Welke digitale microscoop en warmtebeeldcamera? (beginner/hobby)

Ik heb besloten om toch mijn hobby tafel uit te bereiden. Reden is dat een printplaat mij heeft uitgedaagd :) en problemen opsporen is leuk..

Vandaar dat ik opzoek ben naar een digitale microscoop en warmtebeeldcamera. Met een budget van -/+ € 500 die jullie mij aanraden.

Mijn setup na lang onderzoeken:

KSGER T12 (soldeerstation)
KSGER STM32 (hete lucht)
Jyrkior HR 1520 (shortkiller)

Leg eens wat preciezer uit wat voor onderdelen en schakelingen er op die print zitten, dan kunnen wij (nouja, ik niet, ik doe niets met SMD en heb dus niets te zeggen over stereomicroscopen en reworkstations) beter advies geven dat bij jouw specifieke situatie past.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jeever

Golden Member

Op 17 juni 2023 11:10:01 schreef Koffiemachine:
Vandaar dat ik opzoek ben naar een digitale microscoop en warmtebeeldcamera.

Als microscoop heb ik de G1200D van Mustool, die kan ik aanbevelen!

Lees mijn review van dit apparaat op:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/g1200d-digitale-microsco…

Op 17 juni 2023 11:10:01 schreef Koffiemachine:
Mijn setup na lang onderzoeken:
KSGER T12 (soldeerstation)

Ook het T12 soldeersysteem is een uitstekende keuze, daar heb ik een uitgebreide review over geschreven op:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/ksger-t12-soldeersysteem…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Heeft veel weg van de Andonstar. Eerst deze x jaren geleden aangekocht. Klein werkvlak was een minpunt. Aansluiting HDMI scherm een pro. Onlangs deze. Groter scherm (10") en groter werkoppervlak is een hele vooruitgang. Ook de 'endoscoop' is handig. Je kan er gemakkelijk mee kort bij je component in alle hoeken kijken.

Een goede warmtebeeldcamera voor 500€? Zal minder eenvoudig zijn. Je vind ze inderdaad goedkoper maar hoe gevoelig zijn ze dan? FLIR zit heel snel ver boven 500€. Een smartphone model komt dan nog het meest in de buurt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik plaats allereerst wat vraagtekens bij die shortkiller. De naam lijkt nogal te suggereren dat het bedoeld is om de kortsluiting om zeep te helpen door deze door te laten branden. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Verder lijkt het 'gewoon' een regelbare voeding te zijn met stroombegrenzing, die nu ineens als 'dit moet je echt hebben' verkocht wordt voor kortsluitdetectie.

Op m'n werk hebben we een geavanceerder apparaat dat zoiets kan, maar het wordt zelden gebruikt: vaker kunnen we met vriesspray wel ontdekken waar er ergens iets goed mis gaat, en anders meten we wel de spanningsval over printsporen: een hoge spanningsval betekent dat er iets aan het einde van die sporen meer stroom staat te trekken dan de bedoeling is.

Het speelt zeker mee dat er ook een stukje kosten/baten bij komen en het zelden uit kan kwa kosten, maar een enkele keer, als een print écht hersteld moet worden, zit er iemand mee te werken.

Privé heb ik het nog nooit nodig gehad.

Ik vind alleen op die T12 resultaten, die stm32 als hetelucht levert bij mij geen resultaten op.

Over die T12 is men hier geloof ik best positief kwa prijs/kwaliteit verhouding en volgens mij zijn ook punten goed verkrijgbaar.

Kwa microscoop ga ik zelf voor wat duurders (en in beginsel volledig optisch) waar ik naar believen een eigen camera op kan monteren, maar ik ben inmiddels dan ook erg gewend aan de exemplaren die ik op m'n werk regelmatig gebruik (puur optisch spul van Olympus, Bausch & Lomb, Euromex). Dan valt goedkoper, en vooral digitaal spul, al snel enorm tegen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Die STM32 is inderdaad een gewone T12, geen hetelucht.
Ik heb voor deze T12 gekozen (een van de weinigen die all-in-one zijn: (station met ingebouwde houder en spons, ik haat al die losse componenten...)
https://nl.aliexpress.com/item/1005005110887122.html

Ik heb ook dit 900M station erbij, heel prettig om mee te werken: https://www.eleshop.nl/atten-st-2090d-soldering-station.html

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 17 juni 2023 13:29:30 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Zo'n kortsluit geval is populair in de laptop reparatie wereld. Ook niet mijn manier van werken. Als je pech hebt mol je het PCB ipv de short. Ik gebruik liever mijn IR camera daarvoor.

