Ik heb hier een ongrendelmechaniek van een (Chinese) scooter. Duidelijk is dat hij werkt op 12V (rood), dat er een "Ground" (zwart) op moet, en dan hou ik één draad (groen) over voor "TX" (transmit). Ik vind dat uitzonderlijk, maar heb er ook weinig verstand van. Wat voor een signaal zou hier over één draad over moeten gaan? Zou zo'n slotje werkelijk een, bijvoorbeeld, RS485-signaal kunnen verwerken? Die GND is verder overal verbonden met het 12V circuit. Ideeën welkom.

RS485 gaat over een aderpaar, niet over één draad. Of deze TX transmit betekend weet ik niet, voor het zelfde geld betekend het iets heel anders.

Bij een werkende scooter zou je met een oscilloscoop of logic analyzer kunnen kijken wat er op die lijn gebeurt. Ontgrendelen zou prima met alleen een TX signaaltje kunnen maar ja wat er gestuurd moet worden...

Dat slot lijkt me een "ontvanger" en dan zou TX wat anders kunnen betekenen, of de Chinezen hebben weer eens verkeerd vertaald en dit moet RX zijn. Met de scoop kijken wat voor protocol er loopt. Als het een signaal is dan is het eigenlijk niet maar 1 draad, de gnd is de tweede draad. Ik heb van de winter iemand geholpen met zo'n Chinees ding. Wat een ongelofelijke brakke rotzooi was de bedrading. Zo slecht uitgevoerd en ontworpen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]

Thanks guys. Heb geen werkende set-up, kan dus niets meten. Ik wilde eigenlijk alleen de ontgrendeling eens testen. Maar wat ik al dacht: ofwel is die GND ook voor het signaal (wat me sterk lijkt, want alle "ground"-draden zijn met elkaar verbonden, zelfs van verschillende voltages), ofwel verwacht het "ding" iets heel anders over die "TX". Ik zoek verder...

Maar wat ik al dacht: ofwel is die GND ook voor het signaal (wat me sterk lijkt, want alle "ground"-draden zijn met elkaar verbonden,

Denk eens na over hoe signalen lopen ;) . Het is Signaal = info = een stroompje.

Stroompje gaat van zender naar ontvanger. Maar er loopt alleen stroom bij een gesloten circuit. Dus vanaf de ontvanger moet de stroom weer terug naar de zender om het circuit te sluiten. Dat gaat via de grote "vuilnisbak" die we gnd/ground/aarde/massa/nul noemen. Soms noemt men het min maar eigenlijk is dat gereserveerd voor een negatieve spanning, en dat is negatief tov gnd/nul/etc.

Dus ook al lijkt het je sterk, het is toch echt zo. Maar dat slot kan geen transmitter zijn.

Op 5 juli 2023 22:45:41 schreef fred101:
[...]
Dat gaat via de grote "vuilnisbak" die we gnd/ground/aarde/massa/nul noemen.

Mooi dat je die metafoor gebruikt, want zo zag ik het ook: hoe kan er nog iets bruikbaars komen uit zo'n vergaarbak met retourstromen? Maar opeens daagt het me ook waarom het ook vaak "common ground" genoemd wordt: iedereen en alles in een circuit zit daar z'n retourstromen in te dumpen. En dat is prima, heb ik inmiddels begrepen.

Dus je zegt: die GND voor de spanning van de solenoid (?) kan ook gewoon voor de retour van het signaal van de signaalkabel gebruikt worden? Ja, waarom niet, inderdaad. Het is dus inderdaad alleen een 'receiver', maar de vraag is: wat wil ie ontvangen? Wat zou ik zonder scoop kunnen proberen om te zien wat er voor deze solenoid nodig is? Of is het echt maar gissen?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er in dat bakkie nog een circuitje (ADC) zit dat een digitaal verstuurd (analoog) signaal weer digitaal gaat maken, en er iets mee gaat doen. Het is een slotje, er zit ook gewoon een kabel-aansluiting op om 'm manueel te ontgrendelen.

Op 5 juli 2023 19:18:13 schreef fred101:
Dat slot lijkt me een "ontvanger" en dan zou TX wat anders kunnen betekenen, of de Chinezen hebben weer eens verkeerd vertaald en dit moet RX zijn.

Da's toch een veel voorkomend gebruik, om Rx en Tx om te wisselen bij serieele aansluitingen.cinterion/siemens deed dat bij hun modems altijd...
(daarmee bedoelend "hier moet je Tx van de pc aansluiten", terwijl de pin zelf juist het tegenovergestelde (Rx) was dus)

Bij serieel dus altijd controleren...

Vermoedelijk offtopic, maar toch;

TxD is formeel (V.24) de verbinding tussen de data uitgang van de computer of terminal, DTE, en de data ingang van het modem, DCE.
B.v. µBlox houd zich hier aan bij zijn GSM modems. In situaties waar een duidelijk DTE/DCE aan te wijzen is hoeft er dus niet gekruist te worden.

Het zou me bij een chinese scooter niets verbazen als het "protocol" HEEL simpel is. > 2.5V -> ding gaat van het slot.

Of dat signaal > 5V mag hebben ga ik niet gokken. (het simpelste is dus om er 12V op te zetten, maar als het wel een signaal is wat een 5V chip in moet, dan gaat de beol stuk. Dus beter maar niet proberen.