Philips 43PUS6703/12 "dood"

pa3fun

Golden Member

Heren (Dames ook).
Ik heb een vrij algemene vraag, ingegeven door een probleem met een Philips 43PUS6703 welke helemaal "dood" lijkt. Zelfs geen brandende standby-LED.
Alle voedingsspanningen welke van de PSU komen lijken in orde. Ook de spanningen op het mainboard lijken okay, inclusief de 3V3 STB die op het mainboard gefabriekt wordt. De TV luistert echter niet naar de AB en ook niet naar de knop/joystick. Gewoon helemaal "dood".
(Hoe) kan ik nagaan of de Standby-processor wel werkt? Of is op grond van het bovenstaande de conclusie al te trekken dat deze niet werkt?
Alvast dank voor jullie input.
Christiaan PA3FUN

"Vraag niet hoe het kan ..."

Reageert niet op de Local power knop en staat er over de Local Power knop wel een spanning??

pa3fun

Golden Member

Beste smd.
Die "local power knop", bedoel je daar de joystick mee aan de rechter-achterzijde (gezien vanuit de kijker) van het toestel?
Ik kan zo 1-2-3 geen andere knoppen vinden.
Die Joystick vormt overigens een spanningsdeler met een andere weerstand in het toestel zag ik; de richting waarin je de joystick beweegt is bepalend voor de spanning die overblijft op de "KEY1" lijn.
Dit circuit werkt naar behoren heb ik zojuist vastgesteld; als de joystick in rust is meet ik zo'n 3V4 op "KEY1", en afhankelijk van de richting waarin de joystick wordt gedrukt krijgt die spanning een andere waarde (die in ligt tussen 0V en 3V4).

[Bericht gewijzigd door pa3fun op dinsdag 16 mei 2023 19:53:50 (24%)

"Vraag niet hoe het kan ..."
Arco

Special Member

De powerswitch zit volgens mij in het midden van die 4 joystick toetsen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3fun

Golden Member

Dag Arco.
De joystick kan inderdaad óók ingedrukt worden, de "KEY1" lijn geeft dan een specifieke spanning (maar het toestel blijft dood...).

"Vraag niet hoe het kan ..."

Neem een USB stick met controle ledje en steek die in usb poort 1, als de led aangaat kun je proberen het .pkg bestand te uploaden om de software te herstellen.

pa3fun

Golden Member

Dag William.
Er staat geen +5V op USB1. En die komt er ook niet als ik de joystick indruk. Zou die +5V er altijd moeten staan, ook als de TV op standby staat?

"Vraag niet hoe het kan ..."
pa3fun

Golden Member

Ik ben nog wat verder gaan zoeken.
Alle externe interfaces op het mainboard die met +5V gevoed worden, krijgen die voeding via tussenkomst van zogenaamde "Buffer/Inverter Based Peripheral Driver" IC's (G529A1TB1U). Deze "schakelaars" krijgen allemaal keurig de "5V_USB" aangeboden, maar zetten die spanning niet door naar het achterliggende device (HDMI, USB, Opti, ETH) omdat het opschakelsignaal niet aktief wordt. Die opschakelsignalen komen op hun beurt uit individuele poorten van de grootste chip op dit board, een MT5802VGEJ ("main audio and video-processor, system-on-a-chip"), het hart van deze TV. Alles lijkt erop dat deze chip helemaal dood is.

Ik houd mij aanbevolen voor tips "hoe nu verder". Bijvoorbeeld hoe ik kan zien of die chip überhaupt iets doet?

P.S. de MT5802VGEJ krijgt keurig voedingsspanning (1.02V) uit de voorliggende buck-converter.

