Hallo allen,

Ik wil graag mijn eerste PCB ontwerp maken en loop nu steeds tegen een probleem aan. Ik kan in zowel Kicad als EasyEDA in de bibliotheek niet de IC voetjes vinden die ik heb liggen. Nu is mijn vraag of dit ook door een vergelijkbaar IC voetje kan worden vervangen? Zijn dit standaard maten?

Daarnaast heb ik ook een VGA pcb connector (ASSMANN WSW A-HDF 15 A-KG/T D-sub female connector 90 °). Hiervoor eigenlijk dezelfde vraag. Kan ik hier een vergelijkbaar onderdeel kiezen uit de library?

Alvast bedankt!

Je moet gewoon in je schema het IC-kiezen wat je wil gebruiken. Dikwijls is de footprint al gekoppeld. Anders kies je een of andere DIP footprint, bijvoorbeeld DIP16 ofzo. Ik neem aan dat je through-hole componenten gaat gebruiken. Bij de uiteindelijke print kan je dan in plaats van het IC-rechtstreeks op de PCB te solderen een IC-voetje gebruiken.

De footprints voor IC's zijn vrij standaard. Alleen bij SMD is er veel meer keuze en is het wat ingewikkelder.

Opletten met de VGA-connector en KiCad. De footprint hiervoor in de meegeleverde library is fout qua spacing tussen de pennen. Dat was zo in KiCad 5 maar ik weet niet of dat nu al gecorrigeerd is. Het kan dus zijn dat je daarvoor een eigen footprint gaat moeten maken.

Nu is mijn vraag of dit ook door een vergelijkbaar IC voetje kan worden vervangen? Zijn dit standaard maten?

De throughole IC voeten zijn altijd vaste maten, met SMD IC voeten / houder moet je erg uitkijken maar dat zal je denk in niet bedoelen.
Sommige DIp IC voeten zijn er in smalle en brede maat je moet dus wel eerst weten om welke Chip het gaat. Maar ook de smalle en brede zijn universeel en standaard maten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]

Als je de standaard IC Trough-hole voeten gaat gebruiken en zelf solderen zou ik de eilandjes wat groter maken.

Welke voeten heb je liggen ? Heb je een foto ?

De vragen zijn een beetje vaag op dit punt, als het gewoon om een DIP voetje gaat maakt het weinig uit. Wat betreft de VGA connector wel, want daar is geen echte standaard voor. Ik vrees dat je in dat soort gevallen gewoon wat huiswerk moet doen met de datasheet en de footprint editor om te kijken of de gaten/schroeven op dezelfde plek zitten. Een datasheet meeleveren en melden met welke andere footprint je hem wil vervangen is misschien wel handig. Gewoon "een vergelijkbare" is niet voldoende. Als de database al twee opties bevat is het antwoord sowieso "nee", want waarom zouden er twee compatibele footprints zijn om mee te beginnen? Probleem met footprints is dat een fractie van een millimeter voldoende is om dingen niet lekker te laten passen. Uitlijning is minder een issue dan de juiste diameter van gaten, maar beide zijn sub-millimeter problemen. Het aanpassen van een bestaande footprint is vaak wel makkelijker dan helemaal vanaf 0 beginnen, zeker als je de details nog niet helemaal onder de knie hebt. Dit is het soort werk waar je wel een hoge "Pietje Preciesfactor" nodig gaat hebben.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (12%)]

Uitlijning is minder een issue dan de juiste diameter van gaten, maar beide zijn sub-millimeter

Als de gaten dan wel op de goed plek zitten kan je die wel met printboor wat groter maken.
Voor 1 of 2 pcb's die je toch zelf gaat solderen kan je heel veel wel zelf oplossen maar als het wat grotere productie is moet het gewoon goed zijn.
Maar op voorhand al een verkeerde footprint kiezen moet je niet doen. Als het achteraf verkeert blijkt te zijn zit je met de keuze kan ik het nog goed erop krijgen of moet ik alsnog een andere PCB laten maken.

JE kan dus beter wat meer tijd er aan de voorkant insteken dan veel tijd en geld kwijt zijn om het daarna weer op te lossen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (33%)]

Als de gaten dan wel op de goed plek zitten kan je die wel met printboor wat groter maken.

