwikklingen niet, althans de staat niet.
In de PRC is dat juist het verdienmodel en niet alleen voor de producent. Xi Jinping stimuleert dat en speelt de lachend derde met al die Westerse koopjesjagers....
Relatief gezien hoort dat Nederlandse 'regime' nog steeds tot de meest gematigde op deze aardkloot, dus nu niet op z'n Hollands morren en kankeren!
Henk H.
Golden Member
Op 10 mei 2023 08:49:06 schreef fcapri:
transport, transport... of jij dat printje in NL laat maken, of in china, dat vliegtuig komt toch van china naar europa, met uw 5 pcb erin of niet.
Tja, als iedereen dat denkt, en daarom zn printje (of willekeurige andere producten) ook maar in China blijft bestellen dan blijft dat ook zo.
OPTOdesign
Beste mensen,
Veel verschillende reacties. Dank.
Als iedereen denkt 'dat vliegtuig vliegt wel' zal er nooit een verandering komen. Ik snap ook dat je denkt 1 of 1000 stuks is een verschil, maar het geeft mij (ook al is het er maar 1) geen goed gevoel. Ik doe er niet (meer) aan mee. Tijd voor verandering. Tidak Ada, dank voor je aanvullingen
Ik denk dat ik voor Aisler kies. Tenzij jullie wellicht nog een tip hebben van bijvoorbeeld een hobbyist/bedrijf die dit soort mini projectjes graag aanneemt.
@fred101
Heb je een plaatje, klinkt interessant.
Thanks. Ik wil het eerst testen. Ik heb meerdere ontwerpen waarvan het gene dat het best werkt doorgang krijgt. Het betreft experimenteerprint met banen (2,54mm), maar dan dubbelzijdig in zowel X als Y richting. Momenteel los ik dat op door een strook op zijn kop te monteren wat enorm veel draadbruggen scheelt (zie bijlage - achteraan op de print, tevens zwart gespoten).
Ik zal er t.z.t. een topic voor openen. Ik wil daarmee een klein marktonderzoekje starten of er mensen mee gebaat zijn en kan er dan natuurlijk meerdere bestellen. Meestal loop je niet als enige tegen een probleem aan.
Ik zou wel een PCB willen waar wat smd IC footprints op zitten.
Een protoboard voor SMD is inderdaad ook nog een van die wensen. Smd naar THT bestaat al, zoals deze en deze bijvoorbeeld, maar jij bedoeld nog anders? Wat zij jou wensen? Dan kan ik dat wellicht in een volgend ontwerp meenemen
Als iedereen denkt 'dat vliegtuig vliegt wel' zal er nooit een verandering komen.
Wil er niet veel woorden aan vuil maken maar ben je alleen principieel voor je hobby of ook voor de rest ?
Kleding, koelkast, TV, telefoon, bed, handdoeken zijn ook allemaal in de EU geproduceerd ?
Henk H.
Golden Member
@brosman: Het is m.i. niet alles of niets, wel principieel of niet. En naar mijn mening gaat het er ook niet om of een ander zijn/haar principes wel of niet in praktijk brengt en tot welk niveau van rechtlijnigheid. Verwachten dat mensen met principes die ook zwart/wit toepassen is ook niet realistisch.
Ik bestel ook wel iets in/uit China, maar ik probeer dat zeer te beperken. Dat beperken lukt aardig, en als ik het toch doe, heb ik nagedacht of ik het echt nodig heb, of er geen alternatief elders is. Maar dan is het een bewuste keuze en heb ik het argument "dat vliegtuig vliegt toch wel" niet nodig om dat voor mezelf recht te praten.
Verder weiger ik producten en diensten van Meta en Amazon waar mogelijk en probeer een beetje bewust te kiezen uit de rest. Laatste keer viegtuig was al weer 6 jaar terug oid.
OPTOdesign
@bprosman:
Dat is dan nog wel eens de vraag. Ik snap je off-topic vraag wel. Ik maak bewuste keuzes bij de aanschaf van producten. Ik probeer zoveel mogelijk. Als er een groenere optie is, geef ik daar de voorkeur aan. Ik wil er ook weer niet in doorslaan naar een geitewollensokkentype. Maar ik voel wel een bepaalde verantwoordelijkheid om bewuste keuzes te maken. En dat geldt dus óók voor de hobby om even bij jou vraag terug te komen.
