Ik denk ook dat zo'n rubriek geen slecht idee is, maar...

Op 4 juli 2023 15:39:56 schreef HVinduction:
Ik denk dat je de forumrubriek beter "Duurzame energie" of "Hernieuwbare energie" kunt noemen, niet alleen zonnepanelen en windmolens vallen hieronder maar ook zuinigere apparaten, warmtepompen, het monitoren en besparen van energieverbruik, thuisaccu's, elektrisch rijden, off-grid gaan, etc.

Noem het alsjeblieft niet zo, want voor het weet komen de... anders
geori"enteerden... kernsplijting aan dat rijtje toevoegen (hallo
Urenco!). En in grote delen van de wereld geldt aardgas as uitermate
duurzaam, omdat daar kolen of turf (of gewoon hout) de norm is.

Van mij mogen ze uiteraard zo denken, maar dan krijgen we politiek
geneuzel, en daar is dit het forum niet voor.

"Groen geblaat" geniet voor mij de voorkeur (dat is geen /bash/, ik ben
zelf stiekum een radicale natuurcentrist), maar wat dachten jullie van
iets als "Energievoorziening" -- waar ook draadjes over het klassieke
lichtnet niet off-topic zijn?

Dan kan "High voltage" beperkt worden tot eindapparatuur, waar het zo
te zien daar eigenlijk een beetje om begonnen was. Waarbij we wel moeten
opmerken, dat (qua opbouw) klassieke lichtnet-apparatuur rap aan het
uitsterven is. Maar toch nog genoeg voedingen, motoren, enz. om het
interessant te houden, denk ik.

Voor die discussies is er toch al de koffiecorner, en in je achtertuin ga je toch geen gasput slaan of een kernreactor bouwen? 8)7 Energievoorziening lijkt mij ook wel een goede naam, dan kan je elektrische installaties e.d. scheiden van vragen over voedingen en reparaties van losse apparaten en onderdelen.

Wat is het probleem waarvoor een oplossing gezocht word?
Een goede, duidelijke topictitel. In zeven woorden is het streven, maar niemand doet lelijk als het wat meer is.
Eerder als een topictitel te kort, of raadselachtig is.
De wasmachines en kookplaten horen eigenlijk in witgoed thuis, en verdwalen weleens in High Voltage.

Ik weet ook niet zeker of het wel echt zo'n groot probleem is, maar...
volgens mij was "High voltage" nooit bedoeld voor dit soort onderwerpen,
en staat het er nu vol mee. Dat kan een een goede reden zijn om die
onderwerpen elders onder te brengen. Of het forum te hernoemen, of
misschien zelfs te splitsen.

Bovendien is lang niet alle energievoorziening "high voltage".

Ik zou eventueel denken aan energievoorziening + domotica, elektronica in en om het huis, zoiets. Heb ik bij het transistorforum ook overwogen maar toen toch nog maar van afgezien.

Maar dan vallen grotere installaties weer een beetje buiten de boot. En
die zijn, ten minste voor mij, machtig interessant.

Aangezien we ook al een Robotica-forum hebben: een apart Domotica-forum
erbij :?

(Zelf niet in geinteresseerd, maar natuurlijk een legitiem onderwerp.)

EDIT: -nodeloze quote

[Bericht gewijzigd door schaafuit op (35%)]

Eh, gezien de naam van deze afdeling had ik in beginsel ook gehoopt op enige reacties van de moderatoren, maar misschien komt dat nog.....
Mochten zij er anders over denken en liever geen nieuwe afdeling willen starten dan zou ik graag van een van hun willen horen waar ik dan het beste mijn vragen zou kunnen stellen zonder dat ze vrij snel verdwijnen in een woud van heel andere onderwerpen.....
(niet negatief bedoeld, mocht dit zo opgevat kunnen worden, ik druk me soms wat sociaal onhandig uit... :-) )

Die laten het wel vaker allemaal even bezinken. Er is immmers geen
enkele spoed bij.