Dan is wel je doormetallisering naar de filistijnen. 8)7

Voor bestellen print je de boel altijd even uit...
Dan kun je toch meteen controleren of de footprints goed passen?

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Het gaat inderdaad om through-hole componenten DIP-40 breed in dit geval het is onder andere voor de 65C02 en 65C22.

Die VGA aansluiting is dus een uitdaging ik zag dat er een service van SnapEDA is om gratis footprints te laten maken. Ik heb een request gedaan hopelijk levert dat iets op. Ik zal het inderdaad eens printen op papier misschien past hij wel.

Het is nou ook niet echt moeilijk om dat zelf te doen. Zoek in je library een footprint die lijkt op wat je hebben wilt, maak er een kopie van, bewerk de kopie op basis van de informatie uit de datasheet van de connector.

Die VGA aansluiting is dus een uitdaging

Nee alleen de datasheet met daarin de footprint vinden kan een uitdaging zijn. Als je die datasheet eenmaal hebt is het gewoon overtekenen in je kicad.
En hoe je in kicad een footprint moet maken of aanpassen zijn gewoon tutorials voor. De footprint zelf is gewoon doodsimpel een kleine tekening.

Op 6 juli 2023 00:35:09 schreef deKees:
[...]

Dan is wel je doormetallisering naar de filistijnen. 8)7

IK ging uit van gewone bevestiging gaten zonder doormetallisering , maar aan gaten met
doormetallisering had ik inderdaad even niet aan gedacht.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (37%)]

Boren in PCB's is om meerdere redenen vervelend. Het materiaal is taai, en precies het boortje dat je nodig hebt is waarschijnlijk gebroken (bij mij wel in elk geval). IMHO liefst in één keer goed, dat aanpassen wordt heeeeel erg snel oud (ervaring). O-)

Op 6 juli 2023 17:09:12 schreef viridi:
Die VGA aansluiting is dus een uitdaging ik zag dat er een service van SnapEDA is om gratis footprints te laten maken. Ik heb een request gedaan hopelijk levert dat iets op. Ik zal het inderdaad eens printen op papier misschien past hij wel.

Misschien heb ik het mis, maar het lijkt er wel een beetje op dat je gewoon dit printje wil hebben en niet heel geïnteresseerd bent in PCB's ontwerpen. Op zich geen probleem, maar als je het wel wil leren moet je eigenlijk gewoon met de 'footprint editor' aan de slag. Ja, het is gedoe, maar niet veel meer dan dat.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (16%)]

Met de datasheet van het onderdeel erbij is een footprint zo gemaakt. (heb er in Ultiboard honderden gemaakt)
Grootste uitdaging is inderdaad de juiste maten uit de datasheet te destilleren, er staan soms veel maten in en niet altijd erg duidelijk welke maat waarbij hoort...

Ik heb al diverse keren gehad dat een footprint daardoor niet in één keer goed was... ;)

Eigenlijk bevestig je hiermee de "gedoefactor": pas als je het honderden keren hebt gedaan is het makkelijk, en uiteindelijk gaat het nog steeds snel fout. Ik heb zelf bij mijn eerste PCB geen footprints aangemaakt. De leercurve is wel steil als je net met CAD begint. Ik zou (als SnapEDA geen footprint levert) overwegen met een bestaande footprint te beginnen en die aan te passen, dan klopt het pennenpatroon en de pinnummering etc en hoef je alleen de bevestiging te controleren/aan te passen.

Eigenlijk bevestig je hiermee de "gedoefactor": pas als je het honderden keren hebt gedaan is het makkelijk, en uiteindelijk gaat het nog steeds snel fout.

Ging al vanaf het begin heel simpel: de fouten komen door moeilijk getekende maatschetsen in datasheets... ;)

Eigenlijk bevestig je hiermee de "gedoefactor": pas als je het honderden keren hebt gedaan is het makkelijk,

Ik heb zelf pas 4 printjes getekend in Eagle en voorde eerste gelijk de editor nodig. Het is echt geen gedoe maar je moet wel secuur kunnen werken.
En als ik twijfel over de maten in de datasheet pak ik de schuifmaat, je kan heel veel zelf ook nameten.

