Beste forumleden ik zit met wat vragen en hoop jullie mij kunnen helpen.

Ik hobby wat met de cc1101 sub ghz modules en amphfilers, en nu wil ik een tinysa kopen om de freqeuntie en power te meten, maar helaas verkopen ze ze overal maar advies hebben ze niet, dus daarom hier mijn bericht ik zal proberen uit te leggen wat ik precies wil.

ik wil vermogen kunnen meten vanaf 10 miniwatt ( 10 db) tot ongeveer 10 watt (40db) nu lees ik overal dat de tinysa max 10db ingangs vermogen mag hebben, dus moet ik een Attenuator gaan gebruiken maar dan word het voor mij erg warrig en lees ik veel verschillende verhalen, heb ik bv aan 1 Attenuator van 40db 15 watt voldoende? want lees ook verhalen dan je de watt van de Attenuator door 2 moet delen en dus effectief maar 7,5 watt mag aansluiten, ik hoop dat iemand mij kan adviseren welke Attenuators ik nodig heb om dit te kunnen uitvoeren.

Bedankt alvast

foto is van verzwakker ( link https://www.amazon.nl/vaste-demper-N-type-coaxiaal-BECEN/dp/B07839KGVH…)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (12%)]

ik heb geen antwoord op je vraag, maar sub Ghz modules van 10W ga je niet vinden hoor :) dat is allemaal meer milliwatt werk.
ik vermoed max 500mW, maar dat mag je zeer waarschijnlijk nergens officieel gebruiken

Welkom op Co. db moet vermoedelijk zijn dBm, een verhouding in dB tot een referentie van 1 mW in 50Ω.

Een verzwakker is een meetinstrument met specificaties.
Als die niet gegeven zijn is het allicht mogelijk het op een of andere manier te kalibreren. Resterende vraag is dan hoe stabiel het is.

Over goede gewoontes durf ik weinig te zeggen, wel vind ik het fijn opties te hebben bij het meten, onder andere om sanity checks te doen. Daarom liever twee verzwakkers van 20 dB dan 1 van 40.

Op 15 juni 2023 11:28:32 schreef Stijnos:
ik heb geen antwoord op je vraag, maar sub Ghz modules van 10W ga je niet vinden hoor :) dat is allemaal meer milliwatt werk.
ik vermoed max 500mW, maar dat mag je zeer waarschijnlijk nergens officieel gebruiken

zeker wel en van 25 watt ook en 50 ook, en mag je als zend amateur met licentie gewoon hebben

Op 15 juni 2023 11:32:26 schreef Aart:
Welkom op Co. db moet vermoedelijk zijn dBm, een verhouding in dB tot een referentie van 1 mW in 50Ω.

Een verzwakker is een meetinstrument met specificaties.
Als die niet gegeven zijn is het allicht mogelijk het op een of andere manier te kalibreren. Resterende vraag is dan hoe stabiel het is.

Over goede gewoontes durf ik weinig te zeggen, wel vind ik het fijn opties te hebben bij het meten, onder andere om sanity checks te doen. Daarom liever twee verzwakkers van 20 dB naar 1 van 40.

bedankt voor je reactie dus je kan er ook 2 van 20 achter elkaar zetten bedoel je?

Ha mvd076,

Met een spectrum analyzer kan je niet direct vermogen meten maar omrekenen is geen probleem...
De verzwakker is goed let op of een verzwakker bidirectioneel is meestal staat er een pijl op die de richting aangeeft !!
Je kunt ook een combinatie maken wat je aangeeft zo kun je een kleinere stap maken.

Groet,
Henk.

Op 15 juni 2023 11:40:13 schreef electron920:
Ha mvd076,

Met een spactrum analyzer kan je niet direct vermogen meten maar omrekenen is geen probleem...
De verzwakker is goed let op of een verzwakker bidirectioneel is meestal staat er een pijl op die de richting aangeeft !!
Je kunt ook een combinatie maken wat je aangeeft zo kun je een kleinere stap maken.

Groet,
Henk.

dankje voor de tip henk zal maar kort plezier ervan hebben als je hem verkeerd aansluit

@mvd076 je bedoeld een Tinsy spectrum analyser en het is geen miniwatt maar milliwatt.
Je kunt twee van deze verzwakkers achter elkaar zetten van -20dB op een geschikte heatsink.
Ze kunnen max. 60Watt dissiperen, je hebt dan wel een heatsink nodig van 160x100x35mm per verzwakker, maar dan kun je ook flink wat vermogen meten, tot aan 100Watt
https://dutchrfshop.nl/nl/home/1095-verzwakker-20db-60-watt.html

Ik wilde zeggen: Koop een paar verzwakkers, zodat je ze kan combineren tot 40dB en > 7.5W (als dat zo zou zijn).

Maar mijn onervarenheid met dit soort dingen: Ook al zet je als eersste een 10dB verzwakker, die zal van 10W nog steeds 9W moeten verstoken. Duurde even voordat ik het doorhad. dus ALS het zo is dat je ze maar voor de helft mag belasten, dan is dus een 10+10+20 sequence niet eens goed. (met 5dB als eerste stap zou het NET gaan).

Voor gevorderden:

Als je al een dummyload hebt, kan je ook een directional coupler gebruiken, bijv met een SHF meetbrug, zo kan je nooit een verzwakker 'vergeten'.
Het nadeel is dat je deze moet (laten) calibreren.

