Hallo
Ik heb hier op mijn werktafel een Denon PMA-1520 versterker staan. De versterker heeft jaren op een zolder gestaan omdat er iets aan mankeerde. Nu wil de eigenaar hem terug hersteld zien.
Het oorspronkelijke probleem was dat er alleen een helse herrie (gekraak) uit de luidsprekers kwam (ongeacht wat de aangesloten bron was).Ik heb het speaker relais open geprutst en de contacten geschuurd met een fijn schuurpapiertje en afgewerkt met een drupje contactcleaner.
Versterker speelt weer als een tierelier echter van zodra men aan de volumeknop komt is er terug een enorm gekraak te horen in de luidsprekers. Met veel moeite een gaatje gevonden in de volume pot meter en daar wat contactcleaner ingespoten. Versterker speelt nu perfect MAAR nu blijkt de balans niet te werken ?!
Dus ook daar wat contactcleaner ingespoten. Dit haalt helaas niets uit. Volgens het schema moet de balans pot meter 50k zijn (zie rode rechthoek) maar als ik de totale weerstandswaarde van de poti meet met mijn ohm meter dan heb ik maar 9.5k ohm!? Echter heb ik gemerkt dat de waarden die vermeld staan op het schema niet altijd overeenstemmen met de werkelijkheid. De weerstanden R111 , R112 , R113 en R114 (zie groene kadertjes) bv. zouden volgens het schema 470 ohm moeten zijn maar er zitten weerstanden in van 300 ohm (zie foto).
Concreet : iemand die me op weg kan helpen? Wat kan er zoal verkeerd gaan aan een balansregeling? Moet ik mij verder focussen op de balans pot meter (met in het achterhoofd wetende dat een balans pot meter weinig gebruikt wordt en dus waarschijnlijk niet versleten kan zijn). Iedere suggestie is meer dan welkom.
MVG

Chris

Oeps , 2 keer hetzelfde schema doorgestuurd. Bij deze het juiste schema!

Grtz

Chris

Heb je niet per ongeluk (of expres) een source-direct of iets dergelijks aangezet?

MAAR nu blijkt de balans niet te werken

Dus door de balance knop volledig linksom of rechtsom te draaien kun je het volume van L of R kanaal niet naar 0 regelen?

Als je naar het blokschema op blz 5 kijkt kan enkel de balanceknop VR001 hiervoor verantwoordelijk zijn.
De loper legt het L of R uitgangsignaal van de preamp gewoon aan massa

Op 11 mei 2023 10:13:57 schreef Thunderace:
Volgens het schema moet de balans pot meter 50k zijn (zie rode rechthoek) maar als ik de totale weerstandswaarde van de poti meet met mijn ohm meter dan heb ik maar 9.5k ohm!?

Heb je ze los gemeten?

Echter heb ik gemerkt dat de waarden die vermeld staan op het schema niet altijd overeenstemmen met de werkelijkheid. De weerstanden R111 , R112 , R113 en R114 (zie groene kadertjes) bv. zouden volgens het schema 470 ohm moeten zijn maar er zitten weerstanden in van 300 ohm (zie foto).

Dat zijn maar kleine aanpassingen in de signaalweg.

CN11 losmaken en op die stekker op het rose en witte kabeltje nogmaals meten. Maar zelfs als die pot wel 10K is, zou dat nog niet verklaren waarom het niet werkt. Daar zou dan eerder een slechte soldering rond die CN11 contrastekker op de print debet aan zijn. Maar het kan ook nog dat die balanspot niet reageert op de schoonmaakbeurt. Dat kan je meten door de balanspot eerst in het midden te zetten. Je moet dan de helft meten tussen middenpootje stekker en het rose en witte draadje. Als dat wel zo is de potmeter geheel naar 1 kant draaien, daarna moet je tussen middelste draadje op die stekker en een van de twee buitenste draadjes iets van nabij nul ohm meten. Daarna knop balans pot helemaal andre kant op en dan moet dat resultaat gewisseld zijn naar het andere buitenste draadje. Zo niet is die balanspot meer vervuild of de injectie met reiniger heeft het vuil naar de uiteinden verplaatst.

