Beste mensen,

Een onderdeel uit een Mercedes SL uit 1980 is kapot gegaan, ik heb deze uit de auto gehaald en de contactpunten gecontroleerd op functioneren d.m.v. doormeten met een multimeter, tot zover mijn elektronica-kennis.

Er zaten drie onderdelen (2 weerstanden, een onbekend onderdeel) welke niet functioneerde bij het doormeten.
Het onbekende onderdeel is doorgebroken! (de grijze), helaas zijn de codes en kleuren al ietwat doffer geworden dus het is moeilijk herleidbaar voor mij als leek.

Op onderstaande foto's heb ik geprobeerd om deze onderdelen te markeren met een rood tape-je.

Onder het paneel is in de hoek een lichte verkleuring te zien, mogelijk is dit de oorzaak geweest? Ik heb hier geen verstand van en vraag me af of dit paneel nog te repareren is, omdat er weinig onderdelen over zijn van deze auto.

Wat betreft de weerstanden heb ik op internet gezocht en de kleuren ingevoerd, ik kan maximaal 5 pagina's uploaden dus de codes zal ik hier manueel invoeren, het is wat lastig te zien door de verkleuring maar ik geloof dat deze twee weerstanden kapot zijn.

rood-geel-rood-blauw-groen = 242 MegaOhm
bruin-blauw-geel-goud = 160 kiloOhm

Het grotere onderdeel wat door midden gebroken is lijkt:
grijs-bruin-beige-bruin-grijs , maar omdat ik niet precies weet wat de naam van dit onderdeel is kom ik niet verder.

Bij voorbaat dank voor welke info dan ook!

Heb je de weerstanden aan een kant losgesoldeerd en toen gemeten? Als je ze aan beide kanten op de print meet, kan het zijn dat andere onderdelen (bijv een parallelweerstand) de meting beïnvloeden. Weerstand kan daardoor alleen lager meten dan de waarde volgens de kleurcodering, nooit hoger.

Gebroken component is stuk.

sowiso alles nasolderen, veel slechte solderingen op deze print. ook die bruine elco is een bekende bron van ellende..

Op 28 mei 2023 23:24:17 schreef Middelaar:
...
rood-geel-rood-blauw-groen = 242 MegaOhm
bruin-blauw-geel-goud = 160 kiloOhm
...

Een weerstand van 242MegaOhm is onbruikbaar in de automotive-wereld. Binnen de kortste keren is de weerstand veel lager geworden door de vervuiling.
Voor mijn gevoel is het een weerstand van 5,6kΩ met een tolerantie van 20%. Bruin-blauw-geel is inderdaad een weerstand van 160 kΩ. Deze waarde ligt ongeveer op de bovengrens wat nog bruikbaar is.
Ik zie op je foto een weerstand van 180kΩ 5% met een rood tape-je. Jouw blauw is bij mij grijs.
Overigens denk ik dat deze twee weerstanden gewoon in orde zijn. Je kunt ze eruitsolderen en dan met een universeelmeter ohms doormeten.
Het onbekende gebroken onderdeel is een weerstand met een voor mij onbekende waarde. Deze is stukgegaan omdat er ergens anders een kortsluiting of iets anders stuk is.

Ik sluit me aan bij 5k6 en 180k. Die zullen waarschijnlijk het prbleem niet zijn. De grijze weerstand is van buiten te ver beschadigd, de normaal in cijfers opgedrukte waarde is niet af te lezen.

De waarde is mogelijk nog te schatten door tussen de beschadiging en de pootjes te meten en dan op te tellen.

Er is een kans dat het niet werken ook komt door een heleboel slechte solderingen die ik zo op de foto's zie. De bruine verkleuring is vaak geen indicatie voor defecte onderdelen.

Verder wat testman zegt, die roodbruine elco. Ook zou ik de twee vermogenstransistoren en de diodes met de diodestand van de multimeter controleren op kortsluiting.

Overigens is deze module al eens vervangen, ik zie op onderdelen datumcodes van 1985 en 1987.

Staat er een mercedes of vdo nummer op het doosje waar de print in zit?

Op 28 mei 2023 23:24:17 schreef Middelaar:
...
Ik heb hier geen verstand van en vraag me af of dit paneel nog te repareren is, omdat er weinig onderdelen over zijn van deze auto.
..