Radiomarkt aankoop (met deksel en connectors):

Edit: Een Ali: https://nl.aliexpress.com/item/32878561951.html
https://nl.aliexpress.com/i/32812547704.html

Op 15 juni 2023 11:34:45 schreef mvd076:
[...]

bedankt voor je reactie dus je kan er ook 2 van 20 achter elkaar zetten bedoel je?

Kan wel, werkt alleen voor het te dispenseren vermogen niet. Ik heb 1 100 watt 50dB verzwakker en die wordt met 25 watt er in proppen al goed heet zonder geforceerde koeling ondersteuning.

Maar de reden waarom 2 van 20dB aan b.v. max 10 watt geen 20 watt verdragen is omdat de eerste dat vermogen vol voor z'n kiezen krijgt en nr twee in verhouding niets. Daarbij werken de meeste4 rf meetapparaten als SA's, NVA's, SDR's, powermeters enz. ruim onder de 0 dBm het beste. Met 50 dB verzwakking kan ik prima tot 25 watt meten met m'n spul. 50 watt wordt al een stuk lastiger omdat ik dan boven de -10 dBm output zit.

Tevens overlijden die ceramische verzwakkers erg snel bij een piek overbelasting. Mijn 30 dB 10 20 watt verzwakker was i.i.g. rap overleden toen m'n 10 watt PEP am-zendertje iets te hard gemoduleerd werd en er kortstondig rond de 30 watt PEP uitsmeet.

Ik gebruik ook een directional coupler, ik sluit nooit iets op een SA aan wat meer vermogen kan maken dan hij mag hebben.

Een directional coupler heeft wel verschillende demping op verschillende frequenties.

Ik heb een zelfbouwer die geetst is op print geeft op FWD als demping op:
25-30 MHz 61 dB
80-110 MHz 51 dB
140-150 MHZ 48 dB
420-440 MHZ 38 dB

Blijft toch altijd oppassen. Voordeel is wel dat ik er dan m'n laagvermogen dempers op kan hangen.

Op 15 juni 2023 11:33:40 schreef mvd076:
[...]

zeker wel en van 25 watt ook en 50 ook, en mag je als zend amateur met licentie gewoon hebben

jij begint over een cc1101, dat is heel wat anders als een 70cm tranceiver van een zendamateur op 25 of 50W

Hi,

Ik heb een jaar of 7 a 8 geleden twee van onderstaande Minicircuits kitjes gekocht, wat mij betreft goed spul.

https://www.minicircuits.com/WebStore/dashboard.html?model=K1-HAT%2B

Zoals anderen ook al aangeven dissipeerd de eerste verzwakker het meest.
Dus meestal hoeft je eerste verzwakker allen een dikke te zijn.
Werk je met een 100-Watt zender en een 20dB verzwakker dan hoeft je volgende verzwakker maar 1-Watt te zijn.

Blijf opletten, er zit vaak een tijd aan het opgegeven vermogen dat gedissipeerd mag worden.

Van het type die ik liet zien, heb ik ook nog van andere merken verzwakker zetjes.

Een redelijke voorraad verzwakkers is echt handig.

Groet,
Bram

Op 15 juni 2023 23:47:53 schreef blackdog:
Blijf opletten, er zit vaak een tijd aan het opgegeven vermogen dat gedissipeerd mag worden.

Ah! Dat zal de oorsprong zijn van het "15W verzwakker max 7.5W gebruiken".

Voor lage frequenties (HF) kun je beter een directional bridge gebruiken als je breedbandiger wilt. Couplers zijn beter voor hoger. Mijn HP 40dB coupler gaat van 2 tot 4 GHz en dat is al best een lang geval.

Voor LG, MG en KG heb ik een tandem. Maar die moet ik nog eens gaan herzien. Die werkt goed rond 1 MHz, maar daar boven wordt het snel minder.

Op 15 juni 2023 21:29:32 schreef fred101:
Ik gebruik ook een directional coupler, ik sluit nooit iets op een SA aan wat meer vermogen kan maken dan hij mag hebben.

Tot een paar 100MHz'en gebruik ik een -50dB tap.

Hi mvd076, ;)

Je hebt nu meerdere opties gehad hoe het aan te pakken.

De tip van Fred goed in je oren knopen, nooit iets direct op een analyzer aansluiten!

Zijn er uitzonderingen? Natuurlijk, maar ik meet heel weinig direct met mijn DUT aan een analyzer.

Normaal zeg ik tegen mensen denk eerst na voor je iets doet.
Analyzers, denk na, kan het, sluit aan, controleer je bedrading, loop even weg, koppie thee of koffie halen b.v.
denk weer na en controleer weer je kabelweg.

Dit geld eigenlijk voor alles boven een paar honderd mW.
Er op deze manier mee omgaan scheelt je veel onkosten. :+

Maar het een keer goed fout laten gaan helpt echt met het laten indalen van wat ik hierboven aangeef, ik weet waarover ik spreek. *grin*

Groet,
Bram

PS,

Zoek uit wat de "sweet spot" van je analyzer is, zodat je niet onnodige spurs ziet.

Bedankt allemaal voor de uitleg en goede tips, ik heb er vanmiddag een besteld met wat verzwakkers (6-10-20-30 2w en 50 15w) als het goed is komt het halverwegen volgende week binnen, zal dat een foto plaatsen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (70%)]