Hoi heren
Twan 1983 : er is een 3 standenschakelaar (subsonic , normaal en cd direct). De schakelaar staat wel degelijk op normaal MAAR het valt me nu pas op dat ook de "treble" en "bass' control niets doen als ik er aan draai!? Er zit een "tone" switch en die staat wel degelijk op ON dus zou ik de "treble" en "bass" moeten kunnen regelen. Echter doen die ook niets :? .
OXO : klopt! Ik mag zoveel draaien aan de balance knop als ik wil beide speakers blijven op hetzelfde niveau spelen.
Henry S : nee! CN 11 krijg ik aan geen kanten los. Ik vermoed dat ik eerst aan de koperbaanzijde de draadjes los moet solderen eer ik hem kan los maken. Probleem is dat ik dan zowat de halve versterker moet slopen en dat stel ik liever nog even uit!
harry 64 : zoals reeds aangehaald (Henry S.) is CN11 niet zomaar los te maken ;(! De metingen heb ik wel gedaan. Totale weerstand van de balance potmeter = 9,5k ohm. Als ik de potmeter naar links draai dan meet ik tussen de loper en de ene kant 4,70k ohm en tussen de loper en de andere kant 4,4k ohm. Als ik de potmeter naar rechts draai dan meet ik tussen de loper en de ene kant 3k ohm en tussen de loper en de andere kant 4,9k ohm.

Zou het zomaar kunnen dat de "tone switch" ook met vervuiling te kampen heeft? Ik vind het erg raar dat de "treble" en de "bass" en de balance niet werken!
Klopt mijn "theorie" ivm CN11? Moet ik eerst de draden los solderen eer ik de connector kan los maken?
De 3 standenschakelaar (subsonic , normaal , cd direct) is ook erg moeilijk bereikbaar en ik heb geprobeerd om via het asje wat contactcleaner te laten insijpelen (schakelaar is helemaal gesloten) maar of dat gelukt is is nog maar de vraag (het euvel is er alleszins niet mee opgelost).
Het is een feit dat de versterker jaren op zolder heeft gestaan en hij is daar beland omdat hij "kraakte". Dat probleem is verholpen , nu de rest nog.
Alle hulp en tips zijn zeer welkom. Het is een mooi toestel en Denon is best een goed merk. Het zou zonde zijn als hij op het containerpark beland.
Alvast hartelijk bedankt.
Grtz
Chris

OXO : klopt! Ik mag zoveel draaien aan de balance knop als ik wil beide speakers blijven op hetzelfde niveau spelen.

De balance regeling is niet meer dan VR001.
Je loper heeft gewoonweg geen contact met de koolbaan
Stop in CN11 gewoon een draadbrug diep genoeg in de middenste (zwart) en 1 buitenste (wit of rose)
Ik garandeer dat het volume van 1 kanaal dan 0 is.

PS CN11 zal wel een connector zijn die open klikt

Zou het zomaar kunnen dat de "tone switch" ook met vervuiling te kampen heeft?

Leg een brug over beide contacten van SW151, dan zijn ze zeker gesloten en hoor je wel of ze dan werkt

Op 12 mei 2023 18:31:32 schreef Thunderace:
Hoi heren

harry 64 : zoals reeds aangehaald (Henry S.) is CN11 niet zomaar los te maken ;(! De metingen heb ik wel gedaan. Totale weerstand van de balance potmeter = 9,5k ohm. Als ik de potmeter naar links draai dan meet ik tussen de loper en de ene kant 4,70k ohm en tussen de loper en de andere kant 4,4k ohm. Als ik de potmeter naar rechts draai dan meet ik tussen de loper en de ene kant 3k ohm en tussen de loper en de andere kant 4,9k ohm.

Je moet meten tussen de middenpin, dat is massa en de buitenste pinnen. Verder hebben dit soort connectors, als het een connector is, een mechanische lock die je soms een klein handje moet helpen door met een dun scherp tooltje die lock een beetje te helpen. Als het gewoon direct gesoldeerd zit is dat zinloos want dan is het geen stekker. Verschil tussen een stekker of een vormpje zodat het de boel makkelijk op zijn plek zet, is soms moeilijk te zien.

