Gazelle fiets

Hallo,

Ik kan een Gazelle fiets kopen met middenmotor.
Deze zou naar alle waarschijnlijkheid een defecte accu hebben.
Nu is mijn vraag kun je aan deze fiets zelf reparaties uitvoeren of moet deze later worden gereset bij een dealer.
In de bijlage een foto van de fiets.

Niet kopen zou ik zeggen gezien de vragen die je stelt als het is om die te herstellen, voor wisselstukken zou dat wel ok zijn.
Ik denk, als het enkel maar een defecte batterij is dat de eigenaar die wel zou herstellen...je kunt het hem altijd vragen om een nieuwe batterij te kopen (en activeren) bij zijn fietshandelaar.

LDmicro user.
JoWi

Special Member

De dealer hoeft niks te resetten (Gazelle met een Impulse moter), of je de accu gerepareerd krijg is een andere vraag. [Heb twee van die fietsen]

Ignorance is bliss

Hallo JoWi,

Waarom zou de accu niet te repareren zijn.
Heb je hier ervaring mee.
Het is puur uit nieuwsgierigheid want ze hebben de fiets inmiddels verkocht.
En wat mankeert er aan jou fietsen, is dat ook de accu die defect is.

JoWi

Special Member

Aan de fietsen niet, maar ik heb paar jaar geleden nieuwe (grotere) accus aangeschaft omdat de eersten de geest gaven. Fietsen zijn inmiddels bijna 8 jaar oud. Heb me er nog niet toe gebracht om de oude accus open te maken om te kijken wat er mee mis is.

Ignorance is bliss
Kruimel

Golden Member

Vaak zit er een BMS in die zich deactiveert, al weet ik niet of Gazelle dat ook doet. Ik geloof dat die van Bosch er nog wel bekend om stonden dat te doen. Met grotere accupacks hoeft er maar een enkele cel stuk te zijn om de functionaliteit van het hele pack teniet te doen, dat kan soms worden hersteld door de zwakke cel te vervangen. Het is wel een gedoe om te doen omdat die accupacks vaak vrij hermetisch dicht zitten en je dan veronderstelt dat alle andere cellen niet ook al versleten zijn.

Ik weet niet wat de fiets kostte, maar in sommige gevallen kan het wat waard zijn om de fiets te kopen en hem te gebruiken als niet-eletrische fiets en later eens te kijken wat je met die accu kan.

Je kunt om te beginnen kijken of de accu 2 of meer aansluitingen heeft. Als het maar 2 aansluitingen zijn, kan de accu niet communiceren met de rest van de fiets, en hoeft er dus ook niets "geactiveerd" te worden. Je kunt dan de cellen vervangen, en in de meeste gevallen zal het BMS dan gewoon werken. Als het BMS niet meer werkt, of dat was het probleem om mee te beginnen (door vocht of zo), kun je het BMS ook vervangen.

Als de accu meer dan 2 aansluitingen heeft, zal hij wel communiceren met de rest van de fiets, en dan wordt het een stuk moeilijker.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 mei 2023 09:31:37 schreef jama:
Waarom zou de accu niet te repareren zijn.

Een lithium cel die onder de 2.5V ontladen is geweest kan je nog wel gebruiken maar moet je ZEER voorzichtig opladen tot ie weer binnen de normale range zit. Dat "zeer voorzichtig" is iets wat de mee geleverde acculader niet kan. Zelden nodig.

Ga je dan TOCH laden dan kunnen de cellen "gevaarlijk" worden: In de fik vliegen bij een volgende laadbeurt.

Dus als de spanning onder de 2.5V zakt, dan valt er wat voor te zeggen dat het BMS zegt: Deze accu is total-loss. Dit kan wel gereset worden, maar de chipjes die dat regelen kunnen password beveiligd zijn. Dus Gazelle stopt er dan een password in bij het produceren van het BMS.

Als jij nu: "oude cellen, weg d'r mee" en nieuwe cellen er in zet. dan ziet het BMS: Spanning is nul geweest, Dat is onder de 2.5V -> accu total loss.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
JoWi

Special Member

Een van de twee oude accus reageert nog prima op het knopje op de accu (valt in slaap na een aantal dagen).
Bij een tweede keer drukken geeft ie nog 50% lading aan.
Steek hem in de fiets: nada response.
Ik vermoed dus dat het geen kapotte cel is maar ergens in de communicatie met de fiets. Misschien zoek ik het juiste bitje eens op en maak hem open...