Voel je in de tussentijd vrij om bij te dragen =)

Op 4 juli 2023 23:38:08 schreef swieberd:
Eh, gezien de naam van deze afdeling had ik in beginsel ook gehoopt op enige reacties van de moderatoren, maar misschien komt dat nog.....

Ongeveer 1 jaar gelden was er precies dezelfde discussie toe vond men dat we dan met een extra rubriek nog verder zouden afdwalen van de uiteindelijke elektronica die men vind dat het hoort te zijn.

Daar was ook mijn antwoord maar dat gebeurt nu ook al en dat is al realiteit gezien het aantal topics rondom dit onderwerp.
Ik gebruik zelf altijd laatste discussie dus wat dat betreft maakt mij het niet uit welke rubriek het is maar is het meer of ik het een interessant topic vind.
Maar voor naslag en beter doorzoekbaarheid in oude topic is het dan wel weer handig. Maar om eerlijk te zijn als ik het hier niet kan vinden dan type ik het in Google en die van het dan vaker weer wel.

Ook ik heb ooit een suggestie gedaan in deze zin, maar heb ze na een tijd terug ingeslikt. Want
1/ er is een prima rubriek terzake op tweakers.net, ik heb daar zelf al een paar keer gepost en kreeg keer op keer prima bruikbare reacties;
2/ het huidige moderatorsteam heeft al meer dan genoeg de handen vol, tenslotte doen zij dit ook maar vrijwillig; nog een rubriek erbij - en dan eentje waar zowel de technische aspecten als de maatschappelijke inzichten volop bron tot conflict en discussie bieden - kunnen ze echt wel missen.

Op 5 juli 2023 00:20:03 schreef Paulinha_B:
nog een rubriek erbij - en dan eentje waar zowel de technische aspecten als de maatschappelijke inzichten volop bron tot conflict en discussie bieden - kunnen ze echt wel missen.

De topic zijn er al en die discussies zijn er dus ook al. Een rubriek erbij veranderd daar echt niets aan.

In het vorige topic erover werd gezegd dat een extra rubriek een grote aantrekkende werking zal hebben op nog meer topics hierover. Nu gebeurt het dan toch ook al er is een geslaagde groei en een extra rubriek verandert niets aan die groei. Die groei is er omdat het aantal PV installaties ook die groei heeft.
Een voordeel van een extra rubriek kan dat je het beter kan aansturen en de regels voor wat er wel en niet meer kan aanscherpen. Dat is wel extra werk voorde moderators, maar die extra is iets wat zou kunnen maar moet wat mij betreft niet.

Graag spui ik mijn mening over jouw ideeen:

Op 4 juli 2023 15:24:47 schreef swieberd:
Ik zal even wat meer uitwijden over mijn ideeën...
Ten eerste even de verwarming. Daarvoor komt er een (eigen ontwerp) rocketmass-heater, voorbeelden zijn te vinden op youtube, hier kan houtafval mee worden verbrand op een dusdanig hoge temperatuur dat er practisch geen afvalstoffen vrijkomen. En voor hele koude winters heb ik een kleine Jotul 602 paraat staan, dat zijn monsters qua verwarmen, ik heb hem al eens een jaar lang gebruikt.

Je wilt dus inderdaad ouderwetse fossiele brandstoffen blijven gebruiken. Om diverse redenen denk ik dat dat geen goed idee is. Een van de redenen is je eigen gezondheid. De andere die van je omgeving. En de derde de prijs. Ik denk dat de betreffende brandstoffen straks veel duurder gaan worden en op sommige plaatsen zou het zelfs wel eens verboden kunnen gaan worden. En echt chemisch behandeld afvalhout (geimpregneerd of geverfd met bijvoorbeeld loodmenie) is natuurlijk helemaal uit den boze. En je zegt dat een goede kachel geen afval geeft. Dat is echt geheel onwaar. Ik praat dan niet over het beetje as wat er overblijft maar over wat er aan pak's, PCB's, BTX-en enz de lucht in gaat. Allemaal enorm kankerverwekkend. Je kunt veel beter op gas en misschien wel in de toekomst op waterstof blijven koken.
Verder vind ik dat je afvalhout beter kunt hergebruiken in plaats van verbranden.

