Op 23 juni 2023 17:04:54 schreef McAwesome:
[...]

Persoonlijk zou ik het kluisje vervangen nu je er al zoveel moeite hebt ingestoken, maar ik heb begrepen dat je er nogal aan gehecht bent.

Eén van de redenen waarom ik dit zeg is ook omdat dat soort kluisjes niet echt inbraakveilig zijn. Dat is meermaals gedemonstreerd door the Lock Picking Lawyer op YouTube. Nou ja, ik weet ook niet hoe waardevol de inhoud is natuurlijk en hoe belangrijk inbraakveiligheid voor jou is.

Dat klopt, ik ben er aan gehecht. Heeft een oorsprong. Maar daarnaast is het voor mij de uitdaging om het te vinden. Vooral omdat er maar een paar onderdelen opzitten. Om de veiligheid gaat het niet helemaal echt natuurlijk. Dit is geen kluis topic. Ik kan het gewoon niet uitstaan dat het niet te ontdekken is. Ik heb zoveel gerepareerd in m'n leven,....

Op 24 juni 2023 01:19:24 schreef Arco:
[...]
Aage M (en zijn hele familie trouwens) was een hele beroemdheid in Denhaag toen.
Kwam er vaak langs als ik van Stuut & Bruin naar Radio Ster liep via de Lange Beestenmarkt waar ze hun uitvalsbasis hadden... :)

Hee, wat geestig,... ik heb in de jaren 70tig tegenover Stuut en Bruin gewoond ;-) De Prinsengracht dus :-)

Op 24 juni 2023 17:36:23 schreef benleentje:
[...]Dat hangt van de oorzaak af.
Als je 10V ipv 5V op het IC zxet dan is hij helemaal kapot.
Trek je teveel stroom uit een uitgang dan is enkel die uitgang kapot idem voor een ingang waar je net veel spanning op zet.
IK vermoed dat dit een IC een microcontroller is. Een microcotroller is een sorrt van mini computer in een IC, dus met CPU, geheugen, programma geheugen en nog wat meer. Dat programma geheugen heeft een beperkte levensduur en er verdwijnt op de lange duur steeds een bitje. Dus het programma gaat dan fouten maken. Normaal gebeurt dan pas na 30 of 40 jaar niet al in 10 jaar.
Maar dat zou eigenlijk altijd dezelfde fout moeten maken en dus niet zo random als het nu gebeurt.

Als het zo random gebeurt en vooral de nacht dan ga ik toch eerder aan temperatuur of vocht denken. Door temperatuur veranderen gaat het uitzetten of krimpen waardoor en printbreuk kan ontstaan en er soms wel en soms geen contact is. En dat kan overal optreden theoretisch zelf in het IC.

Een ander iets at random kan optreden is stoorsignalen, maar in deze simpele schakeling verwacht ik dat het geen invloed heeft. Overdag zijn er meer stoorsignalen omdat er dan meer apparatuur aan staat.

Echte software dus,... ? jah, dan begrijp ik dat er wat fout kan gaan :-)

Op 22 juni 2023 20:28:55 schreef ohm pi:
Je elektronica heeft maar een paar onderdelen. Als alle onderdelen goed zijn, dan kan het niet anders of het IC is appelig. Een IC bestaat oa uit meerdere transistoren. Er kan dan natuurlijk eentje stuk gaan.
CMOS IC's uit de 4000 serie die in rust meer dan 1 mA stroom gebruiken terwijl alle ingangen netjes afgesloten zijn, zijn stuk, ondanks dat ze functioneel goed zijn.

Maar het inconsequente gedrag dan? Het is een spook huis kluis,...

Op 24 juni 2023 21:00:12 schreef McAwesome:
[...]

Misschien is er iets vreemd aan de hand met de elco naast het IC. Dat is zo typisch een onderdeel dat met de jaren achteruit gaat. Niet dat ik de kans heel hoog inschat maar even vervangen kan geen kwaad.

Voor het overige bedient de elektronica een solenoid welke de draaiknop vrijgeeft. Misschien dat die iets oppikt van magnetisch veld ofzo. Ook vrij onwaarschijnlijk. Dat is ook het grote probleem met die kluisjes, de kern van het solenoid is met diverse technieken goed manipuleerbaar, ook in een kast en open is de kluis.

De elco was al nieuw, maar ik heb hem nog eens vervangen. Leverde inderdaad niks op,... tja, die solenoid heeft er altijd al gezeten denk ik dan,... 10 jaar zonder storingen. Of?

Wat ik eens zou proberen is om de print zo kaal mogelijk aan te sluiten, dus alles water niet perse op hoeft er even aflaten zoals toetsenbord en de uitgang naar de solenoid en dan het ding eerst eens aansluiten via een 5V SUB voeding. Ik gebruik daar een oude USB kabel voor waarvan ik de kant die ik niet nodig heb eraf knip en dan even vast soldeer.

Als dat de duurtest overleeft eens de solenoid aansluiten en na die duurtest het display aansluiten.

Of als de eerste duur test is goed gegaan hetzelfde op batterijen dus nog voor de solenoid.

Dus je voegt elke keer maar 1 onbekende variabele toe.