Ik gebruik een optische stereo microscoop. Ik heb er ook een camera voor die aan de computer zit maar ik kan daar niet mee werken.

IR camera onder de 500 zullen er waarschijnlijk best al zijn maar of ze bruikbaar zijn ? Let er op dat ze dichtbij genoeg moeten kunnen scherp stellen, de snelheid, de mijne was iets van 700,= en is (net) bruikbaar. Niet echt snel maar nog net snel genoeg om nog ergens op te kunnen richten. De resolutie moet ook bruikbaar zijn. De mijne is net hoog genoeg om onderdelen te herkennen. Ook handig als hij een gewoon beeld over het IR beeld kan plaatsen. Dat moet wel op korte afstand kunnen en moet instelbaar zijn want de lenzen zitten naast elkaar.
Seek Shotpro SQ-AAA met 320 x 240 Thermal Sensor. Deze zit dus boven je budget maar ik zou niet onder de 320x240 sensor resolutie gaan.

Als je totaal budget 500 is ga dan voor een optische stereo microscoop. Die gebruik ik heel veel. De IR camera is handig maar is niet onmisbaar

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik ben qua "FLIR" erg tevreden met de Uni-T UTI260B. Weliswaar 256x192 pixels maar ruim binnen budget. Ik kocht de mijne op Aliexpress, maar Eleshop heeft hem tegenwoordig ook voor een keurige prijs.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 17 juni 2023 16:23:06 (60%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 17 juni 2023 12:36:24 schreef buckfast_beekeeper:
Een goede warmtebeeldcamera voor 500€? Zal minder eenvoudig zijn. Je vind ze inderdaad goedkoper maar hoe gevoelig zijn ze dan? FLIR zit heel snel ver boven 500€. Een smartphone model komt dan nog het meest in de buurt.

En dat werkt prima. Ik meen dat @REW er een had voor Android en die matchte niet goed. Kan je terug > Zoeken

Hier gebruik ik een FLIR One opzetcamera die voldoet goed. En met de app Flir Tools zijn er leuke dingen te doen. De calibratie doet ie zelf, uitlijnen met de andere cam moet met de hand. Er zijn cursors om te verplaatsen met de temp weergave. Ik ben er tevreden mee! Als je meer pics wilt zien raadpleeg dan even de zoekfunctie van het forum.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De FLIR one Pro is 450€. Zit je inderdaad net onder de 500.

Maar dan zit je ver onder de specs die fred101 op tafel legt en heb je ook nog een aaitoestel nodig. Ik zou er dus nooit komen met die 500€ wegens geen aaitelefoon en die er ook niet snel zal komen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fred101

Golden Member

Een thermal imager is geen wonder-ding. Het laat temperaturen zien en het is aan jou om ze te interpreteren. Dat is niet altijd makkelijk. Stel dat er een kortgesloten keramische condensator zit naast een 7812 die nu bloed heet wordt. Dan is het maar de vraag of die zichtbaar is. Of naast een power weerstand, of er zit een processor aan de andere zijde van het PCB. En als er niks mis is kan het wel zo lijken doordat het onderdeel wat wit ziet bv 25 graden ipv 20 graden is. Het is heel makkelijk om totaal de verkeerde kant op te gaan.

Net als een scoop maakt het "onzichtbare" dingen zichtbaar, maar je moet wel weten waar je naar kijkt. Dus iets wordt heet, jij moet beoordelen of het gezien de functie te heet is. En dan beoordelen of dat ding kapot is, of zich uit de naad werkt vanwege een ander kapot ding.
Pure shorts zijn bv bij laptops blijkbaar gangbaar. Ik kom er hooguit een per jaar tegen. Dwz, shorts die heet worden zonder rooksignalen of kraters in de behuizing, Waarbij dan ook nog de voeding blijft werken (meestal dus consumenten spul zonder enige beveiliging)

Ik zou zelf geen opzet geval voor de telefoon nemen, veel te veel kans dat hij bij je volgende telefoon of na een update niet meer werkt. Dat risico zal bij bv Flir kleiner zijn dan bij een of andere budget Chinees die 0,0 support levert.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 17 juni 2023 11:46:55 schreef Ledlover:
Leg eens wat preciezer uit wat voor onderdelen en schakelingen er op die print zitten, dan kunnen wij (nouja, ik niet, ik doe niets met SMD en heb dus niets te zeggen over stereomicroscopen en reworkstations) beter advies geven dat bij jouw specifieke situatie past.