Maar ik wou me hier meer op de elektr(onic)a kant van het verhaal toespitsen.
Wat de windmolen betreft, dat wordt een vertikale as van het Savonius type, twee, in de lengte doorgesneden, halve kunsttof vaten van 200 liter naast elkaar, met nog een aanpassing om het rendement flink te verbeteren.

Op een land en tuinbouw tentoonstelling in de flevopolder stond ooit een protoype van een z.g. darius rotor. Ook een windmolen met een verticale as. Het ding was ontworpen door een universiteit (Ik dacht vliegtuigbouw Delft) en functioneerde op zich prima maar had ondanks zijn zeer speciale vorm 30% minder rendement dan de een conventionele vergelijkbare windmolen Dat is ook de reden dat dit concept nooit echt is aangeslagen. Het bekende doorgezaagd oliedrum concept was nog veel slechter dan dat speciaal gevormde darius concept. De allereerste hobby knutselaars van 40jaar geleden gebruikten dit concept wel eens maar zijn daar toch ook weer snel van af gestapt.
Van kleine windmolens (minder dan 10KW) valt de kosten baten analyse meestal toch negatief uit. Er is een groot onderzoek geweest naar de opbrengst van kleine windmolens. Daarvoor hadden ze een hele rij kleine molens van verschillende fabrikanten op een dijk en in zeeland geplaatst en een zelfde aantal molens van de zelfde merken op hoge gebouwen in een dicht bevolkt gebied in Engeland. Het bleek dat de molens minder geld verdienden dan ze kosten om ze in bedrijf te houden. Er zaten zelfs enkele molens bij die minder elektriciteit opwekten dan nodig was om de molen te besturen. Uit dit onderzoek bleek ook dat molens van 10KW en meer wel geld gingen verdienen. De enige plek waar een kleine windmolen tot zijn recht kan komen is op een plaats weer geen netaansluiting mogelijk is. Als er wel een netaansluiting mogelijk is, is dat goedkoper dan de windmolen. Het onderzoek is vast nog wel ergens terug te vinden op dit web.
Een windmolen op je schoorsteen is overigens een echte afrader. Je schoorsteen rammelt gewoon kapot op den duur. En die problemen komen pas als je slechtste weer van de wereld hebt en dus niemand het dak op kan om het probleem te verhelpen. Niet doen dus.

Daaronder een grote verliesarme overbrenging naar een generator. Voor de generator heb ik drie mogelijkheden, ik moet nog testen welke de beste is, waarschijnlijk een normale standaard autodynamo. Maar misschien ook een wasmachine motor, maar dan van het nieuwe type, een 'direct drive' deze bestaat nl uit een flink aantal stationaire spoelen en veel sterke neodymium magneten die op een vrij laag toerental al flink wat kan levern. Ook een motor van een electrische fiets is een optie misschien. Ik ga uit van een kleine molen dus, die makkelijk op de schoorsteen geplaatst kan worden en die met weinig wind al een beetje gaat leveren.

Van jouw keuze van drie type dynamo's is misschien je fiets (naaf)motor de beste optie. Dat is een direct drive en heeft dan geen overbrengingsverliezen. De auto dynamo is denk ik de slechtste keuze. Een borstelloze wasmachinemotor is dan waarschijnlijk weer een betere keuze. Maar daar was iedereen dus 40 jaar geleden al achter. Zelfs ik wist dat al op 15 jarige leeftijd uit de bewuste zelfbouwboeken van de bibliotheek. Een kennis heeft 40 jaar geleden een dergelijke molen met wasmachinemotor gebouwd in combinatie met een oud tweedehands accupakket van een heftruck. Hij verwarmde daar in de winter zijn huis mee en hoefde bijna nooit op gas extra bij te verwarmen.

