Op 16 juni 2023 11:29:30 schreef Arco:
Ik begrijp nog steeds niet hoe je vastgesteld hebt dat pull-downs nodig zijn, en geen pull-ups...
Dit vraag je aan ohm pi toch? Het is iig een voorstel van hem.
Ik heb het uitgevoerd intussen. Niks opgeblazen en nu maar afwachten of het spookjes weghoud
Ik ben echt benieuwd. Ik vind het idee wel heel aannemelijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Gezien het oplichten van het errorlampje denk ik dat de weerstanden geen verschil maken...
Pull-downs is trouwens een 50% gok, kan dus ook pull-ups zijn... 
Op 15 juni 2023 16:03:05 schreef Arco:
Weet je zeker dat het pull-down moet zijn?
6 lijntjes voor een 3x4 keyboard is ook vreemd (normaal heb je er minimaal 7 nodig om een matrix te kunnen maken)
Het is een 7 lijnen waarvan één 0 denk ik?
Op 16 juni 2023 16:17:17 schreef Multivibrator:
[...]Het is een 7 lijnen waarvan één 0 denk ik?
Ik denk wel dat het om pull-down gaat om de ingangen te stabiliseren.
Als ik de toetsen indruk krijg je altijd een duidelijk contact. Dus denk ik niet dat er iets te uppen is toch?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik denk wel dat het om pull-down gaat om de ingangen te stabiliseren.
Het is een 7 lijnen waarvan één 0 denk ik...
Denken is goed, meten is weten is beter... 
Kans dat je het goed hebt is 50%, ligt aan wat de ontwerper toevallig heeft gemaakt. (beide kan even goed)
Op 16 juni 2023 16:40:53 schreef Arco:
[...]
[...]
Denken is goed, meten is weten is beter...Kans dat je het goed hebt is 50%, ligt aan wat de ontwerper toevallig heeft gemaakt. (beide kan even goed)
Het moet allemaal tussendoor,... (speciale zorg) time is of the essence hier. Nu ben ik helemaal vergeten om te meten van wat benleentje helemaal uitgelegd heeft. Ik heb een logic probe notabene. Ik volg even ohm pi. Het is nu afwachten. Ik kom hierop terug,...
Op 16 juni 2023 11:29:30 schreef Arco:
Ik begrijp nog steeds niet hoe je vastgesteld hebt dat pull-downs nodig zijn, en geen pull-ups...
Dat heb ik ook niet vastgesteld. Het is gewoon een gok. De bedoeling van de weerstanden is om geen spanningsopbouw op de ingangen te krijgen. Met een beetje mazzel werkt het. Als dit niet werkt dan kan je er pull-ups van maken en anders is het jammer en aardig geprobeerd.
Er gaat niks stuk en het is een kleine moeite om die weerstanden te solderen.
benleentje
Golden Member
De bedoeling van de weerstanden is om geen spanningsopbouw op de ingangen te krijgen.
Spanningsopbouw? Volgens mij zijn het dat zwevende ingangen die niet goed als een 0 of 1 word aangestuurd of helemaal niet word aangestuurd.
Met een pull-down weerstand hang je de ingang via de weerstand aan de gnd = 0. Zo is de ingang niet meer zweven maar gedefinieerd als een 0, maar omdat de weerstand een relatief zachte aansluiting naar de 0 is kan je er nog steeds 5v opzetten om de ingang hoog te maken.
Idem met een pull-up weerstand dan definieer je de ingang als hoog als er verder geen signaal op de ingang staat.
Als ik de toetsen indruk krijg je altijd een duidelijk contact. Dus denk ik niet dat er iets te uppen is toch?
Als je nu gewoon nog normaal de goede toetsen kan indrukken en de kluis herkent de toetsen dan is het gewoon goed. Als je dat via een pull-up had gedaan dan worden de toetsen niet meer herkend maar er kan verder niets kapot gaan. Maak je de weerstanden te klein bv 1k ohm dan gaat er teveel stroom lopen en dan kan er wel wat defect gaan. Normaal neem ik 10k ohm maar in batterij gevoed apparaten wil je minimale stroom met maximale goede werking en dan is 150k ohm denk ik een goede keus.
Op 16 juni 2023 22:02:16 schreef benleentje:
[...]Spanningsopbouw? Volgens mij zijn het dat zwevende ingangen die niet goed als een 0 of 1 word aangestuurd of helemaal niet word aangestuurd.
Met een pull-down weerstand hang je de ingang via de weerstand aan de gnd = 0. Zo is de ingang niet meer zweven maar gedefinieerd als een 0, maar omdat de weerstand een relatief zachte aansluiting naar de 0 is kan je er nog steeds 5v opzetten om de ingang hoog te maken.
