Hallo, ik ben hier nieuw op het forum, omdat ik een vraag heb.
Ik ben zelf monteur van beroep. Alleen generatoren weinig verstand van.

Ik heb een oude diesel aggregaat gekocht op de veiling, motor loopt prima.
Maar ik krijg niks geen stroom. nu zelf al zitten zoeken, maar ik heb niks geen spanning op de generator zelf, gemeten bij de avr, maar ook niks geen spanning. . er zit een dynamo op, maar niks geen bedrading wat de accu bij laad of iets. veder geen probleem. Alleen nu is mij vraag, in mijn theorie denk ik dat avr spanning moet hebben van de accu/dynamo om de generator in werking te zetten. Heb gekeken bij de koolborstels, zitten er 4 op, maar die lijken mij wel goed. Schuif netjes omhoog/omlaag

Misschien weet een van jullie hoe dit zit?
Gaat om een oude militaire aggregaat, merk is volgends mij heracules, ik denk rond de 15 / 20 kVA.

Mvg.

Post eens een paar duidelijke foto's van het apparaat en het binnenwerk.

men heeft goed met blauwe verf aangekledderd, op de voorkant zitten allerhande aansluitingen en knoppen die wrs iets doen. ook zie ik 2 faston loshangen bij de avr.

Dat klopt idd. Ik zag die 2 stekkers ook los hangen. probleem is dat er 2 loshangen, en maar 1 aansluiting mogelijk is op de avr.. daarom ook zo vaag. Ook meet ik op de avr niks geen spanning. Ook niet op de avr bij de zekering. Daarom snap ik er ook niks van.

Op het printje zit een kleine accucel lijkt het. Is die misschien leeg?
Ik kan me voorstellen als de dynamo geen remanent magnetisme meer heeft, dat dat celletje de regelaar in gang zet.

Op 23 juni 2023 20:18:42 schreef buzzy:
Op het printje zit een kleine accucel lijkt het. Is die misschien leeg?
Ik kan me voorstellen als de dynamo geen remanent magnetisme meer heeft, dat dat celletje de regelaar in gang zet.

dat is geen batterij maar een varistor of een condensator. het kan zo maar zijn dat deze generator een 12V hulpvoeding nodig heeft om te werken, maar ook remanent magnetisme wat weg is in het anker kan de reden zijn idd.

de aansluitingen op de frontplaat zijn niet zichtbaar, er is ook over de teksten heen geschilderd, maar die helpen vast iets.

Aan de corrosie te zien lijkt het of hij idd erg lang stil gestaan heeft. De foto's mogen wel wat beter ook. De foto's zijn allemaal onder een rare hoek genomen waardoor je esentiele dingen niet kunt zien. Zoals de schalen van de metertjes enzo. Tevens is de resolutie wat aan de lage kant.

En ,zit er ook een iets van een startmotor op dat ding of moet je hem met een slinger starten. Een accu zou wel eens noodzakelijk kunnen zijn om de dynamo te starten.

Hallo, ik zou nog meer duidelijke foto’s proberen te maken. bedankt voor jullie hulp al. ik denk dat het idd iets te maken heeft met het remanent magnetisme, hoe kan ik dit controleren?
Idd die blauwe is geen batterij. Ik heb de massa’s al beter gemaakt, oude glaszekeringen vervangen voor nieuwe zekeringen + houder. Contacten nieuwe klemmen aan. Maar maakt geen verschil. Op de avr zit ook een rood lampje, die brand ook niet. Even goed nagekeken, maar vanaf de accu gaat er 24 volt naar de startmotor vanaf de startmotor naar het contact, en vanaf het contact naar een druk knop, en daar weer terug naar de startmotor. Gekeken als er een type plaatje op de avr zit, maar niks kunnen vinden. Ik zat te denken om de avr rechtstreeks stroom op te zetten, maar omdat er niks over te vinden is lastig. Hoe zou ik remanent magnetisme kunnen controleren of testen?

Mvg, en alvast bedankt.

Deze foto's zijn een stuk beter. Een foto van de voorzijde zou ook nuttig kunnen zijn. Ik zou de meters graag willen zien. Als je blauwe verf een beetje kan wegkrabbelen zodat de opschriften zichtbaar worden zo dat helemaal mooi zijn.

Remanent magnetisme kan het probleem zijn idd. Het is alleen niet iets dat je zomaar meten kunt. Her is dacht ik wel te herstellen maar weet df niet hoe. Een gecontroleerde stroom door de spoelen sturen denk ik.

Ik zie wel een ander mogelijk probleem. Gecorrodeerde contacten. Ik zou ze allemaal loshalen en alles met glasfiber pen schoonkrabben.

En de derde actie die je kunt doen is de collector en koolborstels reinigen. De collector kun je met een kwast met kort afgeknipte haren, zodat je een harde kwast krijgt proberen schoon te poetsen. De kwast is hard genoeg om te poetsen en zacht genoeg om niet te beschadigen. Wees voorzichtig met die glasvezel stift. Die beschadigt wel.

Check de vier gecorrodeerde diodes op foto 2863. Die zien er niet al te best uit.

Let wel dit is een alternator geen dynamo en zal bij het opstarten een externe 24 volt bekrachtiging nodig zijn.
Dergelijke ;grote ; oude generatoren hebben geen permanente magneten. Je hebt 4 koolborstels, wordt hier de spanning van de rotor gehaald en de bekrachtiging is de stator?

Op 27 juni 2023 10:51:45 schreef Rodalco:
Check de vier gecorrodeerde diodes op foto 2863. Die zien er niet al te best uit.

Dit is een gestuurde brug met 2 diodes (uiterste) en 2 thyristoren (tweede en derde). Op de derde is de gate aansluiting met het grijsblauwe draadje duidelijk zichtbaar. Bij de tweede lijkt de uitgaande gate pen afgeroest en hangt de grijsblauwe draad precies er los onder.

Op 27 juni 2023 11:18:22 schreef Hunebedbouwer:
wordt hier de spanning van de rotor gehaald en de bekrachtiging is de stator?

Stator is het vermogen en het anker is veld. Een 12V accu over de borstels en dan moet er iets uitkomen als de sleepringen en de borstels zuiver zijn tenminste.

[Bericht gewijzigd door jerome op (28%)]

Op jijbuis is er een Duitser die deze oude gennys repareert en weer op gang brengt..
https://www.youtube.com/@ThePostApocalypticInventor/videos
Misschien kan je er wat mee.

Koolborstels controleren kun je ook doe
Glaszekering ok

Print is ingegoten kun je verder niet veel mee.

Als het remanent magnetisme weg is kun je met een bruggelijkrichter en 9v batterij of 12v accu weer tot leven wekken.
Zoek op "genrator field flash" tegelijk meten met een multimeter op je uitgaande spanning, daar zou ook wat uit moeten komen dan, zelfs wanneer de AVR niet meer werkt.

Eventueel is er een universele AVR in te zetten, maar mooier is uiteraard de bestaande weer werkend krijgen.

het is idd een tamelijke roestbak, heeft wrs buiten gestaan. mist een moertje op de uitgaande AC zo te zien. de 2 stekkers die los hangen zijn wrs ooit losgehaald en geruild voor de 2 rode draden die later zijn bijgemaakt.

gezien de hoeveelheid geoxideerde contacten, afgeknipte draden ben je wel even bezig met dit project in leven krijgen. idd vermoed ik ook dat je een externe voeding nodig hebt, deze dynamo heeft geen remanent magnetisme.