Daarvoor had hij een aantal van die elektrische met olie gevulde radiatoren in zijn huis geplaatst. De toen 220 volt verwarmingselementen vervangen door 48 volt exemplaren zodat ze gewoon rechtstreeks op de accu(gelijk)spanning konden werken. Er waren in die tijd nog geen betaalbare omvormers naar 220 volt wissel beschikbaar. En dan was dit een mooie oplossing die goed werkte. Deze oplossing zou nu ook nog goed werken. Je spaart dan een omvormer (met zijn verliezen) uit. Daarvoor in de plaats moet dan wel meer duur koper worden aangelegd. Het aanpassen van de radiatoren was niet heel lastig. Hij had het 220V gloeispiraal gewoon in vieren genipt en vier van die spiralen parallel gezet. De voedingsspanning is dan 55 volt. Dat kun je prima met 48 volt voeden. Het vermogen is dan wel weer wat lager waardoor het warm worden wat langer duurt. Maar dat was nooit een probleem.

Zonnepanelen ga ik niet zelf maken, maar wel alles er omheen, met behulp van 'ome ali' uit china. Daar is tegenwoordig zoveel moois te krijgen wat je zelf van je leven niet kunt maken voor dat geld.
En ik heb zelf al diverse schema's bedacht waar ik graag eens wat deskundigen naar zou laten kijken.

Dat is een leuke uitdaging, maar let op wat je waar koopt in china. Ze hebben daar goede en slechte dingen. Iets voor een onrealistisch lage prijs is vaak niet zo goed.

Laat maar zien die schema's. Ik ben nieuwsgierig.

Onder meer een idee om een aantal auto accu's (40 tot 250 Ah), ongeveer 10 tot 50 stuks, automatisch op te laden en dan beurtelings in te schakelen om stroom te leveren aan een omvormer naar 220 volt.

Over de soort accu's bestaat een hele discussie. Maar lood accu's is lekker simpel als je daar zelf de laders voor wilt gaan bouwen. Ik begrijp alleen niet wat je wilt met dat beurtelings inschakelen.
Ook ga ik oude fietsaccu's demonteren en de cellen een tweede leven geven in mijn thuisbatterij, waar ik al mijn verlichting en zoveel mogelijk gebruikers op ga aansluiten (12 volt). Hiervoor heb ik een schakeling bedacht waarmee ik steeds 8 pakketjes van 3 cellen samenstel tot 1 accu, en daarvan uiteindelijk een stuk of 20 tot 40 parallel.
Ik denk zelf dat je beter een wat hogere spanning zou kunnen kiezen bijvoorbeeld 24 volt. Dan worden je stromen wat kleiner. En alles wat je nodig zou kunnen hebben als (ovens, kooktoestellen, koelkasten, verlichting enz. is vaak beter in 24 volt verkrijgbaar dan in de 12 volt uitvoering.

Ook heb ik zelf een paar manieren bedacht om energie terug te leveren aan het net zonder een (dure) omvormer

.
OK, hoe dan? Een omvormer die terug kan leveren is een erg lastig apparaat om zelf te bouwen. En tegenwoordig kant en klaar te koop voor betrekkelijk weinig geld.

Dit was zo even een greep uit mijn gedachtengang.
Ik probeer alles zo simpel en bedrijfszeker mogelijk te houden, zonder arduino oid, gewoon omdat ik dat het leukste vind, ouderwets analoog, zoveel mogelijk....

Wat ik in jou geval zelf zou doen, is de windmolen gewoon kant en klaar kopen. Het berekenen van een efficiënte rotor en daarna het bouwen is iets dat mijn petje te boven gaat. De windmolen niet op mijn schoorsteen plaatsen. De electronica misschien zelf bedenken maar wel met een cpu als regelaar. Daar programmeer ik dan de laadlarakteristieken van de batterijen, de noodprocedures (als er iets niet goed gaat), de ontlaad proceduredures en de tijdstippen waarop wel/niet grote gebruikers aan of uit mogen. Voor de zonnepanelen een MPPT regelaar en voor de windmolen een windmolen geschikte evenknie daarvan.

