Het gebeurt toch vaak zat dat die dingen ontladen tot 0V? Oude mobieltjes raken ook leeg als je ze in de hoek gooit, en die ontbranden naar mijn weten nooit. Zelfs de oude batterijenbakken bij de mileustraat of de bouwmarkt, waar ze in een grote hoop liggen, vliegen hoogstzelden in brand.
Op 28 mei 2023 07:31:54 schreef SparkyGSX:
Het kan, maar dat gebeurd lang niet altijd. Big Clive heeft daar een keer een filmpje over gemaakt.
Volgens mij bedoel je dit filmpje: Are over-discharged lithium cells safe? (And how to test for damage.) Hij legt het hier IMHO best goed uit.
Wat ik meestal doe, is de cel met een kleine stroom opladen tot ongeveer 3V, en dan kijken of hij weer leeg lekt. Als dat niet het geval is, lijkt de cel weer bruikbaar te zijn, maar in de meeste gevallen ben je dan wel (veel) capaciteit kwijt.
Ik zie het meestal alleen als er al iets aan de hand is met de cel of het apparaat of het ding erg lang heeft gelegen, en dan gedragen Lithiumcellen zich zo ver ik kan zien niet anders dan andere chemieën. Meestal gooi ik die dingen weg als ik dit gedrag zie omdat ze dan EOL zijn. Af en toe heb ik er eentje die opzwelt, en dan kan je er ook niets meer mee, maar ik heb er nog nooit een opengebarsten of zelfontbrand gezien.
Volgens mij is het gewoon een mythe dat geheel ontladen Lithiumcellen een brandgevaar opleveren. Ja, de dendrieten kunnen kortsluiting geven, maar als er geen spanning op de cel staat maakt dat weinig uit. Als je eens 0,01-0,1C door zo een dendriet stuurt door hem te proberen te laden is dat onvoldoende vermogen om het ding te doen ontbranden. De hoeveelheid lading die in een cel zit tussen 0 en 3V is best wel klein, een Lithiumcel is onder de 3V bijna zo erg als een NiCd, de spanning keldert dan erg snel en er is dan nauwelijks energie meer te halen. Hier twee voorbeeldjes van lygte-info.dk:

Dit zijn twee willekeurige voorbeelden. Let op de schaal links.