Edit: Henk H., dank voor je bericht. We zeggen hetzelfde met onze eigen woorden
Op 10 mei 2023 13:53:16 schreef OPTOdesign:
Als iedereen denkt 'dat vliegtuig vliegt wel' zal er nooit een verandering komen. Ik snap ook dat je denkt 1 of 1000 stuks is een verschil, maar het geeft mij (ook al is het er maar 1) geen goed gevoel. Ik doe er niet (meer) aan mee.
Ik doe er ook niet meer aan mee en bestel al langer zo weinig mogelijk in China. Momenteel gebruik ik Eurocircuits en de hogere prijzen zijn minder een probleem omdat het toch meestal dingen in opdracht zijn waar het niet op de laatste eurocent aankomt.
Nu overweeg ik ook om binnenkort Aisler te gaan proberen. Ook de purperen printen van OSH Park vind ik wel mooi. Dat is dan wel in de VS. Zo lang het maar China niet is, is het mij ok.
Ik begrijp een en ander trouwens niet i.v.m. China. Ik heb ooit voor Elektor het ontwerp van een op een TMC2160 gebaseerde stappenmotordriver gemaakt (https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-116/56880). Nu zie ik een vergelijkbaar bordje op Aliexpress staan (Makerbase MKS TMC2160-OC V1.0) voor prijzen van 8 tot 12 euro. Dat kán toch gewoon niet tenzij de Chinezen letterlijk alles namaken. Ik weet wat de onderdelen toen in 2019 kostten...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er spelen veel factoren mee. De kostprijs van een onderdeel is een stuk lager dan wat jij ervoor betaalt. Fabrikanten leveren sommige onderdelen met een op de markt aangepaste prijs, en in China stikt het van de second sourcing en kloning, ook wel samengevat als namaak. Een tussenhandelaar zal daar eerder genoegen nemen met 1 of 2 cent winst op een product en de winst uit grotere hoeveelheden handel willen halen. En tenslotte heeft Elektuur er nogal een handje van om met onderdelen te werken die net nieuw op de markt zijn en alleen daardoor al duurder.
Op 10 mei 2023 10:47:01 schreef SparkyGSX:
Dan valt Eurocircuits eigenlijk ook af, met hun plant in Hongarije, al is dat regime nog wel "iets" minder bedenkelijk dan dat van de PRC.Eigenlijk moet je dan ook niet uit Nederland bestellen, ik vind ons regime bij tijd en wijlen ook wel bedenkelijk
Het regime in Hongarije is net iets dubieuzer dan het onze, maar tamelijk onschuldig als je het vergelijkt met dat in Bezosstan *) of Xiland.
Dat gezegd, als je iets niet in China hoeft te bestellen doe je dat ook liever niet. Die 5 printjes maken óók verschil. Toch wend ik me zo nu en dan tot Aliexpress **) of Ebay, en zelfs JLCPCB, maar dan vooral als ik geen redelijk alternatief zie.
Geografisch (transportmatig gezien) is Hongarije in de regio en China niet.
Bedenk bij bestellen in China ook, dat je bij eigen import ook gewoon kleine ondernemers steunt (die in China maar ook jijzelf ***) en dat de CPC a.k.a. CCP, het regime, er relatief weinig mee opschiet. Het is ideologisch dus nog wel te verdedigen. Het wordt anders als je bij Chinese grootbedrijven bestelt, die o.a. meedoen aan civil-military fusion en verplicht naar de pijpen van de Partij dansen. De laatste stuiptrekking op dat gebied is dat Huawei elco's is gaan exporteren omdat hun eindproducten hier niet meer te verkopen zijn...
*) Ik bestel alleen sporadisch een boek bij Amazon uit hun "drukkerij on demand"; hun andere producten zijn altijd elders te betrekken en kun je dus makkelijker principieel boycotten dan China.
**) Aliexpress is op zijn minst sinds Jack Ma geverdwijnd is, wel een staatsbedrijf, dus op het moment dat je een leverancier kent en vertrouwt is het beter om direct bij de leverancier te bestellen, als dat mogelijk is.
