Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het is helemaal niet bekend of het pull-up of pull-down moet zijn? (beide kan, ik gebruik altijd pull-ups bij mijn keyboards)
(en 220k is wel extreem hoog, iets van 22...47k is gebruikelijker)
benleentje
Golden Member
soms is er gewoon alsof iemand toetsjes indruk met als gevolg de foutmeldingen piepjes.
Zijn het echt eerst de piepjes van de toetsen en zie je dan ook op het display of zijn het de piepjes na een reset of als de spanning even is weggevallen? Ik zou eerst dat eens even uitzoeken.
Ik vermoed dat de ingangen van de microcontroller daar waar het toetsenbord zit aangesloten niet goed worden aangestuurd. en dus half zwevend zijn. Met een pull-down of pull-up weerstand kan je zorgen dat de boel niet meer zweeft maar gewoon vast is gedefinieerd, maar of het een pull-up of -down moet worden dat weet je zo nog niet.
Alle pennen van de connector(en) die naar het keypad gaan via een weerstand van 150 kΩ verbinden met de min van de batterij. Grote kans dat je dan van het probleem af bent.
IK denk ook dat dat genoeg is. Normaal zullen ze inde microcontroller wel de pull-up functie hebben aangezet dan is dan weerstand ergens tussen 50k en 200k. Zelf vind ik dan 150k erbij nog weinig en kan de boel nog steeds zwevend zijn je wilt wel dat er genoeg stroom loopt. Maar voor batterij voeding wil je ook niet te veel stroom laten lopen. Dus het kan ook geen kwaad om eerst 150k te gaan proberen.
Dan weet je nog niet nog het pull-up of -down moet zijn. Het is maar hoe ze dat inde software hebben gedefinieerd. Zelf zou ik al eerste pull-up uitproberen. Met als risico dat als je het verkeerd doet dat het hele keypad niet meer werkt, in dat geval probeer je het pull-down.
Je kan ook gewoon eerst meten in welke toestand = spanning er op de ingangen staat in rust. Is dat bv tussen de 3 en 5V dan zit er al in de micro een pull-up functie. Dan is die in het geval waar je 3V meet te zwak.
Le er wel op dat een keypad een matrix is. Ik zie 7 pinnen en verwacht een 4 x 3 matrix voor maximaal 12 toets combi's
3x 4 wil zeggen dat er 4 altijd ingangen zijn en daar waar de pull-up of -down moet komen en de andere 3 zijn uitgangen. Zo een keypad werkt in scan modus dus je maakt eerst 1 uitgang actief, dan lag of hoog zijn en dan scan je de 4 ingangen, dan daarna maak je uitgang 2 actief en je scant weer. Na 3 scans weet je dan welke toets actief is. Nu is een weerstand van 150k ohm die je op een IC uitgang aansluit ook weer geen probleem en het blijft gewoon werken maar het zorgt wel voor iets meer stroom verbruik en dus iets korte accu duur. Misschien niet eens merkbaar.
Maar andere matrix mogelijkheden zijn er ook bv 2 x 5 voormaximaal 10 toesten of dat ze ipv van het geval 3 x 4, 4 uitgangen en 3 ingangen hebben gebruikt.
Als je wilt weten welke de uitgangen zijn kan je er ook even tijdelijk een ledje op solderen, 2mA voor een led is meer dan genoeg en zo voorkom je ook eventuele schade aan de uitgang. Want niet elke mirco is zoals een arduino in die zin dat het veel stroom kan geven. En voor de zekerhied ook gewoon maar 1 led tegelijk, het is wat vaker testen maar wel zo veilig. Als de led gaat knipperen dan is het een uitgang doe hij niets dan is het een ingang.
Op 12 juni 2023 20:24:11 schreef Arco:
Het is helemaal niet bekend of het pull-up of pull-down moet zijn? (beide kan, ik gebruik altijd pull-ups bij mijn keyboards)
(en 220k is wel extreem hoog, iets van 22...47k is gebruikelijker)
Daarom kies ik ook voor 150k of 220k. Als de uitgangsimpedantie van de ucontroller tussen de 22...47k zit, dan worden de uitgangen niet zo zwaar belast dat ze niet meer goed functioneren. Het maakt dan ook niet uit of ze aan de plus of aan de min zitten. Als de ingangen open zijn, dus een oneindige weerstand, dan zorgen de 150k of 220k weerstanden ervoor dat de ingangen naar de min getrokken worden. Met een beetje mazzel ben je dan van de spooktoetsaanslagen af.
Op 12 juni 2023 21:15:15 schreef benleentje:
Dan weet je nog niet nog het pull-up of -down moet zijn. Het is maar hoe ze dat inde software hebben gedefinieerd. Zelf zou ik al eerste pull-up uitproberen. Met als risico dat als je het verkeerd doet dat het hele keypad niet meer werkt, in dat geval probeer je het pull-down.
