Hallo, ik ben hier nieuw op het forum, omdat ik een vraag heb.
Ik ben zelf monteur van beroep. Alleen generatoren weinig verstand van.

Ik heb een oude diesel aggregaat gekocht op de veiling, motor loopt prima.
Maar ik krijg niks geen stroom. nu zelf al zitten zoeken, maar ik heb niks geen spanning op de generator zelf, gemeten bij de avr, maar ook niks geen spanning. . er zit een dynamo op, maar niks geen bedrading wat de accu bij laad of iets. veder geen probleem. Alleen nu is mij vraag, in mijn theorie denk ik dat avr spanning moet hebben van de accu/dynamo om de generator in werking te zetten. Heb gekeken bij de koolborstels, zitten er 4 op, maar die lijken mij wel goed. Schuif netjes omhoog/omlaag

Misschien weet een van jullie hoe dit zit?
Gaat om een oude militaire aggregaat, merk is volgends mij heracules, ik denk rond de 15 / 20 kVA.

Mvg.

Post eens een paar duidelijke foto's van het apparaat en het binnenwerk.

men heeft goed met blauwe verf aangekledderd, op de voorkant zitten allerhande aansluitingen en knoppen die wrs iets doen. ook zie ik 2 faston loshangen bij de avr.

Dat klopt idd. Ik zag die 2 stekkers ook los hangen. probleem is dat er 2 loshangen, en maar 1 aansluiting mogelijk is op de avr.. daarom ook zo vaag. Ook meet ik op de avr niks geen spanning. Ook niet op de avr bij de zekering. Daarom snap ik er ook niks van.

Op het printje zit een kleine accucel lijkt het. Is die misschien leeg?
Ik kan me voorstellen als de dynamo geen remanent magnetisme meer heeft, dat dat celletje de regelaar in gang zet.

Op 23 juni 2023 20:18:42 schreef buzzy:
Op het printje zit een kleine accucel lijkt het. Is die misschien leeg?
Ik kan me voorstellen als de dynamo geen remanent magnetisme meer heeft, dat dat celletje de regelaar in gang zet.

dat is geen batterij maar een varistor of een condensator. het kan zo maar zijn dat deze generator een 12V hulpvoeding nodig heeft om te werken, maar ook remanent magnetisme wat weg is in het anker kan de reden zijn idd.