Het paneel is eenvoudig te repareren als je van een bevriende mercedesrijder/ster zijn of haar paneel tijdelijk kan lenen.
Maar grote kans dat er nog iets anders stuk is. De grijze weerstand is er niet voor niks doorgebrand.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (12%)]

Het lijkt erop dat nagenoeg dezelfde schakeling 2x op deze print zit, met enkele wat andere weerstandswaarden eromheen.
Is die kapotte grijze weerstand niet gelijk aan de grijze weerstand die nog heel is, daar staat nog wel een leesbare waarde op, is alleen op de foto niet goed te zien.

Waarschijnlijk links en rechts gescheiden temperatuurregeling en daarom dubbel.
Maar, zoals ik al aangaf, een nummer van de unit geeft de mogelijkheid wat verder te zoeken...
Als TS even een foto van het doosje maakt wat er omheen zit.

Allereerst, allemaal ontzettend bedankt voor de info, en dat binnen een dag! Ik ben al een poosje bezig met het verzamelen van informatie, en dit had ik niet verwacht. Dit forum voelt als een warm bad!

Op 28 mei 2023 23:32:24 schreef Henk H.:
Heb je de weerstanden aan een kant losgesoldeerd en toen gemeten? Als je ze aan beide kanten op de print meet, kan het zijn dat andere onderdelen (bijv een parallelweerstand) de meting beïnvloeden. Weerstand kan daardoor alleen lager meten dan de waarde volgens de kleurcodering, nooit hoger.

Gebroken component is stuk.

Ik heb de weerstanden gemeten aan de contactpunten terwijl deze nog in het paneel zat, achteraf gezien begrijp ik wat je bedoelt. Bedankt voor de info!

Op 28 mei 2023 23:39:02 schreef testman:
sowiso alles nasolderen, veel slechte solderingen op deze print. ook die bruine elco is een bekende bron van ellende..

Oke, is het raadzaam om deze te vervangen, ook als deze nog ''goed'' is? Het lijkt me misschien handig om de zwakke schakels eruit te halen nu het paneel eruit ligt, de onderdelen zijn natuurlijk al behoorlijk gedateerd en hebben natuurlijk niet het eeuwige leven.

Op 28 mei 2023 23:45:30 schreef ohm pi:
[...]
Een weerstand van 242MegaOhm is onbruikbaar in de automotive-wereld. Binnen de kortste keren is de weerstand veel lager geworden door de vervuiling.
Voor mijn gevoel is het een weerstand van 5,6kΩ met een tolerantie van 20%. Bruin-blauw-geel is inderdaad een weerstand van 160 kΩ. Deze waarde ligt ongeveer op de bovengrens wat nog bruikbaar is.
Ik zie op je foto een weerstand van 180kΩ 5% met een rood tape-je. Jouw blauw is bij mij grijs.
Overigens denk ik dat deze twee weerstanden gewoon in orde zijn. Je kunt ze eruitsolderen en dan met een universeelmeter ohms doormeten.
Het onbekende gebroken onderdeel is een weerstand met een voor mij onbekende waarde. Deze is stukgegaan omdat er ergens anders een kortsluiting of iets anders stuk is.

Super! Ik ga hier komende dagen mee aan de slag, ik vermoedt dat ik een beetje kleurenblind ben. Goed om te weten dat het onbekende onderdeel een weerstand is, en het zou natuurlijk helemaal fijn zijn als ze toch in orde blijken te zijn, weer een stapje verder!

Op 29 mei 2023 00:08:12 schreef maartenbakker:
Ik sluit me aan bij 5k6 en 180k. Die zullen waarschijnlijk het prbleem niet zijn. De grijze weerstand is van buiten te ver beschadigd, de normaal in cijfers opgedrukte waarde is niet af te lezen.

De waarde is mogelijk nog te schatten door tussen de beschadiging en de pootjes te meten en dan op te tellen.

Er is een kans dat het niet werken ook komt door een heleboel slechte solderingen die ik zo op de foto's zie. De bruine verkleuring is vaak geen indicatie voor defecte onderdelen.

Verder wat testman zegt, die roodbruine elco. Ook zou ik de twee vermogenstransistoren en de diodes met de diodestand van de multimeter controleren op kortsluiting.

Overigens is deze module al eens vervangen, ik zie op onderdelen datumcodes van 1985 en 1987.

Bedankt! ik merk wel dat ik door een hele andere bril kijk als ''leek'', de verkleuring was hetgeen wat mij als eerst opviel. het is fijn dat ik nu weet welke transistoren het zijn, en ik ga opnieuw solderen.
Ik heb een lijstje gemaakt van welke onderdelen gecontroleerd/vervangen moeten worden (diodes, vermogenstransistor, bruine elco) al met al is het een en leerzaam project.