"Vraag niet hoe het kan ..."
pa3fun

Golden Member

Vraagje aan de deskundigen:
Als de TV wordt aangezet dan is een van de eerste dingen die hij hoort te doen: checken of er een USB-stick met update-software in USB1 zit. Om dat te doen moet USB1 worden geactiveerd, en dat gebeurt (zie eerdere berichten) dus niet met dit toestel.
Vraag: spelen bij deze eerste aktie, het opschakelen van USB1, de onboard EEPROM en EMMC al een rol of doet de BGA dit geheel zelfstandig? Met andere woorden; kan het probleem met deze TV veroorzaakt worden door defect EMMC en/of EEPROM of spelen die chips in deze fase van het boot-proces nog geen rol?

"Vraag niet hoe het kan ..."

EMMC en Eprom spelen een erg belangijke rol met de eerste checkup/ selftest, als die niet goed gaat of erger nog vastloopt, start hoofdprocessor niet door, dus ja het kan zeer zeker. Alle belangrijke DCDC converters werken?

pa3fun

Golden Member

Dag smd.
Ja - alle DCDC-converters werken okay. Die heb ik als eerste gecheckt.
Maar jammer om te horen dat de EEPROM en EMMC ook tijdens het eerste deel van de bootfase al gebruikt worden :'( . Ik had gehoopt dat dit niet het geval was, want dan had ik nu geweten dat het probleem door een falende CPU veroorzaakt werd. Nu kan het nog aan CPU, EEPROM en/of EMMC liggen. Heb jij / heeft er iemand enig idee hoe ik de vinger op de zere plek kan leggen? Hoe controleer ik de goede werking van EEPROM e/o EMMC zónder ze eerst van het bord af te halen? (Nog even afgezien van het feit dat ik weliswaar een programmer heb, maar niet beschik over de bijbehorende socket voor de EEPROM en evenmin voor de EMMC).
En stel nu dat het de EMMC is (die chip lijkt prima verkrijgbaar); waar zou ik dan de bijbehorende software kunnen vinden die erop geflashed moet worden?
"Siempre aprendiendo"

"Vraag niet hoe het kan ..."

EEprom, kan je er afhalen, copie van trekken en wissen dan terugplaatsen. Maar ik vermoed meer de EMMC helaas, word een steeds bekendere issue...

Een lege eeprom gaat niet werken, in de onderste regionen om het zo even te noemen zitten sleutels etc. die noodzakelijk zijn. De EMMC is een mogelijkheid maar daarvoor moet je beschikken over de complete software en dat is dus niet de firmware. Het probleem is dan dat de EMMC niet "gekoppeld" is en er een kans bestaat dat niet alle functies goed werken.

pa3fun

Golden Member

Goedemorgen William.

Ik was al bang dat er (beveiligd) sleutelmateriaal op die EEPROM zou zitten. Bijvoorbeeld sleutelmateriaal gerelateerd aan de HDMI-licentie.
Overigens ben ik op mijn internet-zoektochten wel websites tegengekomen waar geprogrammeerde EEPROM's en EMMC's worden aangeboden voor diverse platforms. Bijvoorbeeld op:

https://www.mjkelectronics.com/en/

Matt vervangt bij zeer specifieke en tot een defecte EMMC of EEPROM herleidbare klachten op verzoek de betreffende chip door een nieuwe/geprogrammeerde. Echter slechts voor een beperkt aantal platforms (waarvoor hij de firmware/software dus beschikbaar heeft).