PS, Let er wel op dat je voor gelijkspanning/stroom ander schakelmateriaal (Zekeringautomaten enzo) nodig hebt dan voor wisselstroom/spanning.

Op 4 juli 2023 13:58:38 schreef swieberd:
Ik mis een beetje een rubriek voor mensen die zelf met zonnepanelen en of windmolens aan het uitvinden/ontwikkelen zijn, als hobby dus, en niet de kant en klare installaties.
Zelf ben ik al, hoofdzakelijk in gedachten trouwens, vanaf de jaren 80 bezig met windmolens. Je had destijds hier in noord-Nederland zelfs een behoorlijke windmolenvereniging, allemaal hobbyisten met een eigen windmolen, soms het grote tot wel 20KW. Tegenwoordig worden zonnepanelen ook steeds interessanter.
Ik heb er jarenlang heel weinig aan gedaan, maar wel altijd veel over nagedacht, maar nu wordt het tijd om er eens iets zinnigs mee te gaan doen.
Ik heb heel weinig geld te besteden, en moet dus erg creatief zijn om mijn doelen te bereiken.
Ik wil eigenlijk binnen een jaar van het gas en electriciteit af, en zelf zuinig aan doen, met een zonnepanelen/windmolen systeem op 12 volt!
Ik ben al vrij ver met het ontwikkelen van allerlei ideeën en schema's hiervoor, en wil komende winter proberen wat in praktijk te brengen.
Ik zou graag wat in kontakt komen met mensen die soortgelijke ideeën hebben, en dit forum lijkt me de ideale plek daarvoor. Ik heb al heel wat afgezocht hier en sporadisch ook wel leuke dingen gevonden, maar het is heel erg lastig zoeken tussen alle andere 'bomen van het bos' zeg maar.
Hoe kom ik er nou achter of er meer belangstellenden zijn zodat we wat ideeën kunnen uitwisselen?

Als je een beperkt budget hebt zou je met zonnepanelen kunnen kijken of je panelen met kapot glas kan laten draaien met optimizers / micro omvomers (oid) er achter. Vaak doen panelen ook met een kapot glas (liefts geen impact schade) het best nog een tijdje (meerdere jaren), en bij ons (ik doe veel service) brengen we dat spul gewoon naar de stort bij t witgoed in de container.

Ik heb hier ook 2 panelen met kapot glas draaien op een anders niet in gebruik zijnde soladin 600. (naast 43 andere).
Ik heb er zelf ook

Van kleine windmolens (minder dan 10KW) valt de kosten baten analyse meestal toch negatief uit.

IK heb volgens mij een vergelijkbaar artikel gelezen en daar kwam uit dan molens kleine dan 2,5m dia geen goede kosten baten en opbrengt hadden. Maar 2,5m kan best ook 10kW zijn dat weet ik verder niet.

Het idee achter de klein molen is dat je dan geen stevige paal of fundering nodig hebt of zelfs geen vergunning maar die molens werken dus amper en leveren niets op.

Ook een windmolen met een verticale as. Het ding was ontworpen door een universiteit (Ik dacht vliegtuigbouw Delft) en functioneerde op zich prima maar had ondanks zijn zeer speciale vorm 30% minder rendement dan de een conventionele vergelijkbare windmolen

Nu is rendement voor een commercieel product heel belangrijk, maar als je zelf iets maakt en het kan voor heel weinig kosten dan is rendement al minder belangrijk. Maar 30% is toch wel erg veel. Als mijn zonnepanelen 30% minder zouden doen dan heb ik er een stuk minder aan dat zou ongeveer 900kWh per jaar schelen is best veel.

Bij mijn ouders thuis is ooit een schoorsteen 'van het dak gewaaid', omdat er een tuidraad van een 3 elemnets FM-dipool aan vast zat. Tuidraad en antennemast hebben er voor gezorgd dat de steenklomp van c.a. ¼ m³ niet echt van het dak is gevallen.
Stormpje was toen minder hevig dan vanochtend !