Leuk om te weten dat het paneel al vervangen is, Ik heb het paneel goed bestudeert maar toch wel grappig om te zien hoeveel ik over het hoofd heb gezien!

Op 29 mei 2023 00:13:09 schreef revado:
Staat er een mercedes of vdo nummer op het doosje waar de print in zit?

Ja, deze heb ik gevonden. Ik zal de foto van het doosje toevoegen als bijlage. Er staan twee nummers op (412.204/001/001 en de tweede 000 835 01 57)

Op 29 mei 2023 00:18:18 schreef ohm pi:
[...]Het paneel is eenvoudig te repareren als je van een bevriende mercedesrijder/ster zijn of haar paneel tijdelijk kan lenen.
Maar grote kans dat er nog iets anders stuk is. De grijze weerstand is er niet voor niks doorgebrand.

Dat is een slim idee waar ik nog niet aan gedacht had, ik ben helaas bang dat er niemand bereid is om deze los te maken. Ik hou 'm in mn achterhoofd, dit zou het proces wel makkelijker maken.

Op 29 mei 2023 00:36:13 schreef vergeten:
Het lijkt erop dat nagenoeg dezelfde schakeling 2x op deze print zit, met enkele wat andere weerstandswaarden eromheen.
Is die kapotte grijze weerstand niet gelijk aan de grijze weerstand die nog heel is, daar staat nog wel een leesbare waarde op, is alleen op de foto niet goed te zien.

Ik zal een foto toevoegen van de andere weerstand, het zou kunnen dat dit dezelfde zijn, in dat geval is buitenkant in het midden van het component compleet verbrand en is nu dus de onderliggende laag (beige) zichtbaar, middenin lijkt een poederige substantie te zitten.
Ik heb zojuist een code onderop de weerstand gevonden welke mogelijk identiek is aan de doorgebrande weerstand, dit voelt als echt detective-werk! het onbekende onderdeel zou dus zo maar eens hetzelfde kunnen zijn, en dus een 6R8 5%. Foto toegevoegd als bijlage (gelukkig dat ik net mn nagels geknipt heb) en bedankt voor de hulp.

Op 29 mei 2023 00:55:42 schreef revado:
Waarschijnlijk links en rechts gescheiden temperatuurregeling en daarom dubbel.
Maar, zoals ik al aangaf, een nummer van de unit geeft de mogelijkheid wat verder te zoeken...
Als TS even een foto van het doosje maakt wat er omheen zit.

Als het goed is heb ik nu alle foto's compleet, mijn dank is groot, en allemaal nog een fijne pinksterdag!

Er worden ook airco onderdelen uit slopers verkocht maar ik kom al zoekende de Merc SL serie de 450SL en 560SL tegen. Geen 460SL.

Die regelaar, ook versterker genoemd, zit in veel meer mercedessen uit die jaren zoals de 300D en die is wat meer gangbaar.
In Amerika zal deze meer voorkomen met airco dan in NL, maar er zijn er ook zat geimporteerd.

Onderstaaand bedrijf heeft een lijst staan welke wagens er een zit, daar is mogelijk verder op te zoeken.

https://www.2040-parts.com/mercedes-benz-vdo-new-clima-control-computo…

Er is ook een bedrijf in helmond die ze repareert heb ik gevonden.
Zoek op het vdo nummer daarvoor ( 412.xxx nummer) en je krijgt al een hoop meer info..
Misschien kunnen die wat doen?

Op 29 mei 2023 16:02:03 schreef Middelaar:

[...]
Oke, is het raadzaam om deze te vervangen, ook als deze nog ''goed'' is? Het lijkt me misschien handig om de zwakke schakels eruit te halen nu het paneel eruit ligt, de onderdelen zijn natuurlijk al behoorlijk gedateerd en hebben natuurlijk niet het eeuwige leven.

Die bruine ROE(derstein) EK condensatoren zijn een bekende bron van ellende na al die jaren.
En ze falen graag in sluiting, dus het is zeker aan te bevelen die te vervangen.

Op 29 mei 2023 17:08:20 schreef RAAF12:
Er worden ook airco onderdelen uit slopers verkocht maar ik kom al zoekende de Merc SL serie de 450SL en 560SL tegen. Geen 460SL.

Een Mercedes 460SL bestaat ook niet, Dus TS heeft een 450SL of 560SL.