Het gaat vooral om smd. De componenten zijn te klein om uit te lezen voor het oog.

Ik heb zoals eerder vermeld een Seekje, vooral gekozen omdat hij een handmatige focus heeft. Maar dat is al weer jaren terug, de markt zal niet stil staan.

Overigens zoek ik een sluiting gewoon met een labvoeding en een multimeter. Maar zo een apparaatje is nuttig om te hebben, het kan net dat beetje extra informatie geven (waarom wordt nu dìe weerstand warm??) dat je niet zocht en wel nodig hebt.

Voor het bekijken van een enkel component of een soldering is een kleine loep praktisch. Om onder te werken gebruik ik een oud merkloos 2x15 stereo microscoopje. Ik zou hier iets eenvoudigs nemen, optica houd niet van flux e.d. en altijd maar opletten werkt ook niet fijn.
Op werk hebben we een Mantis. Ver buiten budget, maar het werkt erg fijn.

Flir One Pro gaat helaas niet werken met mijn telefoon, maar de infiray P2 pro is denk ik wel een concurrentie van de Flir en is ook nog de helft van de prijs.

Maar liefst heb ik een warmtebeeldcamera apart, anders moet ik mijn 5 jaar oude telefoon vervangen :(...

RAAF12

Golden Member

Tja het is wel kwaliteit en lange garantie en software app ondersteuning. Ik hoor ook berichten uit tweede hand dat een Flir One Pro prima presteert onder Android. Kwestie van de specs lezen of dat protocol waar ik de naam even kwijt van ben, ondersteund wordt. Is ook weer terug te lezen via de zoekfunktie of in de Google ballenbak. Goedkope merkloze zooi kan leuk zijn. Het zijn jouw pecunia. Er zijn zelfs specifieke IR cam fora.

is denk ik wel een concurrentie van de Flir en is ook nog de helft van de prijs.
Maar liefst heb ik een warmtebeeldcamera apart, anders moet ik mijn 5 jaar oude telefoon vervangen :(...

Oke, nieuwe telefoons zijn wel vaak beter (sneller, mooier scherm, camera, 3D foto scanner met LIDAR, ect) Laat je even weten waarop de keuze gevallen is?

Keuzen is gemaakt En ik heb gekozen voor:

Andonstar AD407 Pro (microscoop prijs 233euro incl btw en verzendkosten)

UNI-T UTi260B (warmtebeeldcamera inclusief macrolens voor 250euro)

Jeever

Golden Member

ET12S multimeter/logger/warmtebeeldcamera
Mosterd na de maaltijd voor #Koffiemachine, want die heeft al een warmtebeeldcamera gekocht, maar misschien is deze info wel nuttig voor andere hobbyisten die via dit topic op zoek gaan naar een niet al te dure IR-camera. Ik heb vorige week de ET12S multimeter van ToolTop getest.

Geen bijzondere multimeter an sich, want er zijn betere. Het speciale aan deze multimeter is dat hij met één druk op de knop transformeert in een datalogger of een warmtebeeldcamera. Het apparaat is nu nog bij Banggood te koop voor € 127,96, de normale prijs ligt rond € 160,00. Hoewel de nauwkeurigheid en de resolutie bij het meten van temperaturen niet bijzonder zijn, is het apparaat goed geschikt voor het opsporen van 'hot spots' op printen.

In de bovenstaande foto drie IR-opnames die ik met de ET12S heb gemaakt, van links naar rechts mijn linker hand, een pannetje kokend water en een 1/8 W weerstandje dat heet werd gestookt.

Productpagina op de site van Banggood

Mijn review/test

fred101

Golden Member

Op PCBs met veel onderdelen is het handig als een camera een gewoon beeld over het thermische kan leggen anders heb je geen idee wat er heet wordt.

Wat je kunt doen als deze dat niet kan is om met een potlood ofzo, het onderdeel aanwijzen. Als de camera traag is, dan helpt het hem op een statief te zetten. Anders beweegt de camera en het potlood en dan vindt je het onderdeel nooit ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 11 september 2023 09:16:50 (48%)

Ik denk dat die UTi een goede keus is. Je kunt er inderdaad een gewoon beeld mee overleggen (wat ik vaak niet gebruik, ik wijs inderdaad meestal met een stokje of een vinger als ik niet helemaal zeker ben) en hij is prima gevoelig. Voor mijn gevoel ligt de prijs/prestatie veel beter dan van een flir.

