Lidl fietslader stuk (stinkie stinkie)

36V lader van een Lidl middenmotor fiets stonk lekker naar ontplofte component(en). Deze staat altijd aan en wordt dagelijks gebruikt. Toen ik hem rook (...) gaven de LED's aan dat de accu vol was.

Gelukkig hebben we er nog één... Het verdwenen component was zo te zien een SMD condensatortje.

Enig idee hoe/waarom dit gebeurt is? Lijkt tussen de gelijkgerichte PLUS en de 'massa' van de secundaire trafo te zitten.
Uitgangsspanning is netjes 41,85V.

verkeerd gebruikt?
ik weet dat er bij sommige laders staat dat je ze eerst in het stopcontact moet steken, en dan inpluggen in de fiets.
en bij andere staat er dat je eerst in de fiets moet inpluggen en daarna in het stopcontact.
misschien het omgekeerde gedaan van de handleiding?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Tja, waarom? Daar kan eigenlijk niemand een zinnig antwoord op geven, waarom gaat een TV plots stuk of een radio?

Het kan inderdaad door verkeerd gebruik of gewoon het component dat plots de geest geeft. Gebeurt ook in tal van telefoons tegenwoordig, een smd condensator gaat plots in sluiting en ontploft. Je vervangt hem en je toestel werkt weer normaal.

Soms werkt de fabrikant op het randje van kunnen van een component, kijk maar naar witgoed met hun schakel chipjes die met bosjes dood gaan tegenwoordig.

Vervang gewoon die SMD en je bent weer goed.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Het lijkt alsof deze condensator het dichtste bij de Y-condensatoren zit, waarvan de rechter, CY5, op de foto overigens een zwarte streep heeft die ik zeker irl zou bestuderen.

Mogelijk heeft een common-mode puls op het net de condensator beschadigd, waarna hij in rook op is gegaan.

Bedankt voor de antwoorden. Met 'waarom dit is gebeurt' bedoelde ik vooral: zal ik component gewoon vervangenen het weer proberen of is dat een recept voor nog meer ontplofte componenten. Daar heb ii antwoord op dus ik ga de condensator in de goede voeding nameten en vervang hem dat in de defecte.
Ik zal ook even de handleiding napezen over de volgorde. Stekkerschakelaar heb ik wel ergens rondslingeren of misschien nog beter: mijn 'soldeerboutschakelaar'. (Tijdklok met los steekbare pinnetjes die elke 4 uur ingeprikt zitten en dus elke 4 uur uitschakelt, inschakelen die je handmatig. Ik vergat regelmatig mijn soldeerbout uit te zetten toen ik student was, nu soldeer ik aan de keukentafel dus krijg ik met de mattenklopper als ik hem aan laat staan/niet opruim)

Edit: bericht aart heeft mijn posting gekruisd, dus zal CY5 nakijken.
Edit2: CY5 lijkt OK. Was denk ik roet van de condensator.

Arco

Special Member

Kan een spanningspiek zijn geweest.

Als men daar een 50v condensatortje heeft gebruikt (goed leverbaar en goedkoop :) ), dan zit je daar al snel overheen...
Ik zou 'm vervangen door een 200v type.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Kijk even heel goed waar dit condensatortje mee verbonden is/overheen zit/etc.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 mei 2023 13:54:02 schreef maartenbakker:
Kijk even heel goed waar dit condensatortje mee verbonden is/overheen zit/etc.

lijkt stevig op de koppeling ( tegen storing oa ) tussen secundair en primair. daar loopt met 3 condensatoren in serie nooit genoeg stroom dat er 1 kan ontploffen normaal. kans dat er meer aan de hand is dus. of het lijkt zo, de ontplofte condensator staat over een voedingslijn heen en is gewoon overleden door slechte keuze fabrikant oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Moeilijk te zeggen waar hij mee verbonden is inderdaad. Als hij over de uitgangsspanning staat is het niet zo een issue, dat schijnt vaker te gebeuren met MLCC's met een grote capaciteit, meestal in combinatie met thermische spanningen of te heet solderen. Er is een aflevering over op EEVBlog: EEVblog #1037 - Solving Ceramic Capacitor Cracking. Het gevolg ziet er vaak dramatisch uit, zeker als er nog een paar elco'tjes klaar staan om er nog wat extra energie in te pompen.

Op 20 mei 2023 10:25:13 schreef Aart:
Het lijkt alsof deze condensator het dichtste bij de Y-condensatoren zit, waarvan de rechter, CY5, op de foto overigens een zwarte streep heeft die ik zeker irl zou bestuderen.

Mogelijk heeft een common-mode puls op het net de condensator beschadigd, waarna hij in rook op is gegaan.

Daar lijkt het wel op inderdaad. Als blijkt dat dit ding alleen in serie staat met de Y-condensatoren zou ik zeker even kijken of de isolatie in de transformator daar niet onder heeft geleden, want als een Y-condensator barst is er echt wel wat aan de hand. Die zouden moeten worden getest met een ordegrootte grotere spanning dan de nominale.

Precies wat kruimel zegt. Er is iets potentieel gevaarlijks aan de hand!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ding ligt nog steeds in een hoek maar aangezien de werkende (de werkende van de 2 in het huishouden) uit de tuin gejat is, ga ik toch maar weer even kijken.

Werkende van schoonmama (nummer 3 in de familie) opengemaakt en de condensator doorgemeten. Lijkt 1uF te zijn.

De condensator staat echt tussen de + en - van de secundaire, gelijkgerichte spanning (rechtstreeks parallel met de uitgangscondensatoren van 50V 470uF 2 stuks).
Zoals aangegeven geeft ie netjes 42V af en kan ik verder geen defecten vinden. Ik denk dat ik de gok durf te wagen dat het gewoon pech is geweest.

Ik heb nog vanalles liggen, bv. ongebruikte (20 jaar oude) 1uF MKT 100V. Zou dat voldoen? Op zich zou de spanning nooit boven de 42V moeten komen dus meer dan 100V is overkill?

Kruimel

Golden Member

Dan komt het goed, ik dacht eerst dat het een Y-condensator tussen massa en de netspanning was. Op deze plek lijkt een MKT een prima match (beter dan de keramische die er in zat).

PS Wel irritant dat ze de lader hebben gestolen. |:(

Thanks, ga hem erin zetten. Gisteren moesten beide fietsen opgeladen worden en dan is de vervangende 2A lader die maar 855mA geeft voor een half-lege 12,5Ah accu wel erg klein/licht/onderbemeten...

Op 14 december 2023 01:29:34 schreef Kruimel:
PS Wel irritant dat ze de lader hebben gestolen. |:(

En een 1-uur gebruikte metaaldetector die nog vol modder zat en daarom buiten onder de veranda lag en nog twee dozen gereedschap (1/4" en 3/8" rateldoosjes van de Action). Wel blij dat ze niet de twee fietsen hebben meegejat... 2 weken later de netschakelaar (stekker-stopcontact met een aan/uit schakelaar die ik vóór de voeding had gezet) teruggevonden, vol in het zicht op 200m van mijn huis. :?
Tuindeur gaat voortaan 's nachts op slot.