beste leden,
Mijn Siemens vaatwasser SN65M086EU/44 geeft op eens geen teken van leven.
Doffe pof na aan drukken en niks meer erna.
Heb de bedieningspaneel gecheckt en was ok.
Stroom module bleek de TNY264 ontploft en zag een zwart vlekje bij een blauwe 40/105/305v condensator B32922 dus ook vervangen.
Veiligheidsweerstand geeft 100 ohm meting dus lijkt ook goed.
Helaas nog steeds geen teken van leven.
2 triacs lijken goed en zie verder geen verbranden plekken of schade op de printplaat.
Iemand nog een idee wat verder te checken.
Weet niet 100% zeker dat het alleen de stroom module is en wil er ook niet nu gelijk een gaan aanschaffen en dan tot conclusie komen het alsnog niet werkt.
Alle hulp is welkom. Alvast bedankt.
Als de TNY264 is ontploft, dan die als eerste maar vervangen?? Lees ik niet echt terug.. Maargoed, als je secundaire spanning niet aanwezig is, kan het trafootje ook bedankt zijn of een klein primaire component..
Hoe kan ik meten welke het zou kunnen zijn.
Er zitten verschillende witte block trafos op de plaat waarvan 2 wat kleiner dan de overige 3
De blauwe condensator bij de 3 grote naast de weerstand heb ik vervangen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Bij deze wat foto’s. Bij de IC TnY264 is pootje 7 en 8 met elkaar verbonden omdat de pad van pootje 7 mee eraf kwam. Beide hebben zelfde functie dus was beter zo dan proberen de pad te repareren.
Rechts van de IC heeft de blauwe condensator hoekjes licht gesmolten door kort contact van soldeerbout, heb continuïteit gemeten van live pin stroom stekker en is volgens mij in orde.
Weet niet wat de waarde zou moeten zijn van elke condensator met meting op beide pins want niet allemaal geven een waarde terug.
Op 18 mei 2023 20:29:51 schreef Doityourself:
Er zitten verschillende witte block trafos op de plaat waarvan 2 wat kleiner dan de overige 3
Dat zijn relais en geen trafo's.
De witte zijn relais?, welke zijn dan mogelijk trafo die kapot kan zijn?
Hoe test je relais of ie nog werkt?
Bij twijfel wat een component is is het makkelijkste het typenummer even in google in te tikken dat geeft veel info 
In het datasheet staan de aansluitingen ook vermeld.
EricN
De 230acv gaat naar de min(massa) van de dikke elco en de secundaire en de tny. De andere kant gaat naar de hoofdschakelaar x10.1 en komt terug via x10.3. Daar gaat het naar de gelijkrichtdiode en zo naar de + vd elco die naar de trafo gaat en de tny sturing.
1. Dus de neuter (kijk in de zwarte netstekker voor labeling) moet verbinding geven met de massa vd tny en grote elco.
2. De lijn moet naar x10.1 gaan
3. Bij drukken op de hoofdschakelaar moet de lijn op de gelijkrichtdiode komen en dient er 310dcv op de elco te komen en op de tny mosfet(intern)
4. Heeft de secundaire sluitingen? Diode? Elco? 7805?
EricN
EricN
Dank, heb ik ook gedaan met ic en de blauwe condensator waarbij ik zichtbaar schade zag.
Kan beetje solderen maar ben geen electro monteur.
Was al aan het zoeken geweest naar een datasets van deze vaatwasser maar kon hem niet echt vinden.
Smd gaf aan dat secondaire stroom misschien niet werkt en mogelijk een trafo of mini component stuk kan zijn doordat de tny ontploft was.
Als je me beetje op weg kan helpen wat defect zou kunnen zijn als de display niks doet en heb een andere nieuwe bedieningspaneel al getest die ook niks doet.
Voor mij is het zoeken naar een naald in een hooiberg op moment.
Ericn, dank voor de foto’s en markeringen.
Kan je aub aangeven wat ik moet meten, ohms, volt etc op welke punten in Jip en Janneke en wat de waarde zou moeten zijn?
Dan kan ik die componenten testen.
Weet iemand of de IC onder de koelplaat/heatsick ergens te vinden is?
Staat geen nummer oid op.
Deze maakt sluiting.
EricN
Heb het zelf niet verwijderd maar bij een elector witgoed monteur gebracht.
Die heeft apparatuur om te meten en kwam hiermee.
Dus ookal zou die te vinden zijn had dit niet moeten gebeuren of onherstelbaar nu?
EricN
Secundair circuit
Meter zwarte pen op massa
Meter op ohmse stand
1, 2, 3 meten ohms. Zou geen laagohmigheid mogen geven.
EricN
Op 19 mei 2023 10:31:35 schreef Doityourself:
Heb het zelf niet verwijderd maar bij een elector witgoed monteur gebracht.
Die heeft apparatuur om te meten en kwam hiermee.Dus ookal zou die te vinden zijn had dit niet moeten gebeuren of onherstelbaar nu?
Nog herstelbaar maar er moet weer pasta tss en de alu haken mogen niet breken. Of is deze met schroeven?