Hij is monteerbaar op een statief maar ook snel en handzaam genoeg om uit de losse hand te gebruiken. Ook voor klusjes in en om het huis (van meterkasten tot warmtebruggen of tocht).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 juni 2023 17:54:50 schreef Koffiemachine:
Het gaat vooral om smd. De componenten zijn te klein om uit te lezen voor het oog.

Het is nu mosterd na de maaltijd, maar het is handig om te vermelden over welke formaten je praat. Ik kan 0603 weerstanden bijvoorbeeld met het blote oog nog wel lezen, maar er zijn ook genoeg mensen die het bij 1206 al erg moeilijk krijgen en daar een loep/microscoop bij nodig hebben.

Als ik had gezien dat je een thermische camera op het oog had, had ik je die uit je hoofd gepraat, want die heb ik op m'n werk nog maar 1 keer gebruikt en dat is bepaald geen lullig model, ik gok dat het ding zo 2000 euro kost, als het niet meer is.

Maar het meten ermee is moeilijk. Alles wat warm wordt, straalt bijvoorbeeld op een koelblok of transistor af. Lees: als ik denk een print na te kijken met dat ding, moet ik verrekte goed opletten dat ik geen lichtreflectie van de werktafelverlichting op het glimmende huis van een transistor heb schijnen, want niet alleen zichtbaar licht wordt goed gereflecteerd, ook infrarood. En vervelend genoeg is die camera daar nu net erg gevoelig voor...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 11 september 2023 00:24:20 schreef Jeever:
ET12S multimeter/logger/warmtebeeldcamera
Mosterd na de maaltijd voor #Koffiemachine, want die heeft al een warmtebeeldcamera gekocht, maar misschien is deze info wel nuttig voor andere hobbyisten die via dit topic op zoek gaan naar een niet al te dure IR-camera. Ik heb vorige week de ET12S multimeter van ToolTop getest.

Geen bijzondere multimeter an sich, want er zijn betere. Het speciale aan deze multimeter is dat hij met één druk op de knop transformeert in een datalogger of een warmtebeeldcamera. Het apparaat is nu nog bij Banggood te koop voor € 127,96, de normale prijs ligt rond € 160,00. Hoewel de nauwkeurigheid en de resolutie bij het meten van temperaturen niet bijzonder zijn, is het apparaat goed geschikt voor het opsporen van 'hot spots' op printen.

[bijlage]

In de bovenstaande foto drie IR-opnames die ik met de ET12S heb gemaakt, van links naar rechts mijn linker hand, een pannetje kokend water en een 1/8 W weerstandje dat heet werd gestookt.

Productpagina op de site van Banggood

Mijn review/test

Kun je met deze camera nu bijvoorbeeld ook warmte lekken in je huis opsporen?

rudig76

Golden Member

Dat lijkt me wel dat je die ermee op kan sporen. Binnenkort weet ik het zeker. Net besteld

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
Jeever

Golden Member

Op 12 september 2023 19:51:34 schreef Ex-fietser:
Kun je met deze camera nu bijvoorbeeld ook warmte lekken in je huis opsporen?

Nee, dat kan niet! De optiek voor de sensor focust alleen op korte afstand. Is dus duidelijk uitsluitend bedoeld voor het opsporen van 'hot spots' op korte afstanden. Richten op een huisgevel geeft een volledig wazig beeld waar geen nuttige informatie uit af te leiden valt.

Op 12 september 2023 22:36:35 schreef Jeever:
[...]
Nee, dat kan niet! De optiek voor de sensor focust alleen op korte afstand. Is dus duidelijk uitsluitend bedoeld voor het opsporen van 'hot spots' op korte afstanden. Richten op een huisgevel geeft een volledig wazig beeld waar geen nuttige informatie uit af te leiden valt.

Daar was ik al een beetje bang voor. Vandaar mijn vraag.

McAwesome

Golden Member

Misschien dat het kan met een extra polyethyleen fresnel lensje ervoor maar dat wordt trial and error vrees ik zo.

Polyethyleen laat namelijk warmtestraling (LWIR) door en ook de witte lensjes van PIR-detectors zijn daarvan gemaakt.