Voor mijn derde PCB zelf een footprint gemaakt van een print trafo met enkel een schuifmaat. Het scheelde wel dat hij voor een deel in gaatjes print paste.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (33%)]

Connectors kun je simpel nauwkeurig opmeten:

Meet met een schuifmaat de afstand tussen de buitenkant van de buitenste pinnen.
Trek daar de dikte van 1 pin vanaf.
Deel dat door het aantal pinnen-1

Hoe langer de connector, hoe nauwkeuriger de uitkomst... ;)

Het is denk ik koudwatervrees aan mijn kant om het zelf te doen. Ik wil het graag in één keer goed doen en niet een pcb bestellen die ik niet kan gebruiken. Maar misschien hoor dat er wel bij.

Ik ben inmiddels met de schuifmaat aan de gang gegaan en ik heb inmiddels een matchende footprint gevonden voor die VGA aansluiting.

Het gebeurt regelmatig dat een PCB niet van de eerste keer helemaal goed is maar dat hoort er helaas bij en laat je dat zeker niet tegenhouden.

Bij mijn laatste prototype waren een paar footprints ook niet 100% ok maar de print was wel bruikbaar en er zat een foutje in de nummering van de componenten. Voor de productie-run trek ik dat wel recht.

Het beste is nog steeds om het printontwerp even uit te printen en dan de componenten op de afdruk te leggen om te kijken of alles klopt. Belangrijk is ook dat als je fouten maakt, het meestal om de meest triviale zaken gaat. Bij mij was dat niet de WIZnet W5500 waarvoor ik het symbool en de footprint zelf heb getekend maar een onnozel drukknopje. Bij dat soort dingen denk je al gauw dat het wel goed zal zijn, niet dus...

De echte fouten zijn inderdaad vaak veel minder subtiel dan een fractie van een mm. Ik had dat met het ontwerpen van een frontpaneel voor de CO-2019 voeding (Kruimel in "[CO voeding 2019] discussie topic"). Uiteindelijk heb ik, na uren werk, per ongeluk ergens een knip van 5mm geïmplementeerd en moest ik de achterliggende print die ik als één geheel op de voorkant had gepland alsnog doorzagen. Dat kon gelukkig... :7

Op 7 juli 2023 13:16:36 schreef viridi:
Het is denk ik koudwatervrees aan mijn kant om het zelf te doen. Ik wil het graag in één keer goed doen en niet een pcb bestellen die ik niet kan gebruiken. Maar misschien hoor dat er wel bij.

Deels, maar veel dingen krijg je wel gedaan met iets als 'peer review'. Soms werkt het als je gewoon wat voorwerk doet en (een link naar) de datasheet bij de openingspost upload en kandidaten in de KiCAD database die je op het oog had (misschien een screenshot oid) erbij doet. Dat maakt het handje helpen voor een eventuele Samaritaan een stuk makkelijker.

Ik ben inmiddels met de schuifmaat aan de gang gegaan en ik heb inmiddels een matchende footprint gevonden voor die VGA aansluiting.

Een schuifmaat? De mechanische specificatie staat toch in de datasheet? Een schuifmaat is voor tweedehands componenten en AliExpress rotzooi waar geen fatsoenlijke datasheet bij is.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (19%)]

Een schuifmaat? De mechanische specificatie staat toch in de datasheet?

Zoals Peter Gillis zegt : "Vertrouwen is goed, maar controleren is beter"

Fair enough! :)

Desondanks zou ik beginnen met de specificatie, weet je in elk geval welke schaal van de schuifmaat je het best gebruikt. ;)

Dit is de datasheet in kwestie https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/000741337DS01/data…. Zover ik kan zien staan er wel afmetingen van de connector maar niet van het gedeelte dat in de pcb gesoldeerd moet worden. Het gaat om de female connector D-Sub 15.

Beter de originele datasheet nemen: https://static6.arrow.com/aropdfconversion/3011178da7a86ea63ef1f956e22…
Die van Conrad zijn meestal 'uitgekleed' en bevat alleen het hoogst noodzakelijke...

Bedankt Arco,

Die is inderdaad veel uitgebreider.