Zo denk ik er ook over.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (21%)]
Op 12 juni 2023 19:20:56 schreef Multivibrator:
[...]Ook een goede opmerking!
Ik heb onlangs alle accu's en oplaag systemen verbannen!
Overgegaan op ProCell batterijen only!
Procell is prima, maar ik heb wel een slechte ervaring recent.
Ik heb er meerdere die zeer vroegtijdig aan de min kant gaan "schimmelen"
Deze zijn oa in een serie rookmelders als backup geplaatst, ze ruim een jaar oud en nog zeker niet leeg maar wel lekken.
Ook in 2 klokken heb ik ze er uit moeten "schrapen".
Ik ben op panasonic overgeschakeld om die reden.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Kan het misschien zijn dat ‘iets’ af en toe tegen het toetsenbord aankomt, waardoor je code niet goed doorkomt?
Dat ‘iets’ kan een voorwerp, de kat of een persoon (ook jijzelf) zijn…..
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ohhh.. dat kan: Hij ziet b.v. een knop-druk iedere keer als de wasmachine (van jou of de buurman) aanslaat.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 12 juni 2023 23:21:28 schreef revado:
[...]Procell is prima, maar ik heb wel een slechte ervaring recent.
Ik heb er meerdere die zeer vroegtijdig aan de min kant gaan "schimmelen"
Deze zijn oa in een serie rookmelders als backup geplaatst, ze ruim een jaar oud en nog zeker niet leeg maar wel lekken.
Ook in 2 klokken heb ik ze er uit moeten "schrapen".
Ik ben op panasonic overgeschakeld om die reden.
ProCell is inderdaad hier ook NoCell geworden, heel vaak lek voordat ze leeg en voordat ze over de datum zijn.
Op 12 juni 2023 20:15:34 schreef ohm pi:
[...]Lijkt me geen printbreuk maar een grensspoor van vloeistof (flux?) die op de print gezeten heeft.
Klopt hoor, had ik al geschreven en is schoon nu.
Op 13 juni 2023 08:33:27 schreef Jinny:
Gevoelig voor RF instraling?
wie weet,... maar dat ding staat heel ver weg van wat dan ook,...
Op 13 juni 2023 00:12:59 schreef Tidak Ada:
Kan het misschien zijn dat ‘iets’ af en toe tegen het toetsenbord aankomt, waardoor je code niet goed doorkomt?
Dat ‘iets’ kan een voorwerp, de kat of een persoon (ook jijzelf) zijn…..
Eigenlijk niet,... staat zo opgesteld dat er niks of iemand tegenaan komt.
Op 12 juni 2023 21:15:15 schreef benleentje:
[...]Zijn het echt eerst de piepjes van de toetsen en zie je dan ook op het display of zijn het de piepjes na een reset of als de spanning even is weggevallen? Ik zou eerst dat eens even uitzoeken.Ik vermoed dat de ingangen van de microcontroller daar waar het toetsenbord zit aangesloten niet goed worden aangestuurd. en dus half zwevend zijn. Met een pull-down of pull-up weerstand kan je zorgen dat de boel niet meer zweeft maar gewoon vast is gedefinieerd, maar of het een pull-up of -down moet worden dat weet je zo nog niet.
[...]IK denk ook dat dat genoeg is. Normaal zullen ze inde microcontroller wel de pull-up functie hebben aangezet dan is dan weerstand ergens tussen 50k en 200k. Zelf vind ik dan 150k erbij nog weinig en kan de boel nog steeds zwevend zijn je wilt wel dat er genoeg stroom loopt. Maar voor batterij voeding wil je ook niet te veel stroom laten lopen. Dus het kan ook geen kwaad om eerst 150k te gaan proberen.Dan weet je nog niet nog het pull-up of -down moet zijn. Het is maar hoe ze dat inde software hebben gedefinieerd. Zelf zou ik al eerste pull-up uitproberen. Met als risico dat als je het verkeerd doet dat het hele keypad niet meer werkt, in dat geval probeer je het pull-down.
Je kan ook gewoon eerst meten in welke toestand = spanning er op de ingangen staat in rust. Is dat bv tussen de 3 en 5V dan zit er al in de micro een pull-up functie. Dan is die in het geval waar je 3V meet te zwak.