"Vraag niet hoe het kan ..."
pa3fun

Golden Member

Het "dode 43PUS6703/12" verhaal kent een wat eigenaardig vervolg.
Zoals in mijn eerdere posting gemeld, leken alle DC/DC-outputs op het mainboard okay. En toch startte de TV niet op; géén +5V spanning op USB1 (ook niet tijdens een verwachtte system-boot), géén brandende standby-LED. Gewoon helemaal "dood".
Best guess was op dat moment dat de TV niet opstartte vanwege een processor e/o EMMC e/o EEPROM-probleem op het mainboard. Dus: ander mainboard geregeld via eBay. Helaas; ook met dit mainboard nog steeds helemaal dood.
Omdat alle DC-spanningen op het mainboard okay leken, maar de standby-LED niet brandde, ben ik toen maar eens gaan kijken of de (hele kleine) PCB met daarop de standby-LED en de IR-ontvanger wel spanning kreeg. Dit bleek het geval, dat was okay. Maar bij visuele inspectie viel mij op dat het leek alsof er aan de PCB geknoeid was? Overduidelijk was er een heet voorwerp (soldeerbout?) tegen het plastic van de connector aangekomen. Op de eerste foto is verder duidelijk te zien (rode pijl) dat er een kortsluiting "geklodderd" was tussen pin 2 en pin 3 op connector CN203. Waarom? Door wie? Een raadsel. Maar lang verhaal kort: schema geraadpleegd, klodder weggehaald en de TV start nu normaal op. Oók met het oorspronkelijke mainboard, dat ik er maar weer in heb teruggeplaatst. Nog als aanvulling op het raadsel van de soldeerklodder op de connector; de kast van de TV was overduidelijk ook al eerder open geweest. Diverse schroefjes ontbraken, meerdere schroefjes waren verkeerd teruggeplaatst (zelftappers vastgedraaid in gaten met draad ...).
Anyhow: de TV doet het weer. Echter: nog steeds niet helemaal okay. Als ik hem aanzet, dan verspringt het beeld verticaal. Om daarna weer terug te komen op de oorspronkelijke verticale positie. Dit fenomeen herhaalt zich periodiek, met een constante tussentijd. Zie het bijgevoegde filmpje. Elders op dit forum las ik van een soortgelijk probleem, dat gerelateerd zou zijn aan een verkeerde "set option" instelling
(https://www.circuitsonline.net/forum/view/156601#highlight=43pus6703). Ik heb dat gecontroleerd, maar bij dit toestel staat op de achterzijde "set option 5" en die instelling vind ik in de settings (AB: 123654 "home") ook terug, zie foto.
Het beschreven probleem dient zich overigens pas aan nadat de TV een kleine minuut aanstaat. En ter aanvulling: met beide mainboards.

Kan iemand mij misschien verder op weg helpen?

"Vraag niet hoe het kan ..."
pa3fun

Golden Member

Aanvulling
Als het toestel een uurtje aanstaat, gaat het beeld op zwart. Het geluid blijft okay. Zet ik de TV dan uit en na een minuut of vijf weer aan, dan is er weer beeld, en herhaalt de hele geschiedenis zich. Ik heb op basis daarvan de indruk dat het een thermisch probleem is. Maar waar? Help....

"Vraag niet hoe het kan ..."

Dat "springen" in beeld komt doordat er een defect in het beeldscherm zit of een TVS diode netwerkje defect is gegaan. Afplakken van datalijnen helpt meestal wel bij dit fenomeen.

pa3fun

Golden Member

Update
Het "verspringen" van het beeld lijkt het meeste op een vertical sync probleem, zie het eerdere filmpje.
Inmiddels is duidelijk dat het verschijnsel zich na ongeveer 30 seconden "aan" voor het eerst voordoet, om zich daarna periodiek te herhalen. Dit volledig periodieke gedrag doet mij vermoeden dat het tóch niet iets met het paneel is, maar met de TCon. Dit ondanks het feit dat het probleem zich niet meer voordoet als ik de rechterzijde van het paneel van de TCon afkoppel. Of kan iemand mij uitleggen hoe een fout in het paneel kan leiden tot een zich volledig periodiek herhalend probleem? Alle timing komt toch uit de TCon?
Ter aanvulling: met de oscilloscoop heb ik alle punten op de paneel-print waar ik bij kon eens bekeken. Op de in de bijgevoegde foto aangegeven plek staat een signaal dat bij normaal beeld hoog is. Zodra het "out-of-sync" effect zich voordoet, is dat signaal echter laag. Er lijkt dus een direct verband tussen die twee dingen, al durf ik niet te zeggen of het springen van de spanning op het aangegeven punt een oorzaak of een gevolg is.
Wat zou helpen is een schema/beschrijving van de TCon - paneel interface; welke signalen op welke pin? Ik vermoed dat het feit dat TCon en paneel bij elkaar horen de reden is dat er van die interface (door mij) niets te vinden is?

