Ik heb nu weer eens iets heel raars. Ik heb een kluisje met numerieke keypad. Het geheel werkt goed maar,... soms is er gewoon alsof iemand toetsjes indruk met als gevolg de foutmeldingen piepjes. Onlangs het PCB'tje door gesoldeerd en de Elco vervangen die over de IC staat. Het keypad band connector een beetje afgeknipt voor frisse contactjes. Werkte langer dan een week zonder die spookstoring. En dan ineens,... weer die onzichtbare griezel die aan de toetsjes zit. Mijn ideeën zijn op,... Het IC kan ik niet vinden en de voeding zijn 4 nieuwe penlights. Heeft iemand van jullie ervaring met dit fenomeen? Ik wil het graag oplossen,... gewoon omdat ik het niet kan uitstaan en ik ben er een beetje aan gehecht! 
Er zal of zullen vast wel een of meerdere bandkabeltjes naar het keypad gaan.
Alle pennen van de connector(en) die naar het keypad gaan via een weerstand van 150 kΩ verbinden met de min van de batterij. Grote kans dat je dan van het probleem af bent.
Op 11 juni 2023 18:53:01 schreef Multivibrator:
Het IC kan ik niet vinden
Naast de elco zie ik een 14-potig IC (typenr 0631M FC1231). Zal wel een microcontroller zijn
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (30%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
D'r zit een printbreuk tussen pin 8 van het IC en C2 (niet aanwezig).
Als de boel aan de andere kant heel dicht tegen mekaar aan zit, kan dat een onzichtbare breuk en onbetrouwbare verbinding geven.
Op 11 juni 2023 19:23:28 schreef ohm pi:
Er zal of zullen vast wel een of meerdere bandkabeltjes naar het keypad gaan.
Alle pennen van de connector(en) die naar het keypad gaan via een weerstand van 150 kΩ verbinden met de min van de batterij. Grote kans dat je dan van het probleem af bent.[...]Naast de elco zie ik een 14-potig IC (typenr 0631M FC1231). Zal wel een microcontroller zijn
Hee, wat een geestig idee 
Een soort van pull-up? Dat heb ik nog wel eens met datalijnen gedaan in een Atari 1040 geheugenuitbreiding. Ik zal een weerstandarray maken,... ben benieuwd!
Op 11 juni 2023 19:31:35 schreef harry64:
Of er zit oxidatie (soort spook) in je connector.
Ook geestig (om maar in de sfeer te blijven
)
Maar die lint kabel (flat cable) ik denk dat het zo heet, heb ik al afgeknipt om zo frisse contacten te hebben.
Op 12 juni 2023 06:10:38 schreef rew:
D'r zit een printbreuk tussen pin 8 van het IC en C2 (niet aanwezig).Als de boel aan de andere kant heel dicht tegen mekaar aan zit, kan dat een onzichtbare breuk en onbetrouwbare verbinding geven.
Ik zag wat je bedoelde, maar het bleek vuil te zijn, is nu kraakhelder.
[Bericht gewijzigd door Multivibrator op (19%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het een membraan keyboard is: daar wil wel eens vocht in komen, met alle gevolgen van dien. (valse toetsen, wegrottende baantjes...)
Op 12 juni 2023 11:10:30 schreef Arco:
Als het een membraan keyboard is: daar wil wel eens vocht in komen, met alle gevolgen van dien. (valse toetsen, wegrottende baantjes...)
Dat zou zonde zijn, die is zo ingebouwd dat je er niet bij kan. Op zich werken de contacten allemaal wel erg goed,...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met multimeter doormeten of er geen hoogohmige weerstand tussen de baantjes is in rust met niks ingedrukt...
Je kunt ook simpel testen: laat de keyboardstaart los liggen en kijk of het dan ook gebeurt zonder keyboard...