Op 4 juli 2023 23:38:08 schreef swieberd:
Eh, gezien de naam van deze afdeling had ik in beginsel ook gehoopt op enige reacties van de moderatoren, maar misschien komt dat nog....

Eerst maar eens zien wat de reacties zijn :-)
Er zijn al meer dan 20 secties. Eén er bij maken is zo gedaan, maar we moeten we oppassen dat we straks niet met tientallen secties zitten die grotendeels leeg staan. En een sectie opruimen is volgens mij een ramp (nooit gedaan).
Kortom, er kan intern overlegd worden, maar de uitkomst is niet te voorzien, hoewel de kans op nieuwe secties nooit heel groot is.

Zoals in de recente discussie over hetzelfde onderwerp, die ik niet meer terug kan vinden, beargumenteerd; waar het om gaat is dat zo een nieuwe sectie ook de bijbehorende gebruikers aantrekt.

Dat zal elektronica nog meer gaan overheersen, soortgelijk de wasmachines dat nu bij vlagen al doen.

Technische oplossingen om Co te laten groeien zonder dat de onderwerpen elkaar in de weg zitten, zoals het naar wens onzichtbaar maken van secties, zie ik niet als een realistische oplossing.
Er zullen gemakkelijk een orde van grootte meer "duurzaamheids" discussies en -deelnemers komen dan elektronisch inhoudelijke. Die markt is zeker nu veel groter. Dan dan leveren wij ons wat de bedrijfsvoering betreft, de hosting is niet gratis, uit aan die groep.

Het beste wat we m.i. kunnen doen is anderen helpen zo een forum op te zetten. Bijvoorbeeld door onze technisch uitstekende en unieke forum software te delen, dat hoeft niet open source, en de nieuwe mensen te steunen met tips over de hosting, moderatie, donaties etc.

Er is duidelijk behoefte aan een serieus duurzaamheids- en consumentenrommel-reparatie forum. Het laatste is m.i. overigens niet duurzaam, maar he, ik zit niet in die hoek ;)

Waarom Tweakers er niet in slaagt om die rol te vervullen weet ik niet, maar zij zullen ook zo hun uitdagingen kennen. Ik kom er niet zo veel, en kreeg vorig jaar een bericht dat mijn account werd opgeheven.

Ik zie er niet veel in, nog meer nitwits die met een hamer en een beitel een pv installatie willen aanleggen en door hun onkunde stronteigenwijs zijn.
Ik heb het wel een beetje gehad met dat soort hobbyisten...

Op 6 juli 2023 08:48:13 schreef Jinny:
Ik zie er niet veel in, nog meer nitwits die met een hamer en een beitel een pv installatie willen aanleggen en door hun onkunde stronteigenwijs zijn.

Maar hier op CO zijn er ook een hoop die het wel goed willen doen, maar nog nooit zelf eraan gewerkt hebben (waaronder ikzelf). Juist de technische insteek hier op CO zou gunstig zijn. En er komen een hoop vragen over voorbij, ook dat wijst erop dat goede informatie nodig is.

En hobbyisten hou je toch wel...

Op 6 juli 2023 08:48:13 schreef Jinny:

Geen last van valse bescheidenheid, blijkbaar ;) Overweeg om in Antwerpen te gaan wonen, er zijn daar ook afmeerplaatsen voor woonboten.

Op 6 juli 2023 10:43:38 schreef Paulinha_B:
[...]
Geen last van valse bescheidenheid, blijkbaar ;) Overweeg om in Antwerpen te gaan wonen, er zijn daar ook afmeerplaatsen voor woonboten.

Paulinha, ik doe dat werk voor mijn beroep...
Ik verdien er mijn brood mee.

De rest laat ik maar even.