"Vraag niet hoe het kan ..."

Tcons van 43" sneuvelde nogal, vandaar moeilijk te vinden.. Maar een scherm issue is niet uitgesloten!

Op de laatste foto die je hebt geüpload zie je 4 TVS diode netwerkjes met 10 pootjes per netwerk, 1 ervan verwijderen lost het probleem meestal op.

pa3fun

Golden Member

William,
Allereerst dank voor de tip!
Twee vragen:

  • zijn er negatieve bij-effecten te verwachten (zoals halvering van het aantal horizontale lijnen)?
  • omdat ik geen schema(s) van zo'n/dit LCD-paneel heb, heb ik ook geen idee wat ik nu eigenlijk aan het doen ben als ik zo'n TVS-netwerkje verwijder. Kun je daar nog iets over zeggen?

P.S. uit eigenwijsheid (zie ook mijn eerdere posting) heb ik gisteren toch óók maar een nieuwe TCon besteld. Gewoon, om te proberen of/welk effect dat heeft.

[Bericht gewijzigd door pa3fun op woensdag 7 juni 2023 20:46:26 (18%)

"Vraag niet hoe het kan ..."

Ik heb er al tientallen aan de gang gekregen van verschillende merken, tot op heden nog geen problemen gehoord. Wat je doet is hetzelfde als met tape datalijnen afplakken, je kunt de datalijnen ook onderbreken door zo'n netwerkje te verwijderen. Die dingen kunnen ook defect raken met eenzelfde fenomeen als gevolg.

pa3fun

Golden Member

@William: op basis van jouw feedback en de posting op
https://eu.community.samsung.com/t5/tv/picture-is-jumping-on-qe55q7fam…

en na het lezen van
https://mdesemiconductor.com/protecting-sensitive-electronic-circuits-…

heb ik mijn vingertop gebruikt om een indruk te krijgen van de temperatuur van de vier TVS-netwerkjes op de rechterzijde van de panel-print. Bij netwerk D0007 (zie 1e foto) brandde ik mijn vinger?! Dus, eendrachtig het advies: hot-air station erbij en deze TVS verwijderd (2e foto). En jawel; de TV lijkt zo op het eerste gezicht weer helemaal in orde :).

Dank voor je tip! Respect...

N.B. Voor ik mijn vinger als meetinstrument inzette heb ik ook een poging gedaan om met een FLIR-E69300 (3e foto) een indruk van de temperatuur van de TVS-netwerkjes te krijgen. Dat is niet gelukt. De hitte van de er vlak boven geplaatste WiFi-chip overstemde alles.

P.S. Helaas heb ik geen idee welk signaal richting LCD ik nu eigenlijk onderbroken heb. En ook weet ik (nog) niet of er sluiting zit in het LCD of in het verwijderde TVS-netwerkje. Dat laatste ga ik nog nameten. Wordt vervolgd.

"Vraag niet hoe het kan ..."

Is het euvel met het verwijderen van het diode'tje verholpen?

Heb van de week naar aanleiding van de eerdere reparatie van een Philips door het afplakken van een lintkabel, z'n recentere zusje van marktplaats gehaald. Zelfde soort klachten, alleen uitten deze zich steeds weer anders. Soms stabiel beeld, soms met flikkeringen in de achtergrond, soms overduidelijk verticale verspringingen.

Afplakken lukte me niet echt, al zat het wel overduidelijk aan een zijde van het scherm want lintkabel los was gelijk stabiel beeld.

Vannacht na veel proberen de diodes even gecheckt met de vinger, en ook bij deze tv is er eentje echt gloeiend heet dus dat zal de reden dus wel zijn. Binnenkort deze eens proberen te verwijderen.

Het is wel een euvel bij sommige schermen..