***) Sommige onderdelen en gereedschappen uit China maken het rendabel of ueberhaupt mogelijk om bepaalde reparaties of diensten uit te voeren. Als je met een stuk gereedschap dat uit China ingevlogen is, hier een paar apparaten kunt repareren die anders afgeschreven waren, is dit zowel voor het milieu als politiek gezien (de wenselijkheid van een maatschappij waar mending beter is dan ending) gunstig.
Tidak Ada
Op 10 mei 2023 13:58:24 schreef bprosman:
[...]
Wil er niet veel woorden aan vuil maken maar ben je alleen principieel voor je hobby of ook voor de rest ?handel niet om
Kleding, koelkast, TV, telefoon, bed, handdoeken zijn ook allemaal in de EU geproduceerd ?
Het is wat anders als je bijvoorbeld iets in Thailand of Equador koopt, die landn gebruikn de handel niet als geopolitiek machtsmiddel.
OK, je kunt bedenkingen hebben tegen de arbeidsomstandigheden, maar bedenk daar dan ook bij dat de leefomstandighedn daar zo zijn dat ieder verdiend muntje vaak al voldoende is om mensen daar een (schamel) loontje te bieden.
Je mag het natuurlijk niet direct verglijken met de omstandigheden in onze door vakbonden gestuurde economie.
Eisen stellen bij inkoop m.b.t. arbeids omstandighden blijft echter wel een goede zaak, zolang je de locale verhoudingn maar in het oog houdt.
Voor de locale bevolking bijft het in ieder geval een kwesti van verdienen of niet verdienen, hoe weinig ook!
OPTOdesign
Leuk (en goed) om te lezen dat er meer mensen bewust hun aankopen doen. Ieder op zijn eigen manier en grenzen daarin. Je lijkt soms in de minderheid als links en rechts bestellingen in het verre oosten gedaan worden die ook gewoon lokaal te verkrijgen zijn of zelfs onnodig blijken. Lokaal is vaak iets duurder. Op korte termijn dan. Op lange termijn zou dat nog wel eens veel gunstiger kunnen uitpakken (op allerlei vlakken).
@McAwesome:
Voor mij kan het dichterbij dan, de ook niet vlakbij liggende, VS. Wel beter in de VS dan in het verre oosten. Eens.
OSH Park. Een optie erbij!
Over de stappenmotordriver: Denk dat er idd veel namaak componenten op zitten. Misschien wel incl. de driver zelf. Tevens kosten producten op dit soort websites (Amazon is ook een goed voorbeeld) voor de producent soms meer dan waar het voor verkocht wordt. Alles heeft te maken met marges en verdienmodellen. Zo heb ik op BNR over Amazon wel eens gehoord dat ze eigenlijk aan films (en de bigdata die daaromheen hangt) verdienen en de webwinkel meer een marketing truc is. Net zoals Google geen zoekmachine is.
We raken wel steeds verder off-topic
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 10 mei 2023 13:58:24 schreef bprosman:
[...]
Wil er niet veel woorden aan vuil maken maar ben je alleen principieel voor je hobby of ook voor de rest ?
Dat is een typisch geval van "alle beetjes helpen". Het zal een tijd duren voordat er meer lokale productie is en de economie daar ook meer op ingesteld is. Zelfs dan zal je altijd import houden, en daar is niks mis mee zolang het niet politiek wordt ingezet en in verhouding blijft.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 10 mei 2023 18:51:35 (25%)]
Ik wil best voor een groener of lokaal alternatief gaan.
Maar niet als die 50x de prijs vragen van een buitenlands bedrijf. Ook voor de hobby zijn er grenzen.
Paulinha_B
Honourable Member
Het zal een werk van lange adem zijn, maar er is een groeiend besef dat Europa te weinig eigen productie heeft, voor diverse gebieden van spitstechnologie. De haperingen bij de autobouwers de voorbije paar jaar hebben wel wat ogen doen opengaan, blijkbaar. De Europese unie heeft al opgeroepen tot meer eigen productie, en wilde daar zelfs investeringspremies voor aanbieden, dacht ik. En IMEC heeft al uitbreiding aangekondigd in Leuven, al gaat dat eerder over R&D dan over productie, als ik het goed begrijp.
Misschien is het wel het goede moment om - met Europese steun - een nieuw pcb-fabriekje op te starten?