Op 6 juli 2023 08:22:08 schreef GJ_:
[...]Eerst maar eens zien wat de reacties zijn :-)
Er zijn al meer dan 20 secties. Eén er bij maken is zo gedaan, maar we moeten we oppassen dat we straks niet met tientallen secties zitten die grotendeels leeg staan. En een sectie opruimen is volgens mij een ramp (nooit gedaan).
Kortom, er kan intern overlegd worden, maar de uitkomst is niet te voorzien, hoewel de kans op nieuwe secties nooit heel groot is.

Het ging mij er eigenlijk meer om om de 'echte hobbyisten', de ouderwetse pioniers, wat makkelijker bij elkaar te krijgen.
Mensen die veel liever zelf iets fabriceren ipv het kant-en-klaar te kopen.
Bij het zoeken kom je hoofdzakelijk mensen tegen die met kant-en-klaar spul bezig zijn.
Bij mij leeft de echte 'pioniergeest' nog vanuit de jaren '80, maar dat kan ook met mijn leeftijd te maken hebben, ik zit al rond de 60! Ik heb jarenlang heel weinig gedaan maar wil nu de draad weer meer oppakken.

Het gaat mij eigenlijk helemaal niet zo zeer om die moderne 'verduurzaming' maar meer om het 'zelf doen', het zelfvoorzienend zijn, zoals dat tegenwoordig heet.
Andere gesuggereerde forums zoals tweakers, gaan voor mij niet diep genoeg. Ik zoek wel mensen die heel erg goed weten waar het over gaat, en waar we het over hebben, ik zelf vind het juist leuker als het echt een beetje moeilijk word, alle oppervlakkige kennis en opmerkingen kan ik zelf ook wel bedenken. Voor mijn gevoel is CO gewoon het hoogste adres, vandaar dat ik hier nu ook zit... :-)

Op 5 juli 2023 02:57:39 schreef Ex-fietser:
Graag spui ik mijn mening over jouw ideeen:

Bedankt hiervoor. Altijd goed om de mening van iemand anders te zien.
Ik ben het eigenlijk wel met je eens, over alles wat je noemt heb ik wel al nagedacht, soms lang geleden, soms wat recenter, en uiteindelijk heb ik mij een beeld gevormd over hoe ik zelf denk het beste te werk te kunnen gaan in mijn situatie.

Bijvoorbeeld voor wat de windmolen betreft, is het voor mij belangrijk om bij een klein beetje wind al een paar ampères bij 12v te hebben om al een beetje te kunnen laden, alles wat vrijkomt bij meer wind is mooi meegenomen, maar rendement vind ik dus niet belangrijk. Het is belangrijker dat hij zo makkelijk mogelijk in beweging komt en bij zo laag mogelijk toerental al wat gaat leveren. Het savoniustype met de twee halve vaten noemde ik even voor de beeldvorming, ik denk dat het drie halve vaten op steeltjes van een meter ongeveer gaat worden. En wat de schoorsteen betreft, dat komt wel goed. Ik schroef hem natuurlijk niet plompverloren op de schoorsteen vast. Er komt een stevig stalen frame, het gewicht wordt gedragen door de schoorsteen zelf, maar de zijdelingse krachten worden afgevoerd naar het dak en de zijgevel.

De 12 volt installatie is voor mij gewoon het handigste, omdat ik ooit eens op een veiling een paar dozen vol led-lampen heb gekocht op 12V! En omdat goedkope tweedehands auto-accus nooit gelijk aan elkaar zijn, en je ze dus niet makkelijk in serie kunt zetten. Plus, ook niet onbelangrijk, als ik in de winter eens wat laag in energievoorraad zit, dan zet ik mijn auto ernaast met een kabeltje naar de accu, en laat die een tijdje (iets boven) stationair draaien om het hele spul weer wat op te laden.

Momenteel zit ik meer na te denken over het schakelen van de zonnepanelen trouwens, het is op dit moment handiger voor mij om me daar eerst eens in te verdiepen, de windmolen komt daarna wel weer.