Op 25 juni 2023 22:48:30 schreef benleentje:
Wat ik eens zou proberen is om de print zo kaal mogelijk aan te sluiten, dus alles water niet perse op hoeft er even aflaten zoals toetsenbord en de uitgang naar de solenoid en dan het ding eerst eens aansluiten via een 5V SUB voeding. Ik gebruik daar een oude USB kabel voor waarvan ik de kant die ik niet nodig heb eraf knip en dan even vast soldeer.

Als dat de duurtest overleeft eens de solenoid aansluiten en na die duurtest het display aansluiten.

Of als de eerste duur test is goed gegaan hetzelfde op batterijen dus nog voor de solenoid.

Dus je voegt elke keer maar 1 onbekende variabele toe.

troubleshooting mode is pending,... ik laat weten! Bedankt!

Op 29 juni 2023 18:25:57 schreef Multivibrator:
[...]

troubleshooting mode is pending,... ik laat weten! Bedankt!

Ik quote mezelf,... is dat niet quoteseption?

Hoe dan ook, ik heb de matrix keypad weggelaten en er is een record aantal dagen zonder storing. Het zal dus toch aan de matrix gelegen hebben. Hoewel ik het niet kan verklaren en weet niet zeker of dit wetenschappelijk is bewezen. De matrix kan ik niet uit elkaar halen. Dat is een gelijmde toestand. Nog een laatste idee voordat ik het ding met pijn in m'n hart weggooi?

Hoewel ik het niet kan verklaren en weet niet zeker of dit wetenschappelijk is bewezen.

Dat is toch niet belangrijk, dit is gewoon een standaard manier van storing zoeken. En hoewel dus nog niet 100% zeker is eigenlijk toch wel duidelijk dat het keypad de problemen veroorzaakt.
Op mijn werk los ook zo ook vaak dingen op, er blijft dan wel iets knagen van als het toch dit of dat is maar als de storing dan wegblijft is het goed. Soms komt de storing ook weer terug en dan moet je verder zoeken.

Soms doe ik dan later wel een keer in het defecte onderdeel hier het keypad nog verder onderzoek door het gewoon open te slopen en te kijken wat er nu echt aan de hand is, maar vaak is dat de moeite niet en moet de productie doorgaan en dan vervang je soms iets zonder 100% zeker te zijn.

. Hoewel ik het niet kan verklaren en weet niet zeker of dit wetenschappelijk is bewezen. De matrix kan ik niet uit elkaar halen. Dat is een gelijmde toestand. Nog een laatste idee voordat ik het ding met pijn in m'n hart weggooi?

Er is al eerder gezegd dat er vocht in de matrix kan zitten waarvan jij ik dacht dat jij zei dat het niet kan. Maar hoe weet je dat als het niet open kan? Dat iets dicht zit wil niet zeggen water dicht is.

Dat is een gelijmde toestand.

Als je het dan toch denkt te moeten weggooien dan zou ik gewoon toch die matrix open slopen erger kan het dan niet worden.

Maal anders eens een foto van het ding en hopelijk ziet iemand hier hoe je die open kan krijgen. Als het zo een matrix is wat ik denk dat het is dan zit het wel gelijmd maar verder niet met epoxy ingegoten. Ik doe zoiets dan in de bankschroef in de breedte inspannen en precies op de lijmnaden en dan voorzichtig die dichter draaien, dan kraakt dat zo open.
Maar met een dremel en kleine slijpschijf heb je die lijmnaad ook zo open en desnoods met een zaag.

En anders kan je er nog zoiets in bouwen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004571763795.html?spm=a2g0o.product…

En deze zijn nog leuker die plak je er gewoon bovenop
https://nl.aliexpress.com/item/741772052.html?spm=a2g0o.productlist.ma…

[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk,... Troubleshooting heb ik wel veel gedaan, maar je begrijpt ook voor de 'wetenschap' wil je 100% weten hé :-)
Heb net ff een paar foto's gemaakt,...
Waar het eventuele vocht vandaan kan komen zou ik niet weten. Ik heb een droog huis en er is niets mee gebeurd, maar kan.
Wellicht haal ik hem open om te zien hoe de toestand is. Ik heb een matrix besteld, even geduld natuurlijk :-)
Maar leuk idee,... ik ben benieuwd of het gaat werken en of dan ook de storing wegblijft. Wellicht is de keypad toch een 'antenne' die wat rommel binnenhaalt. Maar dat is misschien toch te ver gezocht.

Ik zou er nog op terugkomen:
Het keypadje van ali heb ik besteld en bleek niet aanpasbaar te zijn.
Ik heb omdat er vocht geopperd was het keypadje een dag in de vreeslijke hete zon gelegd. Als er iets van vocht was dan moet dat weg zijn.
Bij het plaatsen van het keypadje viel de versterking van de connector eraf en was gelijk kwijt. Ik heb het bandkabeltje zonder die versterking/versteviging in de connector geplaatst en dat ging prima. Wat ik gelijk dacht is dat die wat dunne bandkabel zich op deze manier beter zou schikken naar de eventuele ongelijke druk van alle connectoren. Dit is drie weken geleden. Dus een duurtest is gedaan en de 'spook' is niet meer langs geweest. Twee veranderingen gelijk dus weer geen wetenschap. Is het toch vocht geweest of is m'n idee van die dunne bandkabel de oplossing geweest? Wie zal het weten. Maar intussen ben ik bij met m'n werkende kluisje! :-)
Bedankt allemaal voor het meedenken en alle voorstellen!

Fijn om te horen dat je kluis het weer doet.