Ignorance is bliss

Op 27 mei 2023 15:35:29 schreef SparkyGSX:
Je kunt om te beginnen kijken of de accu 2 of meer aansluitingen heeft. Als het maar 2 aansluitingen zijn, kan de accu niet communiceren met de rest van de fiets, en hoeft er dus ook niets "geactiveerd" te worden. Je kunt dan de cellen vervangen, en in de meeste gevallen zal het BMS dan gewoon werken. Als het BMS niet meer werkt, of dat was het probleem om mee te beginnen (door vocht of zo), kun je het BMS ook vervangen.

Dat is een gevaarlijke aanname: de video-accu's waarmee ik zoveel ervaring opgedaan heb in de wereld van gas gauges/BMS systemen, hadden ook maar 2 aansluitingen (lees: de connector heeft er meer en in 3 van de 5 accu's waren alle 7 aansluitingen uitbedraad, maar de lader doet er helemaal niets mee, het was een Sony of RED-protocol wat er overheen ging).

Ondanks die twee aansluitingen en dus 0 communicatie tussen camera en accu of tussen lader en accu, is het BMS er in wel zwaar beveiligd.

Zomaar cellen vervangen gaat dan alsnog niet en zeker met een te ver ontladen cel ga ik er vanuit dat de accu op slot gegaan is en die ene cel opladen niet helpt.

In de Joycube accu die ik hier nog heb liggen, hielp dat in ieder geval niet, ik móest het AFE-chipje vertellen zijn internal-fault bit weer 'clear' te maken: helaas blijft het external fault-bit hoog en die moet door de externe controller die per I2C met het AFE praat, opgelost worden. Omdat ik niet weet wat voor externe controller het is (omdat de opdruk gruwelijk slecht leesbaar is) ben ik nog niet verder gaan graven.

Ik overweeg nog met de accu bij de eigenaar langs te gaan en 'm even in de fiets of lader te proppen om te kijken wat er gebeurt. Duidelijk is wel dat er met het AFE of een van de balanceer-circuitjes iets mis is, maar ik weet nog niet welke van de twee.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bij sommige (simpele) BMS systemen kun je de cellen wel vervangen, en anders kun je dus het hele BMS vervangen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Op 27 mei 2023 16:41:38 schreef JoWi:
Een van de twee oude accus reageert nog prima op het knopje op de accu (valt in slaap na een aantal dagen).
Bij een tweede keer drukken geeft ie nog 50% lading aan.
Steek hem in de fiets: nada response.
Ik vermoed dus dat het geen kapotte cel is maar ergens in de communicatie met de fiets. Misschien zoek ik het juiste bitje eens op en maak hem open...

Zou ik zeker eens doen. Dit gebeurt soms als het een pack is waar er wel celspanningen worden gecontroleerd, maar niet worden gebalanceerd. Als er dan onbalans ontstaat zal het pack afschakelen. Als je dan weer laadt zullen de volste cellen het laadproces onderbreken, en als je hem dan weer in de fiets steekt de leegste cellen het ontlaadproces stoppen. In heel enkele gevallen kan je er weer een stuk leven aan geven door de lege cellen apart te laden met (bijvoorbeeld) een voeding, zelfs zonder ze uit het pack te verwijderen. Meestal zullen ze erg hard lekken en alsnog weer leeg raken omdat ze al beschadigd zijn, maar zelfs dan kan je er nog wel nieuwe cellen in zetten. Dit zie je veel bij accupacks van laptops.

Wat betreft het gevaar van volledig ontladen cellen heb ik het idee dat het wel meevalt. De informatie die ik vond was dat lege cellen voornamelijk een probleem zijn omdat ze dan omgepoold kunnen raken en ze dan intern koperdendrieten vormen die de cel vervolgens steeds snellen leegtrekken. Als ze niet onder de 0V komen degraderen ze wel, maar dat gebeurt op 4,2V ook (misschien wel sneller).

