Beste mensen,
onlangs kocht ik een Peugeot 306 cabriolet uit 1998.
Bij de start doen alle meters van het dashboard het.
Als ik ga rijden doen ze het soms de hele rit.
Meestal vallen bijna alle meters uit na een tijdje rijden, behalve de temperatuurmeter.
Afgelopen week ontdekte ik iets typisch: toen ik ruitenwisser aantikte om 1 keer te wissen vielen op exact dat moment de tellers en meters uit. Dat heb ik later nog een keer herhaald en wederom viel alles uit.
Als ik de auto parkeer en uitzet en na een paar minuten weer start dan doen alle meters en tellers het weer. Zo gaat het nu al een paar maanden.
Ik heb de accupolen een uurtje losgehad, maar dat gaf geen verschil.
Zou het de massa kunnen zijn? Dat lijkt me niet, want als ze eenmaal zijn uitgevallen dan gaan ze tijdens de rit nooit meer aan. Pas als de auto een paar minuten uitgeweest is, gaan ze weer werken na de start.
Wie heeft een tip over dit raadsel?
Ik kijk uit naar jullie reacties!
Hartelijke groet,
André

Toch kan het ook een massa zijn. De temperatuur meter is een apart signaal van een sensor in de kop. De rest gaat via de Lin-bus naar de body control links onder het dashboard. Ik zou daar eerst eens kijken naar geoxideerde stekkers. Massa zit dacht ik links op de a-stijl en onder de motorkap in de paravan bij de ruitenwisser motor zit er ook 1 zover ik me kan herrineren.

Dankjewel Paul, ik gaat het proberen.
Groet,
André

nog een vraag Paul: wat ik zo gek vond is dat toen ik de ruitenwisser 1 keer aandeed, direct alle meters uitvielen. Net alsof alle stroom nu nodig was voor de ruitenwisser, en daarom alles voor de meters werd afgekapt. Is er een punt waar de stroom voor zowel de ruitenwisser als de meters samenkomt en iets kan worden afgekapt? Ik ben geen electra expert en probeer het met logisch nadenken te ontdekken :-)

Ik denk dat je het beste even op een Peugeot (306) forum kan kijken.

Een Citroën variant uit diezelfde tijd had soortgelijke problemen en dat lag aan gebroken soldeerverbindingen.
Na het uitnemen van het tellerinstrument kon je op de printplaat duidelijk zien dat er haarscheurtjes zaten in de soldeerverbindingen van de zwaardere componenten. De unit zelf hoeft niet uit elkaar gehaald te worden. Even opnieuw solderen met vers tin (met harskern) en het probleem was verholpen. Waarschijnlijk bij de Peugeot 306 hetzelfde.

Ik heb ook zoiets gehad, meters die uitvielen etc.
De auto ging echt spoken, bleek aarde kabel op het blok die loszat.
Aangedraaid en opgelost.

dankjewel Klabam, ik ga een lijstje maken met alle tips en dan met mijn zwager die monteur is alles stap voor stap proberen. Ik kan voor 125 euro een nieuwe tellerbak/tellerset/dashboard kopen, maar ik heb geen idee of daar het probleem uberhaupt zit!

Het kan in de tellerbak zitten maar met het ruitenwisser verhaal denk ik toch ergens aan een slechte massa of plus verbinding. Let ook op met wisselen van de tellerunit, de kilometerstand kan veranderen als de donor teller een hogere km stand heeft. De rest van de electronica neemt dan automatsch de hoogste stand over.

ja goede tip, dankjewel Paul.

de rode stekker van het dashboard schoon maken mijn renault had het zelfde probleem