Le er wel op dat een keypad een matrix is. Ik zie 7 pinnen en verwacht een 4 x 3 matrix voor maximaal 12 toets combi's
3x 4 wil zeggen dat er 4 altijd ingangen zijn en daar waar de pull-up of -down moet komen en de andere 3 zijn uitgangen. Zo een keypad werkt in scan modus dus je maakt eerst 1 uitgang actief, dan lag of hoog zijn en dan scan je de 4 ingangen, dan daarna maak je uitgang 2 actief en je scant weer. Na 3 scans weet je dan welke toets actief is. Nu is een weerstand van 150k ohm die je op een IC uitgang aansluit ook weer geen probleem en het blijft gewoon werken maar het zorgt wel voor iets meer stroom verbruik en dus iets korte accu duur. Misschien niet eens merkbaar.Maar andere matrix mogelijkheden zijn er ook bv 2 x 5 voormaximaal 10 toesten of dat ze ipv van het geval 3 x 4, 4 uitgangen en 3 ingangen hebben gebruikt.
Als je wilt weten welke de uitgangen zijn kan je er ook even tijdelijk een ledje op solderen, 2mA voor een led is meer dan genoeg en zo voorkom je ook eventuele schade aan de uitgang. Want niet elke mirco is zoals een arduino in die zin dat het veel stroom kan geven. En voor de zekerhied ook gewoon maar 1 led tegelijk, het is wat vaker testen maar wel zo veilig. Als de led gaat knipperen dan is het een uitgang doe hij niets dan is het een ingang.
https://www.circuitsonline.net/images/icons/toolbar_image.png
Het errorledje licht op als er biebjes zijn.
Ik zou dus met een logicprobe kunnen zien wat er allemaal gebeurd met hoog of laag,...?
Ik denk dat ik de pull down wil proberen vandaag.
Ik zie het zo voor me als ik in de foto heb getekend.
Doe ik het dat goed zo??
oh, ik zie dat ik geen plaatje kan invoegen vanaf mn pc,...
Ik had graag een voorbeeld laten zien, waarom kan dat niet meer maar wel bij het starten van een topic?
Arco
Special Member
Foto (tot 4MB) kun je gewoon invoegen...
Als het errorlampje oplicht is het geen 'spontane' toetsdruk, maak waarschijnlijk een reset van de controller.
('iets' veroorzaakt genoeg storing voor een reset)
[Bericht gewijzigd door Arco op (68%)]
benleentje
Golden Member
Het errorledje licht op als er biebjes zijn.
Wat voor biebjes geeft hetdingals je de batterijen eruit haalt en er weer in doet en dit een paar keer achter elkaar? zijn dit dezelfde biebjes als wat je nu krijgt?
Als het het toesenbord is wat spooksignalen zou geven dan zou je ook getallen op het display moeten zien.
Op 14 juni 2023 23:54:53 schreef benleentje:
[...]
Wat voor biebjes geeft hetdingals je de batterijen eruit haalt en er weer in doet en dit een paar keer achter elkaar? zijn dit dezelfde biebjes als wat je nu krijgt?Als het het toesenbord is wat spooksignalen zou geven dan zou je ook getallen op het display moeten zien.
De kluis heeft drie ledjes: Ready, low-battery, proceed.
De biebjes zijn alsof je iets verkeerd intoetst en dan de fout melding krijgt in biebjesform. Er is geen LCD. De reset en voeding geeft een vaste biep,
Op 14 juni 2023 11:06:34 schreef Arco:
Foto (tot 4MB) kun je gewoon invoegen...
Ah, gevonden,...Dit is nu het idee om uit te voeren. Als ik hiervoor goedkeuring voor krijg ga ik het doen,....
[Bericht gewijzigd door Multivibrator op (46%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 15 juni 2023 14:34:54 schreef pa3gws:
Bij het knopje Upload onder de tekst Bijlages kan je een foto selecteren op je pc.
thanx
net gevonden 
Arco
Special Member
Weet je zeker dat het pull-down moet zijn?
6 lijntjes voor een 3x4 keyboard is ook vreemd (normaal heb je er minimaal 7 nodig om een matrix te kunnen maken)
Op die plek zit al een weerstand array. Daar heeft het geen zin om extra weerstanden parallel te zetten. Of het weerstandarray is kapot. Je kan hem eruit halen en dan doormeten.
Arco
Special Member
@Arco,
Nu je het zegt! Nu zie ik ook dat het een connector is. Dan moeten daar inderdaad die zes weerstandjes volgens tekening aangesloten worden.
Op 16 juni 2023 00:02:19 schreef ohm pi:
@Arco,
Nu je het zegt! Nu zie ik ook dat het een connector is. Dan moeten daar inderdaad die zes weerstandjes volgens tekening aangesloten worden.
Fijn dat jullie er even naar gekeken hebben! Ik denk dat ik vandaag eindelijk ook even tijd heb om dat uit te voeren. Ik laat het zien!
Arco
Special Member