Ik vermoed dat er meer aan de hand is, je doet zomaar geen fiets weg voor een zacht prijsje als enkel de accu niet goed is.
Het woordje 'waarschijnlijkheid' in de startpost voorspelt niet veel goeds.
Zonder voorkennis van de fiets blijft het gokken waarbij de koper meestal de verliezer is.

LDmicro user.

Dat ben ik niet met je eens.

Er zijn mensen die de als de accu rot wordt rond gaan vragen naar een nieuwe accu en dan te horen krijgen dat die 800 euro kost (terwijl ze de fiets hebben gekocht voor 1000 of 2000). Dan beslissen ze: Dan neem ik wel een hele nieuwe fiets en bovendien NOOIT meer dit merk! (of "maar zeker wel dit merk want hij fietste lekker").

@kruimel: Fabrikanten van cellen zeggen dat je hem voorzichtig moet laden als ie te leeg is geweest. een fietsenfabriek moet naar dat soort dingen luisteren. En dus kunnen ze het zekere voor het onzekere nemen en dus de accu als totalloss verklaren totdat er iemand met verstand naar gekeken heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 mei 2023 19:56:45 schreef rew:

Er zijn mensen die de als de accu rot wordt rond gaan vragen naar een nieuwe accu en dan te horen krijgen dat die 800 euro kost (terwijl ze de fiets hebben gekocht voor 1000 of 2000). ...

Rond de 400 euro zal een betere prijszetting zijn voor een Gazelle batterij, daarvoor moet je geen andere fiets kopen, zelfs de moeite niet om die te repareren!

LDmicro user.

https://www.ktm-shop.nl/en/products/e-bike-bosch-battery-powerpack-500…

Op de gazelle site vond ik dat het Bosch baterijen zijn.
(in het buitenland kosten ze $550 en meer).

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 27 mei 2023 21:40:11 (40%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat ziet er een C7 fiets uit en uw getoonde batterij past daar niet in.
Deze is veel goedkoper maar ik zou toch bij de fietshandelaar gaan en die zal duidelijk meer kosten en misschien beter zijn.
https://www.fietsaccuwinkel.nl/product/compatibele-to-active-performan…

LDmicro user.

Geheel ontladen (0V) Li-ion cellen nooit proberen opnieuw op te laden, dit is echt levensgevaarlijk!
Bij het laden van een ontladen (0V) Li-ion cel gaat de Li-ion cel zeer heftig zelfontbranden (door een thermische kettingsreactie) welke wordt gestart door de hitte ontwikkeling van de kortsluitingen die zijn onstaan door de gevormde koperdendrieten die de separatorlaag in de cel hebben doorboort.

Het kan, maar dat gebeurd lang niet altijd. Big Clive heeft daar een keer een filmpje over gemaakt.

Wat ik meestal doe, is de cel met een kleine stroom opladen tot ongeveer 3V, en dan kijken of hij weer leeg lekt. Als dat niet het geval is, lijkt de cel weer bruikbaar te zijn, maar in de meeste gevallen ben je dan wel (veel) capaciteit kwijt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat het lang niet altijd gebeurd heeft te maken met hoelang de Li-ion cel is blijven liggen met 0V. Hoe langer een Li-ion cel is blijven liggen op 0V hoe groter de kans dat koperdendrieten kortsluitingen veroorzaken of nog kunnen gaan veroorzaken na herladen van de cel door mechanische invloeden op de cel zoals trillen of stoten.
Voor mij zijn 0V Li-ion cellen per definitie zeer onbetrouwbaar en potentieel zeer gevaarlijk (bij herladen), ik voer ze daarom altijd af naar het milieu park.

Kruimel

Golden Member

Het gebeurt toch vaak zat dat die dingen ontladen tot 0V? Oude mobieltjes raken ook leeg als je ze in de hoek gooit, en die ontbranden naar mijn weten nooit. Zelfs de oude batterijenbakken bij de mileustraat of de bouwmarkt, waar ze in een grote hoop liggen, vliegen hoogstzelden in brand.

Op 28 mei 2023 07:31:54 schreef SparkyGSX:
Het kan, maar dat gebeurd lang niet altijd. Big Clive heeft daar een keer een filmpje over gemaakt.

