Beste mensen,

Een onderdeel uit een Mercedes SL uit 1980 is kapot gegaan, ik heb deze uit de auto gehaald en de contactpunten gecontroleerd op functioneren d.m.v. doormeten met een multimeter, tot zover mijn elektronica-kennis.

Er zaten drie onderdelen (2 weerstanden, een onbekend onderdeel) welke niet functioneerde bij het doormeten.
Het onbekende onderdeel is doorgebroken! (de grijze), helaas zijn de codes en kleuren al ietwat doffer geworden dus het is moeilijk herleidbaar voor mij als leek.

Op onderstaande foto's heb ik geprobeerd om deze onderdelen te markeren met een rood tape-je.

Onder het paneel is in de hoek een lichte verkleuring te zien, mogelijk is dit de oorzaak geweest? Ik heb hier geen verstand van en vraag me af of dit paneel nog te repareren is, omdat er weinig onderdelen over zijn van deze auto.

Wat betreft de weerstanden heb ik op internet gezocht en de kleuren ingevoerd, ik kan maximaal 5 pagina's uploaden dus de codes zal ik hier manueel invoeren, het is wat lastig te zien door de verkleuring maar ik geloof dat deze twee weerstanden kapot zijn.

rood-geel-rood-blauw-groen = 242 MegaOhm
bruin-blauw-geel-goud = 160 kiloOhm

Het grotere onderdeel wat door midden gebroken is lijkt:
grijs-bruin-beige-bruin-grijs , maar omdat ik niet precies weet wat de naam van dit onderdeel is kom ik niet verder.

Bij voorbaat dank voor welke info dan ook!

Heb je de weerstanden aan een kant losgesoldeerd en toen gemeten? Als je ze aan beide kanten op de print meet, kan het zijn dat andere onderdelen (bijv een parallelweerstand) de meting beïnvloeden. Weerstand kan daardoor alleen lager meten dan de waarde volgens de kleurcodering, nooit hoger.

Gebroken component is stuk.

sowiso alles nasolderen, veel slechte solderingen op deze print. ook die bruine elco is een bekende bron van ellende..

Op 28 mei 2023 23:24:17 schreef Middelaar:
...
rood-geel-rood-blauw-groen = 242 MegaOhm
bruin-blauw-geel-goud = 160 kiloOhm
...