Hallo,
Ik ben voor een klant bezig met de ontwikkeling van een soort audiocompressor/limiter/mixer, bedoeld voor commerciële verkoop.
Vele jaren (20+) geleden had ik iets soortgelijks gemaakt, en toen kon ik vrij gemakkelijk kant-en-klare lineaire voedingsblokken inkopen met een netstekker aan de ene kant en een driepolige stekker met +/-15 volt bij een paar honderd mA aan de andere kant. Dit had het voordeel dat de trafo met zijn strooiveld een flink eind weg kon liggen van de audiocircuits, en dat de eigenlijke 19" audiokast erg plat kon blijven. Ook was zo'n voedingsblok meteen voorzien van de nodige keurmerken en dubbele isolatie e.d..
Het lijkt er echter op dat dit soort complete blokvoedingen nergens meer te koop zijn -- maar ik wil dit toch graag nog even voor de zekerheid hier navragen alvorens zelf een een voeding te ontwerpen.
Worden dit soort kant-en-klare blokken met gewone laagfrequenttrafo nog gemaakt? In het ideale geval zou het ding +/-12 volt bij ca. 200 mA moeten kunnen leveren.
N.B.: een schakelende voeding is ongewenst vanwege de veel hogere ruis.
Alvast dank!
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bel-Power-Solutions/HAD15-0.4-AG?q…
Wel een beetje prijzig...
[Bericht gewijzigd door R-Yen op (13%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Of deze:
12v: https://nl.farnell.com/vxi-power/14441-000/psu-12v-0-25a-epsd-12-250c/…
15v: https://nl.farnell.com/vxi-power/14442-000/psu-15v-0-2a-epsd-15-200c/d…
[Bericht gewijzigd door Arco op (35%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 11 mei 2023 13:17:38 schreef Richard Rasker:
N.B.: een schakelende voeding is ongewenst vanwege de veel hogere ruis.
In heel veel pro-audio worden switchers gebruikt, zie het probleem niet zo.
TS zoekt zoals ik het begrijp een netadapter, niet een module.
Wat ook wel gedaan werd (door Roland, komt in mij op) is een enkel AC netadapter welke dan dubbelzijdig gelijk gericht werd om een sy voeding voor audio te maken.
Voor 5W zou een koper-en-blik adapter voor halogeenlampjes een handig vertrekpunt zijn, alleen zullen ook die zeldzaam worden.
Voor een correct opgebouwd professioneel apparaat, alles sy aangesloten en de pinnen 1 stevig en direct aan de metalen kast, is een SMPS overigens heel gebruikelijk. Ik zou daar niet huiverig voor zijn, men ontkomt toch niet aan wat EMC werk om problemen door demodulatie van moderne interferentie te voorkomen, ook als men geen aandacht heeft voor een CE markering.
Als het aan moet sluiten op asymmetrisch aangesloten en net gevoed consumentenspul of b.v. gitaarwerk dan wordt het lastiger, er is dan een goede scheiding van het net nodig om te voorkomen dat er rommel in de onvermijdelijke lussen gekoppeld wordt. Dat kan nog altijd met een SMPS, maar het wordt speciaal.
Omdat het om een klein vermogen gaat zou een tussenvorm kunnen zijn een standaard SMPS netadapter te gebruiken in verband met de eenvoud en veiligheid, en dan in de kast nog eens te scheiden in een naar smaak gekozen of gebouwde DC/DC converter. Desnoods op 50 Hz.
Bedenk in zo een geval goed hoe de rest van het systeem van de gebruikers er uit kan zien, als de kast met asy verbindingen in een rack moet worden geschroefd is het waarschijnlijk handig deze vrij te houden van alle audio gnd. Andere geeft het gerommel met Humfrees enzo, wat op het onhandigste moment mis gaat.
Het heeft dan wel voordelen de audio elektronica zo zuinig mogelijk te houden, 5W lijkt vrij veel, allicht kan daar wat af als er ook (led-) VU meters e.d. bij zitten.
