Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 6 juli 2023 08:48:13 schreef Jinny:
Ik zie er niet veel in, nog meer nitwits die met een hamer en een beitel een pv installatie willen aanleggen en door hun onkunde stronteigenwijs zijn.
Ik heb het wel een beetje gehad met dat soort hobbyisten...
Maar hier op CO zijn er ook een hoop die het wel goed willen doen, maar nog nooit zelf eraan gewerkt hebben (waaronder ikzelf). Juist de technische insteek hier op CO zou gunstig zijn. En er komen een hoop vragen over voorbij, ook dat wijst erop dat goede informatie nodig is.
En hobbyisten hou je toch wel...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op 6 juli 2023 08:48:13 schreef Jinny:
Ik heb het wel een beetje gehad met dat soort hobbyisten...
Geen last van valse bescheidenheid, blijkbaar
Overweeg om in Antwerpen te gaan wonen, er zijn daar ook afmeerplaatsen voor woonboten.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 6 juli 2023 10:43:38 schreef Paulinha_B:
[...]
Geen last van valse bescheidenheid, blijkbaarOverweeg om in Antwerpen te gaan wonen, er zijn daar ook afmeerplaatsen voor woonboten.
Paulinha, ik doe dat werk voor mijn beroep...
Ik verdien er mijn brood mee.
De rest laat ik maar even.
swieberd
-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...
Op 6 juli 2023 08:22:08 schreef GJ_:
[...]Eerst maar eens zien wat de reacties zijn
Er zijn al meer dan 20 secties. Eén er bij maken is zo gedaan, maar we moeten we oppassen dat we straks niet met tientallen secties zitten die grotendeels leeg staan. En een sectie opruimen is volgens mij een ramp (nooit gedaan).
Kortom, er kan intern overlegd worden, maar de uitkomst is niet te voorzien, hoewel de kans op nieuwe secties nooit heel groot is.
Het ging mij er eigenlijk meer om om de 'echte hobbyisten', de ouderwetse pioniers, wat makkelijker bij elkaar te krijgen.
Mensen die veel liever zelf iets fabriceren ipv het kant-en-klaar te kopen.
Bij het zoeken kom je hoofdzakelijk mensen tegen die met kant-en-klaar spul bezig zijn.
Bij mij leeft de echte 'pioniergeest' nog vanuit de jaren '80, maar dat kan ook met mijn leeftijd te maken hebben, ik zit al rond de 60! Ik heb jarenlang heel weinig gedaan maar wil nu de draad weer meer oppakken.
Het gaat mij eigenlijk helemaal niet zo zeer om die moderne 'verduurzaming' maar meer om het 'zelf doen', het zelfvoorzienend zijn, zoals dat tegenwoordig heet.
Andere gesuggereerde forums zoals tweakers, gaan voor mij niet diep genoeg. Ik zoek wel mensen die heel erg goed weten waar het over gaat, en waar we het over hebben, ik zelf vind het juist leuker als het echt een beetje moeilijk word, alle oppervlakkige kennis en opmerkingen kan ik zelf ook wel bedenken. Voor mijn gevoel is CO gewoon het hoogste adres, vandaar dat ik hier nu ook zit... 
Op 5 juli 2023 02:57:39 schreef Ex-fietser:
Graag spui ik mijn mening over jouw ideeen:
Bedankt hiervoor. Altijd goed om de mening van iemand anders te zien.
Ik ben het eigenlijk wel met je eens, over alles wat je noemt heb ik wel al nagedacht, soms lang geleden, soms wat recenter, en uiteindelijk heb ik mij een beeld gevormd over hoe ik zelf denk het beste te werk te kunnen gaan in mijn situatie.
Bijvoorbeeld voor wat de windmolen betreft, is het voor mij belangrijk om bij een klein beetje wind al een paar ampères bij 12v te hebben om al een beetje te kunnen laden, alles wat vrijkomt bij meer wind is mooi meegenomen, maar rendement vind ik dus niet belangrijk. Het is belangrijker dat hij zo makkelijk mogelijk in beweging komt en bij zo laag mogelijk toerental al wat gaat leveren. Het savoniustype met de twee halve vaten noemde ik even voor de beeldvorming, ik denk dat het drie halve vaten op steeltjes van een meter ongeveer gaat worden. En wat de schoorsteen betreft, dat komt wel goed. Ik schroef hem natuurlijk niet plompverloren op de schoorsteen vast. Er komt een stevig stalen frame, het gewicht wordt gedragen door de schoorsteen zelf, maar de zijdelingse krachten worden afgevoerd naar het dak en de zijgevel.