Zou het zomaar kunnen dat de "tone switch" ook met vervuiling te kampen heeft? Ik vind het erg raar dat de "treble" en de "bass" en de balance niet werken!

Dát zou zomaar kunnen.

Klopt mijn "theorie" ivm CN11? Moet ik eerst de draden los solderen eer ik de connector kan los maken?
Alvast hartelijk bedankt.
Grtz
Chris

Hangt er dus vanaf of het echt een stekker en contrastekker is of gewoon een vormpje om de boel eenvoudig op z'n plek te zetten.

Ik heb het speaker relais open geprutst en de contacten geschuurd met een fijn schuurpapiertje en afgewerkt met een drupje contactcleaner.

Dat zijn 2 dingen die je nooit moet doen bij een relais. Gebruik papier om het schoon te maken, als je cleaner gebruik was het dan daarna weg. Is het relais ingebrand dan vervangen. Als er een coating/plating opzit is die nu weg en gaat het slijten/inbranden nog sneller, dan staat je klant binnenkort weer op de stoep

Met veel moeite een gaatje gevonden in de volume pot meter en daar wat contactcleaner ingespoten.

Wat voor contact cleaner ? de meeste moeten even inwerken en dan worden verwijderd omdat ze doorgaan met wegvreten. Gebruik een speciale potmeter spray bv K61 die ook smeert en mag blijven zitten. Die geleidt ook geen stroom.

zoals reeds aangehaald (Henry S.) is CN11 niet zomaar los te maken

Mis ik een post, Henry vraagt alleen of je die 9,5K met een losgesoldeerde potmeter hebt gedaan. In situ weerstand meten werkt meestal niet omdat je het hele circuit wat er evt parallel aan hankt mee meet. Potmeters zijn meestal 5% ik heb nog nooit precies de opdruk gemeten, meestal zitten ze lager (behalve bij precisie potmeters in bv calibratie of meetapparatuur)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (22%)]

als de toonregeling niks meer doet, ook met schakelen van de direct knop niet, dan kan er een voedingslijn missen. dat kan een positieve of negatieve lijn zijn.

Hoi allen
Ben een paar dagen serieus ziek geweest en dus heb ik de werkbank even links laten liggen. Vandaag terug eens een en ander getest.
OXO : goeie tip en dat heb ik dan ook geprobeerd en ... inderdaad nu speelt er wel maar 1 luidspreker :) . Het probleem zit dus wel degelijk bij de potmeter. De "tone switch" is helaas niet zomaar te bereiken.
harry64 : ik heb het sterke vermoeden dat het inderdaad gewoon een "vormpje" is om de draden op hun plaats te houden. Ik heb werkelijk al van alles geprobeerd (en het zijn heus niet mijn eerste connectoren die ik moet ontkoppelen). Wat ik nu wel gezien heb is dat er aan de andere kant van de print (koperbaanzijde) de stekker doorloopt in 2 een kleine bolletjes!
fred101 : de relaiscontacten met een heel fijn schuurpapiertje behandelen was inderdaad misschien geen goed idee 8)7 ! Ga ik in het vervolg ook niet meer doen. Wat die contakt cleaner betreft : ook op dit forum zijn de meningen verdeeld. Ik weet ook niet meer wat het best is. Ik gebruik nu kontakt 60 maar ik ga me morgen een busje tuner 600 halen. Dat blijkt "milder" te zijn voor potmeters. Ik heb de 9.5k ohm inderdaad "in circuit" gemeten en dan kan/zal de waarde inderdaad niet correct zijn.
testman : dat zou natuurlijk ook kunnen.
Ik heb de eigenaar nog eens een smsje gestuurd om te vragen wat de reden was dat het toestel naar de zolder is verbannen en waarom. Hij weet dat het toestel al een tiental jaar op de zolder staat en de reden was omdat de tiptoetsen (input select switches) het soms niet deden en het toestel soms uitviel.
Besluit : ik ga beginnen met alle verdachte schakelaars en potmeters te reinigen. Dat gaat een hels karwei zijn want ik moet zowat het ganse toestel uit elkaar halen :'( !
Iedereen terug bedankt voor jullie input. Als er nog tips of suggesties zijn dan hoor ik het graag!
Grtz
Chris

De meningen zijn niet belangrijk, het gaat om wat de fabrikant zelf zegt.