19" kasten komen in eenheden van 1,75" (44 mm) hoog. Platter heeft geen zin. Een 5W (print-) trafo die daar in past zou imo niet zo een probleem moeten zijn, als een ringkern niet de voorkeur heeft.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat dergelijke adapters een "uistervend ras" is. Als niets meer gevonden kan worden, dan moet je zelf wat bouwen. Voor dat geval zijn de modules mogelijk een oplossing. En dat kan dan op twee manieren: in de zelf te ontwerpen "powerbrick", of toch maar integreren in de rack-case.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Tja, dat soort voeding adapters zou ik ook wel eens kunnen toepassen zoals de TS dat omschrijft, makkelijk voor mijn kleine meetinstrumentjes die "stil" moeten zijn.
Gadget_inc
Dat veel Pro audio SMPS gebruikt en trouwens ook aardig wat van mijn meetapparatuur, betekend niet dat je zo'n SMPS aan je gevoelige schakeling kan gaan knopen.
Daar gaat echt aardig wat onderzoek en testwerk aan vooraf.
Ik heb met beide voeding systemen trouwens aardig wat problemen moeten oplossen, beide genereren een aardig EM veld,
SMPS is vaak lastiger op te lossen doorde grote breedbandigheid en de kopeling met het 230V net.
De TS geeft al aan dat hij het "normale" 50Hz trafo probleem wil oplossen door een losse voeding adapter te nemen.
Die truc kan natuurlijk ook op vrijwel de zelfde manier worden gedaan met een SMPS voeding,
ik kom dat nog regelmatig tegen in grote audio/video installaties waar ik onderhoud aan doe.
Dan zit lokaal in het device een na regelaar die de voeding schoon maakt.
Wat je dan nog over houd is de koppeling van de switcher met het 230V net, maar dit hoeft geen probleem te zijn.
Veel hangt dus af van hoeveel je er gaat maken, een kleine ringkern trafo is een hoek van een 1U 19 Inch kast lijkt me niet moeilijk, maar dan moet je het weer laten testen...
Zoals altijd vele afwegingen.
Groet,
Bram
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Bram,
Je hoeft mij niet te overtuigen,
Ik heb lang genoeg in deze wereld gewerkt,om de valkuilen te kennen.
Het is meer dat ik een switcher meer van deze tijd vind en dat het waarschijnlijk een aantrekkelijker alternatief is dan de zoektocht naar de klassieke oplossing.
Dit vooral omdat het om een commercieel product gaat en daarbij denk ik dan aan grotere oplage van het product, maar dit is slechts een aanname.
Groet,
Patrick
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zoals ik het lees is het wel commercieel, maar "grotere oplage" is dan niet direct duizenden. Tussen de regels lezend dacht ik aan tientallen. Maar goed: Dat is natuurlijk op "niets" (het wit tussen de regels) gebaseerd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Switchers zijn ook prima bruikbaar, het kan alleen zijn dat wat filtering nodig is...
Vigortronix heeft mooie kleine en betaalbare modellen: https://nl.farnell.com/vigortronix/vtx-214-005-412/power-supply-ac-dc-…
En ze zijn goed: ik gebruik ze veel en nog nooit een kapotte teruggehad...
[Bericht gewijzigd door Arco op (14%)]
Beste allemaal,
Excuses voor deze erg late reactie, ik moest onverwacht ergens een brandje blussen, en daarna was dit helemaal aan de aandacht ontsnapt.
Dank voor de suggesties, maar ik zocht dus naar compleet gesealde voedingsblokken met twee stekkers eraan (netspanning in en +/-15V uit), geen modules die nog weer bedraad en ingebouwd moeten worden. Ook zijn vooral de lineaire oplossingen nogal duur.
In overleg met de klant heb ik besloten om een degelijke lineaire voeding op de pcb op te bouwen, met een ringkerntrafo in een eigen afgeschermd compartiment van de mixerbehuizing, uiteraard met netfilter enzovoort.
En oh, het gaat inderdaad niet om grote aantallen producten -- misschien een tien- of twintigtal per jaar. De kwaliteit heeft hier absoluut prioriteit boven kwantiteit.
Hoe dan ook, nogmaals dank,
Richard
[Bericht gewijzigd door Richard Rasker op (12%)]
Crap, nu zie ik dit te laat. Ik zag dat TME nog een klein aantal transformator-adapters verkoopt: TME zoeklink. Twee zijn gelijkgericht en twee geven wisselspanning. Er is geen keuze voor een 3-pins variant (die ik zelf vroeger ook weinig zag, vaak was het toch AC met gelijkrichting in het apparaat).