Een windmolen zelf kopen zou ik zelf echt nooit doen! Wat is er nou mooier dan met een haakse slijper, een hoop afval-ijzer en een lastoestel en een boormachine zelf aan de slag te gaan! :-)

Op 6 juli 2023 08:44:34 schreef Aart:
Zoals in de recente discussie over hetzelfde onderwerp, die ik niet meer terug kan vinden, beargumenteerd; waar het om gaat is dat zo een nieuwe sectie ook de bijbehorende gebruikers aantrekt.

Dat is dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/160703

Op 7 juli 2023 14:46:54 schreef swieberd:
Bijvoorbeeld voor wat de windmolen betreft, is het voor mij belangrijk om bij een klein beetje wind al een paar ampères bij 12v te hebben om al een beetje te kunnen laden, alles wat vrijkomt bij meer wind is mooi meegenomen, maar rendement vind ik dus niet belangrijk. Het is belangrijker dat hij zo makkelijk mogelijk in beweging komt en bij zo laag mogelijk toerental al wat gaat leveren. Het savoniustype met de twee halve vaten noemde ik even voor de beeldvorming, ik denk dat het drie halve vaten op steeltjes van een meter ongeveer gaat worden. En wat de schoorsteen betreft, dat komt wel goed. Ik schroef hem natuurlijk niet plompverloren op de schoorsteen vast. Er komt een stevig stalen frame, het gewicht wordt gedragen door de schoorsteen zelf, maar de zijdelingse krachten worden afgevoerd naar het dak en de zijgevel.

De 12 volt installatie is voor mij gewoon het handigste, omdat ik ooit eens op een veiling een paar dozen vol led-lampen heb gekocht op 12V! En omdat goedkope tweedehands auto-accus nooit gelijk aan elkaar zijn, en je ze dus niet makkelijk in serie kunt zetten. Plus, ook niet onbelangrijk, als ik in de winter eens wat laag in energievoorraad zit, dan zet ik mijn auto ernaast met een kabeltje naar de accu, en laat die een tijdje (iets boven) stationair draaien om het hele spul weer wat op te laden.

Momenteel zit ik meer na te denken over het schakelen van de zonnepanelen trouwens, het is op dit moment handiger voor mij om me daar eerst eens in te verdiepen, de windmolen komt daarna wel weer.

Een windmolen zelf kopen zou ik zelf echt nooit doen! Wat is er nou mooier dan met een haakse slijper, een hoop afval-ijzer en een lastoestel en een boormachine zelf aan de slag te gaan! :-)

Overweeg een topic te openen in de High voltage Ontwikkeling sectie, in dit topic zullen je vragen ondersneeuwen.

Overweeg een topic te openen in de High voltage sectie, in dit topic zullen je vragen ondersneeuwen.

Omdat het een 12 volt installatie betreft leek me dat nu juist niet de goede plaats!......

Ik was ook niet van plan om hier al met vragen beginnen te stellen.
Maar ik weet ook niet waar ik ze het beste wel kan stellen, vandaar ook dat ik dit topic ben begonnen.... :-)

Misschien een paar hints?
De onderwerpen van een paar vragen en beoordeling door mede-techneuten zijn bv:
- Ik heb een schakeling bedacht om auto-accu's op te laden en beurtelings in te schakelen voor verbruik.
- Ik denk erover om zonnepanelen eerst parallel te zetten, en als er genoeg zon is ieder voor zich te laten schakelen....
- Als li-ion accu's meestal niet helemaal vol maar ook niet helemaal leeg zijn, hoe kun je ze dan het beste in balans houden...
- Ik heb een schemaatje getekend om via aftakkingen van een 3S-BMS in de gaten te houden of de accu's laden of ontladen....

Even voordat iedereen hier op gaat reageren, ik stel deze vragen nu dus niet hier, maar wil graag weten in welke rubriek ik dit soort vragen het beste kan stellen!

[Bericht gewijzigd door swieberd op (69%)]

Ah Crap... Het is warm, sorry.

De Ontwikkeling sectie is op dit moment de beste plaats.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]