K60 mag je niet laten zitten, dan staat de eigenaar binnenkort weer op de stoep. In dit geval zul je de potmeter open moeten maken. Ik gebruik het al een jaar of 15, professioneel en ook in al mijn eigen meet- en calibratie -apparatuur restauraties en ik nog nooit het hoeven herhalen en ook nooit problemen er mee gehad.

Van de website van Kontakt Chemie:

Dissolves oxides on contacts, ready to be rinsed away with KONTAKT WL. Finally, KONTAKT 61 protects and lubricates the clean contact.

K61 is meestal voldoende voor potmeters, daar is het smering en vuil, geen oxide.

Als het echt goed moet maak ik hem open, reinig hem met IPA, kijk of de koolbaan niet uitgesleten is, beetje K61 om te smeren en de komende 15 jaar (of langer, dat weet ik over een paar jaar :-) ) niet meer naar om kijken. En als je dat openmaken doet zie je wat er "mis" is maar ook wat voor ongeschikte zooi er ooit in gespoten is en de schade. Ik heb wel eens potmeters ultrasoon moeten reinigen omdat ik met poetsen het er niet meer uitkreeg. Als de koollaag versleten is helpt het soms om de loper een beetje te verplaatsen maar of dat kan dat ligt aan de constructie. Goede potmeters hebben soms meerdere contacten op de loper of een soort van koolstift in een houdertje. China shit heeft een loper die de koolbaan beetje bij beetje wegslijpt. Die kan je beter vervangen.

Hoi allen

Het heeft even geduurd (met het mooie weer moesten er een paar dringende klusjes in de tuin gebeuren) maar hier is een update.
Ik heb deze week het frontpaneel verwijderd zodanig dat ik aan de tiptoetsen (input select switches) kon. De slechte werking van deze toetsen was in eerste instantie de reden waarom het toestel in de tijd naar de zolder werd verbannen Ik heb die tiptoetsen eerst met perslucht zo goed en kwaad als mogelijk uitgeblazen en er daarna een drupje kontakt 60 in laten lopen. Even laten inwerken en daarna weer uitgeblazen en het overtollige produkt verwijderd. Ik hoop dat dit probleem hiermee opgelost is.
Daarna (met enige moeite) de balans potmeter gedemonteerd en open geprutst (zie bijlage). In mijn enthousiasme heb ik de potmeter (koolstofbaan) dan rijkelijk met kontakt 60 ingespoten , het even laten inwerken en dan voorzichtig afgeblazen met perslucht. Niets aan de hand MAAR ik heb dan pas metingen gedaan met de ohm meter en dat had ik ook voor het reinigen moeten doen 8)7 (dan had ik kunnen vergelijken) ! Enfin , eerst en vooral blijkt de potmeter een waarde van 30Kohm te hebben terwijl er in het schema 50kohm staat. Totale weerstand (gemeten met Fluke 179 en Owon XDM1041) is 35 Kohm. Potmeter in middenstand : 16,5Kohm / 18,5Kohm. Potmeter helemaal naar rechts : 31,5Kohm / 3,3Kohm. Potmeter helemaal naar links : 1,8Kohm / 33Kohm. Dit lijkt me nu wel ok? Of niet?
Mijn vraag : is er nog iets wat ik kan doen terwijl de potmeter open is?
Uiteraard weet ik dat een nieuwe potmeter beter is dan er ene "reanimeren" maar dit toestel is meer dan 30 jaar oud en er zijn haast geen onderdelen meer voor handen.

MVG

Chris

Hoi

Groot probleem ;( ! Voor de zekerheid wilde ik de potentiometer nog eens testen voordat ik hem terug samen stak. Resultaat : totale weerstand is opeens bijna 70kohm. Nog eens opnieuw gemeten met hetzelfde resultaat!!?? Enfin beginnen meten op de koolstofbaan en wat blijkt, vlak voor 1 van de soldeerlippen heb ik de 35kohm die ik al gemeten had (en die ok is). Op de soldeerlip zelf heb ik dan opeens 70kohm. Het scheelt hoogstens een mm. Het lijkt er dus op dat het contact tussen de koolstofbaan en de soldeerlip weg is (of toch alleszins hoogohmig?! De soldeerlip is op het pertinax geperst ofzo (zie foto op mijn vorige post.
Iemand die een idee heeft hoe ik dit probleem kan oplossen? Een ander balans potmeter voor dit toestel (wat de beste en duurzaamste oplossing zou zijn) heb ik nog niet gevonden op het world wide web ;( ! Of misschien heeft er iemand op dit forum eentje liggen?
Alvast bedankt voor de hulp (ik wil dit mooie toestel echt weer aan de praat krijgen!