Idem met een pull-up weerstand dan definieer je de ingang als hoog als er verder geen signaal op de ingang staat.[...]Als je nu gewoon nog normaal de goede toetsen kan indrukken en de kluis herkent de toetsen dan is het gewoon goed. Als je dat via een pull-up had gedaan dan worden de toetsen niet meer herkend maar er kan verder niets kapot gaan. Maak je de weerstanden te klein bv 1k ohm dan gaat er teveel stroom lopen en dan kan er wel wat defect gaan. Normaal neem ik 10k ohm maar in batterij gevoed apparaten wil je minimale stroom met maximale goede werking en dan is 150k ohm denk ik een goede keus.
De spook is weer langs geweest. Ik ben het spook gaan noemen omdat het altijd in de nacht gebeurd 
één keer was er weer die foutmelding toen ik hem ff aan het testen was,..
Daarna in de nacht. Zonder iemand erbij.
Wat kan er nou na 10 jaar trouwe dienst mis gaan met zo'n simpel dingetje? Zijn er nog ideeën? Dit moet toch te tackelen zijn of?
Arco
Special Member
Het error ledje duidt erop dat de controller waarschijnlijk reboot. Ik verwacht vocht, slechte elco, geoxideerde verbinding of batterijen,...)
Werkte 'ie zonder keyboard aangesloten wel naar behoren?
Op 21 juni 2023 11:43:06 schreef Arco:
Het error ledje duidt erop dat de controller waarschijnlijk reboot. Ik verwacht vocht, slechte elco, geoxideerde verbinding of batterijen,...)
Werkte 'ie zonder keyboard aangesloten wel naar behoren?
Ik noem het error,... het zijn de biepjes van 'verkeerde code'.
Zonder keyboard is er geen storing geweest maar ik denk niet dat ik hem een week in die toestand heb gehad. Ik heb de input contacten nu allemaal leeg gehaald en overnieuw gesoldeerd en de elco vervangen. Elke ingreep heeft een duurtest nodig.
De truc met de weerstanden heeft niet tot een oplossing geleid. De weerstanden kan je dus gewoon weghalen.
Dan kan je doen wat Arco hiervoor opnoemt.
Hopelijk is niet je IC halfgaar.
Op 21 juni 2023 14:22:57 schreef ohm pi:
De truc met de weerstanden heeft niet tot een oplossing geleid. De weerstanden kan je dus gewoon weghalen.
Dan kan je doen wat Arco hiervoor opnoemt.
Hopelijk is niet je IC halfgaar.
Ik heb het goed nagekeken en alles is strak, droog en schoon.
Heb net nog ff de code ingetoetst en merk dat het ook echt wel mis kan gaan met intoetsen. Alsof het getriggerd wordt en dan niet meer 'luistert' naar de invoering en er vertraagt biepjes komen met gevolg de foutmelding (verkeerde code). Kan een ic half kapot? Ik dacht altijd of heel of defect.
Je elektronica heeft maar een paar onderdelen. Als alle onderdelen goed zijn, dan kan het niet anders of het IC is appelig. Een IC bestaat oa uit meerdere transistoren. Er kan dan natuurlijk eentje stuk gaan.
CMOS IC's uit de 4000 serie die in rust meer dan 1 mA stroom gebruiken terwijl alle ingangen netjes afgesloten zijn, zijn stuk, ondanks dat ze functioneel goed zijn.
Arco
Special Member
Ik heb genoeg membraamkeyboards meegemaakt waar niks aan te zien was en er toch vocht in zat (binnen gekomen via de 'staart')
Op 22 juni 2023 20:28:55 schreef ohm pi:
Je elektronica heeft maar een paar onderdelen. Als alle onderdelen goed zijn, dan kan het niet anders of het IC is appelig. Een IC bestaat oa uit meerdere transistoren. Er kan dan natuurlijk eentje stuk gaan.
CMOS IC's uit de 4000 serie die in rust meer dan 1 mA stroom gebruiken terwijl alle ingangen netjes afgesloten zijn, zijn stuk, ondanks dat ze functioneel goed zijn.
Ja ik ga ook twijfelen aan de toestand van het IC zelf. Ik kan hem niet vinden dus vervangen. Einde oefening?
Op 22 juni 2023 20:35:27 schreef Arco:
Ik heb genoeg membraamkeyboards meegemaakt waar niks aan te zien was en er toch vocht in zat (binnen gekomen via de 'staart')
Ik begrijp het, maar deze is echt vochtvrij,... Zou wel zo leuk zijn,... zo makkelijk opgelost 
Op 23 juni 2023 16:26:36 schreef Multivibrator:
[...]Ja ik ga ook twijfelen aan de toestand van het IC zelf. Ik kan hem niet vinden dus vervangen. Einde oefening?
Persoonlijk zou ik het kluisje vervangen nu je er al zoveel moeite hebt ingestoken, maar ik heb begrepen dat je er nogal aan gehecht bent.
Eén van de redenen waarom ik dit zeg is ook omdat dat soort kluisjes niet echt inbraakveilig zijn. Dat is meermaals gedemonstreerd door the Lock Picking Lawyer op YouTube. Nou ja, ik weet ook niet hoe waardevol de inhoud is natuurlijk en hoe belangrijk inbraakveiligheid voor jou is.
benleentje
Golden Member
Eén van de redenen waarom ik dit zeg is ook omdat dat soort kluisjes niet echt inbraakveilig zijn.
