Onlangs de transistor curvetracer bij jeever opgehaald.
Voor schema zie.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/ch-012ex-transistor-curv…
Mooi werkend gebouwd.
Echter het beeld dat ik op de scoop krijg is 90 graden gedraait.
Aansluiting y op kanaal a x op kanaal b.
Trigger op a anders is er helemaal geen signaal.
De transistor die hier getest word is een nieuwe bd140.
Een bc107 geef ongeveer hetzelfde beeld.
Pull to invert draait het beeld uiteraard 180 graden.
Klopt dit of doe ik iets verkeerd?
Als bijlage een paar foto's.

Misschien kanaal A en B omwisselen? En de trigger ook op B?

hallo elmowww
Bedankt voor de reactie.
Dat heb ik al geprobeerd.
Geeft hetzelfde beeld.
Heb zelfs bijna piano gespeeld op de scoop om te zoeken wat ik verkeerd kan hebben.

Scoop moet in X,Y mode worden gezet zodat de interne zaagtand niet wordt gebruikt.

Probeer eens de twee uitgangen te bekijken mét tijdbasis. Dan moet je iets in beeld krijgen zoals dit:

Als dat goed is, is er iets mis met de X/Y-modus van die Philips scope.
OF: Moet u niet de 'EXT'-ingang van de tijdbasis als horizontaal kanaal gebruiken?

[Bericht gewijzigd door Jeever op (18%)]

Het is erg lang geleden dat ik met zo'n scope heb gewerkt.
Volgens mij moet je de kabel van kanaal B verhuizen naar de meest rechtse ingang, dus onder de tijdbasis knop.

X Defl moet je indrukken (had je gedaan) en dan even spelen met die knoppen 'EXT'.

Verder kan je door de position knop van kanaal b uit te trekken, dat kanaal inverteren.

Bedankt voor de reactie.
Fijn Jeever dat je hier ook reageerd.
Heb twee foto,s geplaatst van de twee signalen en de instellingen.
Onderste signaal is kanaal a de andere dus b.
Het onderste signaal krijg ik niet zo scherp als de foto van Jeever.
Trigger op kanaal a of b maakt niets uit.
Trigger ext geeft ook geen resultaat.

Je moet niet extern triggeren. Dat driehoek signaal van de CT is de nieuwe tijdbasis. Is voor mij ook lang geleden maar je moet X defl hebben en dan de connector onder de tijdbasis knop. Die tijdbasis doet zo niets meer en in plaats daarvan gebruik je dan de curvetracer om de sweep te genereren.

Het is een Philips dus de schakelaar kan best niet meer werken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]

Wellicht ten overvloede, EXT indrukken dat is voor X-Y bedrijf en gaat zo:

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (18%)]

Ha winands,

Stukje bij stukje heb je bijna het antwoord.
De tijdbasis schakelaar op EXT X-DEFL hiermee schakel je de interne tijdbasis uit ( in jou uitvoering 5 knopje rechter rij ), geen tijdbasis betekend altijd ook geen trigger mogelijkheid !!
Nu volg je @RAAF12 dus je gebruikt de EXT TRIGGER die connector doet immers toch niets meer..... om de X aan te bieden.
En dan gebruik je de scope in vector mode :D

Groet,
Henk.

Helaas ext trigger werkt ook niet.
Geeft een horizontale of vertikale lijn.
Licht er aan welke knoppen ik indruk.

Bij zijn scoop staat er "trig or X defl" bij. Maar er zit ook een knop met gele opdruk in het bovenste rijtje. Anders even je manual erbij pakken, daar staat het zeker in.

BIj de rechter tijdbasis staat X-deflection die moet je hebben.

Hallo Electron920
Je antwoord kwam net terwijl ik zelf aan het antwoorden was.
Ext triggeren gedaan.
De schakelaar en de ingang werken wel want de scoop reageerd er op.
Krijg dan alleen een H of V lijn te zien.

Voor Fred
Wat jij beschrijft heb ik ook gedaan.
vr. gr. Winand

BIj de rechter tijdbasis staat X-deflection die moet je hebben.