MVG
Chris

Op 9 juni 2023 10:30:42 schreef Thunderace:

In mijn enthousiasme heb ik de potmeter (koolstofbaan) dan rijkelijk met kontakt 60 ingespoten , het even laten inwerken en dan voorzichtig afgeblazen met perslucht.

Met perslucht blazen is niet voldoende, dat spul moet met een speciale cleaner van Kontact worden verwijderd anders blijft het doorvreten. Mogelijk kanb het ook met andere merken cleaners of IPA. Geen idee. Daarna K61.

Maar potmeters koolbanen oxideren niet. Zoals ik al voor deze actie heb verteld, Gewoon met K60 van potmeters weg blijven. Mijn advies qua openmaken was om dat je zei dat het een gesloten pow was waar je met veel moeite K60 in had gespoten. Dit open maken om de K60 te verwijderen, niet om er nog meer in te spuiten ;)

Met wat geluk heb je een brak meetsnoer, meetfout of niet goed gemonteerd waardoor de loper geen contact meer maakt op het einde, maar anders is de kans groot dat hij nu overleden is. Dan wordt het vervangen of een Frankenstein pot maken (Been there done that)

@ fred 101 : bedankt voor uw reactie. Ik heb wel degelijk uw advies opgevolgd hoor :) ! De potmeter was erg moeilijk bereikbaar in de versterker maar er zaten wel degelijk gleuven in waardoor ik de kontakt 60 kon naar binnen spuiten. Na oa uw reactie (en van nog enkele forum leden) heb ik met veel moeite de printplaat waarop de potmeter zat kunnen demonteren. Daarna heb ik de potmeter van de print gesoldeerd en hem open "geprutst". Ik heb dan inderdaad de koolstof baan nog eens rijkelijk met kontakt 60 besproeid , hoogstens een minuutje laten inwerken en dan gespoeld in een bekertje isopropanol. Daarna met perslucht voorzichtig en grondig schoon - en droog geblazen. Dat is een beetje zoals u het voorgeschreven had (uitgezonderd het gebruik van de kontakt 60).
Het rare is dat de totale weerstandswaarde van de koolstofbaan 35KΩ is (wat ok is) maar op 1 van de soldeerlippen meet ik nu ongeveer 70KΩ . Het lijkt er op dat er nu opeens een slecht contact is tussen koolstofbaan en soldeerlip.
Mijn vader gaat nog eens het world wide web afschuimen op zoek naar een nieuwe potmeter (hij is op pensioen en heeft tjd en doet dat graag) maar ik vrees er voor (toestel is 30 jaar oud). Ik heb er alvast niet direct 1 gevonden.
Ik zou dus op een of andere manier de verbinding tussen de koolstofbaan en de soldeerlip willen herstellen!?
Wat is een "Frankenstein pot"?
Alle input en tips zijn meer dan welkom!

Grtz
Chris

Op 10 juni 2023 17:07:56 schreef Thunderace:

Wat is een "Frankenstein pot"?

Van meerdere pots 1 maken/samenstellen...

Op 10 juni 2023 17:07:56 schreef Thunderace:
en dan gespoeld in een bekertje isopropanol. Daarna met perslucht voorzichtig en grondig schoon - en droog geblazen.

Ah, dat IPA deel vermelde je niet. Dan is dat goed maar voor je zover was heeft er wel lange tijd K60 in gezeten. Of dat de oorzaak is weet ik niet. Ik heb nooit geprobeerd wat het effect is omdat het niet voor potmeters is bedoeld (zover ik weet, te warm om nu de datasheet te zoeken ;-) )

Een potmeter zoals dit is een stuk pertinax met daarop een koolstof baan. Dat kun je niet solderen maar er moeten uiteindelijk een paar soldeerlippen aan. Dat doen ze bij deze zo te zien door die dingen er aan te klinken. Het is mogelijk dat je door het open frutten een breukje hebt veroorzaakt waardoor de verbinding gehalveerd is of K60 is in die verbinding iets aan het wegvreten geweest.