Bestaat inbraak veilig eigenlijk wel? Als je maar genoeg tijd hebt dan is volgens mij elke kluis te kraken. Zo kleine kluis is meer bedoelt als afschrikmiddel zodat een dief denkt dat is me teveel moeite. Tenzij de dief het al eerder wist en er speciaal voor deze inbraak gaat.
Vaak is de tijd ook erg beperkt voor een dief zeker als er een inbraak alarm is met een actieve service naar een meld kamer.
Op 23 juni 2023 20:16:51 schreef benleentje:
[...]Bestaat inbraak veilig eigenlijk wel? Als je maar genoeg tijd hebt dan is volgens mij elke kluis te kraken.
Dat klopt wel maar met een De Raat Robur-kluis ga je toch werk hebben om die open te krijgen 
Het punt is dat die goedkope kluisjes soms zó slecht zijn dat je ze sneller open krijgt met een magneet of een flinke bonk tegen de bovenkant dan met de code. Ook het reserveslotje voor als de batterijen leeg zijn is dikwijls erg makkelijk te kraken.
https://www.youtube.com/watch?v=JmMo73yIv1A
https://www.youtube.com/watch?v=EveAKZNs83A
Mooi verhaal vond ik de kluis van V&D in de Friesche hoofdstad die werd leeggehaald. De crimineel had een extra thermische lans nodig dus even op en neer naar Den Haag gekacheld om die op te halen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aage_Meinesz
De woning tot Fort Knox ombouwen is ook zo'n ding, tot je J. Bond tegenover je hebt staan.. hmm komkommertijd, of ligt het aan mij <G>
/OT
Arco
Special Member
De crimineel had een extra thermische lans nodig dus even op en neer naar Den Haag gekacheld om die op te halen.
Aage M (en zijn hele familie trouwens) was een hele beroemdheid in Denhaag toen.
Kwam er vaak langs als ik van Stuut & Bruin naar Radio Ster liep via de Lange Beestenmarkt waar ze hun uitvalsbasis hadden... 
benleentje
Golden Member
Op 22 juni 2023 10:26:04 schreef Multivibrator:
Kan een ic half kapot? Ik dacht altijd of heel of defect.
Dat hangt van de oorzaak af.
Als je 10V ipv 5V op het IC zxet dan is hij helemaal kapot.
Trek je teveel stroom uit een uitgang dan is enkel die uitgang kapot idem voor een ingang waar je net veel spanning op zet.
IK vermoed dat dit een IC een microcontroller is. Een microcotroller is een sorrt van mini computer in een IC, dus met CPU, geheugen, programma geheugen en nog wat meer. Dat programma geheugen heeft een beperkte levensduur en er verdwijnt op de lange duur steeds een bitje. Dus het programma gaat dan fouten maken. Normaal gebeurt dan pas na 30 of 40 jaar niet al in 10 jaar.
Maar dat zou eigenlijk altijd dezelfde fout moeten maken en dus niet zo random als het nu gebeurt.
Als het zo random gebeurt en vooral de nacht dan ga ik toch eerder aan temperatuur of vocht denken. Door temperatuur veranderen gaat het uitzetten of krimpen waardoor en printbreuk kan ontstaan en er soms wel en soms geen contact is. En dat kan overal optreden theoretisch zelf in het IC.
Een ander iets at random kan optreden is stoorsignalen, maar in deze simpele schakeling verwacht ik dat het geen invloed heeft. Overdag zijn er meer stoorsignalen omdat er dan meer apparatuur aan staat.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 23 juni 2023 17:04:54 schreef McAwesome:
[...]
Eén van de redenen waarom ik dit zeg is ook omdat dat soort kluisjes niet echt inbraakveilig zijn.
Dat klopt als een bus maar heel vaak staan die in een kast of onder het bed. 
Als je zo'n ding met wat fatsoenlijke ankers vastzet aan de muur in een kast.
Dan kost het wat meer tijd en hebben ze niet veel ruimte om het ding te kraken en ze kunnen hem niet onder de arm meenemen.
Op 24 juni 2023 17:36:23 schreef benleentje:
[...]
Als het zo random gebeurt en vooral de nacht dan ga ik toch eerder aan temperatuur of vocht denken.
Misschien is er iets vreemd aan de hand met de elco naast het IC. Dat is zo typisch een onderdeel dat met de jaren achteruit gaat. Niet dat ik de kans heel hoog inschat maar even vervangen kan geen kwaad.
Voor het overige bedient de elektronica een solenoid welke de draaiknop vrijgeeft. Misschien dat die iets oppikt van magnetisch veld ofzo. Ook vrij onwaarschijnlijk. Dat is ook het grote probleem met die kluisjes, de kern van het solenoid is met diverse technieken goed manipuleerbaar, ook in een kast en open is de kluis.