Volgens mij bedoel je dit filmpje: Are over-discharged lithium cells safe? (And how to test for damage.) Hij legt het hier IMHO best goed uit.

Wat ik meestal doe, is de cel met een kleine stroom opladen tot ongeveer 3V, en dan kijken of hij weer leeg lekt. Als dat niet het geval is, lijkt de cel weer bruikbaar te zijn, maar in de meeste gevallen ben je dan wel (veel) capaciteit kwijt.

Ik zie het meestal alleen als er al iets aan de hand is met de cel of het apparaat of het ding erg lang heeft gelegen, en dan gedragen Lithiumcellen zich zo ver ik kan zien niet anders dan andere chemieën. Meestal gooi ik die dingen weg als ik dit gedrag zie omdat ze dan EOL zijn. Af en toe heb ik er eentje die opzwelt, en dan kan je er ook niets meer mee, maar ik heb er nog nooit een opengebarsten of zelfontbrand gezien.

Volgens mij is het gewoon een mythe dat geheel ontladen Lithiumcellen een brandgevaar opleveren. Ja, de dendrieten kunnen kortsluiting geven, maar als er geen spanning op de cel staat maakt dat weinig uit. Als je eens 0,01-0,1C door zo een dendriet stuurt door hem te proberen te laden is dat onvoldoende vermogen om het ding te doen ontbranden. De hoeveelheid lading die in een cel zit tussen 0 en 3V is best wel klein, een Lithiumcel is onder de 3V bijna zo erg als een NiCd, de spanning keldert dan erg snel en er is dan nauwelijks energie meer te halen. Hier twee voorbeeldjes van lygte-info.dk:

Dit zijn twee willekeurige voorbeelden. Let op de schaal links.

Geheel ontladen (0V) Li-ion cellen ontbranden niet uit zichzelf omdat er geen energie meer aanwezig is in de cel die de zelfontbranding in gang kan zetten. Zoals eerder uitgelegd het zeer grote gevaar van de heftige zelfontbranding ontstaat pas wanneer men de ontladen (0V) Li-ion weer probeert op te laden en dus weer energie aan de cel toevoegd die de zelfontbranding in gang kan zetten door hitte vorming in de mogelijk aanwezige kortsluitingen in de separatorlaag.

Hoe langer ontladen (0V) Li-ion liggen te rusten hoe extreem gevaarlijker dat ze worden bij herladen.

Kruimel

Golden Member

Opnieuw:

Als je eens 0,01-0,1C door zo een dendriet stuurt door hem te proberen te laden is dat onvoldoende vermogen om het ding te doen ontbranden.

Het gevaar waar je voor waakt is er alleen als je een geheel ontladen cel met een onpraktisch grote stroom probeert op te laden. De laadsystemen in normale apparatuur zullen dat niet doen, alleen cheapo eBay-troep doet dat soms. De gedachtestap dat er een soort magische super-laagohmige dendriet zal zijn die pas als je de cel bijna helemaal vol hebt geladen opeens contact maakt is niet juist, en een ontoepasselijk laadregime is nodig om een cel tot ontbranding te brengen.

Kijk ook eens dat filmpje van Bigclive waar SparkyGSX aan refereerde en ik naar linkte, hij gaat er best diep op in. We zitten een beetje vast aan de illusie dat zelfontbrandende lithiumcellen algemeen zijn doordat er een klein aantal mediagenieke ongelukken zijn gebeurd, maar het tegendeel is waar. De problemen hangen echter wel bijna altijd samen met (onzorgvuldig) laden of mechanische schade en hebben zo ver ik kan zien nooit te maken met geheel ontladen cellen.

Op 26 mei 2023 18:39:31 schreef jama:
Hallo,

Ik kan een Gazelle fiets kopen met middenmotor.
Deze zou naar alle waarschijnlijkheid een defecte accu hebben.
Nu is mijn vraag kun je aan deze fiets zelf reparaties uitvoeren of moet deze later worden gereset bij een dealer.
In de bijlage een foto van de fiets.

deze batterij hoeft iet door een dealer aangemeld te worden.

Maar dan nog, als het BMS moeilijk doet, kan het alsnog tricky zijn om de cellen te vervangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/