Ik zou eerst het ding onder de microscoop leggen. Dan hem met krokodilklemmen aan een DMM hangen en dan heel voorzichtig de lippen bewegen om te kijken of dat effect heeft. Als het een breuk is en het ding onvervangbaar en het is hobbywerk voor mijzelf, of iemand vindt het niet erg dat het een duur potmetertje wordt, dan zou ik de verbinding proberen te verbeteren. Hoe ligt aan de situatie en constructie maar ik ben vrij creatief op mechanisch gebied en heb nogal veel gereedschap (oa horlogemaker draaibankje en frees bankje waar ik oa vervangende potmeter asjes, onderdelen voor schakelaars, connectors etc mee heb gemaakt.

Frankenstein is wat Gadget_inc schrijft. Dat is niet makkelijk als je geen leuke collectie potmeters en gereedschap hebt en je moet bv inimini rivets hebben en deze kunnen klinken. Ik gebruik die dingen om vias te repareren (Ik repareer ook mechanische PCB schade)
Maar als hij echt dood is heb je weinig te verliezen.

Je zou ook een "gewone" lineaire 47K potmeter erin kunnen zetten zonder midden aftakking, het werkt wat minder mooi maar het is wel bruikbaar.

Het gaat er alleen wel om dat de D schaft op de juiste positie staat.

Hoi allen

@ Gadget_inc : bedankt! Klinkt logisch nu ik de uitleg lees :) !
@ fred101 : dat met de IPA was ik inderdaad vergeten te vermelden. Anderzijds heeft er zoals u aangeeft geruime tijd K60 in de potmeter gezeten ;(!
Feit is dat mijn vader nog geen vervanger gevonden heeft en ik vermoed dat dat zo gaat blijven. Voorlopig heb ik de potmeter aan de kant gelegd al heb ik het idee opgevat om hem morgen mee te nemen naar het werk en hem eens in een ultrasoon badje te leggen maar dat zal vermoedelijk dit probleem niet oplossen!? Ik heb ook een mailtje gestuurd naar een oom van mij die ook een fervent elektronicus is en het een en ander aan onderdelen heeft liggen. Is zowat mijn laatste hoop. Mocht er geen enkele andere oplossing zijn kan ik dan eventueel van uw "diensten" gebruik maken?
@ nijhuisr : dat zou inderdaad ook een oplossing zijn als alle andere falen. Bedankt voor de tip _/-\o_ !
Ik ga intussen op zoek naar de fout in de toonregeling want die doet ook niets (zie mijn vorige posts in deze topic).

Grtz

Chris

Als je de balans niet gebruikt kun je ook wat vaste weerstanden plaatsen ipv een pot.

Hoi allen

Voorlopig ben ik helaas nog geen hol opgeschoten , ook al omdat ik door het mooie weer en de helaas daarbij horende onzuivere lucht vreselijk geplaagd wordt door hooikoorts. Ik wacht nog op een reactie van mijn oom en ook de plaatselijke elektronicawinkel kan me niet helpen (dergelijke oude poti's MET middenstand zijn niet meer te vinden).
@fred101 : ook dat is een eventuele oplossing maar ik geef het voorlopig nog niet op. Ondanks het feit dat de balans meetsal niet veel gebruikt wordt zou ik het zonde vinden als het niet werkt op dit mooie toestel. Bedankt voor uw input.
Alle tips en trucs zijn nog steeds welkom :) !

Grtz

Chris

Op 13 juni 2023 15:41:54 schreef Driekske55:
https://www.pacparts.com/part.cfm?part_no=2119060010&mfg=Denon

Part out of stock. Plaatselijke winkels kunnen ook niet helpen.

Je moet gaan bidden voor dit onderdeel of een advertentie op marktplaats zetten en dan nog steeds bidden.

Je gaat het niet vinden, het komt op je pad...