Dan kan je gauw zien door een sinus op een Y versterker te zetten op het moment dat ie op X afbuiging wordt gezet veranderd de sinus in een vertikale streep.

Ha winands,

Ik heb nijn tekst nog aangepast voor jou model / uitvoering.
Toch even opnieuw in jou versie zit in de bovenste rij rechterkant een geel knopje die gebruiken..... indrukken.
Dan @RAAF12 volgen !!

Groet,
Henk.

Ik denk dat je niet weet hoe een scoop werkt. X as is tijdbasis, dat is een zaagtand die door de scoop wordt gemaakt. Dat zorgt er voor dat er een lijn van links naar rechts wordt gemaakt. Dit alleen als hij op auto trigger staat of een trigger signaal ziet.

De Y as is de amplitude. Zonder Tijdbasis geeft dat een verticale lijn. Als we links als tijdpunt nul nemen en de tijdbasis op 1s/div staat en we na 3 seconde er 5V op zetten dan gaat op dat tijdpunt, de derde devisie van links, de trace omhoog.

De curvetracer maakt zelf de zaagtand, dat is het driehoek signaal. Je wilt van links naar rechts schrijven dus moet die driehoek op de ext connector. De stroom door de CT shunt is het andere signaal wat voor Yas wordt gebruikt. De stroom door de shunt maakt die spanning. Het zou kunnen dat Y op een ander kanaal moet. Ik heb volgens mij ooit een scoop gehad waar je CH2 moest gebruiken voor Y

Oh, je moet wel zorgen dat je de amplitudes goed hebt. Voor X een potmeter, voor Y de V/div knop. Als de tijdbasis pot niet goed staat wordt je trace te lang of te kort.(vooral nooit gebruikte knoppen)
Als je zeker weet dat je het goed doet kan de drukknop vuil zijn zoals bij elk meetapparaat van Philips die ik ooit open gehad heb.

Ha fred101,

Dat heb je goed Fred bij mijn Tektronix 22... weet ik veel is dat ook zo.
De scope van Philips is best wel compact en dat trigger chassis deel wordt toch niet gebruikt in die mode !
Als de apparatuur heel is zal het best goed komen :)

Groet,
Henk.

Dit staat in de handleiding van de PM3217 over de X/Y-modus van deze scope:

Hij moet de extern wel op 10x zetten als ik zo naar jou (Jeever) scoopfoto kijk. En dan het beeld uitvullen met de potmeter. Als hij die niet op 10x had ziet hij waarschijnlijk alleen maar een rechte lijn.

Onder de time/div knop staat ext x defl. Ik dacht dat dat voor de ext knop bedoeld was omdat het zo ver onder de knop staat maar blijkbaar dus voor de time/div knop. Dat verklaart dan wel waarom het nog niet werkt.

Het allereerste beeld was OK alleen de rotatie en schaling klopten niet.
De scope stond daar goed in XY modus en de juiste inputs waren geselecteerd.

Rotatie oplossen --> A en B kabels verwisselen
Schaling oplossen --> Gain (v/div) van A en B aanpassen.

Het is erg vreemd dat A en B wisselen het beeld niet roteerde. Dit is eigenlijk fysiek onmogelijk dus dat zou ik nogmaals proberen, startende vanuit de instellingen zoals die op de allereerste foto gemaakt waren. En 'piano spelen' gaat het best... op een piano.

[Bericht gewijzigd door kojazz op (91%)]

Op 6 juli 2023 10:21:21 schreef Hubie:
Stereo ;-)

Haha, ja ik heb het weer hersteld naar mono.

Ik heb een oudere versie van dezelfde tracer: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1433706#1433706

PNP transistors worden op zijn kop weer gegeven:
https://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04937_cleaned.jpg

Dit was op mijn Tek 2246

Als je een moderne functie generator hebt, dan kan je met 2 weerstanden een Curve Tracer maken: https://www.circuitsonline.net/forum/view/141079/1