[Bericht gewijzigd door Arco op (35%)]
Op 12 juni 2023 10:45:28 schreef Multivibrator:
[...]Ook geestig (om maar in de sfeer te blijven
)
Maar die lint kabel (flat cable) ik denk dat het zo heet, heb ik al afgeknipt om zo frisse contacten te hebben.
Als er oxidatie op die contacten zat, zit dat ook in de connector waar je die frisse contacten in schuift.
Arco
Special Member
Meest 'geliefde' plaats voor vocht is meestal waar de staart aan het keypad vast zit.
Als er vocht in de connector zit, zou je dat op de keyboardstaart moeten zien. (oxidatie en 'wegrotten' van de sporen, kunnen maar heel weinig hebben)
Op 12 juni 2023 11:32:39 schreef Arco:
Met multimeter doormeten of er geen hoogohmige weerstand tussen de baantjes is in rust met niks ingedrukt...Je kunt ook simpel testen: laat de keyboardstaart los liggen en kijk of het dan ook gebeurt zonder keyboard...
Heb ik net ff gedaan,... niks,...
Het ziet er allemaal erg schoon droog en nieuw uit overigens.
Als de spook er niet is werkt ook alles perfect hé,...
Elke toets indrukken gaat zonder storing.
Ik zal hem aansluiten zonder keyboard,... is wel een duurtest,... het kan een week niet voorkomen namelijk,...
Ik moet toch nog aan die door OHM PI voorgestelde weerstanden zien te komen want ik heb de 150 kΩ niet in huis.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 12 juni 2023 12:16:37 schreef Multivibrator:
Ik moet toch nog aan die door OHM PI voorgestelde weerstanden zien te komen want ik heb de 150 kΩ niet in huis.
Hoeft niet precies 150k te zijn iets in de buurt mag ook, het is toch maar pull-down (naar de min, pull up = naar de +).
(120 tot 180K misschien zelfs 220K)
En wel gewone (goede) batterijen en geen oplaadbare?
Die zijn maar 1,2 volt en dan krijg je ook steeds waarschuwingen.
Op 12 juni 2023 12:37:26 schreef T-sec:
Laat deze soldeerlassen nog even goed vloeien.
Deze punten heb ik intussen leeg gemaakt en overnieuw gesoldeerd,...
Op 12 juni 2023 14:07:34 schreef KGE:
Batterijen nog wel ok? Die gaan soms verbazend lang mee maar ooit...
Jazeker, ik heb er nieuwe penlights inzitten,...
Goede tip hoor! Is er eentje van: zit de stekker er wel in 
Hoe vaak ik dat zelf niet heb meegemaakt 
Op 12 juni 2023 18:25:02 schreef revado:
En wel gewone (goede) batterijen en geen oplaadbare?
Die zijn maar 1,2 volt en dan krijg je ook steeds waarschuwingen.
Ook een goede opmerking!
Ik heb onlangs alle accu's en oplaag systemen verbannen!
Overgegaan op ProCell batterijen only!
Op 12 juni 2023 18:50:39 schreef Ex-fietser:
[bijlage]Sorry, maar dit kon ik niet laten.
Terecht! 
Die tune zat al in m'n hoofd bij het schrijven van de topic 
Op 12 juni 2023 13:21:08 schreef vergeten:
[...]
Hoeft niet precies 150k te zijn iets in de buurt mag ook, het is toch maar pull-down (naar de min, pull up = naar de +).
(120 tot 180K misschien zelfs 220K)
Ok, die 220K heb ik wél liggen,... Ik ga het morgen uitvoeren!!
Ik zal een foto bijvoegen,...
Op 12 juni 2023 06:10:38 schreef rew:
D'r zit een printbreuk tussen pin 8 van het IC en C2 (niet aanwezig).
Lijkt me geen printbreuk maar een grensspoor van vloeistof (flux?) die op de print gezeten heeft.
Op 12 juni 2023 19:24:22 schreef Multivibrator:
Ok, die 220K heb ik wél liggen,..
220kΩ is helemaal prima. Misschien zelfs wel beter dan 150kΩ.