De 12 volt installatie is voor mij gewoon het handigste, omdat ik ooit eens op een veiling een paar dozen vol led-lampen heb gekocht op 12V! En omdat goedkope tweedehands auto-accus nooit gelijk aan elkaar zijn, en je ze dus niet makkelijk in serie kunt zetten. Plus, ook niet onbelangrijk, als ik in de winter eens wat laag in energievoorraad zit, dan zet ik mijn auto ernaast met een kabeltje naar de accu, en laat die een tijdje (iets boven) stationair draaien om het hele spul weer wat op te laden.
Momenteel zit ik meer na te denken over het schakelen van de zonnepanelen trouwens, het is op dit moment handiger voor mij om me daar eerst eens in te verdiepen, de windmolen komt daarna wel weer.
Een windmolen zelf kopen zou ik zelf echt nooit doen! Wat is er nou mooier dan met een haakse slijper, een hoop afval-ijzer en een lastoestel en een boormachine zelf aan de slag te gaan! 
Op 6 juli 2023 08:44:34 schreef Aart:
Zoals in de recente discussie over hetzelfde onderwerp, die ik niet meer terug kan vinden, beargumenteerd; waar het om gaat is dat zo een nieuwe sectie ook de bijbehorende gebruikers aantrekt.
Dat is dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/160703
Op 7 juli 2023 14:46:54 schreef swieberd:
Bijvoorbeeld voor wat de windmolen betreft, is het voor mij belangrijk om bij een klein beetje wind al een paar ampères bij 12v te hebben om al een beetje te kunnen laden, alles wat vrijkomt bij meer wind is mooi meegenomen, maar rendement vind ik dus niet belangrijk. Het is belangrijker dat hij zo makkelijk mogelijk in beweging komt en bij zo laag mogelijk toerental al wat gaat leveren. Het savoniustype met de twee halve vaten noemde ik even voor de beeldvorming, ik denk dat het drie halve vaten op steeltjes van een meter ongeveer gaat worden. En wat de schoorsteen betreft, dat komt wel goed. Ik schroef hem natuurlijk niet plompverloren op de schoorsteen vast. Er komt een stevig stalen frame, het gewicht wordt gedragen door de schoorsteen zelf, maar de zijdelingse krachten worden afgevoerd naar het dak en de zijgevel.De 12 volt installatie is voor mij gewoon het handigste, omdat ik ooit eens op een veiling een paar dozen vol led-lampen heb gekocht op 12V! En omdat goedkope tweedehands auto-accus nooit gelijk aan elkaar zijn, en je ze dus niet makkelijk in serie kunt zetten. Plus, ook niet onbelangrijk, als ik in de winter eens wat laag in energievoorraad zit, dan zet ik mijn auto ernaast met een kabeltje naar de accu, en laat die een tijdje (iets boven) stationair draaien om het hele spul weer wat op te laden.
Momenteel zit ik meer na te denken over het schakelen van de zonnepanelen trouwens, het is op dit moment handiger voor mij om me daar eerst eens in te verdiepen, de windmolen komt daarna wel weer.
Een windmolen zelf kopen zou ik zelf echt nooit doen! Wat is er nou mooier dan met een haakse slijper, een hoop afval-ijzer en een lastoestel en een boormachine zelf aan de slag te gaan!
Overweeg een topic te openen in de High voltage Ontwikkeling sectie, in dit topic zullen je vragen ondersneeuwen.
swieberd
-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...
Overweeg een topic te openen in de High voltage sectie, in dit topic zullen je vragen ondersneeuwen.
Omdat het een 12 volt installatie betreft leek me dat nu juist niet de goede plaats!......
Ik was ook niet van plan om hier al met vragen beginnen te stellen.
Maar ik weet ook niet waar ik ze het beste wel kan stellen, vandaar ook dat ik dit topic ben begonnen.... 
Misschien een paar hints?
De onderwerpen van een paar vragen en beoordeling door mede-techneuten zijn bv:
- Ik heb een schakeling bedacht om auto-accu's op te laden en beurtelings in te schakelen voor verbruik.
- Ik denk erover om zonnepanelen eerst parallel te zetten, en als er genoeg zon is ieder voor zich te laten schakelen....
- Als li-ion accu's meestal niet helemaal vol maar ook niet helemaal leeg zijn, hoe kun je ze dan het beste in balans houden...
- Ik heb een schemaatje getekend om via aftakkingen van een 3S-BMS in de gaten te houden of de accu's laden of ontladen....
Even voordat iedereen hier op gaat reageren, ik stel deze vragen nu dus niet hier, maar wil graag weten in welke rubriek ik dit soort vragen het beste kan stellen!
[Bericht gewijzigd door swieberd op (69%)]
Ah Crap... Het is warm, sorry.
De Ontwikkeling sectie is op dit moment de beste plaats.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]